Beismerte bűnösségét a hacker-hős

Publikálás dátuma
2017.08.07. 07:40
FOTÓ: FRANK AUGSTEIN
A 23 éves Marcus Hutchins bevallotta bűnösségét egy korábbi ügyben, amelyben azzal gyanúsítják, hogy banki rendszerek megkárosítására alkalmas vírusok készítésében vett részt. Óvadék ellenében szabadlábra helyezték.

Beismerte bűnösségét, kártékony adathalász programok írását és terjesztését Marcus Hutchins angol informatikus, aki kulcsszerepet játszott abban, hogy sikerült leállítani a májusban világszerte hatalmas károkat okozó WannaCry nevű zsarolóvírust terjedését - írta a The Daily Telegraph című brit napilap ügyészségi forrásokra hivatkozva.

A bíró úgy döntött, hogy 30 ezer dolláros óvadék ellenében szabadlábra helyezi, de nem használhat sem számítógépet, sem internetet, le kell adnia az útlevelét, hollétét pedig GPS-szel fogják nyomon követni. Ügyvédje, Adrian Lobo közölte az NBC hírtelevízióval, hogy védence hétfőn hagyhatja el a fogdát, és Wisconsinba repül, ahol kedden egy kerületi bíróság elé kell állnia, amely vádat emelt ellene.

Hutchinst 2014 és 2015 között végzett tevékenysége miatt vonják majd felelősségre. A szakmában MalwareTech néven ismert 23 éves számítógépes szakembert azzal vádolják, hogy a szóban forgó időszakban a banki rendszerek megkárosítására alkalmas, Kronos nevű számítógépes vírusok készítésében vett részt. Bűneiért akár 40 évet kaphat a Telegraph szerint.

Amerikai tisztségviselők hangsúlyozták, hogy a letartóztatásnak nincs köze a májusban csaknem 150 országban rendkívül gyorsan elterjedt, és kórházak, bankok, vállalatok, vasúttársaságok működését megbénító WannaCry zsarolóvírus ügyéhez.

Hutchinst a WannaCry vírus elleni küzdelem "hőseként" tartják számon: ő segített ugyanis a zsarolóvírus semlegesítésében. Felfigyelt arra, hogy a vírus megpróbál kapcsolatba lépni egy meghatározott internetes címmel, valahányszor behatol egy-egy újabb számítógépbe, ez a hosszú betűhalmazból álló internetes cím azonban nem volt bejegyezve és nem tartozott hozzá honlap. Hutchins 8 fontért (nem egészen 3 ezer forintért) megvásárolta az internetes címet, amely ettől a pillanattól létezővé és bejegyzetté vált. Mint kiderült, ez egyben aktiválta a vírus egyik kódját, amely gyakorlatilag kikapcsolta a rosszindulatú programot, leállítva további terjedését. Szakértők szerint ezzel több mint százezer újabb számítógép fertőződését sikerült megakadályozni világszerte.

Szerző

Kancellári remények

Publikálás dátuma
2017.08.07. 07:37
Fotó: AFP/John Macdougall
Martin Schulz, a német szociáldemokraták elnöke holnaptól kezdi meg a választási kampányt. Várhatóan rendkívül nehéz dolga lesz.

Másfél hónapja maradt az SPD első emberének arra, hogy véghez vigye a csodát, s nemcsak hogy befogja Angela Merkelt,meg is verje a parlamenti választáson. Míg az év elején az Európai Parlament volt elnöke saját népszerűségének köszönhetően szinte a hátán vitte a pártot, a Schulz-effektusnak már hónapokkal ezelőtt vége szakadt. Amikor megtették kancellárjelöltnek, Sigmar Gabriel visszalépett egy sorral, 61 éves kora ellenére még új fiúnak számított a német belpolitikában, hiszen csak az EP-ben politizált, német szövetségi szinten soha. Ma már azonban a választók úgy látják, ő sem volt képes arra, hogy új alapokra helyezze a szociáldemokratákat.

A legnagyobb gond az Schulz szempontjából, hogy a választások közeledtével egyre csak nő a különbség Angela Merkel pártja, a kereszténydemokrata CDU és az SPD között. Ha a kancellár meghosszabbítaná szokásos olaszországi nyaralását egészen a választás időpontjáig, valószínűleg akkor sem kellene tartania választási vereségtől. Vagyis a papírforma szerint ha semmit sem csinál, abban az esetben is nyer.

A legdrámaibb különbséget a két nagy párt között az Infratest dimap ügynökség mérte, amely szerint már 17 százalék választja el egymástól a CDU-t és az SPD-t. Májusban a különbség ugyanezen iroda szerint még 10, április közepén 3 százalék volt, márciusban pedig még egyenlően álltak. Az INSA ügynökség esetében nem ennyire drámai a helyzet: „csak” 12,5 százalékkal látja előrébb a CDU-t, de a trend itt sem Schulzékat segíti.

A szociáldemokratáknál is egyre jobban érződik az idegesség. Schulz azt remélte, hogy új adópolitikájával sikerül jó pontokat szerezni a választók körében. Június közepén jelentette be, hogy a gazdagabbak adóterheit növelné, a közepes keresetűeket viszont csökkentené. A családok támogatását is kilátásba helyezte. Bejelentései azonban nem keltettek nagyobb visszhangot. Látva azt, hogy a különbség nem csökken az SPD és a CDU között, július végén váratlanul Merkel menekültpolitikáját is szóba hozta. Bár egyetértett azzal, hogy segítséget kell nyújtani a menedékkérőlnek, annak a véleményének adott hangot, hogy Merkel túl sok migráns előtt nyitotta meg Németország kapuit. Kérdés, hogy a téma felvetése jó ötlet volt-e, mert ez a szociáldemokrata szavazókat is megoszthatja.

A felmérések alapján nem valószínű, hogy Schulz bízik saját győzelmében, de egyáltalán nem mindegy, mekkora lesz a különbség. Tisztán baloldali kormány aligha alakulhat a választások után, de a nagykoalíció folytatódhat, ha sikerül megakadályozni, hogy a CDU és a szabaddemokrata FDP együttesen abszolút többségre tegyen szert. A szociáldemokrata elnök erre koncentrál majd a kampány finisében, s holnap kezdődő országos turnéján. Először a keleti tartományokat keresi fel a „Schulz Live Tour” keretében. Harminc nap alatt a tervek szerint 60 helyszínt keres fel, mind a 16 tartományban. Több mint 20 ezer kilométert tesz meg ezen idő alatt. A nagy fináléra két nappal a választás előtt Berlinben kerül majd sor. Valójában még szeptember 23-án is lesz egy fellépése Aachenben, ezt az SPD stábja már „bónusznak” nevezi.

Az SPD összesen 24 millió eurót költ a kampányra. Plakátjain öt különféle témára koncentrál, a családpolitikára, nyugdíjakra, az igazságos bérezésre, az innovációra, a képzésre. Az első hullám után egyre több Martin Schulzot ábrázoló plakátot függesztenek majd ki ezzel a szöveggel: „A jövőhöz új ötletekre van szükség. Ehhez olyasvalakire van szükség, aki meg is tudja valósítani őket”. A harmadik hullámban pedig célzott üzeneteket közölnek.

Kancellári remények

Publikálás dátuma
2017.08.07. 07:37
Fotó: AFP/John Macdougall
Martin Schulz, a német szociáldemokraták elnöke holnaptól kezdi meg a választási kampányt. Várhatóan rendkívül nehéz dolga lesz.

Másfél hónapja maradt az SPD első emberének arra, hogy véghez vigye a csodát, s nemcsak hogy befogja Angela Merkelt,meg is verje a parlamenti választáson. Míg az év elején az Európai Parlament volt elnöke saját népszerűségének köszönhetően szinte a hátán vitte a pártot, a Schulz-effektusnak már hónapokkal ezelőtt vége szakadt. Amikor megtették kancellárjelöltnek, Sigmar Gabriel visszalépett egy sorral, 61 éves kora ellenére még új fiúnak számított a német belpolitikában, hiszen csak az EP-ben politizált, német szövetségi szinten soha. Ma már azonban a választók úgy látják, ő sem volt képes arra, hogy új alapokra helyezze a szociáldemokratákat.

A legnagyobb gond az Schulz szempontjából, hogy a választások közeledtével egyre csak nő a különbség Angela Merkel pártja, a kereszténydemokrata CDU és az SPD között. Ha a kancellár meghosszabbítaná szokásos olaszországi nyaralását egészen a választás időpontjáig, valószínűleg akkor sem kellene tartania választási vereségtől. Vagyis a papírforma szerint ha semmit sem csinál, abban az esetben is nyer.

A legdrámaibb különbséget a két nagy párt között az Infratest dimap ügynökség mérte, amely szerint már 17 százalék választja el egymástól a CDU-t és az SPD-t. Májusban a különbség ugyanezen iroda szerint még 10, április közepén 3 százalék volt, márciusban pedig még egyenlően álltak. Az INSA ügynökség esetében nem ennyire drámai a helyzet: „csak” 12,5 százalékkal látja előrébb a CDU-t, de a trend itt sem Schulzékat segíti.

A szociáldemokratáknál is egyre jobban érződik az idegesség. Schulz azt remélte, hogy új adópolitikájával sikerül jó pontokat szerezni a választók körében. Június közepén jelentette be, hogy a gazdagabbak adóterheit növelné, a közepes keresetűeket viszont csökkentené. A családok támogatását is kilátásba helyezte. Bejelentései azonban nem keltettek nagyobb visszhangot. Látva azt, hogy a különbség nem csökken az SPD és a CDU között, július végén váratlanul Merkel menekültpolitikáját is szóba hozta. Bár egyetértett azzal, hogy segítséget kell nyújtani a menedékkérőlnek, annak a véleményének adott hangot, hogy Merkel túl sok migráns előtt nyitotta meg Németország kapuit. Kérdés, hogy a téma felvetése jó ötlet volt-e, mert ez a szociáldemokrata szavazókat is megoszthatja.

A felmérések alapján nem valószínű, hogy Schulz bízik saját győzelmében, de egyáltalán nem mindegy, mekkora lesz a különbség. Tisztán baloldali kormány aligha alakulhat a választások után, de a nagykoalíció folytatódhat, ha sikerül megakadályozni, hogy a CDU és a szabaddemokrata FDP együttesen abszolút többségre tegyen szert. A szociáldemokrata elnök erre koncentrál majd a kampány finisében, s holnap kezdődő országos turnéján. Először a keleti tartományokat keresi fel a „Schulz Live Tour” keretében. Harminc nap alatt a tervek szerint 60 helyszínt keres fel, mind a 16 tartományban. Több mint 20 ezer kilométert tesz meg ezen idő alatt. A nagy fináléra két nappal a választás előtt Berlinben kerül majd sor. Valójában még szeptember 23-án is lesz egy fellépése Aachenben, ezt az SPD stábja már „bónusznak” nevezi.

Az SPD összesen 24 millió eurót költ a kampányra. Plakátjain öt különféle témára koncentrál, a családpolitikára, nyugdíjakra, az igazságos bérezésre, az innovációra, a képzésre. Az első hullám után egyre több Martin Schulzot ábrázoló plakátot függesztenek majd ki ezzel a szöveggel: „A jövőhöz új ötletekre van szükség. Ehhez olyasvalakire van szükség, aki meg is tudja valósítani őket”. A harmadik hullámban pedig célzott üzeneteket közölnek.