Döntsék el végre: hányszor együnk egy nap?

Publikálás dátuma
2018.03.14. 15:14
Illusztráció: pexels.com

Úgy tartják, a napi ötszöri étkezés az ideális. Ez, Barcza Zsuzsanna dietetikus szerint az emberek többségére igaz is lehet, ha ezek mennyisége és minősége megfelelő. Jobb azonban, ha nem általánosítunk, és ahogy az étkezések minőségét, a mennyiségét és számát is személyre szabjuk. Abban az esetben például, ha valaki jelentősebb túlsúllyal rendelkezik, de a vércukorszintje normális, nincs inzulinrezisztenciája, akkor jobb, ha háromszor eszik egy nap. Minden étkezésnél ugyanis – mint megírtuk - a vércukorszinttel párhuzamosan az inzuliné is megemelkedik. Ha gyorsan követik egymást az étkezések; két-három óránként vagy akár még gyakrabban csipeget valamit, mindig több inzulin lesz a vérében, mint ahogy a zsírégetés megkezdődhetne. Ebben az esetben ez a folyamat éjszakára korlátozódik. Napi három, jól összeállított, azaz rostban gazdag étkezéssel a szervezet biológiai szinten, és jó eséllyel mentálisan sem éhezik, és közben fogyni is lehet. Ingadozó vércukorszint, egyéb problémák esetén négy-öt, megfelelően beállított és adagolt étkezést javasol a dietetikus.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 

Időzítés

A három főétkezés mellett lehet tízóraizni és uzsonnázni is A reggeli főétkezésnek a felkelést követő egy órán belül, a vacsorának pedig lefekvés előtt három órával célszerű megtörténnie. Hat óra után akkor ne együnk, ha kilenckor le is fekszünk – oszlatja el az egyik népszerű tévhitet Barcza Zsuzsanna. Ha ugyanis sokkal korábban vacsorázunk, mint ahogy ágyba kerülünk, akkor még ébren megemésztjük, feldolgozzuk, felhasználjuk az ételt, éjszaka pedig éhezésre kárhoztatjuk a szervezetet. Bár éjjel inaktívak vagyunk, - remélhetőleg - nem végzünk sem fizikai, sem szellemi munkát, az alapanyagcsere fenntartásához, a vércukorszint stabilan tartásához szükség van energiára, ezért azt, ha valaki kihagyja a vacsorát, vagy a lefekvéséhez képest nagyon korán eszik utoljára, akkor a szervezete izomból fedezi. Ugyanezért nem tanácsos kihagyni a reggelit sem; akkor is biológiailag éheztetjük a szervezetet, ha nem érzünk éhséget. A dietetikus hangsúlyozta, fontos, hogy a két kisétkezés valóban kevés legyen, válasszunk például délelőtt 15-20 dekányi gyümölcsöt, délután pedig zsírszegény tejtermék, például kefirt.

Szerző

Magyarország Cukormentes Tortája - Íme a döntősök

Publikálás dátuma
2018.03.13. 19:18
Fotók: Egy Csepp Figyelem Alapítvány
Különleges ízekkel lepték meg a Magyarország Cukormentes Tortája versenyben induló cukrászok a zsűrit. Az alapanyagok között szerepelt többek között a petrezselyem, a hársfavirág, a gyömbér, de megjelentek a már jól ismert alkotóelemek is, mint a piros gyümölcsök, a csonthéjasok, a túró vagy a kávé az első zsűrizésen, amelyet az Egy Csepp Figyelem Alapítvány és a Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestülete rendezett a budapesti Zila Kávéházban.

A zsűri leginkább a kreatív megoldásokat és a harmonikus ízeket értékelte a legjobbak kiválasztásakor. A döntőbe 5 torta jutott, amelyek közül júniusban választják ki a Magyarország Cukormentes Tortája verseny 2018-as győztesét. A döntnököknek tetszettek a hagyományos ízek - málna, körte, cseresznye, szilva, túró, mogyoró –, de értékelték az újdonságokat is. Akadt olyan versenyző, aki petrezselyemmel fűszerezett citrommal, más csipkebogyó és hársfavirág párosítással, vagy éppen a kávé és a szilvalekvár fúziójával okozott felejthetetlen pillanatokat. 

Idén is összetett szempontrendszer alapján, anonim módon értékelte a zsűri a tortákat. A bírálatnál a fő hangsúly az ízen, a küllemen, az összetételen, az újszerűségen volt. De a verseny jellegéből adódóan a szénhidrát- és kalóriaérték is fontos szempontot jelentett, hogy a kiválasztott édességek mindegyike a kiegyensúlyozott étrendbe illeszthető legyen, amelyet bátran fogyaszthatnak akár cukorbetegek is. A hozzávalókat a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége által ellenőrzött alapanyaglistáról választhatták a cukrászok. 

A döntősök

A döntősök

Meggyes-túróhabos – Nándori Cukrászda, Budapest
Csipkerózsa – Édességlabor, Budapest
Habos feketecseresznye - Nándori Cukrászda, Budaoest
Meggyes felhőtorta - Suhajda Cukrászda, Budaörs
Szőke szilva - Édességlabor, Budapest

A Magyarország Cukormentes Tortája és a Magyarország Tortája verseny győztesét augusztus elején ismerheti meg a nagyközönség, és az augusztus 20-i ünnepségeken kóstolhatja meg először. Ezt követően az ország számos cukrászdája árusítja majd.

A Magyarország Cukormentes Tortája versenyt az Egy Csepp Figyelem Alapítvány indította el 2012-ben a Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestületével közösen azzal a céllal, hogy a cukrászok egészséges alapanyagokból, új technológiákkal készítsenek tortákat, és eközben az ország figyelmét is felhívják az egészségesebb táplálkozásra. 

Szerző

Lúdtalpat szülői türelmetlenség is okozhat, de a magassarkú "saját bűn"

Publikálás dátuma
2018.03.13. 13:12
Illusztráció: pexels.com

Nőknél gyakoribb

A lúdtalp népbetegség, ráadásul egy komplex kórkép, „orvosi esernyőfogalom”, ami magában foglalja a hosszanti, illetve a legfontosabb harántboltozat ellapulásának különböző kombinációit – mondta Dobos Márta, az Oxygen Medical ortopéd szakorvosa a Népszavának. Általában együtt szokott süllyedni a hosszanti és a harántboltozat, de mindennek oka, hogy a sarok bedől. Hátulról nézve befelé dől a boka, a boltívek lapulnak, máshogy húznak az inak, ennek pedig számos következménye lesz, például bütyök és kalapácsujj is kialakulhat. A végtag kóros terhelése miatt a térd-, de akár a csípőízület is elkophat. A lúdtalp kialakulásának legfőbb oka a nem megfelelő cipő – kéreg nélküli, amely nem tartja a bokát, sarkat, ilyen például a balerinapapucs – viselése, de a kötőszövet gyengesége is okozhatja. A nőknek ez általában „alapból” lazább. Dobos Márta hozzátette, a túlsúly is okozhat vagy fokozhatja a lúdtalpat, már gyerekkorban is.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 

Minden gyerekláb egyedi

Lúdtalp csak már járni tudó kisgyermeknél alakulhat ki, a sarok kifelé dőlése és a gyors elfáradás jelezheti a bajt. A szülői türelmetlenség is előidézheti; a kierőszakolt állás és járás túlterhelést okozhat. Az ortopéd szakorvos azt ajánlja, a gyerekek minél többet „mezítlábazzanak”, de szigorúan csak természetes talajon – homokban, füvön, göröngyös földön –, szobában, kemény talajon tilos, mert ott szétterül a láb, nincsenek olyan talajelemek, amelyek kapaszkodásra kényszerítenék a talpizmokat. Óvodásoknak szobában magasszárú, bokát tartó cipő viselése ajánlott, ami lehetőleg elöl legyen kivágott, hogy ne izzadjon bele a láb. „Nem öröklünk egymástól cipőt, mert minden egyes gyerekláb is egyedi.”

Betét helyett

Gyermekkorban az esetek csupán öt százalékában indokolt a lúdtalpbetét viselése, inkább speciális torna és szabadtéren olyan puhatalpú cipő viselése ajánlott, ami engedi a szaladgálás közbeni kapaszkodást. A végleges boltíveken a hosszanti növekedési időszak lezárultáig, lányoknál nagyjából 12, fiúknál akár 18 éves korig lehet korrigálni. A lúdtalpbetét egy külső, passzív támasztékot ad a boltíveknek, addig korrigál, ameddig hordjuk, ami azt jelenti, hogy állandóan viselni kell járáskor és álláskor. A legjobb megoldás a – jó minőségű - gördülőtalpas cipő használata, amit ugyan nehezebb megszokni, de akár a műtétet is el lehet vele kerülni. Olyan, mintha természetes talajon járnánk, megerősíti a talpizmokat, ezáltal – rendszeres használat esetén - helyrehozza a boltíveket, felnőttkorban is. Sokszor a kötőszövetes lemezek határozzák meg a láb állapotát is, ezért célszerű ezeket tornáztatni.

Tornatipp
Reggel ébredés után, de még felkelés előtt az ágy szélén két teniszlabdával egy percig masszírozzuk át a talpainkat.


Dobos Márta elmondta, a műtétet azért is jobb elkerülni, mert a lúdtalp és következményei, a bütyök és a kalapácsujj is kiújulásra alkalmas. Műtét után viszont nincs más választás: betétet kell hordani.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 

A térdet is „kinyírja” a magassarkú

„A 4-5 centinél magasabb sarok, megváltoztatja a test terhelési tengelyét, és túlterheli a térdet. Nemcsak a lábfej megy tönkre, bütyök és kalapácsujj alakul ki, hanem a térd is kikészül, ha valaki állandóan magas sarkú cipőben jár” – mondta Dobos Márta. Azzal nincs gond, ha egy-két órára kirittyentjük magunkat és belibbennünk a terembe, de a magas sarkúban táncolást jobb lenne elkerülni.

Szerző