A békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium igazgatója, a történelem szakos Komáromi István elmondta: tanárként és a diákokkal való rövid beszélgetések alapján is úgy látja, átlagos, közepes nehézségű volt a középszintű történelem érettségi feladatsor, megfelelő felkészüléssel a négyes érdemjegy elérése nem okozhat gondot. A tesztsort jónak, a tananyagra épülőnek ítélte meg, hozzátéve, hogy talán az utolsó két tesztfeladat volt némileg "túlcizellált", a forrásra, illetve a táblázatra épülő nehezebb.
A középszintű esszéfeladatokról Komáromi István azt mondta, mind a tatárjárásra, mind a dualizmus kori nehéziparra vonatkozó esszékérdés túlságosan leszűkítette a vizsgázók lehetőségeit. Előbbinél sem az előzményeket, sem a következményeket nem kérték, kizárólag az 1241-42-es évek eseménytörténetét várták. A dualizmus kori kérdés pedig kihagyta az élelmiszeripar és a vasútépítés felvirágzását, és kizárólag a nehéziparra kérdezett rá.
A használható segédeszközökről, atlaszokról szólva elmondta: valóban segítséget jelentettek, különösen a hadtörténeti jellegű kérdéseket választók "leshettek le" róla segítő információkat.
Komáromi István az emelt szintű történelem érettségiről megjegyezte: az első részt nem tartja ugyan könnyűnek, de jól megválaszolható volt, az esszék pedig kifejezetten jók voltak. A tatárjárás emelt szinten is téma volt, itt azonban az okait és a következményeit is le kellett írniuk a diákoknak, ami véleménye szerint számukra kifejezetten könnyű tételnek számít, és inkább a középszintre lett volna való.
Makuláné Gulicska Valéria, az orosházi Táncsics Mihály Gimnázium, Szakgimnázium és Kollégium történelem szakos igazgatóhelyettese elmondta: a diákok bizakodóan, jó kedéllyel álltak fel az érettségi után, azt mondták, nem érezték nehéznek a középszintű feladatsort, és a rendelkezésre álló idő is elegendő volt számukra.
A rendelkezésre álló források és ismeretek alapján a megadott időn belül teljesíthetők voltak a feladatok - közölte a veszprémi Lovassy László Gimnázium történelem szakos tanára. Schindler László elmondta, hogy a tanulók elmondása szerint nem voltak nehezek a feladatok, bár a megadott ábrák egy része a képek minősége miatt nehezen volt értelmezhető.
Az idegen nyelven érettségiző tanulók kizárólag magyar nyelvű atlaszt használhattak, de mint a diákok elmondták, ez nem jelentett számukra problémát. Hozzátette: a magyar nyelven érettségizők fele-fele arányban választottak a négy lehetséges kérdés közül kettőt, a németül érettségizők nagy többsége a reformációt és Magyarország 1956-os eseményeit számon kérő esszékérdést választotta. Hozzátette: emelt szinten, magyar nyelven kevesen érettségiztek a Lovassy gimnázium diákjai, német nyelven öt tanuló mérette meg tudását, többségük a céhes ipart, a Kádár-korszakot és a 18-19. századi nemzetiségek helyzetét érintő kérdések közül választott. A tanulók véleménye szerint a segédeszközök jó szolgálatot tettek, a megadott források informatívak voltak.
Átlagos nehézségűnek értékelte az idei középfokú történelem érettségi vizsga írásbeli feladatait Hegedűs Beáta történelemtanár, a kaposvári Munkácsy Mihály Gimnázium igazgatóhelyettese. Azt mondta, az esszék egy kicsit könnyebbek voltak, a rövid feladatok azonban gondolkodtatóbbak, többféle kompetenciát igénylőek. A diákoknak a rendelkezésre álló időben "feszítetten kellett dolgozniuk", nem volt jellemző, hogy a feladatlapokat korábban beadták volna, ugyanakkor az atlaszok több esetben segítséget nyújtottak számukra. Hosszabb esszének sokan a tatárjárást, rövidnek a második világháború kirobbanását választották - jegyezte meg. Hozzátette: a diákok a vizsgát követően összességében optimistán nyilatkoztak.