Fél év botrányról botrányra

Publikálás dátuma
2017.07.18. 07:30

Lassan hat hónapja, hogy beiktatták hivatalába az Egyesült Államok 45. elnökét. Noha Donald Trump fő ígéreteit nem váltotta be, válság válságot követ, hívei nem hagyták cserben.

„Az amerikai elnöki poszt nem rólunk szól, hanem az emberekről, akiket szolgálunk” – Bill Clinton mondta ezt a minap egy közös fórumon utódával, George W. Bush-sal. A két volt elnök – mindketten nyolc-nyolc évet húztak le Washingtonban – egyetlen szót sem ejtett Trumpról, de kijelentéseikből kiderült, miként vélekedhetnek a Fehér Ház jelenlegi lakójáról, aki fél év alatt sokszor bizonyította, hogy számára az elnökség főként saját magáról szól. Clinton és Bush tartotta magát az íratlan szabályhoz, hogy volt elnökök nyilvánosan nem bírálják, a színfalak mögött pedig segítik egymást. Ám a 45. elnök erre is fittyet hányt, elképesztő, alaptalan vádakat vágott az elmúlt hónapokban elődje, Barack Obama fejéhez. Például azt, hogy lehallgattatta telefonjait a tavalyi kampány idején a Trump-toronyban – pedig Obama támogatást ajánlott neki első találkozásukkor, amikor úgy ítélte, felkészületlen utódának nagyon is elkél a tanácsadás.

Fotó: AFP/Jim Watson

Fotó: AFP/Jim Watson

Trump már megválasztott elnök volt, amikor kiderült számára, hogy záros határidőn belül legalább 4 ezer magas szintű állást kellene betöltenie, csakhogy nem igazán volt kivel. A Trump-csapat egyfajta „családi vállalkozás” volt, hisz az ingatlanmilliárdos a Republikánus Párt színeiben, de hosszú ideig a Grand Old Party-val (GOP) szembemenve kampányolt, s lett elnök. Pénzember barátaival tömte tele kormányát, ám fontos állások betöltésével fél év után is adós. Prominens politikusok kétszer is meggondolják, vállaljanak-e posztot a kaotikusan működő, Trump kénye-kedve szerint irányított adminisztrációban.

A kongresszus mindkét házában többségben levő republikánusok zöme azonban kitart Trump mellett. Számukra a legfontosabb, hogy a GOP színeit képviselő elnök ül a Fehér Házban, aki aláírja a törvényeket, amelyeket demokrata elődje nem lett volna hajlandó. Igaz, a legfontosabbat, Obama egészségügyi reformjának visszavonását és új rendszerrel helyettesítését a republikánusok eddig képtelenek voltak keresztülvinni. A képviselőház már megszavazta ugyan a maga tervezetét, de a szenátus új változatot írt, a végszavazást pedig halasztgatják, mert még mindig nincs elegendő voksuk a 100 tagú testületben.

„Ezt Mitchnek kell elintéznie” – hárította el a felelősséget a napokban Trump, noha Mitch McConnell, a szenátus többségi, republikánus vezetője szinte tehetetlen: egyszerre kellene konzervatív és a liberális irányultságú párttársai elvárásainak megfelelnie, miközben még Trump is „kegyetlennek” minősítette az amerikai szegények Medicaid programjának tervezett, 772 milliárd dolláros lefaragását. A tét igen nagy. A republikánusok rémálma, hogy úgy menjenek neki a jövő novemberi, félidős kongresszusi választásoknak, hogy a demokraták fejükhöz vághassák: az Obamacare visszavonásával 22-23 millió amerikai veszíti el egészségbiztosítását. Ezt nem egy elfogult szakértő, hanem a kongresszus költségvetési irodájának független elemzése állapította meg.

Márpedig a Trumpcare által elérhető lefaragásokból akarják kigazdálkodni a republikánusok a Trump által beígért legfontosabb gazdasági lépést, a hatalmas adócsökkentést. A Tax Policy Center pártoktól független kutatóintézet nemrégiben tette közzé elemzését a 45. elnök adóterveiről. Ez azt mutatja, hogy az adófizetők 71 százalékának tényleg kevesebb adót kellene majd fizetnie, 20 százalék viszont rosszabbul jár. Nem is beszélve az aránytalanságokról: az évi 3,4 millió fölött kereső leggazdagabbak átlagban 940 ezer dollár adót takarítanak meg, a legszegényebb családok pedig 40 dollárt. A szövetségi költségvetésből viszont 10 év alatt 7,8 ezer milliárd dollár esik ki.

Trump első félévének legnagyobb sikere kétségkívül az volt, hogy a legfelsőbb bíróságba kiszemelt jelöltjét megszavazta a kongresszus, Neil Gorsuch kinevezésével így helyreállt a konzervatív többség a kilenc tagú taláros testületben. A demokraták szurkolnak, hogy a legrégebben szolgáló bíró, a 81 éves Anthony Kennedy halogassa még visszavonulását. Ha ugyanis a sokszor a mérleg nyelvének szerepét játszó bíró nyugdíjba megy (állítólag jövőre készül erre), akkor a republikánusok egy újabb, szájuk íze szerinti kinevezéssel végképp bebetonozhatják a konzervatív többséget.

A kiegészült legfelsőbb bíróság máris szolgáltatott egy várva várt győzelemet az elnöknek: némi megszorítással, de engedélyezték, hogy a módosított – hét helyett hat muszlim többségű országra leszűkített – beutazási tilalma érvénybe lépjen. E beutazási tilalom az egyik olyan lépés, amely Trump bázisát nagy elégedettséggel tölti el. Egy július eleji felmérés szerint 10 amerikai közül hat támogatja a tervet, a republikánusoknak pedig 83 százaléka. Trump hívei körében hasonló módon népszerű a falépítés a mexikói határon. E terv még messze áll a megvalósítástól, a kongresszus egyelőre nem szavazta meg a meglévő védvonal továbbépítéséhez szükséges összegeket.

Hat hónap elteltével, a sok baklövés és kisebb-nagyobb botrány nyomán Trump népszerűségi mutatói továbbra is elég szerények, a Gallup intézet adatai szerint 40 százalékos a támogatottsága, s 55 százalékos az elutasítottsága. Egy másik, az NPR/PBS rádiók számára készült felmérés szerint a bejegyzett választók 38 százaléka támogatja, 53 százaléka bírálja az elnököt. A Washington Post/ABC News rekord mélypontot mért, náluk 36 százalék áll Trump mellett, 58 százalék elutasítja. A FiveThirtyEight portál több felmérést átlagoló összesítése hasonló arányt mutat: 38,6 százalék elégedett, 55,7 százalék elégedetlen a 45. elnök eddigi teljesítményével.

 Az orosz kapcsolat

Sötét felhőként lebeg a Fehér Ház fölött a vád, hogy a Trump-kampány emberei összejátszottak Moszkvával az amerikai elnökválasztás befolyásolására. Az elnök szerint „boszorkányüldözés” folyik ellene, a demokraták szítják a válságot, mivel nem tudják megemészteni, hogy veszítettek. A republikánusoknak roppant kényelmetlen Trump megmagyarázhatatlan szimpátiája Vlagyimir Putyin orosz elnök felé, szeretnék lezárni az ügyet, hogy programjuk teljesítésére koncentrálhassanak. A demokraták között vannak, akik szerint már az eddig történtek is indokolttá tennék az alkotmányos vádemelési eljárás megindítását Trump ellen. Az elnök befolyásával visszaélve nyomást gyakorolt az FBI-igazgatóra, hogy szüntesse meg a nyomozást nemzetbiztonsági tanácsadója ellen, majd amikor ő erre nem volt hajlandó, menesztette James Comeyt. Ez önmagában az igazságszolgáltatás akadályoztatásával ér fel – sőt nem zárható ki, hogy ami eddig nyilvánosságra került, csak a jéghegy csúcsa.

Ezen alapult az első impeachment-próbálkozás, Brad Sherman kalifornai demokrata képviselő minapi beadványa azonban még a demokraták körében sem kapott támogatást. Ameddig a republikánusoké a többség a Capitoliumon, addig esély sincs az alkotmányos vádemelés beindítására.

A The New York Times leleplezése Trump legidősebb fia, Donald Jr. és egy Kreml-közeli orosz ügyvédnő, Natalia Veszelnyitszkaja tavaly júniusi találkozójáról, s a közzétett e-mail-folyam az eddigi legkonkrétabb bizonyítékot szolgáltathatja arra nézve, hogy orosz részről ténylegesen támogatást ígértek a milliárdosnak Hillary Clintonnal szemben, s Trumpék nagyon is hajlandóak lettek volna együttműködni. Az elnököt aggasztja, hogy a fia is célkeresztbe került. Ifjabb Donald Trumpot várhatóan beidézi a képviselőház és a szenátus illetékes bizottsága, s Robert Mueller különleges ügyész is meghallgatja, ha már meg nem tette. A volt FBI-főnök által felügyelt, hivatalos bűnügyi nyomozás a háttérben egyre kiterjedtebben zajlik.

Trump fia többféle változatot is előadott a találkozóról. A legutolsó fordulat szerint kiderült, hogy nem csupán a befolyásos moszkvai kapcsolatokkal rendelkező ügyvédnő, hanem egy New Yorkban élő orosz lobbista, volt orosz kémelhárító, az amerikaiak feltételezése szerint ma is aktív kém, Rinat Ahmetsin, s egy tolmács is részt vett a megbeszélésen. Hillary Clintont lejárató, magas körökból származó információt ígértek, de Trump fia szerint semmi lényegeset nem mondtak, így a megbeszélés gyorsan végetért. Magának az elnökjelöltnek – legalábbis ezt állítják – nem is tettek róla említést, Trump csak a napokban értesült az egészről.

Kezdetben Michael Flynn volt nemzetbiztonsági tanácsadó, Paul Manafort volt kampányfőnök, Carter Page volt külpolitikai tanácsadó, illetve Roger Stone lobbista (szintén a Trump-kampány tanácsadója) kétes orosz kapcsolatai kerültek a vizsgálatok célkeresztjébe. Trump veje, Jared Kushner is több találkozón vett részt az orosz nagykövettel, egy orosz bankárral, s ott volt az ügyvédnővel történt megbeszélésen is. A demokraták sürgetik, hogy vonják meg Kushner biztonsági felhatalmazását, mivel átvilágításakor több orosz vonatkozású találkozóról „elfelejtett” említést tenni.

Christopher Wray, Trump új jelöltje az FBI-igazgató posztjára, múlt héten, szenátusi meghallgatásán meglehetősen egyértelműen vélekedett: ha valaki ajánlatot kap egy külföldi hatalomtól, kötelessége azt jelenteni az FBI-nak. Az elnök fia, veje, s több tanácsadója ezt elmulasztotta, így felelősségre vonhatják őket. Ám hogy mindez elegendő-e az elnök pozíciójának megingatásához, az csak hosszabb idő múlva fog kiderülni, amikor a különleges ügyész nyilvánosságra hozza vizsgálatának eredményeit.

Szerző

Green Holiday - Az állam a felelős?

Publikálás dátuma
2017.07.17. 07:05
Forrás: Green Travel/Facebook
A nem megfelelő törvények miatt többnyire hiába lépnek fel a csődbe ment utazási irodákkal szemben kártérítési igénnyel, a cégek vagyoni biztosítéka korlátozott. 

Az utazási irodák működését szabályozó kormányrendelet nem felel meg az uniós szabályozás követelményeinek - ezt a tanulságos véleményt fogalmazta meg lapunknak a Green Travel, majd a Green Holidays csődje kapcsán Cseszlai Ádám ügyvéd. Úgy véli, hogy ez a jogszabály nem eredményezi azt a hatékony védelmet a fogyasztó számára - a fizetésképtelenné váló utazási irodával szemben, - amely biztosítani tudná a befizetett összeg teljes visszatérítését. Ebből azt a következtetést vonja le, hogy a magyar állam mulasztott, mert nem megfelelő módon ültette át az uniós szabályozást, így végső soron a fogyasztókat ért kárért is az állam felel. Az ügyvédtől megtudtuk, hogy ismerik a hazai bíróságoknak azt az ítéletét, amelyben a magyar államot arra kötelezték, hogy fizesse ki a teljes vagyoni kárt, kamatokkal és a felmerült ügyvédi költségekkel együtt.

Az Európai Unió Tanácsa még 1990-ben megfogalmazott egy olyan irányelvet, amely szerint „a szervező és/vagy közvetítő szerződő fél kellő biztosítékra vonatkozó igazolást nyújt arra vonatkozóan, hogy fizetésképtelenség esetén a befizetett összeget visszatéríthesse, és a fogyasztót hazaszállíthassa.” Ennek kapcsán 2014-ben az Európai Unió Bírósága hozott egy olyan végzést, amely szerint az irányelvet "úgy kell értelmezni, hogy ezzel ellentétes az a nemzeti szabályozás, amelynek részletszabályai nem eredményezik, azt hogy a fogyasztó az általa befizetett valamennyi összeg visszatérítésére és a hazaszállítására vonatkozóan hatékony biztosítékkal rendelkezik az utazásszervező fizetésképtelensége esetén.” Majd ehhez hozzáfűzték, hogy „a tagállamoknak nincs semmilyen mérlegelési mozgásterük a tekintetben, hogy az utazásszervező, illetve az utazásközvetítő által a fogyasztó számára nyújtandó biztosítéknak a kockázatok milyen körére kell fedezetet nyújtania.”

Az utazási irodák számára a vonatkozó hazai kormányrendelet előírja, hogy gondoskodjanak vagyoni biztosítékról a fizetésképtelenné válás esetére. Ezt a kötelezettséget általában biztosítási szerződés megkötésével teljesítik az utazásszervezők. Sok esetben azonban a biztosítási összeg a tervezett értékesítési nettó árbevétel adott százalékához igazodik, ami nem nyújt elegendő fedezetet a fogyasztók részére visszafizetendő teljes összegre, azaz csupán korlátozott garanciát jelent. (Feltehetően ez a helyzet a Green Holidays esetében is.)

Ügyeskedő Green-cégek

Szállodakuponos internetes oldalak mögé bújva szerzett több ezer ügyfelet egy olyan török tulajdonban lévő utazási cégcsoport, amelynek másik cége már tavaly csődbe ment - tudta meg a Green Holidays Kft. történetének tanulságai kutatva a Heti Válasz.

Azt állították, hogy az ajánlott szálláshely maga a paradicsom, ötcsillagos szálloda pálmafákkal, hófehér párnájú napozóágyakkal, számtalan medencével, csúszdaparkkal. Ehhez kapcsolódik még a teljes ellátás, ultra all inclusive, a fagylaltkehely, de még az esti koktélozás is benne foglaltatik az árban. Mindez repülővel, illetékkel, transzferrel hét éjszakára "mindössze" 104 ezer forintért. A kft. ajánlata még 10 napja is elérhető volt. Az utazás októberre szólt, de az út mögött álló iroda már a hirdetés megjelenésekor csődöt jelentett. Igaz, ez az ajánlaton nem látszott, nem is foghattak gyanút az utasok, akik az Utazhatnék.hu oldalán foglaltak. Pedig a Green-csoport július 3-án immár másodszor húzta le a rolót; először tavaly ősszel, amikor kicsiben ugyanazt történt, mint most.

Az uniós szabályozás alapján az állam feladata nem csupán annak megállapítása, hogy a biztosítéknak mire kell fedezetet nyújtania, hanem megfelelően gondoskodnia is kell arról is, hogy ez a biztosíték ténylegesen rendelkezésre álljon, és szükség esetén alkalmas legyen arra, hogy abból a fogyasztók valamennyi érintett igénye kielégítést nyerjen. Ha a biztosíték visszatérően nem bizonyul elegendőnek, akkor a magyar állam nem járt el körültekintően az uniós irányelv átültetése során - vélekedik Cseszlai Ádám.

Az ügyvéd arra is felhívta a figyelmünket, hogy a hogy a hozzáférhető adatok szerint a Green Travel Nemzetközi Utazási Iroda Kft.-t tavaly novemberben törölték a hatósági nyilvántartásból, és egy évre eltiltották az utazásszervező tevékenység gyakorlásától. A kft. az idei beszámolóját még nem tette közzé, azonban tavaly nagyságrendileg 240 millió forint adózott eredményt ért el, amelyből körülbelül 231 millió forintot az eredménytartalékba helyezett. (A társaság törzstőkéje a cégnyilvántartás szerint csaknem ennyi: 230 millió forint.) A céggel szemben több végrehajtást is feltüntettek a cégkivonaton.

A hatályos nyilvántartásban a Green Holidays Kft. mint utazási vállalkozó most már szintén nem szerepel, figyelemmel arra, hogy a hatóság július 3-án törölte, és a tevékenység gyakorlástól ugyancsak egy évre eltiltotta. Ennek a társaságnak a törzstőkéje mindössze 3 millió forint, a mérleg szerint a saját tőkéje, pedig 16,156 millió forint volt a tavalyi üzleti évben. Egyre valószínűbb, hogy - mivel a Green Travel Kft. utazásszervező tevékenységet nem végezhet - más cégeken keresztül jogszabályellenesen folytatták a korábbi tevékenységüket. Ezzel kapcsolatban egyébként történt közérdekű bejelentést 2016 végén, minden látható következmény nélkül.

Cseszlai Ádám szerint nem vitás, hogy szerződésszegés és - valószínűleg - a bűntetőtörvénykönyvbe ütköző cselekmény is történt. Azonban egy fizetésképtelenné vált utazási iroda esetén a fogyasztók többnyire hiába lépnek fel polgári jogi igénnyel, általában ez csak részleges megtérülést eredményez, hiszen a vagyoni biztosíték a nem megfelelő jogszabályi rendelkezések miatt korlátozott, és a társaság vagyoni általában nem számottevő.

Ha az utazásszervező vagy utazásközvetítő tevékenységet egy olyan társaság végezte, amely nem szerepel a hatósági nyilvántartásban, akkor az ügyvéd álláspontja szerint az állam kárfelelőssége valószínűleg nem állapítható meg. Amennyiben viszont a szerződést bejegyzett utazási iroda kötötte, és a vagyoni biztosíték nem nyújt kellő fedezet, akkor a magyar állammal szemben a korábbi jogesetek és az Európai Unió Bíróságának jogértelmezése alapján a kártérítési igény megalapozott, és szinte teljes mértékben megtérülnek a befizetett összegek (a bírói gyakorlat szerint egyedül a sztornó díjra és a poggyászbiztosításra nem terjed ki a kártalanítás). Ráadásul ilyen esetekben az ún. egyetemleges károkozásra tekintettel nem is kell bevárni, hogy a fizetésképtelenné vált utazási iroda csődje során milyen mértékben térülnek meg a korábban befizetett összegek

Nem árt az óvatosság

A magyarok többsége el sem olvassa mit ír alá, ha elé tolnak egy szerződést. Márpedig nem árt alaposan áttanulmányozni utazás előtt a szervezővel, vagy a közvetítővel kötött szerződést - erről beszélt a Népszavának Békefi Veronika, a Neckermann ügyvezető igazgatója.

- Hol érdemes tájékozódni, hogy legális céggel intézzük az utazásunkat?

- Budapest Főváros Kormányhivatala Kereskedelmi Haditechnikai Exportellenőrzési és Nemesfémhitelesítési Főosztályának - mint a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal jogutódjának - a honlapján több fontos információ mellett elérhető az utazóknak szóló „Fogyasztói Tájékoztató”, amely tartalmazza a tevékenységüket jogszerűen folytató vállalkozások listáját, és hasznos tanácsokat is ad.

- Mire kell odafigyelnünk a szerződés aláírása előtt?

- Ugyanolyan gondosan kell eljárni, mint bármely más szerződéskötés esetén. Aláírás előtt meg kell győződni arról, hogy pontosan mely utazásszervező szolgáltatását rendeli meg az utazó, és érdemes elolvasni a megrendelt szolgáltatás leírását is.

- Milyen csapdák lehetnek az apró betűs részekben?

- Az apró betű a papíralapú tájékoztatás terjedelmi korlátai miatt alakult ki, a weboldalakon közzétett információknál egyre ritkább. Az utazási szerződés jogszabályban előírt kötelező feltételeitől az apró betűs tájékoztatás sem térhet el jogszerűen, de a szolgáltatás részleteiről tartalmazhat olyan információt, amely befolyásolhatja az utas választását.

- Mit tehetünk, ha a tengerre néző part közeli szállás az utcára néz és 500 métert, vagy még többet kell gyalogolnunk a tengerig?

- Ilyenkor a hibás teljesítés esete áll fenn, amelyért az utazásszervezőnek kell helytállnia az utassal szemben. A hibát az utasnak minél előbb be kell jelentenie az utazásszervezőnek, hogy minél gyorsabban mód legyen a hiba kijavítására, még a helyszínen, például szoba, vagy szállodacsere útján. Egyébként pedig a hibás teljesítésből eredő igények érvényesíthetők. - B.T. 



Szerző

FINA 2017 - Pénzben úszó világbajnokság

Publikálás dátuma
2017.07.15. 07:01
LÁTVÁNYRA UTAZTAK - A hazai építőipar teljesítményét is érezhetően megdobták a vb-beruházások, igaz, a nagy árat az adófizezők á
A fél világ Budapestre figyel, mégis kérdés, nyer-e a város, az adófizető, vagy épp a kormány a monstre rendezvényen. A vizes világbajnokságra tengernyi pénzt költöttek - többnyire átláthatatlan módon.

Mennyibe került és hányan tudják egyszerre használni a vizes világbajnokság idején az ingyenes wifit? Erre a két látszólag nagyon egyszerű kérdésre sem válaszoltak lapunknak a budapesti vizes világbajnokság szervezői. Hallgatásuk annyiban érthető, hogy ha válaszolnának, még kiderülne: a vonatkozó 30 milliárdos keretből sokkal többet költöttek az ingyenes internet megteremtésére, mint a XIII. kerületi önkormányzat, amely összesen 110 milliós fejlesztés nyomán, különösebb csinnadratta nélkül biztosít elérést a szurkolóknak. Mindez persze cseppet sem meglepő: éppúgy szövi át az átláthatatlan gazdálkodás és a túlköltés gyanúja az ingyen-wifi-t mint az egész, 40 milliárd forintról a jelenlegi tudásunk szerint 170 milliárdosra drágult monstre rendezvényt.

Ennyit ritkán költenek
Ilyen összeget ilyen szintű eseményre nem, vagy csak nagyon ritkán szoktak elkölteni – mondta lapunknak Szabados Gábor. A sportközgazdász szerint a rendezési költségekből látszik, hogy a magyar szervezők igyekeznek kitenni magukért. A szakértő hangsúlyozta, hogy ilyen esetekben az ár-érték arányt érdemes nézni, nem az abszolút értéket. „Ha létrejön egy olyan infrastruktúra, amelyet mindannyian tudunk használni a vb után, illetve a komoly rendezési költség tényleg olyan marketing értéket teremt Magyarországnak, amit várnak tőle, akkor megtérülhet a temérdek pénz” - vélekedett a sportközgazdász, hozzátéve: a hazai vizes vb gyakorlatilag marketingberuházás. Ugyanis, ha külföldi televíziókban, portálokon, újságokban hirdették volna Magyarországot az se került volna kevesebbe. Arra a kérdésünkre, mi a garancia arra, hogy a vb után is használhassa a nagyközönség a Duna Arénát, a szakértő azt mondta: a kormány szava. „Ha 1-2 év múlva azt látjuk, hogy nincsen kihasználva és üresen áll, akkor kijelenthetjük: nem volt értelme a vizes vb-nek”.

Noha azt nem tudjuk, hogy mennyiért, de abban biztosak lehetünk: van wifi. Mint ahogyan, ha csak a legutolsó pillanatban is, de szinte minden mással is elkészültek a szervezők. Budapest látszólag felkészült a vizes világbajnokság rendezésére.

Az is biztos, hogy a szervezők az utolsó pillanatban sem kímélték az adóforintjainkat. Semmi sem volt túl drága nekik, s az is sokat mond, hogy a margitszigeti Casinónál még péntekre virradó éjjel is lázas munka folyt, sötétben is legalább hetvenen dolgoztak az épületnél, amelynek egymilliárdos felújításához amúgy közbeszerzés nélkül választottak kivitelezőt.

A forintosítható áron túl másféle költségekkel is számolhatunk: az államapparátus, ha kellett jogszabályt módosított, tereket zárt el és le, költségkeretet emelt, elhallgatott, trükközött, félrevezetett, kamu látványtervekkel kábított – minden bevetett, hogy bármilyen nagyot is álmodtak, az valósság váljon.

Nulladik nap: kevés néző, sok rendőr
FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM

Város a városban, akár így is jellemezhetnénk az idei vizes világbajnokság egyes versenyszámainak helyt adó Duna Arénát és közvetlen környékét. Tegnap még a rend őrei voltak többségben, ugyanis csekély számú, 300-400 fős nézőközönség volt kíváncsi a pénteki nyitószámra, a férfiak egyméteres műugró selejtezőjére. Némiképp nyomasztóan hatott, hogy minden érdeklődőre jutott legalább két-három rendőr vagy terrorelhárító. Utóbbiak ráadásul egy páncélost is felvonultattak a Népfürdő utcában. A kép azonban hamarosan megváltozhat, hiszen a női vízilabda-válogatott vasárnapi nyitómérkőzése várhatóan több ezer nézőt vonz majd. Munkanap révén aligha meglepő, hogy péntek délelőtt a külföldi versenyzőket buzdító – jellemzően távol-keleti – szurkolók voltak többségben, ám az elmúlt hetek, hónapok híreit figyelemmel követve már az is meghökkentő volt, hogy időben elkészültek az építkezésekkel. Noha a költségek végül megsokszorozódtak, elmondható, hogy az első benyomások alapján korszerű, 21. századi uszoda épült. Azt viszont már kérdéses, megérte-e mindez. Különösen annak tükrében, hogy senki sem kapkod azért, hogy a vb-t követően üzemeltesse a 12 ezer néző befogadására alkalmas létesítményt.

– Az autoriter rendszerek imádnak olimpiát, vagy világbajnokságot rendezni, ugyanis minél nagyobb a beruházás, annál többet lehet lopni – vélekedett lapunknak Szentpéteri Nagy Richárd. A politológus szerint természetesen vannak pozitív példák is, hiszen a barcelonai, vagy a londoni olimpia nagy szerepet játszott a társadalmi kohézióban. Viszont a hazai vizes vb-t egyáltalán nem az ilyen példákhoz sorolja. „Szocsiban omladoznak az utolsó pillanatban épített utak és házak, az utcákról eltűntek az emberek, vadvirágok nőnek és mindent beborít a szemét” – emlékeztet a szakértő a 2014-es téli olimpia helyszínére. Az ötkarikás esemény megrendezésére az oroszok a becslések szerint az előzetesen tervezett összeg sokszorosát, 51 milliárd dollárt (akkori áron 11 300 milliárd forintot) fordítottak, ami még a 2008-as pekingi nyári játékok költségvetését is felülmúlta. A téli olimpia előtt több mint kétezer családot költöztettek ki a környékről, csak azért, hogy az olimpiai falu felépülhessen, azonban az oroszok azóta sem tudnak mit kezdeni az üres szobákkal, a sportlétesítményekkel és a sípályákkal. Eredetileg úgy tervezték, hogy az ötkarikás játékok után turistalátványosság lesz a létesítményekből, de a szakértők már azt sem tartják kizártnak, hogy pár éven belül teljesen eltűnik a föld színéről a milliárdokért építtetett olimpiai falu. Szentpéteri Nagy Richárd szerint Orbánnak a vizes vb tökéletes alkalom lesz fotózkodásra, feltűnik majd a szurkolók között és ha minden jól megy, politikai hasznot kovácsolhat magának.

Városligeti zavarok
A világbajnokság rendezői számára a lehető legkellemetlenebb módon helyezkedtek el a park beépítése ellen régóta tiltakozó, magukat ligetvédőknek nevező aktivisták. A szinkronúszó versenyek helyszínén, a Városligeti-tónál a bejárathoz települtek sátraikkal és transzparenseikkel a tüntetők. Köztük, meg a TEK betonakadályai között kell átszlalomozniuk a vendégeknek, ha be akarnak jutni. A ligetvédőknek erre a területre is az év végéig van területfoglalási engedélyük.

– Nem hinném, hogy a nagy sportesemények rendezése önmagában alkalmas lenne a mai Magyarországon a rendszer legitimálására, de azt se hiszem, hogy ezek csak Orbán Viktor szórakoztatását vagy megalomániáját szolgálják – jelentette ki a Népszavának Juhász Attila. A Political Capital szakértője szerint a kormány és személyesen a miniszterelnök sport iránti elköteleződése jó a politikai haszonszerzésre, a Fidesz erre mindig is nagyon figyelt, rátelepednek a sportsikerekre, nacionalista ideológiájuk részévé teszik a sportot, jó kapcsolatot építenek az élsportolók egy részével, ami jól jön a kampányokban. Mindemellett azért is fontosak ezek a rendezvények, mert nagyon nagy korrupciós lehetőség van bennük, ez a politológus szerint a vizes vb költségeinek elszállásából is világosan látszik. Egy olimpia pedig olyan mértékű beruházást jelentene, amely a rendszer hosszú távú finanszírozását is számottevően szolgálná - ezért szeretne annyira olimpiát rendezni az Orbán-rezsim.

Duna Aréna, te drága!
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentéseiből kiderül, hogy a vizes vb munkálatai érdemben hozzájárultak az építőipar első félévi, a tavalyihoz képest jelentősen növekvő teljesítményéhez. 2015. májusában a beruházás várható költségét eredetileg 31 milliárd forintra becsülték, ebből a Duna Arénára jutott volna 25 milliárd. Az építkezés kivitelezője a Garancsi Istvánhoz köthető Market Zrt. nettó 38,5 milliárd forintért vállalta a látványtervre nyomaiban sem hasonlító kocka Duna Aréna építését. Tavaly év végén további 4,8 milliárd forinttal kiegészítették a költségkeretet, így az elérte a 43,3 milliárd forintot. A vizes vb bruttó 170 milliárd forintos költsége a tavalyi teljes építőipari teljesítmény majd 10 százalékát is eléri.