Nem csak műtéttel távolítható el egy bütyök

Publikálás dátuma
2018.05.22 17:15
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: /
A szandálból kikandikáló bütyök nem csak esztétikai problémát jelent. A manuálterapeuta elmondta, mit tehetünk, hogy elkerüljük a műtétet.

A bütyök a nagyláb- vagy más néven öregujj tengelyeltérése, ami általában azért alakul ki, mert a súlyvonal előrehelyeződik. Nagyobb terhelés jut az előlábra, ennek következtében lelapulnak a boltozatok, más helyzetbe kerülnek a láb kis izmai, amelyek a többi irányába húzzák a nagylábujjat. Egyrészt - főleg nyáron - esztétikai problémát okoz, másrészt: fáj, a cipő előbb-utóbb kidörzsöli, növekszik a csontos felrakódás, azaz a bütyök – mondta a Népszavának  Hulényi-Gróf Orsolya manuálterapeuta, gyógytornász.

Megelőzés

Fontos lenne, hogy a súlyvonalunk a helyén legyen, a koponyától indulóan kellene figyelni: a fej a gerincoszlop fölött legyen. Nagyon nem mindegy az sem, hogy milyen cipőt hordunk, legyen benne elég hely a lábujjak, ne szoruljanak össze. A megemelt, magas sarok fokozza a problémát, hiszen előrebillen a súlyvonalunk. Ha lehet, járjunk sokat mezítláb, mert erősíti a boltozatot fenntartó izmokat, és már gyerekkorban el lehet kezdeni a napi lábtornát.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

 

Lábtorna: megelőzi és kezeli

Nagyon kedvelt az a gyakorlat, amikor a lábujjakkal kell felszedegetni a földről az apró papírgalacsinokat, gyurmagömböket vagy kavicsokat, amelyeket különböző szempontok alapján – a lábaikkal - szét is válogathatnak. Hasznos gyakorlat az is, ha a lábujjainkat, de főleg a nagyot jól szétterpesztjük, majd összezárjuk. Szintén hatásos, ha az öregujjunkkal jól „bekarmolunk”, majd kinyújtjuk. Kicsit bonyodalmasnak tűnhet naponta ezeket a gyakorlatokat néhányszor elvégezni, de nagyon megéri, mert szépen újra lehet építeni a lábboltozatokat, sőt a már kialakult bütyök korrekciójában is fontos szerepet kap az aktív torna.

A kineziotape képes korrigálni a nagylábujj helyzetét. Ennek köszönhetően az izmok elérik azt az optimális hosszúságot, amiben a leghatékonyabban erősíthetők. Ennek következtében háromszor olyan hatásos a torna, mint „színes csík” nélkül. Kialakult bütyök esetén ugyanis a túlnyúlt izmokat nem lehet hatékonyan dolgoztatni.

Éjszakára használható az ujjtávolító sín, amely pihenés közben korrigál, ennek következtében nem deformálódik tovább az ízületi tok. Előrehaladott, túlságosan deformálódott bütyök esetében viszont nem lehet elkerülni a műtétet – hangsúlyozta Hulényi-Gróf Orsolya.

2018.05.22 17:15

Az allergia ilyenkor is támadhat

Publikálás dátuma
2019.01.16 14:14

Fotó: AFP/ B. BOISSONNET / BSIP
A télen jelentkező allergiás tünetek okozója döntően a poratka, penészgomba vagy háziállat allergia. A panaszok kezelése mellett fontos az allergének számának csökkentése is.
Ha láz, rossz közérzet nélkül a lakásban erősödő tüsszögés, orrfolyás, orrdugulás jelentkezik vagy éjszakai köhögőroham tör ránk, javasolt allergológushoz fordulni. A téli allergiák kezelésére is a pollenallergiás tünetek csillapítására használt készítmények alkalmasak: az orrtüneteket enyhítő szteroid orrspray és antihisztamin gyógyszerek alkalmazása a legelterjedtebb. 
A kezelés fontos eleme, hogy csökkentsük az allergének számát. Ez, amellett, hogy sokszor jelentős anyagi ráfordítással jár, nem is mindig kivitelezhető tökéletesen. A poratka allergia esetén célszerű megszabadulni a szőnyegektől, a matracot és az ágyneműt célszerű allergénmentes, magas hőfokon mosható változatra cserélni. A kárpitozott bútorok helyett szerencsésebb lemosható felületű garnitúrát választani. Természetes, hogy a váratlanul megjelent állatallergiás tünetek miatt nem szeretnénk megválni a házi kedvencüktől, de sokan pusztán azért keresnek más alternatívát a kezelésben, mert idegenkednek a hónapokon át tartó gyógyszerszedéstől. – mondta dr. Balogh Katalin allergológus, a Budai Allergiaközpont főorvosa. 
A tüneti kezelésen túl az immunterápia a szervezet „áthangolásával” ér el tartós eredményt: nemcsak a tünetet, hanem a kiváltó okot kezeli. A 3-5 éven át tartó kezelés a pollenallergia mellett alkalmazható háziállat, penészgomba és poratka allergia kezelésére is. A beteg napi egy alkalommal tabletta vagy cseppek formájában szedi a készítményt, amely az allergén szigorúan ellenőrzött, hígított kivonatát tartalmazza. A kezelés végére - panaszok nélkül - képes lesz elviselni a korábbi allergén jelenlétét, eredményes kezelés esetén akár 10-12 évig nem is jelentkeznek a tünetei.
Témák
allergia
2019.01.16 14:14
Frissítve: 2019.01.16 14:14

Az izom nem felejt, de fokozatosan kell visszaszoktatni a mozgáshoz

Publikálás dátuma
2019.01.15 14:14

Fotó: Pixabay/
Az egyik leggyakoribb újévi fogadalom: az „idén edzeni fogok.” Bicskei Izabella edző arra figyelmeztet, ha ez valóban megtörténik, fontos, hogy fokozatosan kezdődjön, még akkor is, ha valaha komolyan sportoltunk.
Gyakori, hogy a fiatalkorukban aktívan sportolók harminc évvel később azt hiszik, onnan lehet folytatni, ahol tizenöt évesen abbahagyták - számolt be a tapasztalatairól Bicskei Izabella edző a Népszavának.
„A fáradó testünk azonban nem tud lépést tartani a lelkünk örök fiatalságával, ezért nagy a sérülésveszély.”
Az izmok ugyan valóban képesek „emlékezni”, lehet, hogy az alakon is látszanak a hajdani sport nyomai, de az ízületek már biztosan veszítettek a mobilitásukból. Hiába emlékszik az agy is akár a mozdulatokra és a technikákra, fokozatosan kell visszaszokni. Kis súlyokkal, lépcsőzetesen felépített terheléssel kell haladni.
„Sajnos mindent újra elölről kell kezdeni.”
Jó hír viszont, hogy a gyerekkori forma könnyebben visszajöhet; általában hamarabb látszik a legkisebb változás is, mint egy teljesen kezdő sportolónál. És – némi kitartással – előbb-utóbb el lehet érni akár a régi szintet is – biztatott Bicskei Izabella.

Rendszeresség és türelem

Mindig olyan legyen az edzés, hogy sikerélményt és örömet okozzon. Óvatosan feszegessük a határokat, mert az életkor előrehaladtával már egy-egy húzódás után sem olyan gyors a regeneráció, mint fiatalkorban.  
„Pihenni is hagyni kell a szervezetet, ne hajtsuk szét magunkat! Legyünk türelmesek: adjunk időt a változásra.”
Válasszunk szimpatikus mozgásformát, és tartsuk magunkat az edzéstervünkhöz. Ne legyenek hosszú kihagyások, de ne is menjünk minden nap. Bármelyik elemet: az edzésszámot, az időt, a nehézséget mindig fokozatosan növeljük – ajánlotta az edző.
2019.01.15 14:14
Frissítve: 2019.01.15 14:23