MSZP: Kunhalmi lehet a listavezető

Publikálás dátuma
2017.12.01. 06:08
Ő lehet a párt arca. FOTÓ: Népszava

Amíg a szövetségi politika a többi párt miatt kiszámíthatatlan, addig nincs értelme listaállításról és jelöltekről tanácskozni – így hangzik a hivatalos indoklása annak, hogy jelen állás szerint az MSZP elnapolja a december 9-re összehívott kongresszusát. (A Népszava már szerdán írt arról, hogy valószínűleg elmarad a kongresszus.) És ugyan hivatalos indoklás van, hivatalos döntés egyelőre nincs. A végső szót a mai elnökségi ülés mondja ki – ami mindenképp lesz, ha nem az elnök hívja össze, akkor a testület kétharmada teszi ezt meg. Mindez azt jelzi, komoly indulatok feszítik a vezérkart.

Nem véletlenül, a péntek duplán fontos: ekkor lehet utoljára módosítani a kongresszus napirendjét (vagy teljesen törölni), továbbá ezen a napon egyeztet az MSZP delegációja Gyurcsány Ferenccel. Mint azt lapunk jelezte, úgy volt, hogy a két párt be is jelenti, miszerint sikerült megegyezni, melyik választókerület kié, ám erre lapzártánkkor semmi esély nem mutatkozott. (Már csak azért sem, mert a legtöbb elnökségi tag úgy gondolja, hogy a választások előtt nem lehet azt üzenni a baloldali szavazóknak, hogy itt egy 10 százalékos párt, amelyik a választókerületek 45 százalékában nem akar és nem is indít jelöltet. Emlékeztetőül: egy kiszivárgott tervezet szerint az MSZP jelöltjei a körzetek 55 százalékában indulnának, a fennmaradó 45 százalék a DK-t illetné.) Úgyhogy valószínűleg kongresszus helyett annyi történik, hogy a választmány elfogadja a programot.

Azt azonban az MSZP vezérkara is pontosan tudja, hogy ha nincs egyezség a DK-val, nyoma sincs a közös jelöltnek, a kongresszusnak is elmarad, akkor tovább csökken a párt népszerűsége, és a tagság is apátiába zuhan. Épp ezért valószínűsíthető, hogy az MSZP legalább egy új arcot címerfigurát megpróbál felmutatni.Több háttérbeszélgetés után úgy tűnik, Kunhalmi Ágnes budapesti elnököt emelhetik ki listavezetőnek. Ami gyakorlatilag két dolgot jelent: amíg nincs valamiféle miniszterelnök-jelölt, addig ő a párt arca, illetve ezzel párhuzamosan hátrébb vonják Molnár Gyula pártelnököt. Kunhalmi listavezetői szerepéről további részeteket a szombaton megjelenő Vasárnapi Hírek közöl majd.

Szerző

Paks 2 - A kormány kezére csapott a Bizottság

Publikálás dátuma
2017.11.30. 20:35
FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM
Salátatörvényben elrejtve próbálta áthágni a nukleáris beruházások engedélyezésének szabályait a kormány.

A jövő héten kerül a parlament törvényalkotási bizottsága elé az az energetikai salátatörvény, amelynek részeként a kormány megkísérelte megváltoztatni a nukleáris beruházások engedélyezésének szabályait. Eddig az szerepelt az atomtörvényben, hogy új reaktorblokkok engedélyezésénél az Országos Atomenergia Hivatalnak (OAH) hivatalból kell felkérnie független szakértőt, a változtatás nyomán viszont a kivitelező maga hozhatta volna a saját szakértőjét, megkérdőjelezve a hatósági függetlenség és objektivitás alapelvét.

Az ügy közvetlen előzménye, hogy a tervezett paksi bővítésért felelős miniszter, Süli János is elismerte: a beruházás 16-22 hónapos csúszásban van. A kormány láthatóan minden eszközzel igyekszik felgyorsítani az engedélyezést, ám ennek érdekében olyan eszközöket is bevet, amelyek rendre fennakadnak az Európai Bizottság szűrőjén (Európában a nukleáris beruházások biztonságát az Euratom Egyezmény szavatolja, a Bizottságnak az uniós szerződések őreként komoly jogosítványai vannak a nukleáris energiatermelés szabályozásában.) Az Orbán-kabinet a Bizottság közbelépésre már korábban is kénytelen volt visszavonni az atomtörvény egyik módosítását: akkor azt tették volna lehetővé, hogy a kormány rendeleti úton felülírhassa az OAH engedélyezési döntéseit, de az ötlet kiverte a biztosítékot Brüsszelben, mivel az uniós jog szerint a nukleáris hatóságnak tényleges függetlenséget kell biztosítani. Most újra hasonló trükkel próbálkozott a kormány: ezúttal arra teremtettek volna lehetőséget, hogy a kivitelező már egy saját maga által megrendelt, kész szakértői anyaggal érkezzen az OAH-hoz az engedélyezési eljárásban. Az LMP a kormányzati javaslat benyújtásakor haladéktalanul az Európai Bizottsághoz fordult egy írásbeli kérdéssel, azt tudakolva, megfelel-e az uniós szabályoknak a hatósági engedélyezés fellazítása. Szél Bernadett, az ellenzéki párt frakcióvezetője a Népszavának azt mondta: a leghatékonyabb és a leggyorsabb megoldást keresték, mivel az atomenergia-használat biztonságában nem tartják elfogadhatónak az üzleti vagy külpolitikai érdekből elfogadott kompromisszumokat.

A politikus szerint a kormányt nem csak a beruházás késedelme motiválja: egyre nyilvánvalóbb, hogy a fővállalkozó-generálkivitelező Roszatom képtelen teljesíteni a magyar és az uniós műszaki és biztonsági elvárásokat. (Mint emlékezetes, néhány hónapja az MTA honlapján jelent meg az információ, hogy a magyar szakértők nem tudják elvégezni az előírt vizsgálatokat, mert nem kapnak információt és dokumentumokat az orosz féltől, és egyelőre még csak a kísérleti VVER-1200-as reaktortípussal ismerkednek, a biztonsági elemzéshez hozzá sem tudtak kezdeni. Ezért „egyelőre nem tehetnek mást, mint várják, hogy megérkezzenek a tervek, és bíznak abban, hogy megszülethet egy olyan jogszabály, amely rögzítené az egyeztetés folyamatát”.)

Úgy tűnik, az LMP beavatkozása eredménnyel járt, és a kormány megkapta a piros jelzést Brüsszeltől: bár az eredeti törvényjavaslatot még el sem fogadták, de szokatlan módon máris megjelent a kormány honlapján a módosítás módosításának tervezete – eszerint továbbra is a beruházó kérhetné fel a szakértőt, ám a törvény kizárná, hogy az adott megbízáson kívül bármilyen (rokoni, üzleti stb.) kapcsolat legyen közöttük. Szél Bernadett ugyanakkor úgy véli, hogy a biztonságot ez sem garantálja kellőképpen: az LMP olyan módosítót nyújt be, amely kötelezővé tenné, hogy az OAH kérje föl a független szakértőt.

Paks 2 - A kormány kezére csapott a Bizottság

Publikálás dátuma
2017.11.30. 20:35
FOTÓ: MOLNÁR ÁDÁM
Salátatörvényben elrejtve próbálta áthágni a nukleáris beruházások engedélyezésének szabályait a kormány.

A jövő héten kerül a parlament törvényalkotási bizottsága elé az az energetikai salátatörvény, amelynek részeként a kormány megkísérelte megváltoztatni a nukleáris beruházások engedélyezésének szabályait. Eddig az szerepelt az atomtörvényben, hogy új reaktorblokkok engedélyezésénél az Országos Atomenergia Hivatalnak (OAH) hivatalból kell felkérnie független szakértőt, a változtatás nyomán viszont a kivitelező maga hozhatta volna a saját szakértőjét, megkérdőjelezve a hatósági függetlenség és objektivitás alapelvét.

Az ügy közvetlen előzménye, hogy a tervezett paksi bővítésért felelős miniszter, Süli János is elismerte: a beruházás 16-22 hónapos csúszásban van. A kormány láthatóan minden eszközzel igyekszik felgyorsítani az engedélyezést, ám ennek érdekében olyan eszközöket is bevet, amelyek rendre fennakadnak az Európai Bizottság szűrőjén (Európában a nukleáris beruházások biztonságát az Euratom Egyezmény szavatolja, a Bizottságnak az uniós szerződések őreként komoly jogosítványai vannak a nukleáris energiatermelés szabályozásában.) Az Orbán-kabinet a Bizottság közbelépésre már korábban is kénytelen volt visszavonni az atomtörvény egyik módosítását: akkor azt tették volna lehetővé, hogy a kormány rendeleti úton felülírhassa az OAH engedélyezési döntéseit, de az ötlet kiverte a biztosítékot Brüsszelben, mivel az uniós jog szerint a nukleáris hatóságnak tényleges függetlenséget kell biztosítani. Most újra hasonló trükkel próbálkozott a kormány: ezúttal arra teremtettek volna lehetőséget, hogy a kivitelező már egy saját maga által megrendelt, kész szakértői anyaggal érkezzen az OAH-hoz az engedélyezési eljárásban. Az LMP a kormányzati javaslat benyújtásakor haladéktalanul az Európai Bizottsághoz fordult egy írásbeli kérdéssel, azt tudakolva, megfelel-e az uniós szabályoknak a hatósági engedélyezés fellazítása. Szél Bernadett, az ellenzéki párt frakcióvezetője a Népszavának azt mondta: a leghatékonyabb és a leggyorsabb megoldást keresték, mivel az atomenergia-használat biztonságában nem tartják elfogadhatónak az üzleti vagy külpolitikai érdekből elfogadott kompromisszumokat.

A politikus szerint a kormányt nem csak a beruházás késedelme motiválja: egyre nyilvánvalóbb, hogy a fővállalkozó-generálkivitelező Roszatom képtelen teljesíteni a magyar és az uniós műszaki és biztonsági elvárásokat. (Mint emlékezetes, néhány hónapja az MTA honlapján jelent meg az információ, hogy a magyar szakértők nem tudják elvégezni az előírt vizsgálatokat, mert nem kapnak információt és dokumentumokat az orosz féltől, és egyelőre még csak a kísérleti VVER-1200-as reaktortípussal ismerkednek, a biztonsági elemzéshez hozzá sem tudtak kezdeni. Ezért „egyelőre nem tehetnek mást, mint várják, hogy megérkezzenek a tervek, és bíznak abban, hogy megszülethet egy olyan jogszabály, amely rögzítené az egyeztetés folyamatát”.)

Úgy tűnik, az LMP beavatkozása eredménnyel járt, és a kormány megkapta a piros jelzést Brüsszeltől: bár az eredeti törvényjavaslatot még el sem fogadták, de szokatlan módon máris megjelent a kormány honlapján a módosítás módosításának tervezete – eszerint továbbra is a beruházó kérhetné fel a szakértőt, ám a törvény kizárná, hogy az adott megbízáson kívül bármilyen (rokoni, üzleti stb.) kapcsolat legyen közöttük. Szél Bernadett ugyanakkor úgy véli, hogy a biztonságot ez sem garantálja kellőképpen: az LMP olyan módosítót nyújt be, amely kötelezővé tenné, hogy az OAH kérje föl a független szakértőt.