Mobilgát hétszeres áron

Publikálás dátuma
2017.03.07. 18:30

A római-parti gáttal kapcsolatban csak egy dolog vehető biztosra: hogy sokkal drágább lesz, mint ahogyan eredetileg tervezték – ez a legfőbb tanulsága a lehetséges árvízvédelmi megoldásokról tartott hétfő esti lakossági fórumnak. A politika igyekszik úgy bemutatni, mintha a várható költség lenne a legfontosabb szempont, miközben egyre világosabb, hogy a döntéshozók megalapozatlan számokkal dobálóznak.

Lakossági fórumot tartottak hétfő este a római-parti gáttal kapcsolatban, az apropó egy összehasonlító tanulmány volt, amelyben elvileg a partközelbe tervezett mobilgát, illetve a Nánási úti hagyományos védmű előnyeit és hátrányait vetették volna össze azon az alapon, hogy a főváros és a kormány láthatóan mobilgátat akar, viszont egyelőre a Nánási út számít a fő védvonalnak, vagyis az államnak nincs védelmi kötelezettsége a Nánási út és a Duna közötti területen. A vita – természetesen – a pénzről szól: az elmúlt években sokan építkeztek az ártéri területre (most is zajlik egy lakóparki projekt a miniszterelnök bizalmasa, Garancsi István környezetében), és az ő ingatlanaikat kizárólag abban az esetben védené meg, illetve értékelné fel a közpénzből épülő gát, ha a Duna-parti mobil verzió valósulna meg.

Ebben a tárgykörben az összehasonlító vizsgálat műfaja nem előzmény nélküli: Tarlós István főpolgármester 2013-ban felkérte az MTA-t egy hasonló összevetés elkészítésére. Akkor az Akadémia Biológiai Tudományok Osztálya és a Műszaki Tudományok Osztálya végezte el a munkát, és a szakmai testületek többségi véleménye szerint azért a mobilgát a jobb megoldás, mert olcsóbb. Érdemes megjegyezni a számot: négy évvel ezelőtt egy 2,5 milliárdos árcédula lógott a mobilgát makettjén, a Nánási úti védmű pedig nagyjából kétszer ennyibe került volna. (A szakvéleményhez ugyanakkor csatoltak egy kisebbségi véleményt is, amely szerint a mobilgát terve ellentétes a Magyarországra nézve is kötelező európai uniós Víz Keretirányelvvel, mivel vállalhatatlan természetpusztítással jár Budapest utolsó természetes állapotú partszakaszán. Ez azért izgalmas, mert a gátat nagyrészt uniós pénzből szeretnék fölépíteni az illetékesek.)

A mostani összehasonlítás az előzőhöz hasonló eredményre jutott, csak éppen a számok és az arányok változtak meg jelentősen. A fórumon Nagy László, a BME docense ismertette a Nánási úti alternatív gátnyomvonal többszempontú vizsgálatának konklúzióját: mint szavaiból kiderült, az egyetemi csapat 18 milliárd forintra becsüli a mobilgát költségét – ami azért meglehetősen távol áll a kezdeti 2,5 milliárdtól –, és 25 milliárdra a Nánási úti hagyományos gátét, vagyis itt már nincs szó kétszeres különbségről. Igaz, ekkora változások után bármilyen árat nehéz lesz már komolyan venni, amit a lakossági fórum közönsége szóvá is tett.

A képet tovább árnyalja, hogy a Római part részben Natura 2000 terület – hogy ez a tény kizárja-e a parti mobilgát engedélyezését, azt jelenleg az Európai Bizottság is vizsgálja. Ráadásul létezik olyan szakvélemény, hogy a modulrendszerű védmű nem is alkalmas egy teljes városrész megvédésére, mert egy úszó fatörzs is bármikor beszakíthatja – éppen emiatt a Dunáéhoz hasonló vízhozamú folyamokon, ilyen hosszú partszakaszokon elsődleges védelemként nem is szokták alkalmazni.

Az érdemi véleményalkotáshoz szükség lenne az engedélyezési tervekre – ezekből derülhet ki, hogy pontosan hol húzódna a mobilgát, hány fát kell kivágni hozzá, illetve, hogy az egyes változatok esetén milyen vezetékáthelyezésekre és egyéb csatlakozó munkálatokra lesz szükség. Nem mellesleg: az engedélyben szereplő tények ismerete nélkül nem is lehet meghatározni – még közelítő pontossággal sem –, hogy melyik verzió mennyibe fog kerülni, miközben a lakosságot évek óta arról igyekeznek meggyőzni, hogy a mobilgát minden más lehetőségnél olcsóbb.

Ujhelyi: nincs veszélyben az EU ingyenes Interrail programja

Támogatta az Európai Parlament költségvetési bizottsága az uniós fiatalok számára ingyenes Interrail vasúti bérlet ötletére épülő javaslatot, így a tesztüzem után 2018-ban is biztosított lehet a program költségvetése - közölte kedden Ujhelyi István szocialista EP-képviselő.

A képviselő az MTI brüsszeli irodájához is eljuttatott közleményében írta: "Ez mindenképpen komoly előrelépés azok után, hogy (...) a program megvalósítása megakadt az uniós intézményrendszerben".

"Bizonyossá vált, hogy a program az idei évben több mint kétmillió eurós költségvetéssel elindul, és soktucatnyi magyar fiatalnak is lehetőséget biztosít majd az ingyenes európai utazáshoz" - közölte Ujhelyi, aki szerint a kezdeményezés kiemelkedő fontosságú a populista gyűlölködés miatt szétfeszített európai közösség számára.

A képviselő a program támogatására szólította fel a magyar kormányt, illetve arra, hogy készítsen akciótervet annak érdekében, hogy az Interrail-bérletes európai fiatalok minél nagyobb számban Magyarországra látogassanak.Az eredeti javaslat értelmében 18 éves korában minden uniós állampolgár kapna egy 22 napos időszak alatt korlátlan utazásra jogosító bérletet az EU országainak bejárására. A Financial Times brit üzleti lap korábbi értesülései szerint azonban az Európai Bizottság elvetette ezt a tervet, és helyette mindössze egy "felvizezett" javaslatot fog benyújtani az iskoláknak nyújtandó utazási támogatásokról

Az Interrail Global összesen 30 országban biztosít utazási lehetőséget. A bérlettel ingyen utazhatnak a fiatalok Magyarországtól Norvégiáig, Lengyelországtól Portugáliáig bárhol Európában.

Szerző

Felhős, szeles időt jeleznek szerdára

Publikálás dátuma
2017.03.07. 17:33
Illusztráció/Thinkstock
Többnyire erősen felhős vagy borult lesz az ég, északon, északnyugaton szakadozhat fel, vékonyodhat el átmenetileg a felhőzet. Jelentős felhőzetcsökkenés szerdán a délutáni óráktól a Dunántúlon valószínű. Eső, zápor főként az ország déli felén, valamint az Észak-Alföldön várható. Az északi szél megélénkül, a Dunántúlon, illetve szerdán északkeleten is gyakran megerősödik, olykor viharossá fokozódik. Hajnalban 1-6, napközben  9-13 fok között alakul a hőmérséklet.

Csütörtökön és pénteken inkább napsütéses lesz az idő, csapadék nem valószínű. Csütörtökön a Dunántúlon még néhol erős, másutt és pénteken már inkább csak élénk lesz a légmozgás. A minimumok mínusz 2 és plusz 3 fok között alakulnak. Csütörtökön napközben 9-15, pénteken 10-15 fokig melegszik a levegő.

Szombaton is napos időre van kilátás, csapadék nélkül, de ismét sokfelé megerősödik a szél. A legalacsonyabb hőmérséklet általában mínusz 1 és plusz 4, a legmagasabb hőmérséklet 11-18 fok között várható.

Vasárnap erősen felhős idő valószínű szórványosan záporral, erős széllel. A leghidegebb órákban 2-7 fok lehet. A nappali maximumok 10-15 fok között alakulnak.

Szerző
Témák
időjárás
Frissítve: 2017.03.08. 13:16