Alighanem ennek a következménye, hogy az állam belenyúl az új gyógyszerek beszerzésébe. A Magyar Narancs legfrissebb száma szerint november elsejétől a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK), az Országos Egészségbiztosítási Pénztár utóda) vaklicittel választaná ki, hogy mely gyógyszereket támogat a jövőben. Ez azt jelenti, hogy azonos hatásmechanizmusúak közül csak azt vásárolják meg, amelyet legolcsóbban ad a gyártója.
Ez érintené a legkorszerűbb innovatív szereket is, abból a tucatnyiból is néhányat, amelyek befogadásáról csak tavaly döntöttek és az idén áprilistól férhetők hozzá. A vaklicitet a pénztár korábban is használta olyan klasszikus gyógyszerek ár-versenyeztetésére, amelyek pontosan ugyanazt a hatóanyagot tartalmazták. A módszer kiterjesztésével- közöttük biológiai készítményekre -, olyan szereket kényszerítenének árversenyre, amelyeknek nem azonos a hatóanyaguk. A tervezet új gyógyszer-beszerzéssel több betegségcsoport érintett, köztük a tüdő-, a prosztata, a vastagbél daganat, és a melanoma, valamint a ritka betegségek egyes orvosságai is.
Miután a súlyos betegek gyógyszereinek új „közbeszerzési” eljárásáról nincs tisztességes tájékoztatás máris sikerült riadalmat kelteni az érintettek körében. A novembertől működő új gyógyszer-finanszírozásról június óta egyeztet a NEAK a gyártókkal. A hivatal szerint a betegeket nem érheti kár. Érvelésük szerint ugyanis mindez ez a gyakorlatban azt jelenti, ha két szer hatása között a szakma nem tud különbséget tenni, és az alkalmazásuktól valamennyi betegnél ugyanaz a hatás remélhető, akkor az olcsóbbat kell majd választania az orvosnak. Ha viszont van olyan beteg, akinél eltérhet a hatás, már nem kell alkalmaznia az orvosnak az új szabályt. Hozzátették: attól, még, hogy valami innovatív szer, lehet ugyanaz a hatása, mint a piacon lévő más hatóanyagot tartalmazó versenytárs készítménynek.
Az onkológus szakértő szerint a tervezett változtatás durván az évi 70 ezer új rákbeteg felét érintheti hátrányosan. Hozzátette: a tervezet körbe sorolt különféle gyógyszerek egymással nem helyettesíthetők, az új szabályozás mégis egy kalap alá venné őket. A Népszava úgy tudja: a vitától függetlenül nincs akadálya annak, hogy ez a javaslat november 1-től működjön.
Tegnap a NEAK megnyugtatónak szánt közleményt is kiadott, amely azonban a korábban feltett konkrét kérdéseink egyikére sem válaszolt. Azokra sem, amelyek azt firtatták: pontosan mely szakmai csoport támogatta a daganatellenes innovatív terápiákban vaklicit bevezetését? Mekkora összeg megtakarítását reméli a szaktárca? A tavaly befogadott 15 innovatív készítményből hány veszítheti el a támogatását? Hány beteg esik ki a kezelésből? A tételes gyógyszerek közbeszerzésének késleltetése miatt novembertől elvben nincs ilyen gyógyszere az onkológiai osztályoknak. Milyen megoldási terve van a szakpolitikának a probléma menedzselésére?