Márki-Zay János: másoknak ment el az eszük

Kiáll a fiáért Márki-Zay János. A nyugalmazott matematika-fizika szakos tanár gyermeke, Péter Hódmezővásárhely szinte teljes ellenzéki támogatással induló független polgármester-jelöltje. Az édesapa a Facebook-oldalán kommentálta Lázár János miniszter és a fideszes jelölt, Hegedűs Zoltán pénteki videóbeszélgetését, amelyben előbbi bolondnak nevezte Márki-Zay Pétert. (Az interjút az mno.hu, az apa válaszát a 168ora.hu vette észre elsőként.)

„...a magyar múltban az ellenfelek igen gyakran a fair play szabályai szerint küzdöttek meg egymással. Mára ez a Fidesz részéről feledésbe merült. De ha valóban bolondnak tekintik a másik felet, akkor miért rettegnek mégis a két hónapja politizáló fiam indulásától. Egy bolondot talán nem nehéz legyőzni?

Nem kétséges, hogy ez ismét a Fidesz mocskolódó, gyűlöletkampányának a része. A fiam nem készült politikusi szerepvállalásra. Szerzett 5 diplomát egyéb területről. Beszél több nyelvet. Folytatja a családi hagyományokat, mert felmenői mindkét család részéről a közösség szolgálatában, a közösségért cselekvő értelmiségiek voltak kb. 200 évre visszamenőleg. Családjában 3 akadémikus van.

Nem úgy tűnik, hogy ő lenne bolond. Egyre inkább az látszik, hogy ellenfeleinek ment el az esze!”

Szerző
2018.02.25 18:51

Trump félelme

Ha valaki Donald Trumptól akarta megtudni, mire lehet számítani a június 12-én Szingapúrban esedékes, Kim Dzsong Unnal folytatandó megbeszélésén, nem lett sokkal okosabb. Az amerikai elnök ugyanis, amikor dél-koreai kollégájával, Mun Dzse Innel találkozott, megjegyezte: lehet, hogy meg sem tartják a várva várt találkozót. Ez azért volt meglepő, mert pár órával korábban a dél-koreai elnök nemzetbiztonsági tanácsadója még biztosra vette, hogy megrendezik a csúcsot.

Trump mintha nem lelkesedne az általa „rakétaembernek” minősített Kimmel való találkozóért. Ez nem is annyira meglepő: Trump nem egyszer hangsúlyozta, ha ő tárgyal valakivel, akkor „nagy üzletet” akar nyélbe ütni. E stratégia sikere erősen megkérdőjelezhető, hiszen egyes megállapodásokat úgy mondott fel, hogy újnak, jobbnak egyelőre nyoma sincs; másokat újratárgyalt ugyan, ám az új változat nem sokban különbözik az előzőtől.

Trump azonban még sosem folytatott megbeszélést olyasvalakivel, mint Kim Dzsong Un. Észak-Korea esetében a gazdasági nyomásgyakorlásnak sok értelme már nincs, komoly üzleteket pedig aligha tud kötni. Az amerikai elnök be akarna kerülni a történelembe, azt kívánja elérni, hogy úgy emlegessék, mint azt a vezetőt, aki elérte a teljes nukleáris leszerelést a Koreai-félszigeten. Phenjan azonban leszögezte: erről szó sem lehet.

John Bolton nemzetbiztonsági tanácsadó talán a mézesmadzagot akarta elhúzni Kim Dzsong Un előtt, amikor azt közölte, a Líbiáéhoz hasonló nukleáris leszerelést akar Észak-Koreában. Ez az ötlet azonban nem túl vonzó: Moamer el-Kadhafi néhai forradalmi vezető ugyan 2003-ban tényleg lemondott az atomfegyverekről, de 2011-ben a sajátjai végezték ki, amikor az amerikaiak a NATO segítségével „exportálták a demokráciát” az arab országokba.

Trump alighanem attól tart, semmit sem tud elérni a kis vezérrel, pedig Kim Dzsong Un a föld alatti nukleáris létesítmény beszántásával valóban megkezdte a leszerelést. Való igaz, amerikai részről ilyen hozzáállással és tárgyalási stílussal az egész csúcstalálkozó halálra van ítélve.

Szerző
2018.05.24 08:09

Dacból épült birodalom

Publikálás dátuma
2018.05.23 07:46
PÁRATLAN PÁROS - Iovine (balra) és Dr. Dre: csináld magad milliárdosok
Fotó: /
Idehaza a Netflixen érhető el az HBO briliáns, Grammy-díjas doku-minisorozata a popkultúra két meghatározó alakjáról. Amerikai álom lázadásba csomagolva.

A dacosok. Ez a címe a Dr. Dre rapper-producer és Jimmy Iovine producer életét feldolgozó négyrészes minisorozatnak. Ennél nehéz is volna találóbban összefoglalni ezt a két ragyogó elmét: ők azok, akik 19-re lapot húznak, akik nyomják a legerősebben a gázt, amikor más már rég fékezne – és akkor szállnak ki, amikor mindenki más gázt adna. És épp emiatt váltak már életükben legendává.

No, nem a szó látványos értelmében: különösen Iovine nem az az ember, aki szereti előtérbe tolni magát. Ha azonban azt vesszük szemügyre, ez a két ember milyen sok ponton és szinten befolyásolta az utóbbi három évtized popzenéjét, nem vonható kétségbe a titulus.

Iovine olasz bevándorlók leszármazottja, azok minden komplexusával és – amint az a sorozatból kiderül – már-már sztereotip tulajdonságával együtt. Hogy vad, tüzes, nem ismer lehetetlent, és bármire képes, hogy elérje a célját. Dr. Dre – polgári nevén Andre Romelle Young – a nyolcvanas évek Los Angelesének rossz hírű, Compton nevű negyedéből lett világhírű az N.W.A. hiphop-együttessel, amely Amerika-szerte hatalmas botrányokat kavart szókimondó, a rendszert, az afro-amerikaiak elleni rendőri túlkapásokat és hasonló témákat feldolgozó szövegeivel. Iovine takarítóként dolgozott egy hangstúdióban, amikor felfigyeltek a tehetségére – csakhamar pedig maga John Lennon hívta hangmérnöknek maga mellé. Dre-ről hamar kiderül: producerként és hangmérnökként is zseni.

Így, párhuzamosan bontakozik ki előttünk a két életrajz, és minél többet látunk belőlük, annál világosabbá válik: ez a páros alapjaiban formálta át a könnyűzenét. Iovine-nek köszönhetjük például Patti Smith ikonikus, Because The Night című dalát – a producer Bruce Springsteentől csaklizta el, mert meghallotta benne, hogy ez a dal Smith-nek íródott. Ő bábáskodott Stevie Nicks és Tom Petty legendás duettje, a Stop Draggin’ My Heart Around fölött – ami szólóban is sikeressé tette Nickset a Fleetwood Mac után. Dolgozott a U2-val, a Dire Straits-szel, a The Pretendersszel. Az Interscope kiadó vezetőjeként napra pontosan megjósolta, mikor lesz világsztár Gwen Stefani a No Doubt-tal, és szabad kezet adott az olyan őrülteknek is, mint a Nine Inch Nails vagy Marilyn Manson – lehetővé téve, hogy a kilencvenes évek a poptörténet egyik legsokszínűbb, legpezsgőbb évtizede legyen.

Dr. Dre a Death Row Records nevű, az Iovine-féle Interscope alá tartozó kiadójával olyanokat karolt föl és tett világhírűvé, mint Snoop Dogg, Xzibit, Eminem vagy 50 Cent vagy a friss Pulitzer-díjas Kendrick Lamar, 2001 című albuma pedig (méltó módon The Chronic című legendás szólólemezéhez) gyakorlatilag a megjelenés pillanatában klasszikussá vált.

EMINEM - Az Interscope egyik legmerészebb húzása volt a fehér rapper – bejött FORRÁS: NETFLIX

EMINEM - Az Interscope egyik legmerészebb húzása volt a fehér rapper – bejött FORRÁS: NETFLIX

És ez a két lángelme nem elégedett meg mindezzel: mivel mindketten megszállottjai a jó hangzásnak, megalapították a Beats nevű fejhallgatómárkát – amelyet 2014-ben hárommilliárd dollárért vett meg az Apple – miután Iovine elképesztő, már-már pofátlan reklámhadjárattal minden híres sportoló és előadó fejére odacsempészte az eszközt. (Egyes sportversenyeken jelenleg is be van tiltva!) Nem is rossz egy dokkmunkástól meg egy utcakölyöktől, ugye?

A négyrészes sorozatban szinte mindenki megszólal, aki üzletileg, családilag vagy művészileg a két főszereplőhöz köthető: hallhatunk arról, milyen, amikor Iovine annyira meg akar győzni valakit, hogy napokig beszél a lelkére telefonon, és emiatt lényegében a fürdőszobában él. Hogy milyen, amikor Dre őrületbe kerget valakit azzal, hogy ezredszerre veteti fel ugyanazt a sort – de a saját lemezét sem adja ki, ha nem tökéletesen elégedett – és milyen, ha megérzi: a mikrofon előtti hülyéskedés maga a sláger.

Szerencsére azonban nem hallgatják el a kínos ügyeket sem: Dre beszél egykori nőverési esetéről, és az is bepillantást kap a keleti oldal-nyugati oldal háborújába, akinek fogalma sincs arról, ki volt az a 2Pac Shakur. A The Defiant Ones egyszerre egészen kivételesen élvezetes és informatív: zenei részletek, archív videók, anekdoták és korabeli híradó-részletek segítenek megérteni a témát, miközben a hangkeverés olyan ötletes és profi, hogy az még a főszereplőknek is ínyére lehet.

Infó

The Defiant Ones

Gyártó: HBO, 2017

Idehaza a Netflixen is látható

Szerző
2018.05.23 07:46