Paks;népszavazás;kérdések;

- Hat új kérdés Paksról

Hat új népszavazási kérdéssel próbálkozik az LMP és a Védegylet Paks2 ügyében.

Az LMP tegnap, miután kedden elkaszálta a Nemzeti Választási Bizottság a március elején benyújtott kérdéseit, két újat adott le: ezúttal az "Egyetért-e Ön azzal, hogy Magyarországon a jövőben új atomerőművi blokk ne épüljön?", illetve az "Egyetért-e Ön azzal, hogy 2080 előtt üzembe helyezzenek Magyarországon atomerőművi blokkokat?" felvetésekkel igyekeznek országos népszavazást kiharcolni az atomberuházás ügyében.

Eközben a Védegylet már kedden beadott négy másik, meglehetősen bonyolult kérdést. Elsőként arra kérdeznének rá, "a választópolgárok akarják-e, hogy az Országgyűlés törvényben tiltsa meg, hogy - a paksi atomerőmű két új reaktorblokkjának megépítéséről kötött magyar-orosz egyezmény 2014. januári aláírásakor bejelentett 12,5 milliárd eurón túl - további összegek kerüljenek kiadásra a blokkok megépítésével vagy a villamosenergia-rendszerbe való beillesztésével összefüggésben". A környezetvédők azzal a kérdéssel is próbálkoznak, hogy "Óhajtja-e Ön, hogy az Országgyűlés törvényben rögzítse: Magyarország területén nem épülhet olyan síkvidéki vízerőmű vagy hegyvidéki szivattyús-tározós erőmű, amelyet - akár csak közvetve - a nukleáris alapú áramtermelés időszakos feleslegének kiegyensúlyozására használnának?". Mindezen túl a Védegylet benyújtott az Nemzeti Választási Irodánál egy olyan kérdést is, amely szintén az Országgyűlést kötelezné arra, alkosson jogszabályt arról, hogy 2017. december 31-ét követően Magyarországon atomreaktor, egyéb nukleáris létesítmény, radioaktív hulladék-tároló csak akkor épülhessen, ha egy esetleges nukleáris baleset biztosítására és kárfedezetére elegendő összeg áll rendelkezésre. A negyedik kérdésük pedig a Németországban zajló "Energiafordulat" program végrehajtására vonatkozna, amellyel - ha érvényes referendum kötelezné erre az országot - nyilván szintén ellehetetlenülne a beruházás.

Ne csak a májgombócért aggódjon a kormány! – véli egy volános dolgozó. Ha baleset történik, késik a busz, kimarad egy járat, akkor ezek kezelésére uniós szabályok vonatkoznak, de szombattól ezen előírásokat a belföldi járatokon nem kell alkalmazni – fedezte fel a rendeletmódosítást a napi.hu. Az érdekképviseletek a sajtóból értesültek a megdöbbentő változásokról.