buszsofőr;BKK;T-Systems;BKK-botrány;

FOTÓ: NÉMETH ANDRÁS PÉTER

- BKK-botrány - Összevissza utasították a buszsofőröket

A BKK bérlet-botrányának csúcspontján az eddig ismertnél is nagyobb volt a káosz: a BKV buszvezetők például fél nap alatt négy eltérő utasítást kaptak.

A Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK) már egy hónappal azelőtt ismerte az online értékesítési rendszer 450 hibáját, hogy azt feltörte egy 18 éves fiatalember – írta a kormányzati Magyar Idők. A lap állítása szerint ezeket mind jelezte a cég a rendszert fejlesztő T-Systemsnek. Bár lap és a BKK a T-Systemsre akarja tolni a felelősséget, a lapunk birtokába került dokumentumok azt bizonyítják, hogy a közlekedési központnál, illetve a szolgáltatást ellátó BKV-nál még az eddig ismertnél is nagyobb volt a fejetlenség, tanácstalanság. A káoszról mindent elárul az: július 22-én fél nap alatt négyszer módosították a járművezetőknek adott utasításokat arról, hogy mit kell tenniük akkor, ha egy utas online váltott bérletet mutat be.

Mindenekelőtt érdemes felidézni: július 22-én már egy hete tartott a BKK online értékesítési rendszerének csődje miatt kirobbant botrány. Az egymásnak ellentmondó és rendre megcáfolt BKK-s nyilatkozatotok után ezen a szombaton látta elérkezettnek az időt a cég vezérigazgatója, Dabóczi Kálmán, hogy elnézést kérjen az utasoktól a kényelmetlenségekért, kellemetlenségekért. Mindeközben a színfalak mögött egyre nagyobb volt a káosz: az összevissza kommunikáló és intézkedő BKK miatt a szolgáltatást végző BKV-nál is "elvesztették a fonalat", s ellentmondásos utasításokat adtak a dolgozóknak.

Még délelőtt arra szólították fel az első ajtós felszállású járatokon teljesítő sofőröket, hogy engedjék az utasokat bemondásra utazni, ha online vásárolt bérlettel rendelkeznek. ”A webes bérletre hivatkozást, a bérlet bemutatása nélkül, visszavonásig el kell fogadni utazásra!” – állt a világos utasításban. Ez a helyzet azonban csak kora délutánig tartott: fél egytől ugyanis visszavonták az első utasítást. “12.30-tól a webes bérlet elfogadása visszavonásra került!” – közölték a sofőrökkel. Az autóbusz-vezetők meg sem szokhatták a megváltozott szabályozást, mert hét perccel később már azt is módosították. Az új parancs így szólt: "Helyesbítés! 12.30-tól a weben váltott bérlet csak bemutatással érvényes!” Két óra sem telt azonban el, és már ez sem volt érvényes. A BKV egyik vezérigazgató-helyettese ugyanis újabb utasításában törölte az előzőt és visszatért a kezdethez. "Mostantól visszavonásig az autóbusz vonalakon az első ajtós felszállás során történő utazási jogosultság ellenőrzése felfüggesztésre került.” Ha más nem is, a legutolsó döntés indoka érhető: a BKV nem akarta kitenni a járművezetőket megalázásoknak, támadásoknak.

Mindez csak július 22-e eseménysora, ezért szerettük volna megismerni a botrányos időszak többi vezetői utasítását is. A BKK-tól azonban lapzártáig nem kaptunk válaszokat.

A Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke a történet ismeretében nem csodálkozik, hogy a munkavállalók elkerülik a BKV-t, ahol lehetetlen helyzetbe hozzák a járművezetőket. Szabó Istvánt ez arra emlékeztette, amikor egyik napról a másikra bevezették az első ajtós felszállást, a sofőröket erre sem készítették fel. “Akkor is hasonló fejetlenség volt a cégnél" – mondta lapunknak.

Már szeretetszolgálata is van a szélsőjobbról középre igyekvő Jobbiknak. A jótékonysági szervezet vezetője Sneider Tamás, aki állítja: etnikai alapon soha nem tett különbséget az emberek között.