Derüljön ki az igazság - Jobb a light élelmiszer?

Publikálás dátuma
2018.05.02. 19:17
Illusztráció: AFP
Rengeteg diétás, light élelmiszert találunk a boltok polcain, azonban – sajnos – nem biztos, hogy mind az egészségünket vagy akár fogyási céljainkat szolgálja.

A light élelmiszerek bizonyos tápanyagokból kevesebbet tartalmaznak. Barcza Zsuzsanna dietetikus azonban felhívta a figyelmet, hogy mielőtt ilyet vásárolunk, tudatosítsuk magunkban, milyen céllal tesszük: például bár fogyókúrázunk, „muszáj” nassolnunk vagy az egészségtudatosság jegyében a normál változat helyett választanánk diétásat.

Van olyan light élelmiszer, amiben kevesebb, vagy akár nincs is cukor, másiknak a zsírtartalmát csökkentették, sőt olyan is található, amelyiknek összességében alacsonyabb az energiatartalma, mert zsírban és szénhidráttartalmában is szegényebb, mint a normál változat.

Illusztráció: Shutterstock

Illusztráció: Shutterstock

"Kerek, szögletes, tömör, lyukas egész, megkezdett, idei és tavalyi..." - Csokoládék

Sokan kedvelik a csökkentett cukortartalmú csokoládét vagy csökkentett zsírtartalmú chipset, mert úgy gondolják, kevesebb energiabevitellel, de nassolnának. Cukormentes vagy kifejezetten diabetikus csokoládék esetén érdemes azonban odafigyelni, milyet választunk – hívta fel a figyelmet a dietetikus. Ezek általában nem magas kakaótartalmú keserűcsokoládék, amelyek „alapból” kevesebb cukrot tartalmaznak a tejcsokoládénál.

Érdemes óvatosan bánni azokkal, amelyek cukormentesen igyekeznek hasonlítani a tejcsokihoz, mert az energiatartalmuk még magasabb is lehet, mint a normál verzióké, ugyanis a cukrot a magasabb kalóriaértékű zsiradékkal pótolják. Ezért fogyókúra esetén kisebb „bűnözést” jelent egy kis „rendes” csoki, de Barcza Zsuzsanna inkább egy-két kocka magas kakaótartalmú étcsokoládét javasol. Cukorbetegség, inzulinrezisztencia vagy cukoranyagcsere-zavar esetén viszont valóban a cukormentes változatot ajánlott választani, de fontos, hogy kis mennyiségben.

A light termékek, általában, - még - több ízfokozót, adalékanyagot, színezőanyagot, állományjavítót tartalmaznak, hiszen hiányzik belőlük az az összetevő, ami a normál változat ízét, állagát adja. Ezek azonban nagy mennyiségben nem feltétlenül hasznosak a szervezet számára – hívta fel a figyelmet a dietetikus.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

A light élelmiszerekben lévő energiamentes édesítőszerek, amelyeket egyébként otthon is használhatunk a cukor helyettesítésére, lehetnek veszélyesek, ha ugyanis úgy véljük: mivel nem hizlalnak, többet ehetünk belőlük, át is alakíthatják az ízlésünket, azaz édesszájúbbá tehetjük magunkat. Ez azért - is - ártalmas, mert, ha éppen nem tudunk például a megszokott édesítőszeres kávénkhoz jutni, akkor egyrészt biztos, hogy túlédesítjük az italunkat, nagy valószínűséggel ráadásul cukorral, másrészt édességhez szoktatjuk magunkat - mondta Barcza Zsuzsanna a Népszavának.

Szerző

Így "javíthatunk" a lakás levegőjén

Publikálás dátuma
2018.05.01. 15:57
Illusztráció: Shutterstock
Több oka is lehet, a tavaszi nagytakarítás ellenére sem érezzük elég frissnek a lakásunk levegőjét. Dr. Magyar Donát aerobiológus, a Budai Allergiaközpont szakembere összefoglalta, hogyan javíthatunk a belső levegő minőségén.

Szellőztessünk rendszeresen!

Ha reggel korán indulunk és csak késő este érünk haza, könnyen megfeledkezhetünk arról, hogy szellőztessünk, pedig ez a legalapvetőbb módja annak, hogy a levegőt felfrissítsük. Erre a kora reggeli órák a legideálisabbak, ilyenkor a legalacsonyabb a légszennyezettség és a pollenkoncentráció. Érdemes egy 5-10 perces kereszthuzattal gyorsan kicserélni a levegőt. 

Műanyag vagy hagyományos nyílászáró?

Műanyag nyílászárók esetén nem elég a napi 1-2 szellőztetés. Ezek ugyanis – ellentétben a hagyományos ablakokkal - légmentesen záródnak, így nem tud áramlani a levegő. Erre azonban szükség lenne a lakás levegőjének folyamatos frissítéséhez, a szén-dioxid, a pára, a formaldehid és sok más, a bútorokból, a takarítószerekből, stb. származó gázok távozásához, és a penészedés elkerüléséhez is.

Növény a lakásban: előny vagy hátrány?

Bizonyos növények segítenek megkötni a levegő szerves szennyezőanyagait, így tisztítják a lakás levegőjét is. Különösen hatékony a zöldike, a hegyes csúcsú futóka, az aloe vera, a vitorlavirág és a filodendron. A szobanövények földjében penészgombák találhatók, de ezek spórái csak akkor kerülnek a levegőbe, ha a virágföld kiszárad. Ezért rendszeresen, legalább kéthetente locsoljuk a növényeinket. Az átültetést pedig ne a lakásban végezzük, mert a spórák kiszóródnak. Az elszáradt, lehullott leveleket távolítsuk el a növények alól, mert ezeken allergén gombák telepednek meg. L

A légkondicionálóról se feledkezzen meg!

A klímaberendezéseket használat előtt, illetve ősszel érdemes kitisztíttatni, hogy a használaton kívüli időszakban megtelepedett penészgombáktól, baktériumoktól megszabaduljunk. Ha ezt elmulasztjuk, a készülékből kiáramló, állott szagú levegő nemcsak kellemetlen, de komoly légúti betegségek forrása is lehet. Oda kell figyelni a klíma használatára is, mert lehet, hogy csak a belső levegőt keringeti, így az bár hűvösebb lesz, frissebb nem.

Penész

A rejtett penész sok háztartásban okoz problémákat. Gyakran csak a visszatérő légúti betegségek utalnak rá, de allergiásoknál, asztmásoknál a betegség tüneteit rontja, a gyógyszeres kezelés hatékonyságát is csökkenti, ha otthonunkban magas az allergének koncentrációja. Érdemes a rejtett zugokat is átvizsgálni, különösen a mosdó, a mosogató alatti szekrényeket, a cipő és az ágyneműtartót. A külső falra tolt szekrényt, falvédőt elhúzva is kellemetlen meglepetésekben lehet részünk, a penész ráadásul akár a tapéta alatt, a gipszkarton fal mögött is felütheti a fejét. Érdemes aerobiológus szakember segítségét is kérni, aki helyszíni mintavétellel tudja azonosítani a rejtett szennyezőforrásokat, valamint a penészgomba faj azonosítása után javaslatot adhat a probléma hatékony kezelésére is.

Romlott ételek

A nem megfelelően tárolt zöldségek és gyümölcsök könnyen megpenészedhetnek, ami gyakran csak akkor derül ki, ha a lakásban terjengő, átható szag forrását kutatjuk. A zöldségeket, gyümölcsöket hűvös kamrában vagy a hűtőben tároljuk, ha erre nincs mód, kisebb mennyiségben vásároljuk és minél előbb fogyasszuk el. A vöröshagyma és a burgonya héján különösen sok penészgomba jut a lakásba. Azt, hogy a spóráik kiszóródjanak úgy akadályozhatjuk meg, hogy hámozás előtt vízbe mártjuk a zöldségeket. Érdemes rendszeresen takarítani a hűtőt, levinni a szemetet és átnézni a kamaszgyerek iskolatáskáját, szobáját is.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

 Por mindenhol?

A bútorokon már takarítás után pár nappal már vékony porréteg jelenik meg. Így van ez minden tárggyal: az ágynemű, a matrac, a szövetkanapé és a szőnyegeink is porfogóként működnek és remek élőhelyet biztosítanak az allergiás tüneteket okozó háziporatka számára. Ezt elkerülendő, minimalizáljuk a szőnyegek számát a lakásban, az ágyneműt időnként mossuk át 60 fokon, használjunk sűrű szövésű, vékony, könnyen mosható matracvédő huzatot, a matracot és a padlót is nagy teljesítményű, HEPA szűrővel ellátott készülékkel porszívózzuk, és ha lehet, bőrből vagy textilbőrrel bevont kanapét vásároljunk.

A kevesebb néha több

Szeretnénk, hogy lakásunk tiszta legyen, és friss illatot árasszon, ám az erős vegyszerek és illatosítók számos, az egészségünkre káros anyagot is tartalmazhatnak. Az illékony szerves vegyületek (VOC), illatanyagok és gyúlékony szerves vegyületek légzési problémákat, allergiát, asztmát is okozhatnak. A tisztítószerek beszerzésekor ellenőrizzük az összetevők listáját, próbáljunk minél kevesebb problémás összetevőt tartalmazó készítményt választani. Érdemes kipróbálni a természetes hatóanyagokat is.

Szerző

Már tüsszög? Így kezelje az allergiát

Publikálás dátuma
2018.04.30. 16:14
Illusztráció: AFP
Az allergiás tünetek ellen több készítményt is bevethetünk, de ahhoz, hogy a kezelés hatásos legyen, tudnunk kell, hogy melyiket, milyen időpontban kell elkezdeni.

Az antihisztaminok elsősorban az enyhébb tüneteket szüntetik meg eredményesen. A szemcseppekkel jól enyhíthető a szemviszketés és vörösség. Szteroid orrspray csak receptre kapható, az orrnyálkahártya gyulladását csökkenti, segítségével kezelhető az orrdugulás és az orrfolyás. Sokan tartanak a szteroid mellékhatásaitól, ám ezek a készítmények csak nagyon kis mennyiségben tartalmazza, és az orrnyálkahártyáról szívódik fel. Az antihisztaminokat és a szteroid orrspray használatát akkor kell elkezdeni, amikor még nincsenek tüneteink, de az allergén növény pollenjei már megjelentek a levegőben. A tüneti szereket addig kell szedni, amíg a pollenszórás meg nem szűnik.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Az allergén immunterápia a kiváltó okra hat, tehát az immunrendszer működését befolyásolja. Megszünteti a túlérzékenységet, a kezelés hatására a korábban tüneteket okozó allergén növény pollenjeinek jelenléte a levegőben nem okoz majd panaszokat. Az orr- és szemtünetek már a kezelés első évében jelentősen enyhülnek. A hatóanyagok a szájnyálkahártyáról szívódnak fel, tabletta vagy cseppek formájában, naponta egyszer kell bevenni az allergén hígított kivonatát. Az allergén immunterápiát az allergén növény virágzása előtt legalább két hónappal kell megkezdeni, parlagfű allergiásoknak erre május végéig, június elejéig van lehetőségük. A kezelést három éven keresztül minden szezonban meg kell ismételni, így 10-12 tünetmentes év érhető el. A jelenleg elérhető módszerek közül csak az immunterápia képes megelőzni, hogy a betegnél újabb allergiák jelenjenek meg, vagy szövődményként asztma alakuljon ki.

Dr. Balogh Katalin allergológus, a Budai Allergiaközpont főorvosa szerint akkor érdemes az immunterápia mellett dönteni, ha az orrdugulás miatt képtelenek vagyunk nyugodtan aludni, allergiaszezonban nem tudjuk kipihenni magunkat. Ha a tüneteket csillapító szerek már nem bizonyulnak hatékonynak, vagy rendszeres sport vagy munka miatt sokat kell a szabadban, allergénekkel teli környezetben tartózkodni, illetve akinek „csak” elege van az évente jelentkező kellemetlenségekből.

Szerző