BKV;3-as metró;buszsofőr;

Illusztráció: Tóth Gergő

- Előbb a vizes vb, most a hőség - Kimerültek a metrósok is

A vizes vb kizsigerelte a BKV metróvezetőit, akiket szabadságról rendeltek vissza a rendezvény alatti járatsűrítések miatt. Most a nagy hőségben lehetetlen kevesebb munkát adni a túlterhelt járművezetőknek, 50-60 fő eleve hiányzik, sokan betegszabadságon vannak.

A 3-as metró vonalán közlekedő régi orosz szerelvényekben és a kisföldalattiban is panaszkodnak a rendkívüli hőségre a járművezetők – tudtuk meg BKV-s forrásainktól. A 40 fok stabilan tartja magát a vezetőfülkében, azzal tetézve a kellemetlen hőérzetet, hogy az alagútban még be is fülled a levegő. A metróvezetők is szeretnének kevesebb terhelést kapni, hőségriadó idején többet pihenni, akárcsak a felszínen dolgozó kollégáik, de ők se tehetik meg. A BKV föld alatti vonalain is létszámhiánnyal küzd, ahogy a felszínen is a buszokon: kevés a járművezető, úgy tudjuk, jelenleg 50-60 embernek tudna azonnal munkát adni a közlekedési társaság.

Lazábbra azért se tudják szabni a beosztásukat, mert nincsenek tartalékok. A vizes világbajnokság idején fokozott mértékben terhelték a metró üzemigazgatóság dolgozóit.  A 2-es vonalon  3 napon át plusz személyzetre volt szükség, ezen belül a 3. napon üzemidő hosszabbítás is volt. A 3-as vonalon járatsűrítés volt végig a rendezvény során, a földalattin egy héten át.

Számos BKV-s dolgozót, járművezetőt rendeltek vissza szabadságról, ők abban bízhatnak, hogy később kivehetik a bennragadt  szabadnapokat.  Így aztán jelenleg semmilyen kapacitás nincs arra, hogy többen kevesebbet dolgozzanak a rekkenő hőségben. A tartalékállományt is be kell vetni, miután a nagy melegben előjövő betegségek, rosszullétek miatt több BKV-s dolgozó betegszabadságra kényszerült menni. A metróban egyébként tovább tart a kánikula, ha levonult a hőség, még 3-4 napba telik, míg kiszellőzik a teljes alagúthálózat.

Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke szerint erre a helyzetre csak egyvalami adna megoldást: a pénz. „Nem lehet más a cél, mint az összes BKV-járművet, modern, klímával ellátott járműre cserélni, mind az utastérben, mind a vezetőfülkében. Ha a BKV el lenne látva pénzzel, jutna a létszámbővítésre is. Így többen kevesebbet tudnának dolgozni megfelelő körülmények között.

Bár őket is megterheli a rendkívüli forróság, emiatt nem fognak eljárást kezdeményezni a BKV-val szemben, ahogy sajtóhírek szerint az Egységes Közlekedési Szakszervezet tette. A buszos üzletág dolgozóinak érdekképviselete a munkavédelmi hatóságnál panaszolta be a BKV-t az elviselhetetlen munkakörülmények miatt. „Azért nem fordulunk a munkavédelmi hatósághoz, mert a feljelentéstől egy csapásra sem a kánikula, sem a létszámhiány, sem a járművek állapota nem fog változni. „A jövőben viszont több pénzt kell fordítani az ilyen helyzetek elkerülésére, amit képviselni fogunk” – tette hozzá a szakszervezeti vezető.

A Raoul Wallenbergre emlékező rendezvény szónokai a kormánynak is üzentek, és eltöprengtek, mi lenne, ha ma élne a svéd embermentő diplomata.