Nagy pálya, nagy pénz: nyolcmilliárdos tender az MLSZ-nél

Publikálás dátuma
2018.05.25. 19:35
Budaörsi focipálya, sötétedés előtt. Képünk illusztráció Fotó: Kállai Márton
Budapestnek márpedig futballpályák kellenek - döntötte el a labdarúgó szövetség. Hogy mennyit építenének és hol, arról nincs szó, a pénz viszont adott a beruházásokhoz.

A tao-vagyonok hazájában is feltűnően nagy közbeszerzést bonyolított le a Magyar Labdarúgó Szövetség: 8 milliárd forintért rendelték meg az MLSZ besorolása szerint H-kategóriás nagy méretű futballpályák építését Budapesten.

A közbeszerzési értesítőben is szereplő tendert először a Zoom szúrta ki. A gigamegrendelés több kérdést is felvet – melyeket aztán válaszolatlanul hagy. Például azt, hogy

  • Miért kellenek egyáltalán új pályák?
  • Milyen állami/kormányzati megrendelésre, milyen forrásból zajlanak majd a beruházások?
  • Hova és hány új pályát építenének? Hiszen a közbeszerzésben szereplő „Budapest közigazgatási területe” nem túl pontos meghatározás.

Kérdéseinket elküldtük a beruházások megrendelőjének, ha érkezik válasz, frissítjük cikkünket.

Büfé, parkoló, pályavilágítás is kell

A tenderleírás mindenesetre nagyvonalúan túllép az ilyen részleteken, csak a kivitelezés feladataival foglalkozik. Ezek szerint az MLSZ szerint darabonként 8362 négyzetméteres,műfüves és élőgyepes nagypályák építésére adott megbízást, amikhez teljes infrastruktúra: világítás, öntözőrendszer, labdarúgóknak és játékvezetőknek fenntartott külön öltöző, közösségi és akadálymentesített vécé is tartozik majd, de nem maradhat el a büfé, valamint parkolóhelyiség kialakítása sem.

Orbánnal a VIP-páholyban

A tenderen 12 kisebb-nagyobb vállalkozás futott be egyéni vagy konzorciumban tett ajánlatokkal. Közöttük akad egy-két meglepetés győztes és jól ismert játékosok is: a Pharos 95 Kft.-t talán már nem kell bemutatni: a dunavarsányi cég sorra nyeri a stadionépítési, bővítési tendereket – ők készítették a felcsúti stadion műfüves gyeppályát, a tulajdonos Végh Gábor 2012-ben pedig Orbán Viktorral egy VIP-páholyban nézhetett focimeccset a Bors szerint. A Felcsúton is telephelyet üzemeltető Pharos a LAM Zrt.-vel és Everling Balázs cégcsoportjához tartozó Everling Kft.-vel együtt 2,8 milliárdos szeletet vághatott ki a focitortából.

A műfüves pályák tervezését és kivitelezését elnyerő Globál Sport Ipari Kft. szintén a pályázat egyik nagy befutójának számít: a nagyvállalat az Everlinggel és a Sportpark Kft-vel együtt 3,6 milliárd forintos megbízást vitt el, részükről azonban ez megszokottnak mondható, az hiszen az Opten nyilvántartása szerint tavaly 1,1 milliárdos, azelőtt közel 1,7 milliárdos nettó árbevételt könyvelhettek el.

Két fős cég, milliárdos megbízásokkal

Annál meglepőbb viszont a Sportpark Magyarország Kft. felfutása: a cégnyilvántartás alapján két fős cég a már említett Everlinggel és Globál Sporttal együtt összesen 5,2 milliárdos megbízásból részesülhet. Mindez úgy, hogy a vállalkozás 2016-ban még „szerény” 43,6 milliós értékesítési bevételt könyvelhetett el, tavaly viszont már 414 millió forintot jegyeztek be – miközben 434 millió forintnyi rövid lejáratú kötelezettségük is volt, a NAV pedig 2016 és 2017 májusa pedig többször is végrehajtást rendelt el náluk.

Hogy a pályázat nyertesei pontosan mennyiért vállalták az egyes részfeladatokat, arról nem szól a Közbeszerzési Értesítő, a konzorciumi jelleg miatt pedig nem egyértelmű, hogy ki mekkora közpénzkazallal térhetett haza.

Száz focipályát, ezeret

Viszonyítási alapunk viszont van a giga beruházáshoz : az MLSZ ugyanis már tavaly novemberben is tendert írt ki focipályák építésére, a közbeszerzésen pedig nem meglepő módon az Everling Balázshoz köthető cégek és a Sportpark nyert, együtt az idei pályázaton is nyertes Eurogreen-Tiszafa Kft. -vel. A cégek akkor 820 millióért vállalták 6 műfüves és élőfüves nagypálya kialakítását – a műgyepes pályák kivitelezési költsége akkor meghaladta a 100 millió forintot, az élőgyepeseké 70-80 millió forint körül mozgott.

Ha a novemberi közbeszerzésből közül csak a legdrágább ajánlatokat nézzük, akkor is egyértelmű, hogy az MLSZ több tucat focipályára adhatott most megrendelést. 

Szerző

7-es cikkely - Módosítják a készülő Sargentini-jelentést

Publikálás dátuma
2018.05.25. 18:46
Fotó: Shutterstock
A többség szigorítaná a szöveget, a fideszesek eltörölnék a bírálatokat.

A magyarországi helyzetről készülő, az úgynevezett 7. cikkelyes eljárás elindításával fenyegető európai parlamenti jelentéshez benyújtott módosító indítványok mindenekelőtt a kormányzati korrupció, a menekültpolitika és a romák helyzetének az erőteljesebb bírálatával bővítenék ki a holland zöldpárti Judith Sargentini által írott állásfoglalás-tervezetet. A Népszava által megismert, összesen 263 képviselői javaslatban helyet kapnak az április 8-iki parlamenti választásokat és a “Soros bérencek” listázását kifogásoló friss politikai reakciók is. Egy beadvány a letelepedési kötvénybizniszt, egy másik az MNB kétes alapítványtámogatói rendszerét hánytorgatja fel. A szocialisták a hajléktalanok, a közmunkások, a szegénységben élők méltatlan helyzetét is beleszőnék a szövegbe.

A bíráló kiegészítések nem jelentéktelen részét a Fidesz pártcsaládjához tartozó néppárti képviselők jegyzik. Figyelemre méltó, hogy a magyar kormánypárt politikájával szemben hagyományosan kritikus baloldaliak és liberálisok mellett, az olasz populista Öt csillag mozgalom EP-képviselői sem kímélik az Orbán-rendszert. Az ő kritikájuk a magyarországi korrupcióra és menekültpolitikára zúdul.

A módosító indítványok túlnyomó többségét — valamivel kevesebb, mint a felét — a Fidesz EP-képviselői nyújtották be a jelentéstervezethez. Ezek egy része teljes paragrafusok törlése, illetve ugyanazok módosítása — hátha a két változatból valamelyik többséget kap.

A Szájer József, Gál Kinga és Járóka Lívia által javasolt kiegészítések a legtöbb helyen szó szerint megismétlik annak az 59 oldalas dokumentumnak a megfogalmazásait, amelyet a magyar kormány nemrégiben juttatott el a készülő állásfoglalást tárgyaló szakbizottság tagjainak. A fideszes javaslatok szerint az EU-nak nincs hatásköre a jogállami normák kikényszerítésére a tagállamokban. A három képviselő tételesen próbálja cáfolni a jelentéstevő minden egyes kritikus megállapítását, a leghevesebben talán a cigányellenesség és az antiszemitizmus vádját. Szerintük számos bírálat olyan problémaköröket érint, amelyekről Magyarország már vagy megállapodott vagy tárgyal az Európai Bizottsággal, és egyébként sincs semmi közük az alapvető jogok tiszteletben tartásához. Szájer, Gál és Járóka úgy vélik, hogy Magyarországot csak az EU Bíróságának az ítéletei kötelezhetik cselekvésre, és nem azok a nemzetközi szervezetek, amelyeknek az értékeléseiből bőven idéz a jelentéstervezet. Ennek ellenére ők maguk sem restek citálni ezeknek a szervezeteknek a magyar kormány egyes döntéseit alkalmasint méltató értékeléseit. Nem meglepő, hogy a fideszesek szerint “Magyarországon nem áll fenn az EU Szerződés 2. cikkében említett értékek súlyos megsértésének a veszélye”, és ily módon nincs is szükség a 7. cikkelyes eljárás megkezdésére.

A Sargentini-jelentésről előreláthatólag júniusban szavaz az EP állampolgári jogi bizottsága. Előtte a jelentéstevő és a frakciókat képviselő árnyék jelentéstevők kompromisszumos szöveggé próbálják gyúrni a tervezetet és a hozzá beérkezett módosító javaslatokat.

Műszaki hibák miatt jár ritkábban a csepeli HÉV

Publikálás dátuma
2018.05.25. 18:43
Fotó: Tóth Gergő
Több szerelvény futóműve is megsérült, emiatt változik a csepeli helyi érdekű járat menetrendje.

Meghibásodott szerelvényeket vont ki a forgalomból a MÁV-Hév Zrt, ezért a szokott 6 perc helyett péntekenként 10 percenként indulnak a H7-és HÉV járatai a Boráros térről Csepelre.

A távirati iroda szerint a szerelvények futóművével volt baj, a sérült alkatrészeket pedig javítani sem lehetett, cseréjükhöz mindenképp ki kellett vonni a forgalomból a járműveket.

A  hétvégén szintén 10 percenként, de a megszokottól eltérő indulási idővel és hosszabb menetidővel közlekednek a szerelvények. Május 28-án, hétfőn a reggeli csúcsidőben 7 percenként, a délutáni csúcsidőben pedig 8 percenként követik egymást a vonatok.

A menetrend valamikor a jövő héten állhat helyre, ekkor már valószínűleg elegendő szerelvény közlekedik a vonalon. A feltárt hibák miatt a MÁV-HÉV az átlagosan négyévente tartott műszaki vizsgálatok helyett most havi szintű ellenőrzéseket vezet be, és a problémák megoldásáig sebességkorlátozással próbálják elkerülni a baleseteket.

Szerző