Szirtes Tamás;Madách Színház;Csákányi Eszter;

2017-06-12 07:47:00

A királynő mindent lát

Csákányi Eszter megjelenik királynőként a Szerelmes Shakespeare című darabban, a Madách Színházban, és ezzel az egyszerű mozzanattal sok minden eldől, jobban mondva súlyt kap, tétje lesz.

Pedig csak ül egy trónszéken és vicceseket mond. Csákányi most először játszik a Madáchban, de érkezésével, mondhatni, bár lehet, hogy túl sarkosan hangzik, szintet emel. Királynői szintre teszi a lécet. Képes uralni és uralkodni, de ezt úgy teszi, hogy közben szellemes, szerethető. Tényleg hihető róla, hogy mindenkin átlát. Ahogy néz, ahogy bejön, vagy kimegy a színpadról, az egy színészi pálya összegzéseként is felfogható. Minden benne van, amit Csákányi tud a színházról.

A darab viszont, amely John Madden 1998-as Marc Norman és Tom Stoppard által jegyzett Szerelmes Shakespeare című film forgatókönyve alapján született nem nagyon lép túl a közhelyen. Még akkor sem, ha Szabó T. Anna fordítása kifejezetten próbálja elkerülni a kliséket és bár meghagyja a fő mondatokat, amennyire lehet árnyalja, összetettebbé teszi a történetet. Azt a sztorit, ami bevallottan fikció, vagyis, hogy Shakespeare saját szerelmi kálváriája hatására írta meg a Rómeó és Júliát. Bizonyára sokan látták a már emlegetett hét Oscar-díjjal jutalmazott filmet. Számukra sok újdonsággal nem szolgál az előadás, inkább egy elegáns, a színpadi igényességre törekvő, kellemes idézet. Rózsa István attraktív a pompát és a nyomort is megjeleníteni képes díszlete, valamint Rományi Nóra egészen elbűvölő korabeli kosztümjei sokat hozzátesznek a produkcióhoz. És ez elmondható Gulyás Levente zeneszerzőről is, aki a reneszánsz hangzást remekül vegyíti a modernitással, zenéje megjegyezhetően dallamos, mégis tele van titokkal, különösen igaz Shakespeare 18. szonettjének megzenésítésére. Tihanyi Ákos úgy látszik úgy érezte, hogy az előadásban nem kap elég lehetőséget, ezért még a tapsrendet is megkoreografálta.

Solti Ádám Shakespeare-ként néhol nem elég erőteljes, Petrik Andrea Violaként viszont olyan színeket képes megmutatni a figurából, amely kilép a hagyományos Júlia értelmezésből, sokkal izgalmasabb, sokszínűbb, fanyarabb karaktert tár elénk. Pál András Wessex-ként kellően harsány és ön ironikus, Adorjáni Bálint Marlowe-ként pedig hátulról mozgatja a szálakat.

Az előadásban a királynő fogadást ajánl, lehet-e a szerelmet a színpadon, igaz módon ábrázolni. Szirtes Tamás ezzel a vállalkozással szintén fogadást ajánl, meg lehet-e hosszú szériára tölteni a Madách Színházat egy, az igaz találkozásról és szerelemről szóló, kissé szentimentális művel (nem musical!) 2017-ben. Kíváncsi vagyok, ki lesz a nyerő.

Info:

Szerelmes Shakespeare

Madách Színház

Rendező: Szirtes Tamás