Mindenki sérül - Sok gyereket emelnek ki a családokból

Nyílt levélben fordul Balog Zoltánhoz, az emberi erőforrások miniszteréhez és Czibere Károlyhoz, szociális ügyekért felelős államtitkárhoz A Város Mindenkié és a Társaság a Szabadságjogokért a gyerekek anyagi okból való kiemelése ügyében.

A nyílt levél előzménye, hogy 2016. szeptember 20-án a két szervezet átadott a minisztérium képviselőjének egy több, mint kétezer támogató aláírást tartalmazó petíciót és az ezzel összefüggő szakmai javaslataikat a gyerekek anyagi okból történő kiemelésének törvénysértő gyakorlatával kapcsolatban. A dokumentumban bemutatták, hogy a gyermekvédelmi rendszer jelenlegi formájában nem képes ellátni törvényi feladatát és a gyámhatóságok kiemelési gyakorlata statisztikai adatokkal alátámasztható módon hátrányosan megkülönbözteti a szegény és főként a roma családokat.

Évről évre egyre több gyerek nevelkedik állami gondoskodásban, a családjától távol. A legfrissebb adatok szerint Magyarországon ma több mint 23 ezer gyerek él szakellátásban. Bár a törvény kifejezetten tiltja, a családok szétszakításának elsődleges oka még mindig a családok szegénysége. A társadalom peremén élők körében aránytalanul sok a roma család, és a gyermekvédelemben dolgozók munkáját esetenként a romákkal szembeni előítéleteik is befolyásolják, így a cigány származású gyerekeket különösen sok esetben választják el a hatóságok a szüleiktől. Ezeket a problémákat számos nagy múltú szakmai szervezet - többek között a Család, Gyermek, Ifjúság Közhasznú Egyesület, az SOS Gyermekfalvak Magyarország és a Habitat for Humanity Magyarország - is jelezte az elmúlt hónapok során.

A szeptemberi petícióra eddig semmilyen válasz nem érkezett, sőt, a gyermekvédelmi törvényt 2016 decemberében olyan módon módosították, ami tovább növelte az érintettek kiszolgáltatottságát, tovább csorbította magánélethez való jogukat és a gyerekjogokat.

A két szervezet arra kéri a minisztériumot, hogy szóbeli egyeztetés keretében vagy írásban tájékoztassa az aláíró szervezeteket arról, hogy milyen intézkedéseket tervez a fent bemutatott jogsértő gyakorlat megszüntetése és a családok anyagi helyzetének rendezése érdekében.

Szerző

Balatoni biciklistop

Az idén tavasszal sem lesz könnyű vonattal eljutni a Balaton déli partján fekvő települések jó részére: még javában tart ugyanis a Budapest–Székesfehérvár–Balatonszentgyörgy vonal felújítása. Most – és még június közepéig – a Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti szakaszon dolgoznak. 

Jó hír viszont, hogy a nyári főszezonban, egészen pontosan június 16-tól már nem kell korlátozásokra számítani, a vonatok attól kezdve a teljes vonalon közlekednek - legalábbis szeptemberig, amikor is folytatják majd a munkát. (A tavaly tavasszal indított, összesen 72 milliárd forintba kerülő pályafelújítással a tervek szerint jövő szeptemberre végeznek.)

A munkálatok miatt Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy, illetve Szántód-Kőröshegy és Keszthely között vonatpótló buszok szállítják az utasokat. (Kivéve április 1-től 6-ig, amikor Szabadbattyán–Balatonszentgyörgy–Keszthely vonalon állítanak be vonatpótló buszokat.) Az átszállás miatti kényelmetlenségeket tetézi, hogy – mivel a buszok menetideje nagyobb, mint a vonatoké –, tovább tart az utazás. Nem is kevéssel: Balatonfenyvesre például 2 óra 16 perc az út általában, a vágányfelújítás idején viszont 2 óra 41 percig tart a valamivel több mint 150 kilométer abszolválása.

Bosszúságot okoz az is: miközben az utóbbi években a MÁV – a tó körüli kerékpáros élet élénkülése nyomán – igyekezett odafigyelni arra, hogy minél többen és minél kényelmesebben szállíthassák biciklijüket is, a vágányzár idején lenullázódik minden eddigi eredmény. A vonatpótló buszok ugyanis nem tudják a kerékpárokat elszállítani. Hogy akkor mit tehetnek azok, akik biciklijükkel utaznának a Balatonra? Megkérdeztük ezt a MÁV sajtóosztályán, de kitérő választ adva csak annyit írtak: „A vonatpótló autóbuszokon a kerékpárszállítást nem tudja biztosítani a MÁV-START.”

Szerző

Balatoni biciklistop

Az idén tavasszal sem lesz könnyű vonattal eljutni a Balaton déli partján fekvő települések jó részére: még javában tart ugyanis a Budapest–Székesfehérvár–Balatonszentgyörgy vonal felújítása. Most – és még június közepéig – a Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti szakaszon dolgoznak. 

Jó hír viszont, hogy a nyári főszezonban, egészen pontosan június 16-tól már nem kell korlátozásokra számítani, a vonatok attól kezdve a teljes vonalon közlekednek - legalábbis szeptemberig, amikor is folytatják majd a munkát. (A tavaly tavasszal indított, összesen 72 milliárd forintba kerülő pályafelújítással a tervek szerint jövő szeptemberre végeznek.)

A munkálatok miatt Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy, illetve Szántód-Kőröshegy és Keszthely között vonatpótló buszok szállítják az utasokat. (Kivéve április 1-től 6-ig, amikor Szabadbattyán–Balatonszentgyörgy–Keszthely vonalon állítanak be vonatpótló buszokat.) Az átszállás miatti kényelmetlenségeket tetézi, hogy – mivel a buszok menetideje nagyobb, mint a vonatoké –, tovább tart az utazás. Nem is kevéssel: Balatonfenyvesre például 2 óra 16 perc az út általában, a vágányfelújítás idején viszont 2 óra 41 percig tart a valamivel több mint 150 kilométer abszolválása.

Bosszúságot okoz az is: miközben az utóbbi években a MÁV – a tó körüli kerékpáros élet élénkülése nyomán – igyekezett odafigyelni arra, hogy minél többen és minél kényelmesebben szállíthassák biciklijüket is, a vágányzár idején lenullázódik minden eddigi eredmény. A vonatpótló buszok ugyanis nem tudják a kerékpárokat elszállítani. Hogy akkor mit tehetnek azok, akik biciklijükkel utaznának a Balatonra? Megkérdeztük ezt a MÁV sajtóosztályán, de kitérő választ adva csak annyit írtak: „A vonatpótló autóbuszokon a kerékpárszállítást nem tudja biztosítani a MÁV-START.”

Szerző