Nem csak műtéttel távolítható el egy bütyök

Publikálás dátuma
2018.05.22 17:15
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: /
A szandálból kikandikáló bütyök nem csak esztétikai problémát jelent. A manuálterapeuta elmondta, mit tehetünk, hogy elkerüljük a műtétet.

A bütyök a nagyláb- vagy más néven öregujj tengelyeltérése, ami általában azért alakul ki, mert a súlyvonal előrehelyeződik. Nagyobb terhelés jut az előlábra, ennek következtében lelapulnak a boltozatok, más helyzetbe kerülnek a láb kis izmai, amelyek a többi irányába húzzák a nagylábujjat. Egyrészt - főleg nyáron - esztétikai problémát okoz, másrészt: fáj, a cipő előbb-utóbb kidörzsöli, növekszik a csontos felrakódás, azaz a bütyök – mondta a Népszavának  Hulényi-Gróf Orsolya manuálterapeuta, gyógytornász.

Megelőzés

Fontos lenne, hogy a súlyvonalunk a helyén legyen, a koponyától indulóan kellene figyelni: a fej a gerincoszlop fölött legyen. Nagyon nem mindegy az sem, hogy milyen cipőt hordunk, legyen benne elég hely a lábujjak, ne szoruljanak össze. A megemelt, magas sarok fokozza a problémát, hiszen előrebillen a súlyvonalunk. Ha lehet, járjunk sokat mezítláb, mert erősíti a boltozatot fenntartó izmokat, és már gyerekkorban el lehet kezdeni a napi lábtornát.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 

Lábtorna: megelőzi és kezeli

Nagyon kedvelt az a gyakorlat, amikor a lábujjakkal kell felszedegetni a földről az apró papírgalacsinokat, gyurmagömböket vagy kavicsokat, amelyeket különböző szempontok alapján – a lábaikkal - szét is válogathatnak. Hasznos gyakorlat az is, ha a lábujjainkat, de főleg a nagyot jól szétterpesztjük, majd összezárjuk. Szintén hatásos, ha az öregujjunkkal jól „bekarmolunk”, majd kinyújtjuk. Kicsit bonyodalmasnak tűnhet naponta ezeket a gyakorlatokat néhányszor elvégezni, de nagyon megéri, mert szépen újra lehet építeni a lábboltozatokat, sőt a már kialakult bütyök korrekciójában is fontos szerepet kap az aktív torna.

A kineziotape képes korrigálni a nagylábujj helyzetét. Ennek köszönhetően az izmok elérik azt az optimális hosszúságot, amiben a leghatékonyabban erősíthetők. Ennek következtében háromszor olyan hatásos a torna, mint „színes csík” nélkül. Kialakult bütyök esetén ugyanis a túlnyúlt izmokat nem lehet hatékonyan dolgoztatni.

Éjszakára használható az ujjtávolító sín, amely pihenés közben korrigál, ennek következtében nem deformálódik tovább az ízületi tok. Előrehaladott, túlságosan deformálódott bütyök esetében viszont nem lehet elkerülni a műtétet – hangsúlyozta Hulényi-Gróf Orsolya.

2018.05.22 17:15

Szívbetegen sem tilos utazni

Publikálás dátuma
2018.08.17 14:14
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: /
Elővigyázatosan ugyan, de az is utazhat, aki szívinfarktuson, stroke-on, szívműtéten esett át.
„Többféle betegséget takarhat a szívbetegség gyűjtőfogalma, amelyeket nem lehet egy kalap alá venni. Más tünetekre kell figyelni egy koszorúér-betegségeben, egy infarktuson átesett, egy ritmuszavarral küzdő, vagy egy kardiomypathiában szenvedő betegnél”
– mondta dr. Vaskó Péter, a KardioKözpont szakorvosa.

Gyógyszeridőzítés

Vannak gyógyszerek, például a véralvadásgátlók, amelyeket, a hatásidejük függvényében pontosan 12, vagy 24 óránként kell bevenni, és ezen az időeltolódás sem változtat. Vannak olyan szerek, például a vízhajtók, amelyek adagján – az orvossal konzultálva - lehet egy kicsit változtatni, de mindenképp tanácsos az orvossal konzultálni.
A legfontosabb, hogy az otthontól távol töltött napokon is rendelkezésre álljanak a szükséges felszerelések. Legyenek nálunk a gyógyszerek, sokaknak fokozza a biztonságérzetét, ha recepteket is magával visz arra az esetre, ha elvesztené a gyógyszereit. Van, hogy az is elég, ha a gyógyszerlista és a kardiológus telefonszáma van kéznél. 
Azt mindenképpen érdemes még utazás előtt kideríteni, milyen orvosi ellátás van azon a területen, ahová utazunk. Fokozhatja a biztonságot például, ha olyan biztosítást kötünk, ami a hazaszállítás vagy a külföldi kórházi tartózkodás költségeit is fedezi. Az is nagyon hasznos, ha az orvosi papírok is nálunk vannak – lehetőleg angol vagy az adott ország nyelvén. 

Nagy magasságok, egzotikus helyszínek

A jól karbantartott szívbetegeknek nem feltétlenül kell kerülniük a nagyobb magasságokat sem. De ilyen körülmények között fokozott figyelmet kell fordítani a megfelelő nátrium (só) és a folyadék bevitelére. Tudni kell, hogy a nagy tengerszint feletti magasság a ritkább levegő miatt panaszokat okozhat. Ilyen helyzetben ugyanis a szívnek keményebben kell dolgoznia, ami légszomjhoz vezethet. 
Ha egzotikus vagy fejlődő országokba utazunk, előzetesen azt kell kideríteni, milyen oltásokra van szükség, és hogy ez milyen hatással lehet az alapbetegségre. A legtöbb esetben nincs összefüggés, de erről meg kell kérdezni a kardiológust és mérlegelni kell a lehetséges rizikót. Lehet, hogy egy afrikai szafari helyett biztonságosabb egy nagyobb város meglátogatását választani - ajánlotta a KardioKözpont szakorvosa.

Repülés

A hosszú repülőutak egészséges embereknél is növelhetik a vérrögképződés rizikóját a lábakban, de szívbetegeknél, különösen perifériás érbetegség vagy szívelégtelenség esetén ez gyakrabban fordul elő. A megfelelő gyógyszeres felkészülésen túl fontos a rendszeres felállás, járkálás, a lábak mozgatása ülő- és állóhelyzetben is, a folyadékfogyasztás, az alkohol kerülése, és akár a kompressziós harisnya viselése. Vannak azonban olyan betegségek, állapotok, amelyekben a repülés nem ajánlott.
„Megfelelő orvosi felkészítés és életmód, a stressz minimalizálása mellett a legtöbb kezelt beteg biztonságosan utazhat"
– foglalta össze dr. Vaskó Péter, a KardioKözpont kardiológusa.
2018.08.17 14:14
Frissítve: 2018.08.17 14:14

Kiderült, miért fogynak gyorsabban a férfiak

Publikálás dátuma
2018.08.16 15:15
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: /
Már kutatás is igazolta azt a nők számára meglehetősen bosszantó tényt, hogy azonos étrend mellett a férfiak hamarabb és látványosabban többet veszítenek a súlyukból.
Sokan észrevehették, hogy ugyanattól a kalória-csökkentett étrendtől a család férfitagjairól valósággal olvadnak a kilók, a nőkhöz pedig makacsul ragaszkodnak. Ezt most a Diabetes, Obesity and Metabolism című folyóiratban publikált tanulmány is megerősítette - olvasható a LiveScience cikkében.  
A kutatók több mint kétezer túlsúlyos, diabéteszt megelőző állapotban lévő felnőttet vizsgáltak. A résztvevők nyolc héten keresztül egy 800 kalóriás diétát követtek, az étrend főleg levesekből, gabonafélékből állt és naponta 1,5 csésze (375 gramm) alacsony kalóriatartalmú zöldséget - paradicsom, uborka és saláta - tartalmazott. A nyolcadik hét végén a férfiak és a nők 35 százalékának normális volt a vércukorszintje, és elmúlt prediabeteszes, azaz a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását megelőző állapotuk.

Több kiló mínusz, jobb egészség

Míg a férfiak átlagosan 11,8 kilogrammot, a nők 10,2 kilót fogytak a nyolc hét alatt. És kiderült, hogy a nagyobb súlycsökkenés jobb egészséggel, például alacsonyabb szívveréssel és kevesebb testzsírral és a cukorbetegség és a metabolikus szindróma kialakulásának csökkent kockázatával is járt. De azért van, ami a nőknek csökkent jelentősebben: a csípőjük körfogata.
Az alacsony kalóriatartalmú diétának azonban nem minden következménye volt pozitív. A nőknél például nagyobb mértékű HDL, azaz „jó” koleszterinszint-csökkenést észleltek, ami rossz hatással lehet a szív egészségére. A tanulmányban résztvevő nőknél nagyobb volt a csont ásványi sűrűségének csökkenése is, ami gyengébb csontozatra és kevesebb izomzatra utal. A férfiak testösszetételében több az izomtömeg és az anyagcseréjük is gyorsabb, mint a nőknek. Mivel szinte biztos, hogy a férfiak 800 kalóriánál naponta többet ettek a vizsgálat előtt, ezért a vizsgálat során nagyobb volt a kalóriahiány, ami magyarázhatja a gyorsabb fogyásukat is. 
A tanulmány azt is kimutatta, hogy a férfiaknak nagyobb a belső szerveket körülölelő, úgynevezett zsigeri zsírja is. Ez gyorsítja az anyagcserét, és segít a kalóriaégetésben. A nők úgynevezett szubkután vagy puha zsírjának csökkenése nem csökkenti a metabolikus szindróma kialakulásának esélyét, mert ez a fajta zsír nem metabolikusan aktív. 
A tanulmány megállapításai azonban csak a rövid távú változásokra koncentráltak, és arra nem vonatkoznak, hogy a résztvevők által elvesztett súly és az elért egészségügyi előnyök hosszabb ideig tarthatók-e.
Szerző
2018.08.16 15:15
Frissítve: 2018.08.16 15:15