Stohl András szakállal sapkában jelenik meg az Arénában, mint Tevje, az Alföldi Róbert által rendezett Hegedűs a háztetőn című musicalben. Stohl Tevjéje nem kiválasztott, csupán egy közülünk. Még akkor is ha az Istennel beszélget néha és próbálja megőrizni a tradíciót, a családi összetartozást. De manapság minden ez ellen szól. A morál, a közélet, a politika, az emberi kapcsolatok szétzilálódása. A közösség fokozatos, de megállíthatatlan, sokszor tényleg felülről manipulált felbomlása. Alföldi épp a Szabad Földben nyilatkozta a minap: „A normális emberi viselkedés nem azon múlik, ki milyen istenben hisz, milyen a világnézete. Valószínűleg az embert kell újraépíteni magunkban, hogy a másikban is meglássuk az embert.”
Ebben a környezetben született meg a Hegedűs a háztetőn. Alföldi mégsem aktualizál az előadásban. Talán egy komolyabb áthallás van, de erről sem Alföldi tehet, ez a darab szövege, amikor Lázár Wolffal, a mészárossal alkudozik, aki Cejtelt akarja elvenni, azt mondja: „a lányom mészárosné lesz, sose fog éhezni”. Nem kell nagy fantázia, hogy a név hallatán egy nagyon is gyakran szereplő üzletember, nevezzük így, jusson az eszünkbe. Ennek ellenére Alföldi nagyon sokáig, szinte végig, nem tesz mást, mint lebonyolítja a musical cselekményét. És ebben a rendezői koncepcióban Stohl végig partner tud lenni. Végig énekli, mégpedig jól, és végig dolgozza, mégpedig óriási energiával az előadást. Az esküvői üveges táncban való vezető szerep különösen nagy érdem. És mint tejes ember is hiteles, igen, nem olyan, mint Bessenyei. Mai, tolja a biciklit, küzd mindenkivel, akivel kell, aztán fel kell adnia azokat a dolgokat, amiben hitt, a hagyományt, el kell engedni a lányait, mégpedig nem is akárhogy.
Tóth Gabi Fruma Sára szerepében
Több viszony kissé vázlatos marad az előadásban, Tevje küzdelme viszont pontos és erős hangsúlyt kap. Alföldi Stohlt beleszámítva többnyire olyan színészekre osztotta a szerepeket, akiket jól ismer, sokat dolgoztak együtt és megbízhatóan hozzák is a saját figurájukat. Az új partnerek között találjuk a Goldét alakító temesvári Éder Enikőt, akit a Társulat című műsor egyik győzteseként ismerhettünk meg, fegyelmezett végig, néhány jelenetben pedig tudja bizonyítani formátumát, és remekül énekel. Csákányi Eszter némi sajátos színt visz a házasságközvetítő Jente szerepébe. Nagyon erős és hatásos Vári Bertalan koreográfiája és a táncosai is jól működnek az Arénába elhelyezett színpadon. A nézőteret leszűkítették, négyezren férnek be így. Menczel Róbert fából és természetes anyagokból (szalma) készült díszlete praktikus és látványos.
A produkció utolsó összpróbáján a hangosítás korántsem mutatta a legjobb formáját, ám a színfalak mögül játszó Óbudai Danubia Zenekar igencsak helytállt. A szereplők hangosítása pedig bizonyára javulni fog, annál is inkább, mert a pesti előadások után a produkció vidéki sportcsarnokokban turnézik, sőt jövőre Szegeden a Dóm téren is látható lesz.
Az előadás vége katartikus. A falujukból, Anatevkából kitelepített, száműzött zsidó közösség tagjait egy hatalmas vásznon látjuk kivetítve. Érzékeljük a vonuló tömegből kitűnő közeli arcokat. A látvány beleég a retinánkba. A musical egy pillanat alatt az üldözöttek himnuszává válik. Tevje pedig ezekkel a mondatokkal zárja az előadást: „Menni kell. Innen el kell menni...”
Infó:
Hegedűs a háztetőn
Budapest Sportaréna
Rendező: Alföldi Róbert
Zikkurat Produkció