Előfizetés

Nagyot bukhat Kanye West

Cs. A.
Publikálás dátuma
2018.05.05. 07:48
AZ ELNÖK BARÁTJA Donald Trump és Kanye West - FOTÓ: AFP/TIMOTHY A. CLARY

Egyre kétségbeejtőbb módon viselkedik Kanye West, ám míg néhány nappal ezelőttig a nagyközönség hajlamos volt legyinteni a rapper agymenéseire, most úgy tűnik, túl messzire ment.

Az előadó többször okozott már felhördülést azzal, hogy nyíltan támogatta Donald Trump elnököt, akit szeret a barátjának nevezni. Ez, tekintve, hogy West afro-amerikai, Trump rasszista kijelentéseinek se szeri, se száma, már önmagában is minimum furcsa. Most azonban Kanye – aki szereti magát Jézushoz hasonlítani – olyan interjút adott, amelyből nehéz lesz jól kijönnie.

A TMZ nevű bulvároldal stúdiójában egyebek mellett arról beszélt, hogy az ősei saját döntésük nyomán voltak 400 évig rabszolgák. A bizarr nyilatkozat már a helyszínen óriási felháborodást váltott ki, és azonnal körbefutott az interneten. A TMZ munkatársát, aki ott rögtön reagált és az ősei nevében kikérte magának Kanye eszmefutatását, nemzeti hősként ünnepli az amerikai afro-amerikai közösség.

A rapper Twitter-oldalán – ahol újabban életmódtanácsokat osztogat és azt lebegteti, hogy indul a 2024-es elnökválasztáson – próbálta megmagyarázni, hogy mindössze mentális rabszolgaságra gondolt, ám a rajongók jelentős részét nem tudta meggyőzni ezzel. Egy detroiti rádió máris jelezte: nem játssza többé West dalait, az Adidast pedig óriási nyomás alá helyezték a felháborodott zenekedvelők, hogy bontsa fel szponzori szerződését a rapperrel.

A bulvársajtó szerint a háttérben az állhat, hogy Kanye bevallottam gyógyszerfüggő, így finoman szólva sem ura a saját nyilatkozatainak. Akárhogy is: ezzel az interjúval komoly csorbát szenvedett a megítélése – ráadásul szavai nyomán egészen más megvilágításban tűnnek fel a modern kori rabszolgákról és „fekete szkinhedekrőL” szóló, egyébként nagyon is elgondolkodtató szövegei.

Elhallgat a gitárzene?

Publikálás dátuma
2018.05.05. 07:47
Legenda - A Gibson-gitárok hangzása olyan nevekkel forrt össze az utóbbi 116 évben, amelyek nélkül elképzelhetetlen a XX. század
Csődvédelmet kért a Gibson hangszergyártó cég. Ha a vállalatot nem sikerül megmenteni, az egyetemes popkultúra fontos szereplőjét veszítjük el.

Csődvédelmet kért a világ egyik legismertebb hangszergyártó cége, a Gibson. A pénzügyi mélypontot az idézte elő, hogy a vállalat elektronikushangszer-beruházásai nemhogy nem hozták meg a várt sikert, de a cég hatalmas tartozásokat halmozott fel miattuk.

Noha a Gibson mintegy 70 százalékban olyan partnereknek tartozik, akik nem akarják okvetlenül beszántani a legendás hangszergyártót, közel sem biztos, hogy sikerül kilábalni a krízisből. A gyár körülbelül nyolcszáz dolgozót foglalkoztat. Sokan a Gibson ügyvezető igazgatóját, Henry Juszkiewiczet vádolják rossz döntések egész sorozatával: a vezető a jól bevált recept helyett bizonytalan kísérleteket tett, hogy a gitárgyártó megvesse a lábát az elektronikus zenei eszközök piacán. A zuhanás másik oka a popipar általános tendenciáiban keresendő: az utóbbi évtizedben a gitárzene totálisan visszaszorult a slágerlistákon, a helyét átvette a hiphop, a country-hangzás előtérbe kerülése a popban és az EDM-ben (a nyári fesztiválokat jelenleg is uraló elektronikus tánczene) pedig az akusztikus gitároknak kedvezett. Ebben komoly szerepe volt például Taylor Swiftnek, aki maga is country-énekesként indult. Mindezek miatt másfél millió helyett már csak egymillió elektromos gitár fogy évente – és nem csak a Gibson, hanem a nagy rivális Fender is komoly anyagi gondokkal küzd. A gitárvirtuózok helyett a jelen sztárjai a DJ-k – akiket például jóval rentábilisabb meghívni egy fesztiválra, mint a komoly hangtechnikai igényekkel érkező, több fős zenekarokat.

A Gibson Companyt 1902-ben alapította Orville Gibson Kalamazooban. Bármily furcsa is, a cég eredetileg mandolingyártásra szakosodott: Gibson jóval korábban sikeres mandolingyártó volt ugyanis. A vállalat egyébként a ma napig gyárt mandolint, de banjót és sok egyéb hangszert is – a hírek szerint a csődvédelem épp ezeknek tesz majd keresztbe, a Gibson ugyanis a gitárgyártásra kíván fókuszálni. Hogy ez a fentiek tükrében okos taktika-e? Jó kérdés. Sokak szerint az EDM az utolsókat rúgja, a popzene pedig folyamatosan változik, így elképzelhető, hogy hamarosan feltűnik egy „gitárhős”, aki egymaga képes megváltoztatni a trendeket.

Akinek bármi köze volt valaha is a könnyűzenéhez vagy a dzsesszhez, tudja: a poptörténelem a Gibson nélkül talán egészen másként alakult volna. A Gibson-gitárok hangzása olyan nevekkel forrt össze az utóbbi 116 évben, amelyek nélkül elképzelhetetlen a XX. század zenéje. A leghíresebb egyértelműen B. B. King Lucille nevű hangszere. King valójában több gitárra is használta az elnevezést – az eredeti Lucille egy Gibson L-30-as modell volt, amely túlélt egy lakástüzet is. Elvisnek külön gyűjteménye volt Gibson gitárokból: pályafutása kezdetén egy 1956-os J-200-as akusztikus gitáron játszott, de zenélt Gibson Dove-on, filmjeiben pedig fel-feltűnt a kezében a J-45 és az LG1 is.

S hogy melyik az a Gibson, amelyikből a legtöbb fogyott a cég fennállása során? A cég szerint az SG Standard, ami 1961-ben taszította le a trónról a legendás Les Paul modellt. Ez utóbbi – amely nevét a legendás dzsesszgitárosról kapta – a poptörténet emblematikus tárgya: megszámlálhatatlan, hány lemezborítón köszön vissza például. (Hogy csak egyet említsünk. Joan Jett hófehér Les Paulja látható a Bad Reputation kislemezének borítóján.) Az SG Standardhez pedig olyan nevek köthetők, mint Eric Claptoné, Pete Townshendé (The Who), Carlos Santanáé vagy Jimi Hendrixé. Clapton szín alapján becézi gitárjait: van köztük Blackie és Brownie is.

Híres még Jimmy Page (Led Zeppelin) személyre szabott ’59-es Les Paulja, de ezen a típuson zenél Slash, Billy Gibbons (ZZ Top), és ezen játszott minden idők egyik legnagyobb metálgitárosa, az 1982-ben, mindössze 26 esztendősen repülőgép-szerencsétlenségben elhunyt Randy Rhoads is. A Gibson stílusfüggetlen: Bob Marley kezében éppúgy láthattuk, mint a Def Leppard-gitáros Steve Clarknál. A bevállalósabbak a V betűt formázó Flying V modellt imádják: Keith Richards, Eddie van Halen és Tom Petty kezében is megszokott látvány volt a típus – de Hendrixnek is volt ilyenje, természetesen egyedi díszítéssel.

A legendás gitárok alaposan felértékelődhetnek, ha a Gibson végül tényleg becsődöl – igaz, manapság sem olcsók. Pláne nem a hírességekhez köthető darabok: Eric Clapton 1964-es Gibsonja 847500 dollárért kelt el egy aukción. A jó állapotú, 1958 és 1960 közötti Gibson Les Paul Standardek eleve dollármilliókért kelnek el. John Lennon akusztikus Gibsonját, amelyet a Please Please Me felvételei alatt használt, sokáig elveszettnek hitték. 2015-ben 2,41 millió dollárért vásárolta meg a szerencsés licitáló.

Alföldi-ügy - Színházi csönd, némi felhanggal

Publikálás dátuma
2018.05.05. 07:46
Fotó: Vajda József
A színházi szervezetek közül egyedül a Független Előadó-művészeti Szövetség lépett fel hivatalosan, az ellen, hogy az egyik darabot, melyben Alföldi Róbert szerepel lemondták Pécsett. A többi szakmai szervezet hivatalosan nem formált véleményt.

Nem tárgyalták a tervezett pécsi Alföldi-előadás lemondásának az ügyét, tehát hivatalos álláspont sem született - mondta Keszég László, a Magyar Színházi Társaság elnöke. Magánemberként abszurditásnak nevezte, ami történt, hozzátéve, hogy nem lehet rálépni erre az útra. Vissza kellene térni a józan észhez. Keszég szerint a kulturális élet szereplőinek nem lehet feladni ezt a játszmát, kérlelhetetlenül képviselni kell a józan észt, nem felülni a propagandának, a saját szemünknek kell hinni. Ezt kell tenni, mert más eszközei a Társaságnak nincsenek. A Társaság egy civil szervezet – jegyezte meg.

Megkerestük a Magyar Teátrumi Társaságot is, de ők sem foglalkoztak hivatalosan az üggyel. Az egyik vezető annyit mondott, ha egy befogadóhelynek nem tetszik az előadás, ne hívják meg, ha meghívják, játsszák le, mert egyébként fölösleges magyarázkodásba fullad az egész.

Fotó: Lakatos Péter

Fotó: Lakatos Péter

Nagy sajtóvisszhangot váltott ki, hogy a pécsi Zsolnay Központ miután meghirdették, váratlanul indoklás nélkül lemondta Az igenis, miniszterelnök úr! című előadást, ( jelenet a darabból a fotón) amelyben Alföldi Róbert is szerepel. A színházi szakma, beleértve a szakmai szervezeteket, viszont, mint a fentiekből is kiderül, szinte csöndben szemlélte az eseményeket. Egyedül a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) tiltakozott, mégpedig egy nyílt levéllel, melyet Vincze Balázsnak, a Zsolnay Örökségkezelő Kft. ügyvezetőjének címzett. 

Lavina
Az Átrium Színház produkciójának lemondása több következménnyel is járt. Egyrészt a meghirdetett pécsi időponttal egy időben május 27-re a szigetvári Vigadó Kulturális Központban kétszer is lejátsszák Az igenis, miniszterelnök úr! című előadást, másrészt a Zsolnay Színház munkatársa, Kiss Mónika bejelentette, hogy nem szervez további előadásokat a helyszínre, tiltakozásul a történtek miatt.

Rihay-Kovács Zita, a szervezet vezetője lapunknak elmondta, hogy több tag jelezte megdöbbenését a történetek miatt, ezért döntöttek a nyílt levél mellett. Ebben többek közt ezt írják: „Egyetlen ilyen incidens is elég ahhoz, hogy bizalmatlanságot szüljön, de egyúttal olyan precedenst is teremt, amely pillanatok alatt széleskörű szakmai, művészi és morális zülléshez vezethet. (…) Öntől szeretnénk első kézből megtudni, hogy mi történt. S ha nyilvánosan is ki tud állni a saját döntése mellett, kérjük, tegye meg!” Az április 27-én eljuttatott levélre egyelőre nem érkezett válasz.

Rihay-Kovács Zita elmondta, hogy nem veszik le a témát a napirendről, vagyis a következő elnökségi ülésükön, illetve a közgyűlésen újra előveszik az ügyet. Az elnöknő szerint ha egy hónapon belül nem érkezik a levelükre válasz, akkor újabb akcióba kezdenek. Emellett párbeszédet kezdeményeznek a többi szervezettel az üggyel kapcsolatban.

III. Richárd megy Pécsre
Pécs jelen állás szerint egyébként nem „ússza meg” Alföldi Róbertet, hiszen a Radnóti Színház III. Richárd című előadását, melynek címszerepét Alföldi játssza, beválogatták a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) versenyprogramjába. Szücs Gábor, a POSZT fesztiváligazgatója, arra a kérdésre, hogy lenne-e bármi probléma Alföldi Róbert júniusra tervezett pécsi fesztiválszereplésével, azt válaszolta, eddig semmiféle gond nem vetődött fel.