Ha tél, akkor D-vitaminpótlás! - Természetesen vagy étrendkiegészítővel?

Publikálás dátuma
2017.01.10. 14:16
Thinkstock illusztráció
A téli időszak beköszöntével nemcsak a napsütés lesz kevesebb, hanem ezzel együtt csökken a szervezetünkben a D-vitamin-szintje is. Ez a vitamin kulcsfontosságú a csontjaink egészségéhez illetve az izmok és az immunrendszer működéséhez- figyelmeztet a Házipatika. 

A D-vitamin (kalciferol) optimális forrása a napfény, a testünk képes megtermelni a számára szükséges D-vitamint az UVB-sugarakból, ehhez elegendő naponta körülbelül 20 percet a napon tölteni. Már persze, ha erre adódik lehetőség.

Szerencsére ezt a vitamint megfelelő táplálkozással is bevihetjük a szervezetünkbe, éppen ezért különösen a téli hónapokban érdemes odafigyelni arra, hogy minél több magas D-vitamin-tartalmú élelmiszert fogyasszunk. 

Lazac, hering, tonhal - mind remek források. A D-vitamin zsírban oldódik, így ezek az ételek a felszívódását is jelentősen megkönnyítik. Hetente legalább kétszer 150 grammnyi mennyiséget érdemes belőlük fogyasztani.

Egy tojássárgája körülbelül hét százalékát tartalmazza a napi szükséges D-vitamin-mennyiségnek, és a benne lévő zsír segíti a felszívódást is. Ajánlások szerint egy egészséges ember nyugodtan elfogyaszthat napi egy vagy két tojást anélkül, hogy aggódnia kellene a koleszterinszintje miatt. Együk tehát bátran például reggelire, vagy főve, salátába keverve!

További remek D-vitamin-forrást jelent a vargányagomba, a kakaóbab, a vaj, a tej, a máj és a belsőségek. A vitamin pótlását az ősztől tavaszig terjedő időszakban D-vitamin készítmények segítségével is ajánlott pótolni.

Szerző
Témák
D-vitamin

Egy újabb ,,szuperélelmiszer"?

Az amarant egy gluténmentes, magas fehérjetartalmú gabona, és a quinoához hasonlóan, már az aztékok étkezésének is része volt. 

Az amarant, a quinoához hasonlóan, szárított mag, valójában nem gabona. Először az aztékok termesztették a rózsaszín virágú növényt 8000 évvel ezelőtt. Ma már a világ számos országában megterem, például Kínában, Mexikóban, Peruban és Nigériában.

Kitűnő magnézium, kalcium és vasforrás. Kutatások szerint segít csökkenteni a koleszterinszintet. Teljes értékű fehérje, és tartalmazza az összes fontos aminosavat. Mindennek a tetejébe még a quinoánál is több fehérjét tartalmaz. Gluténmentes, így kitűnő reggeli kása főzhető belőle. De számos módon tehetjük a napközbeni étkezéseink részévé. A receptekben egyszerűen lecserélhetjük a quinoát amarantra, de rizs helyett is működik akár egy rizottóban is.

Szerző

Nem gondolná, mekkora veszélyben vannak az országút mellett élők

Publikálás dátuma
2017.01.07. 06:10
illusztráció: Thinkstock
Nagyobb eséllyel vannak kitéve az időskori demencia veszélyeinek azok, akik forgalmas utak közelében élnek - ezt állapította meg egy, a Lancet brit egészségügyi lapban publikált kutatás.

A kutatók mintegy kétmillió kanadai lakos 2001-2012 közötti adatait vizsgálták át, így jutottak arra, hogy a légszennyezettség és a zaj is hozzájárulhat az agyi teljesítmény súlyos romlásához: a forgalmas útvonalak közelében élő demenciás esetek nagyjából 10 százaléka összefügghet ezekkel a körülményekkel. A kutatók szerint a zaj, az ultrafinom részecskék, nitrogén-oxidok vagy akár a gumiabroncs kopásakor keletkező anyagok felszabadulása is hozzájárulhat a betegség kialakulásához.

Egy másik tanulmány szerint a mediterrán étrendet követő idős emberek agyának térfogata kevesebbet csökkent három év alatt, mint azon társaiké, akik a vizsgált időszakban nem követték pontosan az egyebek között olívaolajban, babfélékben, friss gyümölcsökben és zöldségekben gazdag étrendet - derült ki a Neurology című orvosi folyóiratban megjelent tanulmányból. ,,Ahogy öregszünk, agyunk zsugorodik és veszítünk agysejtjeinkből, ami hatással lehet a tanulási folyamatokra és a memóriára" - mondta a tanulmányt vezető Michelle Luciano, az Edinburghi Egyetem kutatója. A szakemberek 967 olyan hetvenéves kor körüli skót ember táplálkozási szokásait vizsgálták meg, akik nem szenvedtek időskori elbutulásban. Az alanyok közül 562-en MRI-vizsgálaton estek át nagyjából 73 éves korukban. A vizsgálat során megmérték agyuk és szürkeállományuk térfogatát, továbbá az agykéreg - az agy lebenyeinek külső rétege, amely fontos szerepet játszik a gondolkodás, a beszéd, a tudatosság és az emlékezet irányításában - vastagságát.

Szerző