Félmillióért sincs elég sofőr

Publikálás dátuma
2017.11.15 06:23

Fotó: /
Továbbra is súlyos gondot jelent a munkaerőhiány a közúti fuvarozói ágazatban is. Magyarországon mintegy 6 ezer, de az unióban összesen 300 ezer hivatásos gépkocsivezetői állás betöltetlen. 

A magyar kormány a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) kezdeményezésére 2015-ben ingyenes gépjárművezető-képzési programot indított, amelyre az elmúlt 2,5 évben több mint 50 ezren jelentkeztek, de a szigorú kritériumok miatt eddig csak 5500-an kerültek be a tanfolyamokra. Idén októberéig 2514-en kaptak teherautó, illetve autóbuszvezetői engedélyt - tudta meg a Népszava Árvay Tivadartól, az MKFE kommunikációs vezetőjétől. - A képzésre korábban olyanok jelentkezhettek, akiknek érvényes szándéknyilatkozata volt egy fuvarozó vállalkozástól, amely vállalta, hogy a sikeres vizsga után foglalkoztatja a gépkocsivezetőt. Arról azonban nincs pontos adat, hogy közülük hányan vállaltak munkát itthon, vagy mentek külföldre, illetve váltottak itthon munkaadót a magasabb bérért.

A fizetések egyebek mellett a munkaerőhiány miatt is jelentős mértékben emelkedtek. Ma nettó 400-500 ezer forintos jövedelem alatt nehéz jól képzett, gyakorlattal rendelkező gépkocsivezetőt találni - tette hozzá az egyesület kommunikációs vezetője. A nemzetközi fuvarozásban résztvevő pilóták, az uticéloktól függően, illetve a részükre adható 60 eurós napidíjjal és egyéb juttatásokkal a nettó 600 ezer forintos bért is elérhetik.

Az MKFE azonban úgy véli, hogy a munkaerőhiány pótlására hosszú távon csak a képzés nappali iskolai rendszerbe integrálása a megoldás, hiszen a cél az, hogy szakmát, hivatást választó fiatalok lépjenek a következő években nyugdíjba vonuló gépkocsivezetők helyére.

A Waberer's nem küzd sofőrhiánnyal, igaz, a hazai átlagnál valamivel magasabb, a nyugat-európainál némileg alacsonyabb béreket kínál a gépkocsivezetőknek - válaszolta a Népszava kérdésére Lajkó Ferenc, a cég vezérigazgatója. Ezzel főleg az 1-10 kamionnal fuvarozó kis cégek képtelenek versenyezni. Sokan felhagynak a tevékenységükkel a sofőrhiány és az emelkedő költségek miatt. A vezérigazgató hangsúlyozta, a Waberer's-nek már nemcsak a hazai, de az uniós vetélytársakkal is versenyezniük kell. A nyugat-európai fuvarcégek igyekeznek a magasabb bérekkel elszipkázni a tapasztalt kamionpilótákat az újonnan csatlakozott országokból.

A jövő egyebek mellett az innováción, például a vezető nélküli tehergépjárműveken is múlik, és aki idejekorán lép, az előnyre tehet szert - jegyezte meg Lajkó Ferenc.

Eredmény
A Waberer's International Nyrt. árbevétele a harmadik negyedév végén 182,3 millió euró volt, amely 23 százalékos növekedést jelentett 2016 azonos negyedévéhez képest - ismertette a cég tegnap a szeptember 30-án zárult három hónap pénzügyi eredményeit. A növekedés főként a fuvardíjemeléseknek és a lengyelországi Link cég felvásárlásának köszönhető. A vállalat 6,2 millió eurós nettó eredményt ért el a harmadik negyedévben, amely 8 százalékos növekedést jelentett az előző év azonos időszakához képest.



2017.11.15 06:23

Ötször nagyobb a jólét Budapesten, mint Nógrád megyében

Publikálás dátuma
2018.09.23 13:27
Fotó: Shutterstock
Fotó: /
Még a főváros és Pest megye között is jelentős a különbség.
A leggyakrabban figyelt jóléti mutató, az egy főre jutó GDP, 4,7-szer olyan magas Budapesten, mint Nógrád megyében és 3,6-szer olyan magas, mint Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében – írja a Portfolio Virág Balázs Közgazdász-vándorgyűlésen tartott előadása alapján. A portál szerint a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója hozzátette: ezen a jelentős területi fejlettségi különbségen az uniós források, illetve a jegybank által indított Növekedési Hitelprogram sem igazán tudott enyhíteni. A portál szerint az előadáson elhangzott, hogy – az egy főre jutó GDP az uniós átlaghoz képest Budapesten 136 százalék volt a legutóbbi, 2016-os adat szerint, míg ugyanez Nógrád megyében mindössze 29 százalékos volt, azaz a megye átlagában 4,7-szeres a jóléti különbség. – Budapest és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye vonatkozásában ugyanez a két szám 136 százalék és 38 százalék, tehát 3,6-szeres a különbség. – de jelentős a különbség a közép-magyarországi régiót alkotó Budapest (136 százalék) és Pest megye (70 százalék) között is. – Győr-Moson-Sopron megye az uniós átlag 92 százalékánál állt, míg a dél-dunántúli és dél-alföldi megyék csak 40-50 százalék körül.
2018.09.23 13:27
Frissítve: 2018.09.23 13:27

Sokan hagyták az utolsó pillanatra a fűtési rendszer ellenőrzését, a roham miatt áremelkedés lehet

Publikálás dátuma
2018.09.23 11:29
FOTÓ: Vajda József
Fotó: /
Iparági információk szerint csak hetekre előre lehet időpontot egyeztetni a fűtésszerelőkkel.
Minden évben szeptember 15-én indul a hivatalos fűtési szezon Magyarországon, és idén is rengeteg család hagyta az utolsó pillanatra a fűtési rendszer ellenőrzését – hívja fel a figyelmet a Pénzcentrum. A portál iparági információk alapján azt írja: már most jellemző, hogy
csak hetekre előre lehet időpontot egyeztetni a fűtésszerelőkkel. A roham miatt áremelkedésre számíthatnak a családok: kiszállási díjtól függően, 15-30 ezer forint között mozog egy általános ellenőrzés.
A cikkben kiemelik, hogy az ellenőrzés nagyon is ajánlott, hiszen a fél éve nem használt tüzelőberendezésekben meglazulhatnak a tömítések, az alkatrészek elmozdulhatnak. A gázkészülék lángőrét tilos kiiktatni, működését nem szabad műszakilag módosítani. Noha a radiátorok légtelenítését magunk is elvégezhetjük, a hőtermelő-berendezések ellenőrzését csak gázszerelői igazolvánnyal rendelkező, szakképesített személy intézheti.
2018.09.23 11:29
Frissítve: 2018.09.23 11:29