Nagyanyáink bölcsessége: vegyünk nagy levegőt!

Publikálás dátuma
2018.05.04 16:14
Illusztráció: AFP
Fotó: /
Nem foglalkozunk a légzéssel, megelégszünk azzal, hogy életben tart, pedig, ahogy nagyanyáink mondogatták: ha nagy levegőt veszünk, minden jobb lesz. Már a megfigyelése és a tudatosítása is hatalmas változásokat eredményez, fizikailag, lelkileg és energetikailag is.

A légzés jelentősége óriási, mégis alig foglalkozunk vele; gyakran csak az életben maradáshoz éppen elegendően, felületesen veszünk levegőt. Pedig ha kicsit is tudatosabbak lennénk, jelentősen növelhetnénk a teljesítőképességünket és csökkenthetnénk a stressz-szintünket – mondta Bogdán-Molnár Virág jógaoktató a Népszavának. Ha úgy döntünk, elkezdünk odafigyelni a légzésünkre, már napokon belül hatalmas változásokat tapasztalhatunk: enyhül a fáradtság, a levertség, akár a fejfájás is, de javul a lelki, mentális és az energetikai állapot is. A légzés és az életünk minősége ugyanis erőteljesen hat egymásra.

Figyelni is elég

„Döbbenetes, hogy ennek, az egész életünket végigkísérő folyamatnak a tudatosítása mennyire el- és kilazít” – mondta a jógaoktató. Már az is kiegyensúlyozó hatású, ha különböző szituációkban - munka, evés, beszélgetés, sportolás, pihenés közben - felfedezzük: lélegzünk. Nagyon izgalmas ez például vezetés közben, amikor jóformán levegőt sem veszünk. A feszült, készenléti állapotban az orrunkon keresztül szívunk be egy keveset. Ha kicsit oda tudunk figyelni, hogy mélyebben lélegezzünk, minden könnyebbé válik: a dugó és a kellemetlenségek elviselése is.

A légzésfigyelés hatására a szervezet kellemesebb, lassabb, mélyebb, áramlóbb működésre „kapcsol”. A levegővétel hullámzását figyelve az elme elcsendesedik, megnyugszunk, oldódnak a pszichés feszültségek, fokozódik az energiaáramlás, hatékonyabbá és kreatívabbá válunk, de még az öngyógyító folyamatok is beindulnak. Érdemes megszoknunk, hogy mindig – akár veszekedés vagy intim helyzetek közepette is - megfigyeljük, hogyan lélegzünk. Jó módszer, ha reggel csak néhány perces légzésfigyelés után kelünk ki az ágyból. Mondogathatjuk is: „tudatosítom, hogy be-, és kilélegzem”, ez irányítja, és nem engedi kiskutyaként ugrándozni az elmét.

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Mindez óriási lépés az önismeret és az egészség, valamint a boldogság magasabb szintje felé is, mert kicsit kívül tudunk helyezkedni az életünk sodrásán, fölé emelkedünk, nem vonódunk be annyira, ezáltal védettebbé válunk. A puha, lágy légzés boldogabbá tesz: oldja a szorongást, javítja a depressziós állapotot – nem véletlenül mondogatták nagyanyáink, bármi is történt: vegyünk nagy levegőt.

Bogdán-Molnár Virág szerint már az iskolában is tanítani kellene a légzés jelentőségét, játékos feladatokkal érdemes hozzászoktatni a gyerekeket a tudatos légzésfigyeléshez; el lehet például játszani, hogyan lélegzünk, amikor mérgesek, szomorúak vagy vidámak vagyunk, így megtanulhatják a szabályozását is.

2018.05.04 16:14

Ételallergiásan is lehet grillezni - Ezekre figyeljen!

Publikálás dátuma
2018.08.20 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: /
Még nincs vége a grillszezonnak, viszont egyre több embert ételallergiás vagy ételintoleranciás, ezért könnyen előfordulhat, hogy vendégként vagy házigazdaként a „mentes étkezésre” is ügyelni kell.

Nem mindegy, milyen a diéta

A tejfehérje és tejcukormentes diéta fogalma például gyakran keveredik, pedig az érintetteknek nagyon kellemetlen tüneteket okoz, ha – akár kis mennyiségben is – fogyasztanak a számukra problémás összetevőtől. Ha valaki a tejcukorra érzékeny, laktózmentes tejtermékeket fogyaszthat, aki azonban tejfehérjementes diétán van, semmilyen tejterméket nem ehet. Ilyenkor, ha biztosra akarunk menni, növényi tejeket érdemes használnunk. Salátára inkább olívaolaj alapú öntetet, turmix helyett pedig víz vagy jég alapú smoothie-t készítsünk. Fontos tudni, hogy a késztermékek – pékáruk, kekszek, ropik, csokoládék és felvágottak – is tartalmazhatnak tejszármazékot, ezért vásárlás előtt mindig olvassuk el az összetevőket - hívta fel a figyelmet Rajcsik Enikő, a Budai Allergiaközpont dietetikusa.

Mentes köret

Ha saláta mellé vagy helyett valami mást is készítenénk, ne kizárólag a rizsre vagy krumplira gondoljunk. Gluténmentes és magas rosttartalmú, lassan felszívódó köretet quinoából, kölesből, hajdinából és amarántból is készíthetünk. 

A fűszer is árthat

Cöliákia vagy gluténérzékenység esetén nem szabad gluténtartalmú élelmiszereket fogyasztani. Glutén a búzában, árpában és rozsban található, de sok termék szennyeződhet, ha az előállítás vagy csomagolás olyan üzemben történik, ahol gluténtartalmú élelmiszerekkel is dolgoznak. Kevesen tudják, hogy ez akár a fűszerekkel is megeshet.
A füstölt, szárított húsféleségek kerülendők, de a pácolt húsok remekül illenek a hisztamin intoleranciások étrendjébe. Arra kell azonban figyelni, hogy mindig friss húst használjunk az ételekhez. Vásárlás után azonnal tegyük be a hűtőbe, és érdemes hamar be is pácolni, mert az olaj megakadályozza, hogy a hús felszíne levegővel érintkezzen, ami szintén megnövelné a hisztamintartalmát.

A tálalás is veszélyeket rejt

Ha végig odafigyeltünk: allergénmentes alapanyagokat vásároltunk, amelyek a főzés során sem érintkeztek a többi étellel, akkor a tálalásnál se kövessük el azt a hibát, hogy egymás mellé téve szervírozzuk a mentes és a hagyományos összetevőket tartalmazó ételeket, mert akkor is allergén kerülhet rá, és ez is épp olyan tüneteket okozhat, mintha a másik alapanyagokkal készített ételből fogyasztana az allergiás - mondta Rajcsik Enikő.
2018.08.20 14:14
Frissítve: 2018.08.20 14:14

Az extrém hideg és meleg is hozzájárul az egészséges életmódhoz

Publikálás dátuma
2018.08.18 14:14
Illusztráció: AFP
Fotó: /
A fizikai aktivitás és a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett a szaunázás és a hideg fürdő, a jégkamra is jelentősen hozzájárul a gyógyuláshoz, az egészség fenntartásához.

Miért jó a meleg?

A  szaunázás nem csak a pihenés és relaxálás eszköze - derült ki a Mayo Klinika tanulmányából. A rendszeresen szaunázóknál ugyanis alacsonyabb a magas vérnyomás, a szív-érrendszeri betegségek előfordulása, valamint kisebb arányban küzdenek tüdőbetegségekkel, kognitív- és mentális zavarokkal. Korábbi tanulmányok azt is bizonyították, hogy csökken a gyulladások előfordulása és az immunrendszer is megerősödik az extrém meleg hatására, japán szakemberek enyhe depresszió kezelésében is használják a szaunát. 
A kutatók szerint a pozitív hatások egyik fő oka, hogy ha rendszeresen - hetente egyszer - 5-20 percig 80-100 Celsius fok közti hőmérsékleten tartózkodunk, a szívverés felgyorsul, akár a percenkénti 120-150 ütést is elérheti, ami egy edzéshez hasonló, miközben izmok nem aktiválódnak. Ugyanakkor érdemes mértékletesnek lenni: akik jelentősen túllépik a heti egyszeri alkalmat, egyes tanulmányok szerint megnövelik a magas vérnyomás és a szívinfarktus rizikóját. Érbetegeknek, szívbetegeknek pedig ajánlott kezelőorvosukkal konzultálniuk a szaunázásról - mondta Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája.

Miért jó a hideg?

A hidegterápia – amely jelenthet hideg zuhanyt, merülő medencét, jeges vízbe mártózást, úszást vagy akár úgynevezett krioterápiát – szintén számos előnnyel kecsegtet. Serkenti az immunrendszer működését, gyulladáscsökkentő és ráadásként a fogyást is elősegítheti. Egy, a Nature magazinban publikált tanulmány szerint az extrém hideg hatására a szervezet a zsírt egészségesebb típusúra képes alakítani, így a fagy közvetve megkönnyíti a testsúly csökkentését. Más tanulmányok szerint a 2-es típusú cukorbetegség kezelésében is szerepe lehet a hideg terápiának
„Az extrém meleggel és a hideggel való megküzdés a fitnesz ismert módszere, környezeti kondicionálásnak is hívhatjuk. Ezzel növelhető a test rezilienciája, vagyis az a rugalmas ellenállási képessége, amellyel akár egy sokkszerű külső hatáshoz is képes sikeresen alkalmazkodni. Ezért ezt az elemet érdemes beépíteni az alapok, vagyis a mozgás és a táplálkozás mellé.”
- fogalmazott Dvorák Márton.
2018.08.18 14:14
Frissítve: 2018.08.18 14:14