Függővé tehetnek mindennapi dolgaink

Publikálás dátuma
2018.06.06 17:15
Illusztráció: AFP
Fotó: /
A klasszikus függőségek mellett már egyre gyakoribbak a modern, úgynevezett viselkedéses addikciók is. Az internettel és a testképpel kapcsolatos kényszeres cselekvések egyre több ember felett uralkodnak – mondta az addiktológus.

A kémiai anyagoktól – nikotin, alkohol, drog - való függőségek mellett az elmúlt évtizedekben megjelentek az úgynevezett viselkedéses függőségek is – mondta dr. Hoyer Mária, a Budai Egészségközpont klinikai- és klinikai addiktológiai szakpszichológusa a Népszavának. Ezekben az esetekben az érintett elveszti a kontrollt a normális hétköznapi tevékenységek felett, és azok kezdenek „uralkodni” rajta. Kényszeresen, ellenállhatatlan vágyat érez, hogy használja például a mobiltelefonját, a tévét, az internetet, a játékokat.

Beszippant

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

A 90-es években, ahogy az internethasználat terjedni kezdett, az első vizsgálatok felhívták a figyelmet: nagyon gyorsan függővé lehet válni. 2000-ben és 2001-ben már azonosítottak is internetfüggőket. Azóta kiderült, bizonyos internetes tevékenységek is addiktívvá tehetnek. Ilyenek az online játékok, amelyekre különösen a gyerekek, a serdülők és a fiatal felnőttek fogékonyak. A fejlesztők persze rájöttek, hogy még „hatásosabb”, ha a mobiltelefonokon is lehet ezeket használni. Így már egész kicsi gyerekeket is „beszippantanak”, úgy leköti őket, is, hogy órákig képesek játszani. A függőknél a valós idő, a kapcsolatok és maga az élet háttérbe szorul – mondta az addiktológus.

Nem biztos, hogy a „gugli” mindig a barátunk

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Az internet is az egyik fő „oka”, hogy a testképpel kapcsolatos függések is egyre gyakoribbak. Elsősorban a fiatalok, de a középkorúak gondolkodását is sokszor túlzott mértékben befolyásolják a különböző - interneten talált - információk: mit egyenek és mit még véletlenül se. Létezik az úgynevezett táplálékfüggőség jelensége is, ami kialakulhat például egyfajta ételtől, de akár általánosan is: a szorongását étellel vezeti le a beteg, és a negatív következmények ellenére sem tudja abbahagyni. Az orthorexia, az egészséges étel függőség olyan táplálkozási zavar, amikor csak bizonyos típusú ételt hajlandó valaki megenni, és közben létfontosságú tápanyagokat mellőz, aminek következtében hiánytünetei alakulhatnak ki.

Belső drog

Van, aki egyre többet, majd már állandóan edzeni akar, mert az agyban a fokozott mozgás hatására termelődő endorfin olyan, mint a drog. A függő a jó érzés eléréséhez kényszeresen növeli a terhelést. Ha kimarad egy alkalom, durva megvonási tünetei lesznek: nyugtalan, depressziós lesz, nem érti, mi történik vele. Ez magyarázza azt is, hogy ha az élsportolóknak sérülés miatt ki kell hagyniuk néhány hónap edzést, nagyon „megzuhanhatnak”. Mentális zavarokat okozhat ugyanis, ha a szervezet nem kapja meg a megszokott belső drogját.

És a „shopizás”

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Függőséget okozhat a szerencsejáték, de akár a vásárlás és a fogyasztás túlzásba vitele is. Ilyenkor a beteg - a droghasználóhoz hasonlóan - nem tudja kontrollálni a késztetéseit. A kényszeres vásárlás jelensége a 80-as évek vége, a 90-es évek eleje óta létezik, a definíciója szerint a vásárlás és a költés olyan krónikus és abnormális formája jellemzi, amely szélsőséges formában ellenállhatatlan, kontrollálhatatlan és ismétlődően megjelenő vásárlási vágyat okoz. A szakirodalom többféle vásárlói típust is megkülönböztet. Az érzelemfókuszú vásárló egy-egy tárgy megvásárlására érez vágyat vagy kényszert, az impulzív vásárló hirtelen jövő, spontán vágy következtében vásárol. A kontrollálatlan vásárló a pszichológiai feszültségét és szorongásait csökkenti így, míg a kényszeres vásárló a negatív érzelmi állapotát. Addiktívvá akkor válik egy vevő, ha folyamatos és ellenállhatatlan vágyat érez a vásárlásra. Az imázsvásárlóra pedig az „az vagy, amit megveszel” szlogen hat leginkább. Léteznek alkuvadászok is, akiknek bár nincs szükségük a termékre, az agresszív késztetéseik, a hatalom- és kontrollálási vágyuk alkudozásba hajtja őket.

Miért?

A függőség kialakulásában szerepet játszanak a környezeti hatások, a kultúra és az érzékenység, a szorongásra való hajlam is. Egy 2009-es kutatásból az derült ki, hogy a magány, az iskolai siker- helyetti állandó kudarcélmény miatt a 12-18 éves korosztály nem tartja magát szerethetőnek, és a virtuális világba menekül, amelynek ráadásul az anonimitása is vonzó számukra. Az interneten ugyanis mindenki az lehet, aki akar: az iskolában lúzernek tartott, megalázott, ettől pedig elkeseredett kamasz lehet akár tündérkirálylány vagy hősszerelmes is. Ha sikeres lesz, alig bír „leakadni”, hiszen végre boldog, vannak barátai, sikeres. A kényelmesség a túlzásba vitt internetezés harmadik fő oka. Már a reklámok is azt sugallják: házhoz jön a világ: bármikor bármit meg lehet nézni, venni vagy beszélni, mert a készülékeink mindig velünk vannak. A magukat függőnek tartó tinédzserek a felmérésben úgy fogalmaztak, a „kockulás”, (a kifejezés a monitor alakjára utal, amilyenné ők is válnak, ha sokat ülnek előtte) jó unalom- és magányűző. Ezért ijesztő mennyiségű, 6-8 órát töltenek a képernyő előtt; hajnalig játszanak.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Árt az állandó kritizálás

„Meg kell érteni: nem segítenünk a cseperedő gyereknek, ha folyton kritizáljuk. Az értékeit kell kiemelni, nem pedig azt, hogy mit nem tud, miben rossz” – mondta Dr. Hoyer Mária. A környezetnek; partnernek, családnak, szülőnek, tanároknak, kollégáknak, barátoknak észre kell venni, ha valakinek szélsőséges szokásai kezdenek kialakulni. Lehet és kell is jelezni, hogy talán kicsit sok. A reakció ugyan tagadás lesz, de biztos, hogy a megjegyzés el is gondolkodtat. Érdemes ekkor online kérdőíveket ajánlani, hogy kiderüljön, van-e szó függőségről – mondta a szakember.

Cél: absztinencia

A klasszikus függőségekhez hasonlóan először az absztinencián kell dolgozni: a pornófüggő letiltja magát az oldalakról és beépít a számítógépébe olyan programot, ami akkor sem engedi belépni, ha visszacsábulna. Elkezd a valódi emberi kapcsolatain dolgozni, ha szükséges, pszichológussal. Táplálkozási függőségnél dietetikus segítségével kell kialakítani a testtudatosságot, hogy figyeljen a test jelzéseire. Ne töltse állandóan azzal az idejét, hogy az élelmiszerek címkéit olvasgatja, miközben az élet elmegy mellette. A vásárlás- és fogyasztási függőknek meg kell tanulniuk tervezetten vásárolni. A szülőnek pedig határokat kell szabnia, nem elég sopánkodni, hogy a gyerek milyen sokat gépezik, meg kell határozni, mennyit, mikor teheti. Ha a gyerek nem működik együtt, ki kell húzni a falból a dugót, és a telefonról is le lehet venni az internetet. Ez azért is fontos, mert a kamaszok akár internetes zaklatásnak is ki lehet téve. Nem egy tinédzser lett öngyilkos, mert a közösségi oldalon „rászálltak”, kritizálták a teste vagy a szemüvege miatt – mondta Dr. Hoyer Mária.

2018.06.06 17:15

Miért éppen a só emeli meg a vérnyomást?

Publikálás dátuma
2018.09.22 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels/
A magas vérnyomás kialakulása számos olyan okra vezethető vissza, amelyeknél van választási lehetőségünk. Az egyik ilyen sófogyasztás.

Nem csak az asztali sózásra kell figyelni

A só a benne lévő nátrium miatt emeli a vérnyomást – mondta dr. Kapocsi Judit PhD, a KardioKözpont magasvérnyomás és érkockázat specialistája. A sófogyasztás olyan fontos tényező a magas vérnyomás kialakulásában, hogy az Egészségügyi Világszervezet is hangsúlyozza a bevitel visszaszorításának fontosságát. 
Ez ugyanis az egyik legegyszerűbb módja a magas vérnyomás és ezáltal a stroke, az érelmeszesedés, és a szív- és vesebetegség kockázatainak mérséklésére. A sófogyasztás 5 g/nap, nagyjából egy teáskanálnyi mennyiség alá történő csökkentése a stroke kockázatát 23 százalékkal, a szív- és érrendszeri betegségek rizikóját pedig 17 százalékkal csökkenti. A magasvérnyomás betegeknél az ajánlott napi nátriumbevitel 2-3,5 mg. 
A magyar lakosság sófogyasztása azonban jelentősen meghaladja az ajánlott értékeket, jelenleg a férfiak átlagosan 17,2 gramm, a nők mintegy 12 gramm sót fogyasztanak naponta, ami 3-3,5-szerese az ajánlottnak – mondta a szakember.
Fontos tudni, hogy nem csak az asztali sózást kellene visszaszorítani. Elsődlegesen a főzésnél ajánlatos kevés és nátriumszegény sót használnunk, másodsorban jóval kevesebbet kellene fogyasztani a magasabb sótartalmú élelmiszerekből, mint a húskészítmények, a készételek, a reggeli gabonafélék, a chipsek és a sós rágcsálnivalók, a szószok, és az ételízesítők. 

Tünet nélkül is fontos a mérés

Magyarországon a felnőttek közel ötöde, a 60 éven felüliek több mint fele magasvérnyomás betegségben szenved. A néma gyilkosnak is nevezett népbetegségre nagy figyelmet kell fordítani, mert sokáig tünetmentes maradhat, ám a szövődményeinek kialakulásakor már maradandó károsodással kell számolni. 

Amikor kardiológushoz kell fordulni:

  • - reggelente jelentkező fejfájás,
  • - tompa fájdalom a tarkóban, halántékban, ami lehajláskor fokozódik,
  • - romló koncentráció, egyensúlyérzék,
  • - verejtékezés,
  • - múló látászavar.
Szintén fontos lenne a rendszeres otthoni mérés és az alkalmankénti orvosi ellenőrzés, ha a családban már előfordult magasvérnyomás betegség, ugyanis a hajlam örökölhető. A magas vérnyomás kialakulását az életmód is nagymértékben befolyásolja – hangsúlyozta dr. Kapocsi Judit.

Először az életmód, aztán a gyógyszer

„A magas vérnyomást, a komoly szövődmények elkerülése érdekében feltétlenül kezelni kell. A sikeres kezeléshez a pontosan beállított gyógyszerek szedésén kívül az életmódon is változtatni kell, akár egy profi életmódprogram segítségével"
- mondta dr. Kapocsi Judit PhD, a KardioKözpont magasvérnyomás és érkockázat specialistája.
Az életmódnak ugyanis önmagában is gyógyító hatása van. Kutatások bizonyítják, hogy a testsúly normalizálása, a só-, valamint az alkoholfogyasztás mérséklése és a fizikai aktivitás fokozása, a dohányzás elhagyása jelentős vérnyomáscsökkenést eredményez. Általában ajánlják a DASH-diétát, amelynek lényege a naponta négyszeri gyümölcs, zöldség, két-három alkalommal sovány tejtermék fogyasztása, a rendszeres halfogyasztás és a fehér húsok előtérbe helyezése. A nem gyógyszeres kezelési formák közül a testsúly csökkentése a leghatékonyabb: 10 kg fogyás a szisztolés vérnyomásértéket 5–15 Hgmm-rel mérsékli. 
A legkisebb tünetek - gyengeség, légszomj, mellkasi szorítás, vagy akár csak diszkomfort, szédülés, „rendetlenkedő” szívverés - tapasztalása esetén, vagy többször emelkedett vérnyomás érték mérése esetén célszerű kardiológushoz fordulni – tanácsolta a szakorvos.
2018.09.22 14:14
Frissítve: 2018.09.22 14:14

Mindenkit megvisel a durva változás: nyárból hirtelen késő őszbe érkezünk

Publikálás dátuma
2018.09.21 12:15

Fotó: Shutterstock/
Drasztikus lesz a hidegbetörés. Két hidegfront is közelít: péntek éjjel és hétfőn érik el az országot. Hatásukra orkánerejű szél, eső várható és jelentősen visszaesik a hőmérséklet. A hirtelen érkező, nagy változás még azok szervezetét is megviseli, akik nem érzékenyek az időjárás változásaira.
Nagyon drasztikus lesz a változás, ami ráadásul két hullámban érkezik – figyelmeztetett Pintér Ferenc meteogyógyász, a Meteo Klinika igazgatója. Péntek késő estétől északnyugatról jön az első front, ami éjszaka és szombaton vonul át az ország felett. Ez véget vet a hosszúra nyúlt nyári időnek. A másik, erősebb hidegbetörés hétfőn éri el a térségünket; csapadékkal, viharos, orkánerejű széllel.
Az átvészelést ugyan némileg segítheti, hogy a múlt hét nyugodt időjárása miatt a szervezetünk feltöltődhetett, viszont az, hogy az augusztusi időjárás ilyen sokáig kitartott, azt eredményezi, hogy rendkívüli gyorsasággal, normális átmenet nélkül váltunk évszakot, ráadásul azonnal az ősz végébe érkezünk: kifejezetten novemberi időjárási körülményekkel kell szembesülnünk. Ez szélsőségesen gyors változásra kényszeríti a szervezetünket, amit mindenki megérez, az erre érzékenyek különösen megszenvedhetik – mondta a meteogyógyász a Népszavának
Pintér Ferenc felhívta a figyelmet, hogy különösen fontos odafigyelnünk az érzékenyebbekre és a veszélyeztetettekre: az idős, egyedül élő, beteg emberekre. Az epilepsziásokra kifejezetten, mert ilyenkor többszörösére nő a rohamaik kialakulásának esélye, ahogy nagy lesz a stroke és az infarktus veszélye is.
"Ezekben az esetekben pedig különösen fontos, hogy hamar érkezzen a segítség, mert perceken múlhat az élet."
Az úton lévőknek is észnél kell lenniük, ilyenkor fokozott a balesetveszély, de a koraszülések száma is megugrik.
Az időjárás változásaira változatos, egyénenként eltérő tünetekkel reagálunk, amelyeket egyébként kivizsgálás alapján egyénileg is lehet kezelni
– emelte ki Pintér Ferenc.
Biztos, hogy rengeteg ember fog tapasztalni a hidegfronttal, illetve a nagy változásokkal járó tüneteket. Ezek a fejfájástól kezdve az ízületi és emésztési panaszokon át az alvásproblémákig igen változatosak lehetnek. Számítani kell görcsös panaszok megjelenésére is.
Banálisnak tűnhet, de az is gondot okoz, hogy hirtelen másképp kell öltözködni: a nyári ruhákat viharos sebességgel kell télire cserélni. Szombattól hétfőig nagyjából 15 fokos lesz a hőmérséklet-csökkenés, de ezt jóval többnek: húsz fokot is meghaladónak fogjuk érezni, ami lényegében a november végi, majdnem téli időjárást idézi. 
Egy héten túlra nem nagyon lehet előrejelzést adni, de a szakember szerint az nagyon valószínű, hogy a ma még élvezhető magas hőmérséklet már nem tér vissza, végérvényesen megérkezik az ősz.
2018.09.21 12:15
Frissítve: 2018.09.21 13:14