Csemer Boglárka (Boggie) frontemberi szerepben

Publikálás dátuma
2017.11.03. 06:47
Forrás: boggieofficial.com
Csemer Boglárka énekes-dalszerzőnek – akit művésznevén (Boggie) országszerte, sőt egész Európában jól ismernek – a közelmúltban jelent meg harmadik nagylemeze. November 4-én a Várkert Irodalom című sorozat vendége lesz; Kemény Zsófi, Ugron Zsolna, Szabó T. Anna és Dragomán György társaságában.

„A harmadik lemez nagy újdonsága, hogy a korábbi társszerzői együttműködések helyett minden dalt én írtam. Ez jelentős lépés az alkotói fejlődésemben, s ezzel párhuzamosan végre a megfelelési kényszert is sikerült elengednem. Nem a tökéletességre törekedtem, hanem arra, hogy önmagamat tudjam adni. Korábban nem bíztam eléggé magamban, győzködni kellett, hogy jók a dalaim; most viszont minden hibájukkal együtt nagyon gyorsan megszerettem az új dalokat, és beleálltam a dalszerzői, frontemberi szerepbe” – idézi fel a „3” című lemez keletkezésének körülményeit Boggie. Szerzői album született tehát, de közben a hangszerelésekbe intenzíven bevonta zenekarának tagjait: Simkó-Várnagy Mihály csellistát, Antal Gábor zongoristát, Szabó Tamás dobost (aki rengeteg ötletes groove-val gazdagította a hangzást), valamint Szakonyi Milánt, akit a szakma elsősorban a Balázs Elemér Group énekeseként ismer, de ezúttal gitározott, illetve produceri feladatokat is ellátott. A felvételeknél állandó „külső munkatársuk” volt még a Hollandiában muzsikáló Szedlár Dávid basszusgitáros.

Boggie jazzénekesnőként kezdte pályáját: 2009-ben alapította meg a Csemer Boglárka Quartet-et, amellyel évekig koncertezett, televíziós tehetségkutatóban is részt vett. A 2010-es évek elején fordult a jazznél populárisabb, de korántsem kommersz hangzás felé, és szinte védjegyévé váltak a háromnyelvű (magyar, francia, angol) produkciók. Mindkét korábbi lemeze hazai viszonylatban egész példátlan sikertörténetet hozott, amit az énekesnő „nem szokványosnak, kicsit népmeseinek” titulál. A 2013-as Boggie dalai közül a Parfümből (Nouveau Parfum) készült videóklip egy eredeti ötletnek (valós idejű photoshopolás) és a világ első számú véleményformáló bloghálózata, a Gizmodo megosztásainak köszönhetően több tízmilliós nézettséget produkált, s az albumot az amerikai Billboard lista negyedik helyére repítette. A 2014-ben megjelent második lemezről (All Is One Is All) pedig a Wars for Nothing című szám emelkedett ki, amellyel Boggie megnyerte A Dal 2015 televíziós versenyt, s ezáltal Magyarországot képviselte a 60. Eurovíziós Dalfesztiválon. Nagy élmény volt számára a fesztivál hatalmas színpadán, monumentális technikával fellépni, bár az egész közeg és főleg a zenei felhozatal nagyon távol áll tőle. 2015 őszén nyugat-európai és amerikai turnéra indult, majd 2016-ban csendesebb időszak következett: az év végén megszületett kislánya, Lenke.

Az új lemez első bemutatóját szeptember végén, az Akvárium Kishalljában tartották, s Boggie szerint már ekkorra beérett a produkció, de jövőre még nagyon sokat szeretne vele koncertezni. „Dallamos, érzelmekre ható popzene ez, amivel egy kis klubba vagy egy pannonhalmi jazzteraszra éppúgy el tudok menni, mint egy nagyobb fesztiválra” – mondja. „Persze minden alkalommal másképp kell megszólaltatni a dalokat – éppen ez benne az izgalmas.” Rendhagyó karácsonyi estet is szervez: december 27-én, a Fészek Művészklub kupolatermében ad hangosítás nélküli akusztikus koncertet.

Slam poetry, irodalom
"Sohasem dolgoztam még hivatásos dalszövegíróval, csak költőkkel" – mondja Boggie, akinek fontos, hogy dalainak legyen határozott mondanivalója, elgondolkodtatóak legyenek, s többszöri meghallgatásra is újat adjanak a hallgatónak. Második lemezére Lackfi János írt szöveget, most pedig a Végtelen című dalhoz a fiatal generáció ismert költőjét és slammerét, Kemény Zsófit kérte fel. „Nagyon bonyolult volt magyar ritmikára átültetni a dalt, de Zsófinak a kisujjában van a mesterség, ráadásul fiatalabb nálam, és teljesen más világszemléletet képvisel, aminek kifejezetten örültem.” Az angol szövegek tökéletesítésében a Hollandiában élő énekesnő és szövegíró, Bori Sára Heléna (a remek jazz-zongorista, Bori Viktor lánya) volt segítségére. Mindezek ismeretében nem meglepő, hogy most szombaton Boggie lesz a vendége a Várkert Irodalom című sorozat következő estjének, ahol dalai és Kemény Zsófi szövegei mellett a Szabó T. Anna–Dragomán György házaspár írásai, valamint Ugron Zsolna kisregénye, a Szilágyi Erzsébetről szóló Hollóasszony kerül fókuszba.

Szerző

A Beugró alapítói profivá pörögtek

Publikálás dátuma
2017.11.03. 06:46
Nemrég indult a Beugró tíz éves jubileumi sorozata. Forrás: Facebook/Beugró (2011-es felvétel)

Az élet olykor nem korrekt politikailag, de színpadi valójában hiteles – mondta Novák Péter a Beugró tízéves jubileumi sorozatának elején, hozzátéve, hogy ők sem szeretnének engedni ebből a hitelességből. A 2017-es sorozat első adásából az RTL II-n valóban az derült ki, hogy a hitelességgel nincs is semmi baj. Hiszen a Beugró alapítói Pokorny Lia, Kálloy Molnár Péter, Szabó Győző és Rudolf Péter kisujjból képesek profi szinten improvizálni. Ismerik is egymást, ezért jól és érzékenyen hatnak a másikra. Talán egy dolog hiányzik, amire már úgy tűnik nem is törekednek igazán, mégpedig arra, hogy valóban meglepjék egymást. Pedig ez lenne az improvizáció lényege.

Az egyes műsorelemek a Zsebszövegtől, a Libikókáig, jobban, vagy kevésbé, de működnek. Látszólag nincs is semmi baj a Beugróval. De az mégis csak feltűnő, hogy bár belekötni nem nagyon lehet, de nem érzi azt az ember, hogy nagyot vesztene azzal, ha kihagyná az adást. Szórakoztat, olykor nevetett is, de nem válik idézhetővé, nem képes a néző emlékezetébe mélyen bevésődni. Emlékszem a kezdetekre. Akkor valóban úgy viselkedtek a szereplők, mintha visszacsöppentek volna az egyetemi helyzetgyakorlatok világába. Figyeltek és igyekeztek magukból és egymásból is a maximumot kihozni. Persze a szerkesztőkön és a játékok jellegén is múlik, hogy mennyire pöröghet fel az improvizáció. Mindenesetre egy biztos, a sorozat alapítói profivá pörgették magukat a rögtönzések műfajában. Kérdés, hogy erről még hány bőr húzható le.

Szerző

A Beugró alapítói profivá pörögtek

Publikálás dátuma
2017.11.03. 06:46
Nemrég indult a Beugró tíz éves jubileumi sorozata. Forrás: Facebook/Beugró (2011-es felvétel)

Az élet olykor nem korrekt politikailag, de színpadi valójában hiteles – mondta Novák Péter a Beugró tízéves jubileumi sorozatának elején, hozzátéve, hogy ők sem szeretnének engedni ebből a hitelességből. A 2017-es sorozat első adásából az RTL II-n valóban az derült ki, hogy a hitelességgel nincs is semmi baj. Hiszen a Beugró alapítói Pokorny Lia, Kálloy Molnár Péter, Szabó Győző és Rudolf Péter kisujjból képesek profi szinten improvizálni. Ismerik is egymást, ezért jól és érzékenyen hatnak a másikra. Talán egy dolog hiányzik, amire már úgy tűnik nem is törekednek igazán, mégpedig arra, hogy valóban meglepjék egymást. Pedig ez lenne az improvizáció lényege.

Az egyes műsorelemek a Zsebszövegtől, a Libikókáig, jobban, vagy kevésbé, de működnek. Látszólag nincs is semmi baj a Beugróval. De az mégis csak feltűnő, hogy bár belekötni nem nagyon lehet, de nem érzi azt az ember, hogy nagyot vesztene azzal, ha kihagyná az adást. Szórakoztat, olykor nevetett is, de nem válik idézhetővé, nem képes a néző emlékezetébe mélyen bevésődni. Emlékszem a kezdetekre. Akkor valóban úgy viselkedtek a szereplők, mintha visszacsöppentek volna az egyetemi helyzetgyakorlatok világába. Figyeltek és igyekeztek magukból és egymásból is a maximumot kihozni. Persze a szerkesztőkön és a játékok jellegén is múlik, hogy mennyire pöröghet fel az improvizáció. Mindenesetre egy biztos, a sorozat alapítói profivá pörgették magukat a rögtönzések műfajában. Kérdés, hogy erről még hány bőr húzható le.

Szerző