karácsony;kereskedelem;100 milliárd;csúcsidőszak;

2017-12-09 10:33:00

Karácsony - 100 milliárdot (!) szórunk el a következő két hétben

Indul az év legforgalmasabb, és ezáltal legidegtépőbb időszaka az üzletekben. Sokan évek óta próbálják rávenni az embereket a visszatérésre a meghittebb ünnep felé, megpróbálva szembenni az őrületesen erős kereskedelmi nyomással, a reklámokkal, akciókkal, a szinte ingyen adjuk-féle hirdetésekkel, és - nem utolsó sorban - az emberi természettel, amelyben nem nehéz felébreszteni a fogyasztási őrület nevű vadállatot. Nem sok sikerrel, igazolja ezt a megállapítást az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) idei becslése, miszerint várhatólag a címben jelzett összeget költik el a magyarok idén karácsonyra, de még az is lehet, hogy ennél is többet. Ja, és ez csak az ajándék. Merthogy az ünnepi asztalra szánt élelmiszerekre szintén körülbelül 100 milliárd forintot fordítanak majd a vásárlók.

Az év utolsó hónapjának teljes forgalma az üzletekben elérheti az 1050 milliárd forintot, mintegy 4 százalékkal több lehet a tavaly decemberinél, az év végi ünnepekre fordított 200 milliárd forint teszi ki a teljes decemberi költés mintegy 20 százalékát - fejtette ki az OKSZ főtitkára. Vámos György hangsúlyozta: a háztartások fogyasztási kiadásairól, valamint a kiskereskedelmi forgalomról megjelent adatok is azt jelzik, hogy erős év végi forgalomra számíthat a kereskedelem.

A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. az MTI megkeresésére közölte: az ünnepi időszakban 5-10 százalékos forgalomnövekedést vár az előző év azonos időszakához képest. Novemberben az édességeknek volt a legkiemelkedőbb a forgalma, elsősorban a Mikulás nap miatt, de megkezdődött a szaloncukrok vásárlása is, ami decemberben még nagyobb szerepet játszik majd. A forgalom jelentős növekedése várható a sütéshez szükséges minden terméknél, megugrik a kereslet a hal, pulyka és az alkoholok, az ünnepeket közvetlenül megelőző napokban pedig szinte minden frissáru termék iránt - emelte ki a Spar.

A CBA Kereskedelmi Kft. decemberben a forgalom 5 százalék körüli emelkedésére számít az előző év decemberéhez képest. Az év utolsó hónapjában jelentősen nő az üzletek forgalma, az év végi időszak adja az üzletek teljes bevételének csaknem 20 százalékát - tájékoztatott Fodor Attila, a társaság kommunikációs igazgatója.Elmondta: tapasztalataik szerint előbb kezdődik az intenzív vásárlási szezon az öt-tíz évvel ezelőttivel összehasonlítva. Ehhez alkalmazkodik a kereskedelem, a CBA üzleteiben novemberben elkezdték árulni az ünnepekhez köthető termékeket, a hónap közepe óta már a hagyományos év végi szezontermékek teljes köre kapható. A csúcsidőszak változatlanul a karácsony előtti egy-két hét, akkor várható a legnagyobb vásárlói roham.

A Tesco-Global Áruházak Zrt. azt közölte, decemberi forgalmuk nagyságrendileg a duplájára nő az év többi hónapjához képest, a vállalat az idén a tavalyihoz hasonló forgalomra számít. Az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. a karácsonyi szezonra az egész évre jellemző dinamikus emelkedést várja, és a Lidl Magyarország Bt. is azt jelezte, hogy a karácsonyi ünnepek közeledtével megnőtt a forgalom áruházaiban.