Előfizetés

Jazzvigadalom két helyszínen

Retkes Attila
Publikálás dátuma
2017.07.27. 07:47
Forrás: Jazzfőváros

Augusztus első napjaiban Kecskeméten és a Balatonfüredhez közeli Paloznakon is nemzetközi jazzfesztivált rendeznek. A két programsorozat arculata, tematikája, az elhangzó zenék stílusa azonban gyökeresen eltér egymástól – ez is jelzi, hogy a jazz egyre inkább gyűjtőfogalom, s már nem nevezhető egységes műfajnak. A kecskeméti Jazzfőváros keretében – mint Ittzés Tamás, a Bohém Ragtime Band vezetője, a fesztivál főszervezője elmondta – négy napon át, öt színpadon több mint hetven koncertet rendeznek, amelyeken tizenöt ország százötven muzsikusa szórakoztatja a közönséget, elsősorban a tradicionális műfajokban.

Fellép Mimi Blais kanadai ragtime-zongorista, a svájci Marco Marchi & The Mojo Workers, a világ egyik legjobb bendzsósának tartott japán Ken Aoki, valamint a Kossuth-díjas Hot Jazz Band is. A Paloznaki Jazzpiknik ezzel szemben a könnyed smooth jazz, a soul és a funky seregszemléje lesz a szőlőhegyen – olyan sztárfellépőkkel, mint a Kool and the Gang, az Incognito, a Matt Bianco vagy Mario Biondi, az Európa-szerte kedvelt olasz énekes. A húsz koncerten a hazai mezőnyt többek között a Group ’n’ Swing, a Random Trip csapata, a Sárik Péter Trió és Berki Tamás, Jónás Vera és a Kéknyúl, illetve a Peet Project képviseli. A koncertekhez Kecskeméten és Paloznakon is gyerek- és családi programok, gasztronómiai rendezvények csatlakoznak.

Infó:

Jazzfőváros Fesztivál – Kecskemét, Domb Beach, augusztus 3-6.

Paloznaki Piknik – Paloznak, szőlőhegy, augusztus 3-5.

Folytatódik az Aranyélet

Publikálás dátuma
2017.07.27. 07:46

"A harmadik évad még a korábbiaknál is többet vállal: felidézi, értelmezi, és olykor kiforgatja az elmúlt évek jó néhány közéleti eseményét, miközben olyan húsbavágó és aktuális kérdésekre keresi a választ, minthogy áthidalható-e a generációk közt húzódó szakadék, vagy hogy összeegyeztethető-e a mai Magyarországon a család és a karrier, a hatalom és a tisztesség" - adta hírül az HBO a sikersorozat jövőre induló évadáról.

A mi húsunk, a mi vérünk

Csepelyi Adrienn
Publikálás dátuma
2017.07.27. 07:46

Sonja középkorú nő és vezetni tanul. Sonja nem ügyes. Sonja nem vicces, nem bátor, nem is különösebben csinos. Sonja tulajdonképpen láthatatlan. Az egyetlen férfi, aki a regényben észreveszi, csak akkor veszi észre, amikor egy pléhdobozban egymás mellé zsúfolódva ülnek. Jobb híján, mondhatni.

Épp ezért Sonja leginkább ijesztő. Tudniillik, rémisztően tükörszerű: az ember lánya nyilvánvalóan nem úgy tervezi az életét, hogy negyvenéves korára már a testvére se vegye fel neki a telefont, ennek ellenére Sonja valósága annyira valóságos, hogy az fáj. Mert nagyon is elképzelhető. A félresiklott emberi kapcsolatok, a félelem önmagunktól, a zsigereinkben megülő gyávaság: ezek nem egy skandináv krimi kötelező elemei, hanem az építőkockák, amikből képesek vagyunk olyan erős bástyát építeni a külvilág ellen, hogy a végén saját magunk előtt is láthatatlanná válunk. Ahogyan Sonja is, aki egyike a dán írónő törékeny, a zuhanás szélén álló karaktereinek.

És Dorthe Nors Nemzetközi Man Booker-díjra jelölt regényében nem a zöldre váltó lámpánál töketlenkedés (figyelik a magyar nyelvbe kódolt hímsovinizmust?) a legnyomasztóbb, hanem az: amíg a lefulladó motor újraindul, nekünk szembe kell néznünk önmagunkkal. Nors elképesztő lélekismerettel, mindenfajta romanticizálást elvetve ábrázolja a középkorú nőt – aki természetesen mérföldekre van a média sztereotip szingliképétől. Sonja hús és vér – a mi húsunk és a mi vérünk.

Infó:

Dorthe Nors: Tükör, index, kuplung – avagy egy negyvenes nő vezetni tanul

Park Kiadó