Gyurcsány: a demokratikus jogállam nem úri kaszinó

Publikálás dátuma
2018.04.03. 12:26
Gyurcsány Ferenc. Fotó: Kállai Márton
Orbánt zsarolhatják az oroszok, és fideszesek kerülhetnének börtönbe, ha lenne független igazságszolgáltatás. A Jobbikkal nem lép koalícióra a DK, de szakértői kormány létrehozásában partnernek tekintené. Tárgyalnak még, de egyoldalú visszalépést már nem tesznek - Gyurcsány Ferenccel készített interjút az Index.

"Az látszik, hogy ahol a DK elindult, mindig a mért támogatottságának két és fél-háromszorosát érte el" - nyilatkozta, Gyurcsány Ferenc az Indexnek, ezért arra számít, a DK frakciójának az új parlamentben 10 és 20 képviselője között lesz. Szerinte négy- vagy öt párt kerül a parlamentbe: a Fidesz, a Jobbik, az MSZP, a DK és az LMP. "Régen nem tapasztaltam ilyen erős kormányváltó hangulatot, mint most" - tette hozzá.

Ha a választás után esetleg kormányra kerülne az ellenzék, parlamenti képviselő lesz, nem a DK frakcióvezetője, mondta. Ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, "támogatni akarom az új demokrata miniszterelnököt, azt szeretném, hogyne kihívót, hanem szövetségest lásson bennem". A pártelnök nem gondolja egyértelműnek, hogy Karácsony Gergely lenne az új miniszterelnök; erről a koalíciós tárgyalásokon döntenének.

A Jobbikkal nem fogad el közös, koalíciós kormányzást, mondta Gyurcsány. Ha a választás után a Fidesz kisebbségbe szorul, de a demokratáknak önmagukban nincs többségük, akkor szerinte olyan kormányról kell tárgyalni, amely egyetlen célja a NER lebontása. Ezen meghatározott időre szóló mandátummal, nagyjából egy évig dolgozna. Tekintettel a Jobbik és a demokratikus ellenzéki pártok közti távolságra, ez egy alapvetően szakértői karakterű kormány lehet.

"Egyoldalú lépéseket semmiképp nem fogunk már tenni" - nyilatkozta a visszalépések kapcsán. Mint mondta, a DK eddig 61 helyen lépett vissza. "Azoknak a pártoknak van ebben adósságuk, amelyek eddig csupán 1-2-3 helyen léptek vissza". Kölcsönös visszalépésekről informális tárgyalásokat folytatnak az LMP-vel, az Együttel és a Momentummal. Ezek a pártok Gyurcsány szerint egy választókerületet sem tudnak nyerni, de több helyen meg tudják akadályozni a baloldali győzelmet.

A DK-elnököt kérdezték Orbán Viktor állítólagos titkos svájci bankszámlájáról, amiről korábban beszélt. Mint mondta, "kevéssé valószínű", hogy a választásokig előkerül ezekről hitelesített bizonyíték. Ennek ellenére, nem bánja, hogy megosztotta értesüléseit a nyilvánossággal, és ilyen súlyú ügyekben minden más politikust is arra biztat: az első perctől tájékoztassa választóit.

Mivel Orbán Viktor nem adott magyarázatot arra, hogyan lett oroszellenes politikusból kormányra kerülve oroszbarát, a pártelnök el tudja képzelni, sőt azt gondolja, hogy Putyin zsarolja valamivel Orbánt. Elmondása szerint Putyin róla például már lemondása előtt tudta, hogy így fog tenni, mikor erről még csak szűk körben beszélt. A kérdésre, hogy az orosz elnök a jelenlegi vezetőkkel kapcsolatban is ilyen jól informált lehet, úgy válaszolt, "egészen biztos vagyok benne".

Gyurcsány szerint sok fideszes vezető kerülne börtönbe egy kormányváltás után, de nem azért, mert bármiféle elégtételt vennének majd rajtuk: "a demokratikus jogállam nem úri kaszinó, ahol sértődékeny széplelkű férfiak párbajra hívják egymást. Kétfajta elszámoltatás van. Az egyik a politikai, ezt választásnak hívják. A másik az igazságszolgáltatás. Egyik sem elégtétel" - fogalmazott.

Szerző

Vigyázat, csalnak!

Fideszék minden áron a hatalomban akarnak maradni – tudjuk, miért. Ha kormányváltás lesz, nemigen ússzák meg a lopott vagyonok miatti számonkérést. Ezért aztán ott csalnak a választáson, ahol csak lehet. A csalási lehetőségek első csoportját törvényhozás útján hozták létre. Ilyenek: az egyfordulós választás, ami a széttagolt ellenzéket sújtja; a körzetek „ügyes" átalakítása, hogy minél több helyen ők kerüljenek fölénybe; a töredékszavazatok győztesnek adása; a külföldön élők megkülönböztetése: a határon túliak levélben, akár csoportosan is szavazhatnak, míg a Nyugatra menekültek csak személyesen, a konzulátusokon. A másik fajta csalás a saját, hatályos törvényeik kijátszása révén történik. Ide tartozik a szavazatszerzés zsarolás által, pl. állásvesztéssel, közmunka lehetőségének megvonásával és más fenyegetésekkel, a választási bizottság önkényes jogértelmezései; a kettős állampolgárok tömeges bejelentése magyar településekre; az aláírási ívek meghamisítása: nevek másolása, halottak szerepeltetése; az ellenzék megszólalási felületeinek csökkentése a televíziókban, újságokban és plakáthelyeken; a gyűlések helyszínére vonatkozó kérések elutasítása; az ellenzéki pártok sokmilliós büntetése; koncepciós perek egyes jelöltekkel szemben; kamupártok létrehozása és sikertelenségük esetén a rájuk váró szankciók elengedése, a szavazók szállítása és helyszíni fenyegetése (2014-ben több példa is volt rá). Mindezek mellett még az anyagi és szellemi befolyásolás eszközeivel is élnek: megpróbálják az embereket Erzsébet-utalványokkal és egyebekkel megvenni; félelmet keltenek kitalált, nem létező ellenségektől: migránsoktól, Sorostól, ENSZ-től. Ezen a pályán az ellenzék minden kis eredménye sikernek számít, a győzelme pedig szinte csoda lenne. S ha ez mégis megtörténne, remek hivatkozási alap lehetne a sok csalás, amelyek miatt érvényteleníteni lehet a végeredményt. Mégis bízzunk!

Vigyázat, csalnak!

Fideszék minden áron a hatalomban akarnak maradni – tudjuk, miért. Ha kormányváltás lesz, nemigen ússzák meg a lopott vagyonok miatti számonkérést. Ezért aztán ott csalnak a választáson, ahol csak lehet. A csalási lehetőségek első csoportját törvényhozás útján hozták létre. Ilyenek: az egyfordulós választás, ami a széttagolt ellenzéket sújtja; a körzetek „ügyes" átalakítása, hogy minél több helyen ők kerüljenek fölénybe; a töredékszavazatok győztesnek adása; a külföldön élők megkülönböztetése: a határon túliak levélben, akár csoportosan is szavazhatnak, míg a Nyugatra menekültek csak személyesen, a konzulátusokon. A másik fajta csalás a saját, hatályos törvényeik kijátszása révén történik. Ide tartozik a szavazatszerzés zsarolás által, pl. állásvesztéssel, közmunka lehetőségének megvonásával és más fenyegetésekkel, a választási bizottság önkényes jogértelmezései; a kettős állampolgárok tömeges bejelentése magyar településekre; az aláírási ívek meghamisítása: nevek másolása, halottak szerepeltetése; az ellenzék megszólalási felületeinek csökkentése a televíziókban, újságokban és plakáthelyeken; a gyűlések helyszínére vonatkozó kérések elutasítása; az ellenzéki pártok sokmilliós büntetése; koncepciós perek egyes jelöltekkel szemben; kamupártok létrehozása és sikertelenségük esetén a rájuk váró szankciók elengedése, a szavazók szállítása és helyszíni fenyegetése (2014-ben több példa is volt rá). Mindezek mellett még az anyagi és szellemi befolyásolás eszközeivel is élnek: megpróbálják az embereket Erzsébet-utalványokkal és egyebekkel megvenni; félelmet keltenek kitalált, nem létező ellenségektől: migránsoktól, Sorostól, ENSZ-től. Ezen a pályán az ellenzék minden kis eredménye sikernek számít, a győzelme pedig szinte csoda lenne. S ha ez mégis megtörténne, remek hivatkozási alap lehetne a sok csalás, amelyek miatt érvényteleníteni lehet a végeredményt. Mégis bízzunk!