Diszkriminált a Debreceni Egyetem

Publikálás dátuma
2018.06.04. 07:07
Budapest Pride. Felvonulás 2018. július 7. Városliget. FOTÓ: Tóth Gergő
Megbüntették a Debreceni Egyetemet, mert két évvel ezelőtt az intézmény vezetése kitiltott egy beszélgetést, mert LMBTQI-témákról lett volna szó.

Szexuális irányultságon és nemi identitáson alapuló közvetlen hátrányos megkülönböztetést valósított meg a Debreceni Egyetem és a Debreceni Campus Nonprofit Közhasznú Kft., amikor 2016 áprilisában kitiltott egy LMBTQI témájú kerekasztal-beszélgetést az egyetemről - mondta ki jogerősen az Egyenlő Bánásmód Hatóság, amely 100 ezer forint bírságot szabott ki az egyetemre.

A Magyar LMBT Szövetség 2015-2016 során Itt vagyunk! címmel valósított meg országjáró kampányt, amelynek keretében helyi csoportokkal együttműködésben vidéki városok főterein beszélgettek a leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű, queer és interszex (LMBTQI) emberek helyzetéről a járókelőkkel; és a helyi egyetemekkel együttműködésben előadásokat, kerekasztal-beszélgetéseket szerveztek.

A programsorozat részeként a szövetség 2016 áprilisában Debrecenben tervezett kerekasztal-beszélgetést tartani az egyetem egyik előadójában. Amikor az egyetem vezetése értesült a rendezvény témájáról, kitiltotta azt a kampusz teljes területéről. A szervezők ekkor új helyszínt kerestek, a Nagyerdei Víztorony be is fogadta rendezvényüket, ám az egyetem vezetésének hozzáállása miatt végül ők is elálltak a helyszín biztosításától, a beszélgetés így elmaradt.

Egymilliós bírság
Tavaly augusztusban egymillió forintos bírságot szabott ki az Egyenlő Bánásmód Hatóság a Hegyvidéki Sportcsarnok és Sportközpont Kft.-re, amiért az a tagok szexuális irányultsága, illetve nemi identitása miatt utasította el az LMBTQ Sportegyesület pályabérlését. Az elutasításkor az uszoda azt közölte, hogy a megnövekedett vendégszám, illetve a külső edző alkalmazásának tilalma miatt utasította el a sportegyesület megkeresését. Az Egyenlő Bánásmód Hatóság megállapította, hogy a pályafoglaltsági és jegyeladási adatok nem támasztották alá az uszoda érvelését, a házirendet pedig a hatóság vizsgálatának megindulását követően, utólag igazította az uszoda a jogi érvelésében foglaltakhoz.

A szövetség a Háttér Társaság jogsegélyszolgálatának segítségével az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordult. A vizsgálat során az egyetem azt állította, hogy nem a rendezvény tartalma, hanem a teremfoglalás mikéntje miatt tiltották ki az eseményt, arra azonban nem adtak magyarázatot, ha a szervezők csak eljárási hibát vétettek, miért nem biztosítottak lehetőséget annak korrigálására. A Nagyerdei Víztoronyt működtető Debreceni Campus Nonprofit Közhasznú Kft. az eljárásban egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tett többek között arról, hogy szükséges-e a minden, a Víztoronyban tartott esemény esetén az egyetem jóváhagyása. A hatóság az ügy összes körülményeinek mérlegelésével arra jutott, hogy a rendezvény kitiltására annak témája miatt került sor, vagyis az eljárás alá vontak szexuális irányultságon és nemi identitáson alapuló közvetlen hátrányos megkülönböztetést valósítottak meg. Az egyetemre 100 ezer forint bírságot szabott ki, eltiltotta az eljárás alá vontakat a jövőbeni jogsértéstől és előírta a határozat nyilvánosságra hozatalát.

A határozata ellen az egyetem bírósági felülvizsgálatot kezdeményezett, 2018. május 30-i ítéletében azonban a Fővárosi Törvényszék az EBH határozatát helyben hagyta.

Pride és a világmárkák
A Disney után újabb két márka engedte szabadjára a képzeletét, tárta ki a szívét, és mutatta meg, hogy a világ sokszínű. Az Adidas és a H&M is előrukkolt a Pride kollekcióval idén. Miközben nap, mint nap szembesülünk a gyűlöletkeltéssel, a diszkriminációval, a migránsozással vagy buzizással, zsidózással, sorosozással, cigányozással, a fiatalok igenis töretlenül hisznek, és tesznek, mert tudják, hogy a jövőben csak nyitott elmével és szívvel érdemes élni. Hisznek abban, hogy a jövő és a lét nem az elszeparálódásé, megbélyegzésé, és bántalmazásé, hanem az összefogásé, az elfogadásé és a szereteté.

Szerző

Lassan csordogál a lakóhajóprogram

Publikálás dátuma
2018.06.04. 07:05
Még csak csónak van, lakóhajó nincs. FOTÓ: NÉMETH ANDRÁS PÉTER
Akadozva, rögtön egy tender meghosszabbításával indult a nagy csinnadrattával beharangozott kormányzati program, amelyben a tiszai és bodrogi lakóhajózást fejlesztenék.

Múlt péntek reggel tíz órakor bontották fel a a MAHART Weisz Manfréd úti székházában, a vezérigazgatói titkárságon azokat a pályázatokat, amelyeket húsz nyaralóhajó építésére írtak ki áprilisban. A kormány – miként azt tavaly decemberben bejelentették – 4,6 milliárd forintot szán a Tisza és a Bodrog térségben a vízi turizmus fejlesztésére, kikötők építésére, ebből a programból 1,6 milliárd jutna a húsz hajóra.

Arról, hogy hányan jelentkeztek a kiírásra, a MAHART képviseletében Benkó Ádám, a tender kommunikációjáért felelős B&W Consult Kft. közbeszerzési szaktanácsadója azt írta a Népszavának: „Tekintettel arra, hogy folyamatban lévő közbeszerzési eljárásról van szó, az ajánlatkérő az eljárás lezárását követően tud tájékoztatást adni az eljárás eredményéről.”

Más forrásból megtudtuk: első körben még nem a konkrét árajánlatok érkeztek be, most csak azt fogják eldönteni, hogy a pályázók alkalmasak-e a feladat elvégzésére. Alkalmatlan például az jelentkező cég, amelyik az utóbbi három évben nem fejezett be legalább hét lakóhajó-építést. Akik fennmaradnak a rostán, azok nyújthatnak be később konkrét árajánlatot.

Azt nem tudni, miért kellett az eredetileg május 18-ra kiírt beadási határidőt két héttel meghosszabbítani. A hivatalos kommunikáció szerint azért döntöttek erről, hogy a lehetséges érdeklődők alaposabban megismerhessék a kiírást, s minél többen vegyenek részt a tenderen. Az eredeti határidő valóban szűkös volt: a kiírás április 19-én jelent meg, így mindössze egy hónapjuk volt a cégeknek, hogy tanulmányozzák a részleteket. Arra, hogy magyar beszállítók vajon mennyiben felelnek meg a kiírásnak, egy forrásunk rejtélyesen csak ennyit mondott: az első körben ez is ki fog derülni. A közbeszerzési kiírás szerint egyébként két-három és négy kabinos, kényelmes fekhelyekkel, és fürdőszobával rendelkező, üvegszálas, UV-álló, műanyag testű, új építésű, dízel üzemű, minimum ötven lóerős, legalább tíz de legfeljebb tizenöt méter hosszú lakóhajókat kellene építeniük a jelentkezőknek, s ez csak a feltételek egy része. Az ajánlattevőnek saját értékesítési rendszerében, többnyelvű honlapján, on-line foglalási rendszerében, nemzetközi ügynökhálózatában és többnyelvű prospektusban, kellene népszerűsítenie a hajóbérleti lehetőséget: ennek inkább külföldi székhelyű cégek felelnek meg. Márpedig a járművek kiválasztásánál alapvető szempont, hogy azok kapcsolódhassanak az Európa 14 országban már működő nyaralóhajó-hálózathoz, mert csak így lehet biztosítani, hogy Magyarország ne elszigetelt programot hajtson végre. Így a kiírás nemcsak a hajóvásárlást, hanem a rendszerhez kapcsolódást is tartalmazza.

Úgy tudjuk, hogy a tendernek 3-4 hónap múltán lehet legkorábban eredménye. Mindenesetre A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábban úgy tájékoztatta a Népszavát, hogy a közbeszerzési nyertes gyártó 2019 tavaszára szállíthatja le az első hajókat, addigra a tervezett kikötők is elkészülhetnek.

Tőlünk nyugatra komoly hagyományai vannak ennek az üdülési formának, ami ráadásul a vastagabb pénztárcájú turisták körében közkedvelt, sokakat vonz, hogy lakóhajókat bérelve fedezzenek fel egy-egy térséget. A tapasztalatok szerint a nyaralóhajós turisták a szálláson megspórolt pénzt a tapasztalatok szerint szívesen áldozzák például gasztronómiára, helyi termékek vásárlására.

Révész Máriusz a kerékpározás és aktív kikapcsolódás fejlesztésével megbízott kormánybiztos év elején egy tokaji sajtótájékoztatón azt mondta: 4,6 milliárd forintot szánnak a programra, ebből a hajósvásárlás mellett kijelölik a vízi utakat és tizenöt kisebb kikötőt építenek vagy bővítik a már meglévőket. Ez leginkább a Tisza-tó, Sárospatak, Tokaj, és Sátoraljaújhely térségének jelent nagyobb fejlesztést, de a kisebb falvaknak is ki kell majd találniuk, mivel vonzhatják magukhoz a turistákat. Ez az elszegényedett Bodrogközi vagy felső-tiszai leszakadó kistelepülések számára nem lesz könnyű feladat: több polgármester azt mondta lapunknak, örülnek, ha valahogy életben tudják tartani a falut, nemhogy turista-attrakciókat találjanak ki. Hunyadi Tibor, a Bodrog partján lévő Kenézlő polgármestere megerősítette: ezt a térséget egy a folyón átívelő híd húzhatná ki a nyomorból, pár napra kikötő francia vagy angol turistákkal nemigen tudnak mit kezdeni. Posta György, Tokaj polgármestere viszont optimista, ő hisz városa vonzerejében, a szálláshelyeket már most fejlesztik, a vendéglátás színvonala emelkedik, s abban bíznak, hogy az itt kikötő vendégek akár több napra is a környéken maradnak. Ehhez a kerékpár-utak is rendelkezésre állnak, s akár a szlovák határig vagy azon is túl elbarangolhatnak az aktív kikapcsolódást kedvelők.

Mi az a nyaralóhajó?
Az a kedvtelési célú, 15 méternél kisebb, kis merülésű, 3-12 utast szállító, legfeljebb 8 kilométer per órával haladó, szállásként is szolgáló hajófajta, amely Európában csatornahajó és lakóhajó néven önálló nyaralási céllal bérbe vehető és hajóvezetői engedély nélkül vezethető, amennyiben egy bérhajó flotta részeként közlekedik kis forgalmú folyókon, tavakon és csatornákon.

A Maharton belül egyébként január elejétől működik a „Nyaralóhajó programiroda”. Az elmúlt hónapokban megtörtént a hajók közbeszerzésének előkészítése, összeállították a tervezési programot. Az iroda munkatársai tárgyalnak az érintett önkormányzatokkal – tájékoztatott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A beruházások helyszíneinek kijelölésénél fontos szempont, hogy milyen épített és természeti turisztikai látványosságot lehet az adott kikötőből könnyen megközelíteni. Ennek megfelelően kikötőfejlesztés várható a többi között Sárospatakon, Sátoraljaújhelyen, Tokajban és a Tisza-tónál. Az építkezés a tervezési és kivitelezői közbeszerzés eredményes lezárása után indulhat majd meg, a közbeszerzés pedig a pontos helyszínek kiválasztását, a majdani üzemeltetés feltételeinek egyeztetését követően kezdődhet meg.

A kikötők kijelöléséről és a vízi utak karbantartásáról folyamatosan egyeztetnek az Országos Vízügyi Igazgatósággal és a Tiszai Vízi-rendőrséggel. A Tiszán és a Bodrogon jelenleg annak ellenére nincs érdemi hajóforgalom, hogy mindkét folyó jelenleg is nemzetközileg használható hajózási útvonal – ebben is változást remélnek az új programtól. A kikötők nemcsak a Mahart hajóit fogadják majd: a hálózathoz más hajóüzemeltetők is kapcsolódhatnak, másrészt a létesítmények minden motoros és kézi hajtású jármű számára nyitottak lesznek, s akár kajakkal és kenuval is ki lehet majd itt kötni. Az előzetes számítások alapján a két folyón 150-200 nyaralóhajó üzemelhet majd.

Mészáros Lőrinc ebből sem maradhat ki
A Bodrogkisfaludon olcsón megszerzett borászat és pálinkafőzde után a kikötőt is bekebelezheti a kormányfő barátja, Mészáros Lőrinc, akinek folyóparti birodalma szállodával és étteremmel is bővülhet – írta meg lapunk még a választások előtt. Magyarország második leggazdagabb embere egy évvel ezelőtt vetette meg a lábát ebben a térségben is, nemrég pedig bejelentették a Tiszát és Bodrogot érintő ötmilliárd forintos folyami turizmusfejlesztési programot. Azt is megírtuk hogy a Mészáros tulajdonába került Dereszla Pincészet bodrogkisfaludi borfeldolgozója mögött feltöltötték a talajt, s szintbe hozták az építményt a most kompkikötőnek helyet adó területtel. A helyiek úgy tudják, Mészáros szállodát, panziót, éttermet, látvány-pálinkafőzőt épít itt, és kikötőt is bővít.



Szerző
Témák
Tisza lakóhajó

Orbán ügyvédje a kerület pénzén kampányolt

Publikálás dátuma
2018.06.04. 07:00
Bajkai egy másik jótékonysági kampányeseményen Köves Slomó rabbival. FOTÓ: MTI/KOSZTICSÁK SZILÁRD
Így spórolt a Fidesz: a választók meggyőzésére szánt kiadások egy részét az adófizetőkre terhelte – az Erzsébetvárosban biztosan.

Három és fél millió forintot költött a VII. kerületi önkormányzat arra az április 7-én, azaz a választás előtt egy nappal tartott rendezvényre, amelyen a Fidesz országgyűlési képviselő-jelöltje, Bajkai István is fellépett. Moldován László az erzsébetvárosi LMP politikusa csütörtöki interpellációjában szóvá is tette az ügyet, álláspontja szerint ugyanis a Zeneexpressz Fásy Ádám nevű rendezvény valójában Bajkai István, a korábbi alpolgármester országgyűlési kampányzárója volt, ezt pedig nem szabadott volna közpénzből finanszírozni. - Vattamány Zsolt polgármester a felvetésemre reagálva azt mondta, hogy a megítélt 3,5 millió forintot végül nem költötték el teljesen. Azt is megjegyezte, hogy miután ez ingyenes program volt, bárki részt vehetett rajta, ennek megfelelően nem Bajkai István magánrendezvényét támogatta a kerület – idézte fel Népszavának a képviselő-testületi ülésen elhangzottakat Moldován László, aki szerint viszont ez az érvelés több szempontból is sántít. A koncertet például már napokkal korábban hirdették, a szórólapokon pedig Bajkai István képe volt a középpontban, így háttérbe szorította a többi fellépőt, Nótár Maryt, Zámbó Krisztiánt, Csongrádi Katát, de még Fásy Zsülikét és Fásy Ádámot is. - Egy április 7-i koncert esetében, amelyen fellép az egyik képviselőjelölt, amúgy sem lehet másra gondolni, mint hogy kampányrendezvényről van szó. A Klauzál térre kilátogatók ráadásul csülkös bablevest is kaptak – tette hozzá az LMP-s politikus. A polgármesteri választ ennek ellenére a képviselő-testület elfogadta.

Az ügy pikantériája, hogy a rendezvény lebonyolításáról szóló, az Erzsébetvárosi Piacüzemeltetési Kft.-vel kötött szerződést akkor még alpolgármesterként maga Bajkai István írta alá. A megállapodás szerint a bruttó 3 millió 490 ezer forintos összegért a cég vállalja a rendezvény területének biztosítását, őrzését, takarítását, valamint a sörpadok, aggregátor beszerzését. Az Erzsébetvárosi Piacüzemeltetési Kft. gondoskodott a szórólapokról és a plakátokról, valamint az egyéb felmerülő feladatok ellátásáról. Azt nem tudni, hogy a fellépők esetleges juttatásait miből fizették, a szerződésben ugyanis erre nem térnek ki külön. Bajkai István zongorásként lépett fel, az egész koncertet pedig videóra is vették az Andy Vajna érdekeltségébe tartozó Zenebutik nevű tévécsatornának.

A kampány során egyébként mindent bevetett a fideszes jelölt, a helyieknek például a saját nevével ellátott tojást, tejet, valamint ingyenes kutyapiszok-gyűjtő zacskót is osztogatott. Ezeket állítása szerint saját pénzből vásárolta. Bajkai István nem csak az április 7-i koncerten mutatta meg zongoratudását, márciusban ugyanis Caramelt kísérte – szintén az egyik kerületben tartott rendezvényen.

Mindezek ellenére végül elvesztette a választást, a Demokratikus Koalíció színeiben induló Oláh Lajos ugyanis a szavazatok több mint 45 százalékát kapta, míg a kormánypárti jelölt csak 37 százalékot szerzett. Bajkai a Fidesz listáján azonban a 20. helyen szerepelt, így beülhetett a parlamentbe.

Az előkelő hely nem véletlen, korábban ugyanis több perben is ő képviselte az Orbán-családot. A Magyar Időknek adott interjúban ezzel kapcsolatban azt mondta, "büszke vagyok arra, hogy a miniszterelnök úrnak jogi tanácsot adhatok, illetve hogy ügyvédként is számíthat rám. Úgy gondolom, hogy szakmai elismerés is, hogy őt képviselhettem bizonyos ügyekben”. Ügyvédi irodája is sikert sikerre halmoz, a Miniszterelnökségtől például milliárdos megbízásokat kapott közbeszerzési és jogi tanácsadásra. Az ügyben kerestük az önkormányzatot is, eddig azonban nem érkezett válasz.

Szerző