Az egészségnek és a szépségnek is árt, ha nem alszunk

Publikálás dátuma
2018.02.27 12:11
Illusztráció: AFP
Fotó: /
Rengeteg embert érint az alvászavar, amely nemcsak kellemetlen mindennapi jelenség, hanem számos egészségügyi probléma oka is lehet. Leggyakrabban a bennünk lévő feszültség miatt nem tudunk elaludni, Bogdán-Molnár Virág jóga- és életmódoktató  néhány stresszoldó tippet is megosztott a Népszavával.
Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Az alváshiány nemcsak megnehezítheti a mindennapjainkat, hanem betegségeket okozhat, sőt lelkileg is megviselhet. Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás nélkül az agy érzelmi központjai ugyanis a rossz élményeket drámaian túlreagálják. Az Unipatika hírlevélből kiderül, szakemberek szerint az alváshiánytól magasabb lesz a vérnyomás, ami a szívroham esélyét is megnöveli. Ha nem pihenünk eleget, a szervezetünkben megnő a stresszhormonok szintje, a szerveknek keményebben kell dolgozniuk, és kénytelenek állandó készenléti állapotban lenni. Alváskor az agyunk regenerálódik. Kutatók szerint ha kialvatlanul ülünk a volán mögé, az akár olyan veszélyes is lehet, mint az ittas vezetés. Az alvás során az immunrendszerünk sejtjei is regenerálódnak, ezáltal a szervezetünk hatékonyabban tudja leküzdeni a különböző kórokozók támadásait is.

Hizlal is

Amerikai kutatók szerint el is hízhatunk, ha nem megfelelő minőségben és mennyiségben alszunk. A szakemberek szerint azok a nők, akik napi öt óránál kevesebbet alszanak, átlagosan nehezebb súlyúak, mint azok a társaik, akiknek van hét órájuk az éjszakai pihenésre. Sanjay Patel, a kutatás vezetője szerint az eredmények szerint a kevesebbet alvó nőknél 32 százalékkal nagyobb valószínűséggel fordul elő jelentős, azaz 15 vagy több kilós súlygyarapodás, és 15 százalékkal nagyobb eséllyel válnak túlsúlyossá a hét órát alvó nőkhöz képest. Svéd szakemberek is megállapították, hogy az alváshiány miatt az anyagcsere folyamatok lelassulnak, ami könnyen súlygyarapodáshoz vezethet. A svédországi Uppsalai Egyetem szakemberei 14 egyetemista fiút vontak be tanulmányukba, akik több napon át különböző alvásfajtákat próbáltak ki. A szakemberek folyamatosan mérték a résztvevők által elfogyasztott ételek mennyiségét, vércukor- és hormonszintjüket, valamint az anyagcserearányukat. Kiderült, már egyetlen alvás nélkül töltött éjszaka után is 5-20 százalékkal csökkent a légzéshez és emésztéshez szükséges energiaráfordítás mértéke egy végigaludt éjszakát követő reggelhez képest. A kialvatlan fiatalok reggeli vércukorszintje mellett az étvágyképződés szabályozásáért felelős grelin, valamint a stresszt kiváltó kortizol hormon szintje is magasabb volt az éjszaka alvó társaikhoz képest. Christian Benedict, tanulmány vezetője szerint a felnőtteknek naponta hét-kilenc órát kell aludniuk. A kísérlet eredményei szerint az alváshiány hatására módosulnak azok a gének is, amelyek testünk belső órájáért felelősek, ezáltal megváltozhat a testhőmérséklet, az étvágy, az agy működése. Az Uppsala Egyetem kutatói Dr. Jonathan Cedernaes vezetésével 15 egészséges, átlagos testsúlyú férfit vizsgáltak. Megfigyelték őket normális mennyiségű alvás után, illetve olyan helyzetben is, amikor szándékosan ébren tartották őket. Az ébren töltött fázisban apró szövetmintát is vettek a férfiaktól a hasukon lévő zsírszövetből, illetve a csípőizmukból. Emellett vérmintát vettek tőlük, valamint tesztelték az inzulinérzékenységüket is. A szövetvizsgálat eredménye szerint a szervezetet szabályozó gének működése és időzítése teljesen megváltozott egy éjszakányi alváskihagyásnak köszönhetően. Az ébrenlét miatt ugyanis a DNS időzítésért és alvásért felelős pontjain kémiai változások történtek. Ezek hatására a gének másként kapcsolnak ki vagy be.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Ha kimarad

Más szakemberek szerint, ha kimarad a hat-nyolc óra alvás, az olyan hatással van a látásunkra és a mozgásunkra, mintha tízszázalékos lenne a véralkoholszintünk, ráadásul a memóriát is károsítja. Két álmatlan éjszaka után károsodik a testünk oxigénfelvevő képessége is. Ha egymás után három éjjel nem alszunk, jelentősen romlik a koncentráció, könnyen idegesek, feszültek leszünk, szívverésünk nagyon felgyorsul. Ha négy éjszakán át kimarad az alvás, az agyi funkció nem működnek megfelelően, és 5-10 másodpercekre akkor is kihagy az, ha ébren vagyunk. Fejnyomást, hallucinációkat tapasztalhatunk. Ötnapnyi alváshiány után gondolkodásunk lelassul, problémamegoldó képességünk jelentősen lecsökken, és a paranoia jeleit tapasztalhatjuk magunkon. Hatnapos alvásmegvonás pszichózist eredményez, ekkor már nem tudjuk érzékelni a külvilágot és a valóságot. A súlyos következmények elkerülése érdekében már az első tünetek jelentkezésekor, enyhe alvászavar esetén is igyekezni kell megszüntetni e problémát. 

Mit tegyünk, hogy elaludjunk?

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Gyakran azért nem tudunk elaludni, mert sok bennünk a feszültség. Ezt ráadásul tetézzük azzal, hogy még az ágyban is híreket olvasgatunk vagy a közösségi oldalakat nézegetjük. Ezek izgatószerként hatnak, ellentétben egy könyvvel, aminek egyrészt nincs fénye, másrészt az olvasása fárasztó, azaz elalvást segítő hatású. A feszültségoldás, mint az élet minden elemének első és legfontosabb lépése a légzés: kezdjünk el puhán, lágyan, könnyedén lélegezni – mondta a Népszavának Bogdán-Molnár Virág jóga- és életmódoktató. Tudatosítsuk magunkban, hogy szeretnénk elaludni. Ezt segíti az egyik jelentős feszültségtároló, a nyak átmozgatása: rajzoljunk pici nyolcasokat a levegőbe az orrunkkal. Finoman mozgassuk mindkét irányba a fejünket. Ugyanezt elvégezhetjük a vállunkkal is: mély, puha lélegzés mellett végezzünk óvatos körzéseket. Nagyon hatásosan oldja a gerinc melletti rész feszültségét és átmasszírozza a hasat a cicahát-kutyahát néven ismert póz, azaz amikor térdelőtámaszban domborítjuk és homorítjuk a hátat. Idegrendszert nyugtató módszer az is, ha „falra mászunk”, azaz a lábunkat úgy támasztjuk függőlegesen a falhoz, hogy a csípőt és a feneket minél közelebb toljuk a falhoz. Puha légzés közben mozgassuk a lábfejünket: spicc és pipa és bokakörzés is mehet. Néhány másodperc múlva elzsibbad és szeretnénk letenni, de idővel már akár a gyermek altatásakor, meseolvasás közben is lehetünk így, akár félórán keresztül is. Meglepő lehet, de a leghatásosabb gyakorlat a gyertyaállás, ez nyugtatja legjobban az idegrendszert és segíti az elalvást. Amikor lefeküdtünk, az elménkkel simogassuk végig a testünket. A mentális önmasszázs során képzeljük el, hogy a talpunktól a fejtetőnkig finoman ellazítanak. Ehhez szükség van ugyan némi tudatosságra, de gyakorlással belejövünk. Bogdán-Molnár Virág hangsúlyozta, kell az is, hogy akarjunk elaludni, ne ragaszkodjunk a feszültséghez, ne csak azt mondogassuk, hogy nem megy.

Mi segíthet még?

Van néhány szobanövény, amelyek segíthetnek az alvás minőségének javításában – derül ki a Dívány összeállításából. Ilyen például az igénytelen szobai szanszeviéria, a közismertebb levendula és jázmin vagy az aloe vera és a levegőtisztító vitorlavirág, a csüngő csokrosinda és a gerbera is.

Jót tehet néhány természetes szer is – írja a HáziPatika, például a lefekvés előtt fogyasztott kamillatea nyugtatja az idegrendszert és ellazít. A Fidzsi-szigetek nemzeti italának alapanyaga, a furcsa nevű kava kava is ismert nyugtató, álmatlanság elleni szer, a belőle készült tea az elalvási időt is rövidíti. Valerianával, tea vagy por formában, komolyabb alvászavarok esetén érdemes próbálkozni, megakadályozza, hogy felébredjünk éjszaka.

2018.02.27 12:11

Bodolai szerint nincs veszélyben az Index

Publikálás dátuma
2018.09.19 21:31

Fotó: Népszava/
Az online lapot tulajdonló alapítvány kurátora szerint nincs oka azt feltételezni, hogy az új tulajdonosok megvonják tőle a bizalmat.
Személyi és jogi garanciákat is lát Bodolai László a Magyar Fejlődésért Alapítvány (MFA) kuratóriumának elnöke arra, hogy nem távolítják el a posztjáról. Bodolai a Népszavának azt mondta, Ziegler Gábort, aki a CEMP-csoporton belül mindig is az értékesítési területet vezette, több mint egy évtizede ismeri. – Ezért nincs rá okom, hogy bármilyen módon kételkedjek abban, hogy a hétfői napon kiadott közleményükben megfogalmazott a bizalmat egyik pillanatról a másikra megvonja  – tette hozzá. Jogi garanciákat pedig az MFA alapítói okirata és a hazai joggyakorlat biztosít Bodolai szerint. A kuratórium tagjai ugyanis csak alapos indokkal hívhatók vissza, amennyiben például az alapítvány működését veszélyeztetik.  Mint arról lapunk beszámolt, az Index legfontosabb partnerei – a hirdetéseket értékesítő CEMP SH, valamint a szerkesztőségi rendszert biztosító és fejlesztő cég – Ziegler Gábor és Oltyán József tulajdonába kerültek. Ugyanez a két ember cégein keresztül megvásárolta Bodolai Lászlótól azt az NP Nanga Parbat 17 Zrt.-t, amely az Indexet tulajdonló Magyar Fejlődésért Alapítványt alapította. – Szeretném tisztázni, hogy Oltyán József nem „tűnt fel” az Index körül, a hétfőn ismertetett tranzakciók semmilyen módon nem érintik az Index kiadóját. Mostantól az ő résztulajdonában lévő Cemp SH értékesíti az index.hu felületeit, korábban meg Spéder Zoltán cége értékesítette. Ennyi a változás – hangsúlyozta a Népszavának Bodolai. Arra a kérdésünkre, hogy mit szól Oltyán politikai szerepvállalásához (az új vezető ugyanis a KDNP Bács Kiskun megyei szervezetének elnökségi tagja), Bodolai azt mondta: ezt nem tiszte értékelni, mivel "nem egy országos jelentőségű politikus". Az MFA kuratóriumi elnöke a Klubrádiónak is nyilatkozott, szerinte biztosabb helyzetbe került az Index a portál körül minap lezajlott üzleti változásokkal. Nyáron ugyanis komoly veszély alakult ki az Index körül amiatt, hogy Simicska Lajos, Orbán Viktor miniszterelnök egykori barátja eladta az érdekeltségeit Nyerges Zsolt kormányközeli üzletembernek. Az egyébként sem Ziegler, sem Oltyán nem árulta el, hogy mekkora volt a vételár. Oltyán a lapunknak adott interjúban annyit közölt, hogy kevés saját erő mellett az adásvétel nagyját hitelből fizették. Arra a kérdésünkre, hogy melyik banktól kaptak hitelt, nem válaszolt. Ziegler egyébként a napi.hu-nak adott interjújában osztotta Bodolai véleményét, mert szerinte „az Index.hu függetlenségét az garantálja, hogy semmilyen jogunk nem fűződik ahhoz, hogy a napi szerkesztésbe vagy a lap tartalmába bármilyen módon is beleavatkozzunk.”
Szerző
Témák
index
2018.09.19 21:31
Frissítve: 2018.09.19 21:46

Lakossági fórumokon figyelmeztetnek a magyarországi medveveszélyre

Publikálás dátuma
2018.09.19 20:08
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Lakossági fórumokon tájékoztatja a Bükki Nemzeti Park Igazgatósága az Észak- Magyarországi településeken élőket az utóbbi években egyre gyakrabban előforduló barna medvékkel kapcsolatban – derült ki az ATV híradójából. Pétervásárán már megtartották az első fórumot, de Salgótarján, Ózd és Miskolc is a tervek között szerepel. A nyár elején hetekig tartották izgalomban medvék Heves és Borsod megyék több településén is az ott lakókat. Május végén egy medvéről két vasutas készítette azt a fotót Somoskőújfalu közelében, amely bejárta a hazai sajtót. Azután több héten át folyamatosan jelentek meg különböző medvékről készült felvételek a szlovák határtól egészen a szerb határig, de Mezőkeresztes közelében is felfigyeltek egy medvére. Ezek után döntött úgy a nemzeti park vezetősége, hogy fórumokat szerveznek azokon a területeken, ahol leginkább várható a medvék felbukkanása.
„Részleteiben tárgyaltuk azokat a konfliktushelyzeteket, amiket legjobb lenne elkerülni, illetve nem létrehozni, azokat a helyzeteket, amik a medvét a lakott területek, vagy az ember közelébe csalja”
– magyarázta a híradónak Gombkötő Péter, a Bükki Nemzeti Park Igazgatóságának zoológiai szakreferense.
A szakember azt javasolja, ha medvével találkozunk, akkor maradjunk nyugodtak és óvatosan távolodjunk el a medvétől. Szaladni semmiképpen nem szabad, egyébként a medve kerüli a találkozást az emberrel.
2018.09.19 20:08
Frissítve: 2018.09.19 20:08