Már nincs hatályos hitelesítési engedély azokra a régi típusú traffipaxokra, amelyeket a rendőrség az elmúlt hetekben kezdett újra használni a közutakon cirkáló civil személyautóiban.
A sebességmérőket valójában már évekkel ezelőtt leselejtezték, mert az országos Véda-hálózattól eltérően nem képesek online továbbítani a gyorshajtókról készült videofelvételeket - írja a 24.hu.
A zárt adathálózatot azért fejlesztettek ki, hogy biztonságos legyen az adatkezelés, és ne lehessen belenyúlni a rendszerbe –
Az Országos Rendőr-főkapitányság a múlt héten elismerte, hogy a kapitányságok újabban hatósági jelzések nélküli autókat is bevetnek forgalomellenőrzési feladatokra, majd néhány nappal később egy videoösszeállítást is közzétett a civil gépkocsik gyorshajtókról készült felvételeiből.
A rendőrök azt állítják, hogy a fix helyekre telepített radarokkal és a hagyományos rendőrautókkal végzett ellenőrzések sokszor nem érik el a kívánt célt, mert az autósok egy része csak addig tartja be a szabályokat, amíg a traffipaxok látókörében van. A gyorsforgalmi utakon a hagyományos rendőrautók jelenléte ráadásul balesetveszélyes is, mert a vezetők rendszeresen beletaposnak a fékbe, hogy elkerüljék a büntetést.
A civilnek álcázott szolgálati autókat olyan készülékekkel szerelték fel, amelyek menet közben is képesek bemérni a gépkocsik sebességét. A police.hu oldalon meg is jelölték: a FámaLézer típusú eszközökről van szó, amelyeket április közepére „felújítottak és hitelesítettek”.
Csakhogy a 2000-es évek elején kifejlesztett FámaLézer nem is szerepel a kormányhivatal adatbázisában a hitelesítési engedéllyel rendelkező sebességmérő készüléktípusok között.
A Budapest Főváros Kormányhivatalának Metrológiai és Műszaki Felügyeleti Főosztályánál, amely 2017-ben átvette Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal feladatait, jelenleg öt engedélyes típust tartanak nyilván, amelyek az ARH Informatikai Zrt. és a Jenoptik Gmbh. termékei közül kerületek ki. A FámaLézer legmodernebb, III. generációs VHT-507 típusának hitelesítési engedélye a portál szerint két éve lejárt.
Lapunk érdeklődött az ORFK-nál, hogyan lehetnek szerintük hitelesítettek a Fáma-eszközök, ha azok nem szerepelnek a hivatalos lajstromban, és hogy április 26. óta hány szabálytalankodó autóst buktattak le a traffipaxtípus felvételei alapján, mekkora összegű büntetést szabtak ki rájuk. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy lehet-e egyáltalán szabályosan büntetni egy autóst, ha traffipax valójában nincs hitelesítve. Ha választ kapunk, frissítjük cikkünket.
A rendőrség később közleményben reagált a portál állításaira: mint írják, A a FámaLézereket a rendőrség soha nem selejtezte, használatukat a VÉDA rendszer üzembe állításakor felfüggesztette. Az eszközöket még 2018. április 16-ai felszerelésüket megelőzően felújították és hitelesítették.
Az ORFK azt is hangsúlyozza, hogy a hitelesítést nem a neten elérhető lajstrom, hanem a készüléken található tanúsítvány bizonyítja, és a szabályszerű mérésnek nem feltétele, hogy a készülék adatai elérhetőek legyenek egy hivatal honlapján.