Ezért okoz hízást az inzulinrezisztencia

Publikálás dátuma
2018.07.11 14:14
Illusztráció
Fotó: Pexels/
Az inzulinrezisztencia gyakran csak azért derül ki, mert a beteg hiába tartja be a szabályokat, képtelen a fogyásra - mondta dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont PCOS és inzulinrezisztencia specialistája.
Az inzulinrezisztencia az életmóddal erősen összefüggő állapot, amelynek kialakulásában nagy szerepe van a helytelen táplálkozásnak és a mozgáshiánynak. Éppen ezért az inzulinrezisztensek nagy része már alapból kisebb-nagyobb súlyfelesleggel rendelkezik, akár zsigeri, azaz a szervek körül lerakódott zsír formájában. IR esetén azért még nehezebb a fogyás, mert nemcsak rizikófaktora, de következménye is a zsírraktárak felhalmozódása. Megfelelő kezeléssel nemcsak az vércukor és az inzulin szintje normalizálódik, de javul a beteg közérzete és a súlyvesztés is beindul.

Miért is okoz hízást az IR?

Az IR esetén a sejtek rezisztenssé válnak az inzulinnal szemben, amelynek fő feladata a glükóz sejtekbe való beépítése lenne. Azonban a rezisztencia hatására a szervezet úgy érzékeli, több inzulinra van szükség, így a hasnyálmirigy a kelleténél több inzulint bocsát ki. Az inzulin azonban az egyetlen olyan hormon, amely a zsírtartalékok felépítését végzi, és gondoskodik arról, hogy a zsír a raktárakban is maradjon. Ez az oka annak, hogy túl sok inzulin hatására egyre több zsírréteg halmozódik fel. Természetesen ennek ellenkezője is igaz, vagyis inzulin hiányában testsúlycsökkenés tapasztalható, ez történik 1-es típusú cukorbetegség esetén.

Hogyan lehet mégis fogyni?

„Azért IR esetén is lehetséges a fogyás, ám ehhez a betegnek is komoly erőfeszítéseket kell tenni. Elengedhetetlen az inzulin normál tartományba való visszaszorítása, amelyet életmódterápiával és szükség esetén gyógyszeres kezeléssel lehet elérni. Ez előbbi dietetikus által meghatározott, személyre szabott diétát és rendszeres testmozgást jelent” - mondta dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont PCOS és inzulinrezisztencia specialistája. Ha ezek nem vezetnek eredményre, illetve ha túl nagy mértékű a zavar, akkor gyógyszeres kezelés lehet indokolt. Ezek hatására elkerülhető a 2-es típusú cukorbetegség is.
2018.07.11 14:14
Frissítve: 2018.07.11 14:14

Szívelégtelenség - Figyeljünk a jelekre!

Publikálás dátuma
2018.09.19 17:05
Illusztráció: AFP
Fotó: AFP/
A szívelégtelenség hazánkban ma nagyjából 150-200 ezer embert érint, közülük 70 ezer szorulna feltétlenül szigorúan kontrollált ellátásra, gondozásra. Már kialakult szív- és érrendszeri megbetegedés esetén különösen fontos a figyelem, mert akkor lényegesen magasabb a szívelégtelenség kialakulásának veszélye - hívta fel a figyelmet a közeledő Szívünk Napja apropóján a Magyar Kardiológusok Társasága.
Szívelégtelenség esetén a szív izomzata képtelenné válik a szív pumpafunkciójának fenntartására, azaz arra, hogy megfelelő mennyiségű vérrel, és ennek révén megfelelő mennyiségű oxigénnel és tápanyaggal lássa el a különböző szerveket, szöveteket. És nem tudja a perifériás szervek, szövetek területéről elszállítani a vért, a salakanyagokat és a szén-dioxidot.

Jelei

"A szívelégtelenségnek alapvetően két formáját különböztetjük meg. Az egyik a csökkent ejekciós frakciójú szívelégtelenség, amikor a szív izomzata képtelen megfelelő összehúzódásra, és ezért nem képes megfelelő mennyiségű vér továbbítására, tovább pumpálására. A másik pedig a megtartott ejekciós frakciójú szívelégtelenség, amikor a szív izomzata nem képes megfelelően elernyedni, és ezért a szív kamrái nem képesek megfelelő mennyiségű vért magukba fogadni, ami lehetetlenné teszi a vér megfelelő mennyiségének továbbítását”
- magyarázta dr. Nyolczas Noémi, a Magyar Kardiológusok Társaságának alelnöke.
Mindkét fajta szívelégtelenségnek ugyanazok a tünetei. Enyhébb esetben a beteg csak fizikai megterheléskor érez nehézlégzést, kifáradást. Ezek aztán egyre kisebb terhelés hatására, majd már nyugalomban is jelentkeznek. Jellegzetes tünete a boka körüli duzzanat, a gyakori éjszakai vizeletürítés, az éjjel rohamokban jelentkező nehézlégzés és a rendetlen szívdobogás is. Különösen fontos, hogy valamilyen szív- és érrendszeri betegségben - magas vérnyomás, koszorúér-, billentyű-betegség, ritmuszavar - szenvedők ilyenkor mindenképpen forduljanak orvoshoz, ekkor ugyanis lényegesen magasabb a szívelégtelenség kialakulásának veszélye - figyelmeztetett a kardiológus.
A szívelégtelenség gyakori kórkép. A fejlett országokban a felnőtt lakosság 1,5-2 százalékát érinti, ez hazai viszonylatban 150-200 000 beteget jelent. A betegség előfordulási gyakorisága a kor előrehaladtával nő. Míg 40 év alatt a szívelégtelenség előfordulása kisebb mint 1 százalék, addig a 80 év feletti populációban a gyakoriság meghaladja a 10 százalékot. 
"A betegség prognózisa meglehetősen rossz. A diagnózist követő egy éven belül a betegek nagyjából 15-20 százaléka meghal, a súlyos nyugalmi panaszokkal bíró betegeknek pedig csupán fele éri meg a következő évet"
- hangsúlyozta Dr. Habon Tamás kardiológus, a Szívelégtelenség és Szívizombetegségek Munkacsoport vezetője.

Nem gyógyítható, de...

A szívelégtelenség, főleg a csökkent ejekciós frakciójú szívelégtelenség kezelésére ma már kiváló gyógyszeres kezelési lehetőségek vannak. Ha ezek nem segítenének, speciális pacemakerek, keringés támogató eszközök, de akár a szívtranszplantáció is lehet a megoldás. A kezelésnek ez a meglehetősen komplex rendszere azonban csak akkor alkalmazható igazán hatékonyan, ha a betegeket jól szervezett ellátórendszer keretében, úgynevezett szívelégtelenség ambulanciákon gondozzák. Magyarországon azonban ez az ellátási forma még nem mindenütt áll rendelkezésre. A Magyar Kardiológusok Társasága az elmúlt évek során sokat tett, és a jövőben is mindent megtesz, hogy ezek az ország minden pontján elérhetővé váljanak - derül ki a közleményükből.
Bár napjainkban a szívelégtelenségben szenvedő betegek döntő többségét nem lehet meggyógyítani, hosszú időre szinte tünetmentessé lehet tenni őket, jelentősen javítva ezáltal a betegek életminőségét. Ma már jelentősen meg is lehet hosszabbítani az életüket, és el lehet érni, hogy minél kevesebbet kelljen kórházban tölteniük, távol családjuktól, szeretteiktől.
2018.09.19 17:05
Frissítve: 2018.09.19 17:05

A cukor iránti sóvárgás leküzdhető

Publikálás dátuma
2018.09.19 14:14
Illusztráció: Pixabay
Fotó: Pixabay/
Elemi erővel tud törhet az emberre a cukor és a szénhidrát utáni vágy, amit nehéz kontrollálni. A dietetikus elmondta, mit lehet tenni ellene.

Miért vágyunk rá?

Közismert, hogy a cukorban és a szénhidrátban gazdag élelmiszerek serkentik az olyan „boldogsághormonok” termelődését, mint a szerotonin és a dopamin. Ezek ellazító és szorongásoldó hatása miatt kívánjuk újra és újra az ilyen ételeket, és ez ráadásul szokássá, sőt egyfajta függőséggé alakul. Ha kikapcsolódásra, megnyugtatásra vágyunk, már nyúlunk is a csokis fánkért, nem gondolva következményekre.

Igyunk vizet!

A test félre tudja értelmezni az agy jeleit, és előfordul, hogy az étel utáni sóvárgás csupán a szomjúság jele. Ilyen esetben már egy pohár víz is képes csökkenteni a vágyakozást, és egy 2014-es kutatás szerint napi 1.5 literrel több víz szignifikáns étvágycsökkenést, így kevesebb testzsírt eredményez. Egy másik tanulmány azt mutatta, hogy az étkezés előtt elkortyolt két pohár víz és a kalóriacsökkentett étrend a középkorú és idősebb elhízott személyeknek segített a fogyásban. 

Mozogjunk!

2015-ben publikálták azt a kutatást, amelynek eredményei szerint egy tizenöt perces gyors gyaloglás hatékonyan csökkentette az ételsóvárgást. Ha legközelebb egy tábla csoki képe jelenik meg a lelki szemeink előtt, gyalogoljunk vagy lépcsőzzünk pár percig. A mozgás hatására fokozódik az izmok, a szövetek inzulinérzékenysége, ezáltal a vérben található cukor könnyebben jut el a sejtekhez.

Gondoljuk át!

Egyszerűen eldönthetjük, hogy sóvárgunk vagy valóban éhesek vagyunk, ha megkérdezzük magunktól, megennénk-e egy darab gyümölcsöt. Ha igen, valószínűleg valóban éhesek vagyunk, ha nem a válasz, könnyen lehet, hogy csak nassolni vágyunk. A másik tudatosítási módszer, ha elképzeljük a hosszútávú hatásokat: elhízás, egészségi állapotromlás, csökkent energiaszint. Ezeket a képeket vizualizálva könnyebb lehet ellenállni a csábításnak. Ha a nasi mellett döntünk, csoki vagy chips helyett válasszunk friss gyümölcsöt vagy egy kis pohár sovány natúr joghurtot, esetleg rágcsáljunk sárgarépát, céklát, karalábét zöld fűszeres túróba mártogatva.

Csökkentsük a stresszt!

Különösen a krónikus stressz sokszor arra késztet, hogy több és cukrosabb, magasabb kalóriatartalmú ételt fogyasszunk. Gondoljunk csak a „stresszevő” kifejezésre. Ezért a stresszcsökkentő módszerek – a sétálástól a sportoláson és a meditáláson keresztül a mély légzésig – új irányt mutatnak az evés helyett.

Kerüljük az éhezést!

 A szigorú diétát tartók gyakrabban éreznek kínzó éhséget és sóvárognak bizonyos ételek után. Ennek - és a sokkal súlyosabb következmények - elkerülése érdekében is fontos, hogy a testsúlycsökkentő étrend kiegyensúlyozott, és lehetőleg dietetikus által személyre szabott legyen. Segíthet, ha mindig ugyanabban az időpontban eszünk, így azt is könnyű eldönteni, étkezési időben jön-e az érzés. Az is beválhat, ha egészséges snacket készítünk a kezünk ügyébe, hiszen még mindig jobb répát vagy almaszeletet ropogtatni, mint csokit.

Fogyasszunk több fehérjét!

 A fehérjefogyasztás jelentősen csökkenti az éhséget. Az Obesity szaklapban közölt kutatás szerint például azok az elhízott férfiak, akiknél a napi kalóriamennyiségen belül 25 százalékkal növelték a fehérjebevitelét, sokkal kevésbé éreztek sóvárgást. A Nutrition Journal cikke szerint pedig a reggelire fogyasztott fehérje védte meg leginkább a túlsúlyos tinédzser lányokat a sós ételek iránti vágytól. Kövessünk tudatosan teljes értékű étrendet!
„Nem szabad túl szigorúnak lenni önmagunkhoz, egyes étrendek kifejezetten megengedik a +csalónapot+ is, amikor enyhíthetünk a megszorításokon"
- hangsúlyozta Szarka Dorottya.
 A teljes értékű, személyre szabott étrend – amely figyelembe veszi a célokat, az esetleges érzékenységeket, intoleranciát és nem utolsósorban az ízlést – meglepően jól tudja ellensúlyozni az édesség, a pékáruk, a tészták utáni sóvárgást. Egy jól felépített diéta mellett ugyanis nem teper le senkit az éhség és a szervezet sem küld vészjelzéseket, hogy szüksége van plusz boldogságforrásokra – tett e hozzá az Életmód Orvosi Központ dietetikusa.
2018.09.19 14:14
Frissítve: 2018.09.19 14:14