Döntsék el végre: hányszor együnk egy nap?

Publikálás dátuma
2018.03.14 15:14
Illusztráció: pexels.com
Fotó: /

Úgy tartják, a napi ötszöri étkezés az ideális. Ez, Barcza Zsuzsanna dietetikus szerint az emberek többségére igaz is lehet, ha ezek mennyisége és minősége megfelelő. Jobb azonban, ha nem általánosítunk, és ahogy az étkezések minőségét, a mennyiségét és számát is személyre szabjuk. Abban az esetben például, ha valaki jelentősebb túlsúllyal rendelkezik, de a vércukorszintje normális, nincs inzulinrezisztenciája, akkor jobb, ha háromszor eszik egy nap. Minden étkezésnél ugyanis – mint megírtuk - a vércukorszinttel párhuzamosan az inzuliné is megemelkedik. Ha gyorsan követik egymást az étkezések; két-három óránként vagy akár még gyakrabban csipeget valamit, mindig több inzulin lesz a vérében, mint ahogy a zsírégetés megkezdődhetne. Ebben az esetben ez a folyamat éjszakára korlátozódik. Napi három, jól összeállított, azaz rostban gazdag étkezéssel a szervezet biológiai szinten, és jó eséllyel mentálisan sem éhezik, és közben fogyni is lehet. Ingadozó vércukorszint, egyéb problémák esetén négy-öt, megfelelően beállított és adagolt étkezést javasol a dietetikus.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 

Időzítés

A három főétkezés mellett lehet tízóraizni és uzsonnázni is A reggeli főétkezésnek a felkelést követő egy órán belül, a vacsorának pedig lefekvés előtt három órával célszerű megtörténnie. Hat óra után akkor ne együnk, ha kilenckor le is fekszünk – oszlatja el az egyik népszerű tévhitet Barcza Zsuzsanna. Ha ugyanis sokkal korábban vacsorázunk, mint ahogy ágyba kerülünk, akkor még ébren megemésztjük, feldolgozzuk, felhasználjuk az ételt, éjszaka pedig éhezésre kárhoztatjuk a szervezetet. Bár éjjel inaktívak vagyunk, - remélhetőleg - nem végzünk sem fizikai, sem szellemi munkát, az alapanyagcsere fenntartásához, a vércukorszint stabilan tartásához szükség van energiára, ezért azt, ha valaki kihagyja a vacsorát, vagy a lefekvéséhez képest nagyon korán eszik utoljára, akkor a szervezete izomból fedezi. Ugyanezért nem tanácsos kihagyni a reggelit sem; akkor is biológiailag éheztetjük a szervezetet, ha nem érzünk éhséget. A dietetikus hangsúlyozta, fontos, hogy a két kisétkezés valóban kevés legyen, válasszunk például délelőtt 15-20 dekányi gyümölcsöt, délután pedig zsírszegény tejtermék, például kefirt.

2018.03.14 15:14

A tornafelmentés nem jó megoldás

Publikálás dátuma
2018.08.21 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: /
A mozgásszegény életmód rengeteg problémának és betegségnek forrása. A gyerekek „okoskorba” születnek, már egész kiskoruktól a monitorokhoz szegeződnek, pedig az egészséges fejlődésükhöz és a felnőttkori betegségek elkerüléséhez, illetve minél későbbre tolódásához születésüktől kezdve rengeteg mozgásra van szükségük.
A gyerekeket még jobban veszélyezteti a mozgásszegénység, mert „kütyükorba” születnek: szinte születésüktől kezdve különböző képernyőkre tapadnak, ezért fontos, hogy már egész pici kortól minden mozgáslehetőséget megkapjanak. Még véletlenül se korlátozzuk ezt, muszáj, hogy – természetesen biztonságos körülmények között – sokat kússzanak-másszanak, később pedig rengeteget rohangáljanak. Nagyon lényeges, hogy az óvodában és az iskolában találkozzanak a gerinc egészségét szolgáló, úgynevezett speciális tartáskorrekciós gyakorlatokkal – mondta dr. Somhegyi Annamária, az Országos Gerincgyógyászati Központ prevenciós igazgatója, reumatológus szakorvosa a Népszavának
A megfelelő gyakorlatok rendszeres végzése kialakíthatja, automatizálhatja és fenntarthatja a biomechanikailag helyes testtartást. Ehhez arra van szükség, hogy a testtartásért felelős izmok mindegyike kellően erős és nyújtható legyen, azaz meglegyen az úgynevezett izomegyensúlyuk. A helyes testtartás kulcsa a medence középállása, ezt a gyerekeknek meg kell tanulniuk. Tudniuk kell, hol van a lapockájuk, a medencéjük, és azt hogyan kell billenteni – a has- és a farizom együttes feszítésével –, valamint azt is, hogy miként lehet tudatosan megfeszíteni és nyújtani bizonyos izmokat. Ezek a gyakorlatok nagyon izgalmas érzéseket okoznak, ezért még csak nem is unják, így ha a pedagógus jól csinálja, a torna minden életkorban kellemes élménnyé is válik – mondta dr. Somhegyi Annamária, a Budai Egészségközpont szakorvosa hozzátette, így van esély a felnőttkori porckopásos gerincbetegségek megelőzésére.
„Sokszor hallani, hogy azért nem lehet megvalósítani a mindennapos testnevelést, mert nincs elég tornaterem, pedig a gyereknek nem arra, hanem mozgásra van szüksége minden nap. A folyosón vagy az aulában, sőt az osztályteremben is nagyon jó gyakorlatokat lehet végezni, mindehhez a testnevelők nagyon sok segítséget is kapnak. A szülőknek pedig meg kell érteniük, nem jó felmenteni a gyerekeket a testnevelés alól, mert nagyon nagy szükségük van a mozgásra
– hangsúlyozta az Országos Gerincgyógyászati Központ prevenciós igazgatója.
2018.08.21 14:14
Frissítve: 2018.08.21 14:41

Ételallergiásan is lehet grillezni - Ezekre figyeljen!

Publikálás dátuma
2018.08.20 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: /
Még nincs vége a grillszezonnak, viszont egyre több embert ételallergiás vagy ételintoleranciás, ezért könnyen előfordulhat, hogy vendégként vagy házigazdaként a „mentes étkezésre” is ügyelni kell.

Nem mindegy, milyen a diéta

A tejfehérje és tejcukormentes diéta fogalma például gyakran keveredik, pedig az érintetteknek nagyon kellemetlen tüneteket okoz, ha – akár kis mennyiségben is – fogyasztanak a számukra problémás összetevőtől. Ha valaki a tejcukorra érzékeny, laktózmentes tejtermékeket fogyaszthat, aki azonban tejfehérjementes diétán van, semmilyen tejterméket nem ehet. Ilyenkor, ha biztosra akarunk menni, növényi tejeket érdemes használnunk. Salátára inkább olívaolaj alapú öntetet, turmix helyett pedig víz vagy jég alapú smoothie-t készítsünk. Fontos tudni, hogy a késztermékek – pékáruk, kekszek, ropik, csokoládék és felvágottak – is tartalmazhatnak tejszármazékot, ezért vásárlás előtt mindig olvassuk el az összetevőket - hívta fel a figyelmet Rajcsik Enikő, a Budai Allergiaközpont dietetikusa.

Mentes köret

Ha saláta mellé vagy helyett valami mást is készítenénk, ne kizárólag a rizsre vagy krumplira gondoljunk. Gluténmentes és magas rosttartalmú, lassan felszívódó köretet quinoából, kölesből, hajdinából és amarántból is készíthetünk. 

A fűszer is árthat

Cöliákia vagy gluténérzékenység esetén nem szabad gluténtartalmú élelmiszereket fogyasztani. Glutén a búzában, árpában és rozsban található, de sok termék szennyeződhet, ha az előállítás vagy csomagolás olyan üzemben történik, ahol gluténtartalmú élelmiszerekkel is dolgoznak. Kevesen tudják, hogy ez akár a fűszerekkel is megeshet.
A füstölt, szárított húsféleségek kerülendők, de a pácolt húsok remekül illenek a hisztamin intoleranciások étrendjébe. Arra kell azonban figyelni, hogy mindig friss húst használjunk az ételekhez. Vásárlás után azonnal tegyük be a hűtőbe, és érdemes hamar be is pácolni, mert az olaj megakadályozza, hogy a hús felszíne levegővel érintkezzen, ami szintén megnövelné a hisztamintartalmát.

A tálalás is veszélyeket rejt

Ha végig odafigyeltünk: allergénmentes alapanyagokat vásároltunk, amelyek a főzés során sem érintkeztek a többi étellel, akkor a tálalásnál se kövessük el azt a hibát, hogy egymás mellé téve szervírozzuk a mentes és a hagyományos összetevőket tartalmazó ételeket, mert akkor is allergén kerülhet rá, és ez is épp olyan tüneteket okozhat, mintha a másik alapanyagokkal készített ételből fogyasztana az allergiás - mondta Rajcsik Enikő.
2018.08.20 14:14
Frissítve: 2018.08.20 14:14