Újabb megyei lapokra hajt a Fidesz?

Publikálás dátuma
2017.01.04. 20:30
Illusztráció: Vajda József/Népszava
A keleti országrész megyei lapjai is a kormánypárt közelébe kerülhetnek, állítólag az új tulajdonos Heinrich Pecina Vienna Capital Partners-e lehet. A vállalat tavaly év végén a kormánypárt kezére játszotta a Mediaworks kiadót. Polyák Gábor szerint a fenti vidéki lapok is hasonló sorsra juthatnak, az ügyletbe pedig a GVH sem szólhat bele.

A lépéssel vélhetően a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), illetve a médiahatóság kontrollját akarhatják kijátszani, és a Fidesz közelébe kormányozni a Russmedia lapjait - vázolta lapunk kérdésére Polyák Gábor, miután a 444 megírta, hogy az osztrák tulajdonú kiadó magyarországi megyei újságjait Heinrich Pecina egyik cége - a Népszabadságot bezárató Mediaworks korábbi tulajdonosa -, a Vienna Capital Partners (VCP) vásárolhatja meg.

Heinrich Pecina

Heinrich Pecina

"A lépés annyiban zseniális, hogy a VCP jelenleg egyetlen médiumot sem birtokol Magyarországon, a hatóságok ha akarnának sem találnának kivetnivalót az üzleten" - vélte a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője. Hozzátette, a Mediaworks nem vehetné meg jogszerűen a lapokat, hiszen jelenleg az ország 17 megyei napilapjából tucatot birtokol, így pedig túlzott lenne a vállalat piaci befolyása. Ugyanakkor a szakember szerint a következő lépés még nem látható tisztán, de elképzelhető, hogy az Észak-Magyarország, a Hajdú-Bihari Napló és a Kelet-Magyarország Pecinánál "parkolhat" akár évekig is - feltéve, ha az osztrák üzletember "megbízható partnernek bizonyul". Polyák emlékeztetett, annak idején hasonló helyzet volt a magyarországi Ringier és Axel Springer érdekeltségek jelentős részével, amely nemrégiben került a Mészáros Lőrinchez köthető Opimus Zrt.-hez.

A Russmedia három megyei lapot birtokol a keleti régióban: a borsodi Észak-Magyarország 35 ezer, a Hajdú-Bihari Napló 38 ezer, a szabolcsi Kelet-Magyarország 31 ezer példányban jelenik meg. A portál kereste Pecinát, aki nem akart válaszolni a kérdésekre, a Russmedia magyarországi vállalatának ügyvezető igazgatója pedig sem sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánta az értesülést, hogy a lapok akár az első negyedévben gazdát cserélhetnek.

A Russmedia után még megmaradt 3 megyei napilap közül 2, a Kisalföld és a Délmagyar a Lapcom Zrt.-nél van, a harmadik, a Nógrád Megyei Hírlap a független Nógrád Hírcentrum kezében van. A Lapcom kiadó vezérigazgatója, Pallagi Ferenc októberi lemondásakor ugyan beindultak a találgatások egy küszöbön álló tulajdonosváltásról, ám Pallagi közölte: csupán nyugdíjba ment, nem tud semmilyen vételi ajánlatról. A Magyar Terjesztési Szövetség (MATESZ) adatai szerint a vidéki lapok között a lapcomos Kisalföld vezet toronymagasan, ám a nemrégiben a Mediaworks-höz került Vas Népe és a Zalai Hírlap is szép számokat hoz. A kiadó tulajdonosa külföldi pénzügyi befektető, a Kajmán-szigeteken bejegyzett Radio Bridge Media. A Magyar Narancs úgy tudja, hogy egy delegáció tavaly ki is utazott Londonba, hogy az eladásról tárgyaljon a Lapcom tulajdonosaival. Emellett a lap már ősszel arról írt, hogy a kelet-magyarországi lapok is a Fidesz-közelébe kerülhetnek.

Amennyiben a kormánypárt valóban birtokba veszi a lapokat, hasonló folyamat várható, mint a Mediaworks vidéki lapjainál. Ezek javánál főszerkesztőt cseréltek, s a politikai tartalmakat egy központi szerkesztőség állítja elő. A lapok élére rendszerint a Magyar Idők emberei kerültek.

Költözik az Echo Tv
Az MSZP büntetőfeljelentést tesz, ha Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester és Orbán Viktor „nemstrómanja” valóban megvásárolja Gyárfás Tamástól a Nap TV egykori Angol utcai épületét, amelyet épp a 2017-es vizes világbajnokságra újítottak fel közpénzből. Ebben az esetben ugyanis alaposnak tűnik a gyanú, hogy az urizáló fideszes elit a magyar emberek adóforintjait többszörösen is ellopja. Az MSZP szerint a magyar emberek nem azért fizetnek adót, hogy a pénzükből Mészáros Lőrinc és a mögötte álló Fidesz-közeli kör jól járjon. Gyárfás Tamás a Népszavának úgy reagált: még nincs aláírt szerződése Mészárossal az Angol utcai épület eladásáról, de amennyiben az üzlet létrejön, akkor a felújítás költségeit megtéríti az államnak.
A Klubrádiónak arról beszélt, az üzletről csak akkor nyilatkozik, ha aláírták a szerződést. Mészáros Lőrinc a szerdán megjelent Demokratának nyilatkozott, s az interjúban beszélt a kontaktusról. Azt mondta, a Nap TV egykori épületébe költöztetné az Echo TV-t, amelyet decemberben vett meg Széles Gábortól. Mészárosnak lesz miből költekeznie, hiszen szerdán derült ki, hogy az érdekeltségi körébe tartozó Magyar Vakond Kft. és a Swietelsky konzorciuma nyerte a Közép-Tisza mederkezelésére kiírt tendert. A két vállalat 3,232 milliárd forintért építi, magasítja a töltést.
Mindez nem jöhetett volna létre Simicska Lajos nélkül, legalábbis Mészáros az interjúban kifejtette: 10-12 éve ismeri a vállalkozót, bár az utóbbi időben nem találkoztak, de sokat köszönhet neki, segített nagyobb munkákat elnyerni. "Én úgy jutottam előre, hogy másfél-két évtizedig napi 18-20 órát dolgoztam" - mondta a felcsúti polgármester, aki az utóbbi években több milliárd forintnyi közbeszerzést nyert el. Orbán Viktorról úgy fogalmazott: "a labdarúgás kapcsán kezdtünk el beszélgetni, és így alakult ki az évek során egy közeli emberi kapcsolat. Ma már nem csak mi vagyunk barátok, a családjaink is jóban vannak". Hozzátette: igyekszik mindent megtenni, hogy megvalósuljanak a kormányfő elképzelései.



Helyreigazítás
"A nepszava.hu internetes újságban 2017. január 04. napján 19:30 időpontban "Újabb megyei lapokra hajt a Fidesz?” címmel megjelent újságcikkhez közölt ”Költözik az Echo Tvcímmel ellátott keretes tartalommal valótlanul állította azt, hogy a Magyar Vakond Kft. Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozik.
Ezzel szemben a valóság az, hogy a Magyar Vakond Kft. Varga Károly tulajdona, amelynek sem közvetve és sem közvetlenül nem volt és ma sem tulajdonosa Mészáros Lőrinc.
Az érintettől elnézést kérünk."



Frissítve: 2017.02.02. 16:21

Felújítják a salgótarjáni kórházat

Korszerűsítésre 288 millió forint kormányzati támogatást kapott a salgótarjáni Szent Lázár Megyei Kórház. 

A múlt év decemberében 15 milliárd forintos keretre pályázhattak a hazai egészségügyi intézmények - közölte az egészségügyért felelős államtitkár szerdán sajtótájékoztatón, a nógrádi megyeszékhelyen. Ónodi-Szűcs Zoltán hozzátette: a rendelkezésre álló összeget többszörösen túlfoglalták az intézmények. A korszerűsítés céljaira biztosított fejlesztéseket 2017. július 1-ig végre kell hajtani.

Szerző

Klik: működnek a tankerületi központok

Publikálás dátuma
2017.01.04. 20:11
FOTÓ: Népszava
Alaptalanok azok a sajtóban is megjelent vélekedések, hogy tisztázatlanok a tankerületi központok működési viszonyai - közölte a Klebelsberg Központ. 

Minden szükséges belső szabályozó elkészül a jogszabályokban meghatározott határidőkön belül, az iskolák és a tankerületek együttműködése pedig továbbra is zökkenőmentes. Az 58 tankerületi központ önálló költségvetési szervként látja el a fenntartói feladatokat, átvéve az iskolák működtetését is az önkormányzatoktól. A Klebelsberg Központ középirányítóként segíti a fenntartói alapelvek egységes megvalósulását.

Szerző