Kalóriapara - Tudnunk kell-e, mennyit ettünk meg és égettünk el?

Publikálás dátuma
2018.05.03 16:14
Illusztráció: pexels.com
Fotó: /
Teljesen természetes, ha tudni akarjuk, egy-egy edzéssel hány kalóriát vesztettünk el, ahogy azt sem árt követni, mennyit viszünk be. Az állandó számolgatás és mérlegre ugrálás helyett azonban célszerűbb körültekintően megválasztani az „utat”, amelyen elindulunk.

Matekozás

A Népszavának nyilatkozó edző tapasztalatai szerint az elégetett kalóriákkal még azok is szeretnek tisztában lenni, akik alapvetően nem állnak barátságban a számokkal. Az állandó számolgatás és mérlegre ugrálás helyett azonban célszerűbb az utat megfelelően kiválasztani. Persze nem árt kontrollálni az edzések és az evések hatásait, ugyanis a fogyás titka az, hogy több kalóriát kell felhasználni, mint amennyit bejuttatunk – mondta Bicskei Izabella.

Az azonban, hogy ki mennyi kalóriát használ fel, egyéni, számos tényezőtől, de leginkább az anyagcserétől függ, ezért nincs általános recept, személyre kell szabni a célokat, a megvalósítást és az eredményt is csak magunkhoz képest érdemes értékelni – hangsúlyozta az edző.

Az edzések funkcionális és magas intenzitású, úgynevezett HIIT típusai „pörgetik” a pulzust, nagyon sok kalóriát lehet velük elégetni. Nem az edzés alatt, hanem utána, a regeneráció idején. Edzés közben ugyanis a szervezet szénhidrátokból nyeri az energiát, de a pihenőfázisban, ha megfelelően táplálkozunk, már a zsírraktárakhoz nyúl.

Edzésfajták és a kalóriák

A súlyzós edzés nem éget sok kalóriát, hiszen a terhelés nem intenzív, mert a tömegnövelést szolgálja, „hizlalja” az izmot. A „gyúrás” hívei a szálkásítást, a felesleges zsír eltávolítását általában szigorú diétával szokták elérni, de jobb megoldás a kardiózás, ami ráadásul a szív- és érrendszert is edzi. Ilyen a tempós gyaloglás, a szteppados aerobikozás, a lépcsőzés, de a futás is, ami valósággal „zabálja” a kalóriákat. Futás mellett viszont fontos, hogy izmot is építsünk, minél több van ugyanis, annál jobban ég a zsír. A különböző gépes, például infralámpás edzések egyik jótékony hatása, hogy fokozzák a hatást, de Bicskei Izabella szerint fontosabb, hogy ezek, a „rászoktatós” mozgásformák képesek arra, hogy megszerettessék a terhelés jóleső érzését, és előbb-utóbb meghozzák a kedvet a „rendes” edzésekhez is.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 

Számok még

Az edző elmondta, a szakértők már nem feltétlenül ajánlják a mindennapi sportolást, mert a vizsgálatok szerin nem szolgálja a fejlődést, ugyanis a szervezet megszokja, és „természetesnek veszi”, ami t egy idő után már nem lehet tovább fokozni. Ezért a hetente kétszer-háromszor végzett, rövid, intenzív mozgást tartják célravezetőnek. A tudományos ajánlások már a zsírégető tartományban való edzés jelentőségét sem hangsúlyozzák. A fokozatosan elkezdett sportolás elején persze még ez, a maximális pulzus 75 százalékán végzett mozgás is megterhelő, de később már a magasabb intenzitáshoz is hozzászokunk. „A lényeg, hogy induljunk meg” - mondta Bicskei Izabella.

2018.05.03 16:14

Legyőzte Tunéziát a férfi kéziválogatott, így megküzdhet a harmadik helyért

Publikálás dátuma
2019.01.20 19:58
Ilyés Ferenc (b), Sipos Adrián (j) és a tunéziai Moszba Szanai a német-dán közös rendezésű férfi kézilabda-világbajnokság középd
Fotó: MTI/ Illyés Tibor
Világklasszis kapusteljesítménnyel a magyar férfi kézilabda-válogatott 26-21-re nyert Tunézia ellen a középdöntő második csoportmeccsén a dán-német rendezésű világbajnokságon, így versenyben maradt a harmadik helyért.
Balogh Zsolt visszatért az együtteshez, a szegedi balátlövő Szegeden kezeltette az elmúlt napokban a Katar elleni csoportmeccsen megsérült bokáját. A dánok elleni szombati mérkőzést sérülése miatt végig a kispadon töltő Bodó Richárdra is számíthatott a Csoknyai István, Vladan Matic kapitánykettős.
A magyar válogatott szombaton, a középdöntő első fordulójában 25-22-re kikapott a hazai pályán játszó olimpiai bajnok dán együttestől. A vereség várható volt, a találkozó pozitívuma volt, hogy a kulcsemberek pihenhettek, a helyükön lehetőséget kapó fiatalok pedig remekül helytálltak. A dánok elleni találkozó előtt Császár Gábor kikerült a keretből, a helyét a balatonfürediek játékosa, a 21 éves Szita Zoltán foglalta el. Császár zokon vette a döntést és hazautazott a vb-ről.
Tunézia ellen csak a győzelem esetén maradt esély a célok elérésére (legalább negyedik hely a csoportban, hogy a helyosztón maradjon remény a még olimpiai selejtezőt érő hetedik pozíció elérésére). Az afrikaiak számára is csak a győzelem jelentett volna esélyt a negyedik hely elérésére a csoportban.
A magyar kapuban ezúttal Székely Márton kezdett. Az első gólt Tunézia szerezte, rögtön utána emberelőnybe került Csoknyai és Matics együttese, Lékai Máté gyorsan egyenlített, de az ellenfél is betalált (1-2).
A korábban sérülés miatt hiányzó Balogh két góljával, illetve Bodó Richárd találatával a hetedik percben először vezetett a magyar csapat (4-3). Két percen belül fordított az ellenfél, a folytatásban a magyarok futottak az eredmény után, mindez a 18. percig tartott, amikor Lékai Máté visszaszerezte a vezetést, Nagy László pedig kettőre növelte a különbséget (9-7), amire tunéziai időkérés volt a válasz.
A játékmegszakítás jót tett a magyar csapatnak, amely agresszívebben védekezett, így Székelynek is könnyebb dolga volt a kapuban, a különbség pedig két-három gólt volt a csapatok között a magyarok javára. A 26. percben egy gólra csökkent a magyar előny (13-12), Csoknyai időt kért, és arra hívta fel a figyelmet, hogy az ellenfél csak a balátlövő vagy a beálló helyéről szerez gólt, ezeknek a területeknek a lezárását kérte. Az első felvonás 16-14-es magyar vezetéssel ért véget.
Felváltva szerezték a gólokat a csapatok a második félidő elején, a 36. percben Székely bravúros védése után Bodó remek bombával először növelte négyre a különbséget (20-16). Gólmentes időszak következett, aminek Lékai átadása után Balogh emberhátrányból, kínai figurából elért gólja vetett véget a 41. percben (21-16). Mindkét oldalon elrontott támadások következtek, majd tunéziai időkérés. 
Negyed órával később már hattal vezetett a magyar csapat Balogh újabb találatának köszönhetően (23-17). Tizenegy perccel a vége előtt tovább nőtt a magyar előny, Bóka Bendegúz előnyből találta a kapuba (24-17). 
Nagy László kiállítása után Székely bemutatta tizenkettedik védését a meccsen, ezzel öt és fél perccel a vége előtt 25-19-es magyar vezetésnél gyakorlatilag eldőlt a találkozó. A vége 26-21-es magyar siker lett, ezzel a győzelemmel az együttes versenyben maradt a csoport harmadik helyéért, amely elérhető, ha a záró körben szerdán (18, Tv: M4 Sport) sikerül legyőzni Norvégiát.

Csoportállások

I.csoport 1. Németország 5 pont/3 mérkőzés (83-65), 2. Franciaország 5/3 (82-77), 3. Horvátország 4/2, 4. Spanyolország 2, 5. Brazília 0/2 (43-58), 6. Izland 0/3 (71-87).  II. csoport 1.Dánia 6 pont/3 mérkőzés (91-70), 2. Svédország 6/3 (95-77), 3. MAGYARORSZÁG 3/4, 4. Norvégia 2/2, 5. Egyiptom 1/2, 6. Tunézia 0/4 

Kegyetlen helyosztó lesz

A Norvégia elleni szerdai találkozó után az I. csoportból érkező ellenfelek közül kell valakivel szemben megpróbálni kiharcolni az olimpiai selejtezőt érő hetedik helyet. Ennek feltétele, hogy a magyarok legalább negyedikek legyenek a saját hatosukban. A másik ágon minden bizonnyal a francia, német, horvát, spanyol négyes szerzi meg az első négy helyet. Bármelyikkel kerül szembe a magyar csapat (az első kettő mindkét hatosból az elődöntőbe jut, mögöttük az azonos helyen végzők játszanak egymás ellen), a papírforma a rivális mellett szól. Ezért lenne nagyon fontos a harmadik hely elérése a csoportban, mert ebben az esetben a helyosztó elvesztése esetén is garantált lenne a részvétel az olimpiai selejtezőn.

2019.01.20 19:58
Frissítve: 2019.01.20 20:32

Hosszú és Verrasztó is aranyat nyert Antwerpenben

Publikálás dátuma
2019.01.20 18:22

Fotó: AFP/ OLI SCARFF
A háromszoros olimpiai bajnok 200 méter vegyesen diadalmaskodott, Verrasztó pedig 400 méter vegyesen aratott győzelmet.
Hosszú Katinka és Verrasztó Dávid is nyert egy-egy aranyérmet az Antwerpenben rendezett nagymedencés úszóverseny vasárnapi napján. A viadal honlapja szerint a háromszoros olimpiai bajnok Hosszú azt követően, hogy szombaton 400 méter vegyesen nyert és Szilágyi Liliána mögött második lett 200 méter pillangón, ezúttal 200 méter vegyesen lett a legjobb (2:14.53 perc), emellett 100 méter háton gyűjtött be egy bronzérmet (1:01.81 p). Verrasztó Dávid – aki szombaton 200 méter vegyesen második lett – 400 méter vegyesen 4:19.48 perccel diadalmaskodott. 
Szerző
2019.01.20 18:22