Mit tegyünk, ha letörik egy fog?

Publikálás dátuma
2018.02.06. 17:00
Illusztráció: Shutterstock

A fogak képesek megrepedni, előfordul, hogy letörik belőlük egy darab vagy akár teljesen ki is törhetnek. Elképzelhető, hogy ráharapunk valami keményre, esetleg rosszul esünk vagy ütés éri az arcunkat, szánkat – mondta Dr. Benkő Krisztina, az Oxygen Medical  fogorvosa, aki hozzátette, a fogszuvasodás miatt meggyengült fogak könnyebben törnek. A kisebb repedések általában nem okoznak fájdalmat, de ha letörik egy darab a fogból, az már igen. Különösen fájdalmas lehet, ha az idegvégződések levegővel, hideg vagy forró ételekkel, italokkal érintkeznek.

Illusztráció: Shutterstock

Illusztráció: Shutterstock

A megrepedt fogat nem lehet otthon kezelni. Mindenképpen érdemes orvoshoz fordulni, aki megállapítja, hogy fogszuvasodás okozta-e a törést, illetve, hogy veszélyben van-e a fogideg. Ha igen, előfordul, hogy csak a gyökérkezelés jelenthet megoldást.

Amennyiben hirtelen, esés vagy ütés miatt tört ki egy fogunk, nyomjunk egy darab gézt a vérző terültre, amíg eláll a vérzés, majd az arcra helyezett hideg borogatással próbáljuk enyhíteni a fájdalmat, amíg az orvoshoz nem érünk.

Illusztráció: Shutterstock

Illusztráció: Shutterstock

A kisebb repedésekkel nincs sok tennivaló, egy finom csiszolással megszüntethetőek az esetleg zavaró, egyenetlen felületek. Ha a fog egészen a fogbélkamráig eltörik, azt gyökérkezeléssel, gyökértöméssel és koronával célszerű ellátni. Az többnyire nem fáj, ha a fogak élei kopnak vagy töredeznek le. A fogorvos ilyenkor lecsiszolhatja az egyenetlenséget, illetve komolyabb esetben koronát javasolhat. Ha a letört fogon keresztülfutó törés érinti az idegeket, az komoly fájdalommal jár. Ilyenkor gyökérkezelés és korona jelentheti a megoldást. Bizonyos esetekben, ha már nem lehet megmenteni a foggyökeret, vagy olyan előrehaladott a szuvasodás, előfordulhat, hogy el kell távolítani a fogat, amelyet később híddal vagy beültetett foggal lehet pótolni.

Szerző
Témák
fogászat fog

Nem mindegy, melyik oldalunkon alszunk (videó)

Publikálás dátuma
2018.02.06. 13:00
Illusztráció: Shutterstock

Az alvásnak kiemelten fontos szerepe van az életünkben, tartós hiánya komoly egészségügyi következményekkel jár, de már rövid ideig tartó kialvatlanság is gondot okozhat. Egy amerikai tanulmány nemrég megvizsgálta, van-e bármilyen jelentősége annak, hogy milyen testhelyzetben alszunk - írja az EgészségKalauz. Kiderült, egyáltalán nem mindegy, melyik oldalunkon alszunk, több okból is a bal oldal bizonyult jobbnak. 

Szerző
Témák
alvás

A kevés is jobb, mint a semmi

Publikálás dátuma
2018.02.05. 19:00
Illusztráció: Shutterstock
A krónikus betegségek megelőzésében már az első alkalommal végzett mozgásnak is lehet szerepe – az egyszeri edzés nagyobb szerepű, mint eddig gondoltuk - mondta Dr. Babai László, a Magyar Életmód Orvostani Társaság elnöke egy átfogó európai kutatás eredményeiről és a rendszeres fizikai aktivitás további hatásairól.

A szakmai ajánlás szerint heti 150 perc közepes intenzitású kardiomozgásnak és kétszer 20-30 perc izomfejlesztő mozgásnak van optimális egészségvédő hatása. Ez azonban sokak - idősebbek, korábban nem mozgó, túlsúlyos emberek - számára riasztó lehet, nekik jó hír, hogy egy friss nemzetközi tanulmány szerint már kevesebb fizikai aktivitás is segíthet megelőzni a krónikus betegségeket.

Illusztráció: Shutterstock

Illusztráció: Shutterstock

A Survey of Health, Ageing and Retirement (SHARE) nevű szervezet 16 európai országból gyűjtötte össze 55.000, 50 éves és annál idősebb személy adatait 2004 és 2013 között. Arról kérdezték a résztvevőket, milyen gyakran és pontosan milyen típusú fizikai aktivitást végeztek, valamint tesztet töltettek ki velük a krónikus betegségeikről. A begyűjtött adatokat francia kutatók elemezték, és arra a megállapításra jutottak, hogy már heti egy alkalommal végzett mozgás csökkentheti a cukorbetegség, a szívbetegség és az agyi érbetegségek kockázatát. Ez azt jelenti, hogy kezdetben az is elég, ha a mozgással barátkozók hetente egy alkalmat találnak a megfelelő formájú aktivitásra.A Magyar Életmód Orvostani Társaság elnöke szerint azonban a cél mindenképpen az eredeti, heti 150 perc kardio-, plusz a 40-60 perc izomfejlesztő mozgás kell, hogy legyen. 

Több mozgással jobbak az eredmények

Az American Journal of Hypertension című lapban megjelent tanulmány szerint a heti 60-90 perces mozgás hatékonyabban csökkentette a szisztolés vérnyomás értéket (vagyis az első értéket), mint a heti 30-60 percnyi edzés. Az American Cancer Society heti 150 perc közepes intenzitású vagy 75 perc közepes-magas intenzitású fizikai aktivitást ajánl a daganatos - különösen a mell-, a vastagbél- és a méhnyálkahártya - betegségek megelőzéséhez. Egy 2015-ös tanulmányból, amelyet a Journal of American Medical Association publikált, az derül ki, hogy azoknak, akik heti 150 perc közepes intenzitású mozgást végeztek, 31 százalékkal csökkent az esélyük az idő előtti elhalálozásra, mint azoknak, akik nem mozogtak. A legnagyobb előnyük azoknak lett, akik háromszor annyi időt töltöttek aktívan, mint az ajánlás, vagyis 450 percet mozogtak hetente. Náluk a korai elhalálozás esélye 39 százalékkal csökkent. Egy biztos: az egészség elképzelhetetlen mozgás nélkül - hangsúlyozta az ÉMOT elnöke.

Szerző
Témák
mozgás