kiállítás;Chagall;Bilbao;Guggenheim Alapítvány;

A bilbaói Guggenheim Múzeum merészen jellegzetes, hajóformát idéző épülete

- Költészet a vásznon

Káprázat és valóság Marc Chagall képein a bilbaoi Guggenheim Múzeum időszaki tárlatán.

Kevés olyan csodálatos szerelmi vallomást látni festményen, mint ahogy Chagall ábrázolja feleségével való kapcsolatát L'anniversaire (Születésnap) című 1915-ös képén. A levegőben találkozó szerelmespár mesebeli boldogságot sugároz, a semleges színű ruhában vörös padlóról elrugaszkodott férfi és nő, az asztalon lévő teríték, a mintás lakástextilek és nem utolsó sorban a nő kezében lévő virágcsokor csodálatos álomvilágot visz nézője elé. Pedig az 1887-ban az oroszországi Vityebszkben haszid zsidó családba, Moise Zaharovics Sagalov néven született Chagall nem csupán kurzusidegen művész volt hazájában, de családját házkutatásokkal zaklatták, vagyonukat elkobozták, az első világháborúban katona volt, később Párizsban telepedett le, majd a német megszállás elől New York-ba menekült, majd visszaköltözött Európába, szinte végig élte az egész XX. századot. Színes, légies és fantáziadús festői világa azonban hányattatott sorsa ellenére, vagy tán épp emiatt mindvégig megmaradt. 

Chagall Születésnap című képe 1915-ből
Titáncsoda BilbaobanA Guggenheim Múzeum tökéletes példája annak, hogy egy ikonikus épület hogyan tudja formálni egy nagyváros összképét. Bilbao, Spanyolország 5. legnagyobb városa a kilencvenes évek közepéig leginkább sokszoros spanyol bajnok futballcsapata, az Athletic Bilbao miatt volt ismert világszerte, ám az 1997-ben a Nervión folyó partjára épített kortárs művészeti intézmény, a Guggenheim Múzeum a kulturális világtérképen is kiemelt szerepet adott a baszk fővárosnak. Az intézmény a Torontóban 1929-ben született, Los Angelesben élő Pritzker- és Arany Oroszlán díjas világsztár-építész Frank Gehry alkotása, aki a hajóformát idéző épületről azt mondta, hogy: „az élek véletlenszerűsége a fények mozgását követi". A szoborszerű acélszerkezetű, 24 ezer négyzetméteres, titánborítású épület merészségével megihlette az utcai művészeket, megváltoztatta a város imázsát és turisták sokaságát vonzza Bilbaoba.

Az ifjú Chagall az 1910-es években még kereste, de egyre magabiztosabban találta meg önmagát. A kiállításon látható ahogy megörökítette Bellával, a feleségével és kislányával Idával közös hétköznapjait és miliőit (Moi ét mon village, La chambre jaune) éppúgy, ahogy önmagát (Portrait de l'artiste), az első világháborút, a haszid zsidóközösség mindennapjait (Le juif en noir et blanc). Képein ott a kor művészeti élete (Hommage á Apollianaire (1913)), (Appollinaire et Cendrars) és az átalakuló Oroszország. Az 1917-es forradalom történései, a mögötte meghúzódó eszmék őt is foglalkoztatták, politizált, utána a vityebszki művészet népbiztosaként ő irányította a múzeumok, művészeti események és iskolák működését. Ebben az évtizedben készült művein még alig sejlik a sötét jövő, de már megjelenik az őt olyannyira jellemző kapocs olyan világok között, amelyek előtte, azóta és nélküle homlokegyenest ellentétesnek tűnnének.

Info:

Marc Chagall: The breakthrough years (Az áttörés évei) 1911-19

Guggenheim Múzeum, Bilbao

A kiállítást a Kunstmuseum Basel rendezi együttműködésben a Guggenheim Múzeum Bilbao-val

Nyitva: szeptember 2-ig  

Hommage á Apollinaire című festménye 1913-ból
A múzsa„Jegyesem minden reggel és este megjelent a műteremben, hordta hozzám a finom süteményeket, sült halat, forralt tejet, és különféle színes szöveteket is hozott, meg deszkát, amiből állványt csinálhattam. Csak az ablakomat kellett kinyitni, és Bellával együtt behatolt a szobámba a kék esti levegő, a szerelem, virágok, minden … Talpig fehérben vagy talpig feketében már régóta ő lebegett a vásznaim felett, ő vezette az ecsetemet. Egyetlen képet, metszetet se adtam ki a kezemből, amíg tőle meg nem kérdeztem: igen vagy nem? ...” (Marc Chagall)

Guillaume Apollinaire: Európán keresztül

(Travers l’Europe) 

M. Ch.-nak

Rotsoge

Biborszínü arcod hidroplánná alakítható biplánod

Kerek házad ahol egy füstölt hering úszik

A szempillák kulcsa kell nekem

Szerencsére találkoztunk Panado úrral

És etekintetben nyugodtak vagyunk

Mit látsz M. D. barátom

90 vagy 324 egy ember a levegőben egy borjú ki anyja hasából kitekint

Az utakon sokáig kerestem

Annyi lehúnyt szem az utak mentén

Esőtől sírnak a fűzfák

Nyisd ki nyisd ki nyisd ki nyisd ki nyisd ki

Nézd csak de nézd csak

Az öregember mossa lábát a lavórban

Una volta ho inteso dire Che vuoi

A gyerekkorotokra gondolva sírni kezdtem

Te meg az iszonyat liláját mutatod nekem

Az a kis kép a kocsival azt a napot juttatta eszembe

Piros kék sárga zöld és mályvaszín foltokból összeállt napot

Amikor vidékre mentem egy bájos kéménnyel aki pórázon vezette kutyáját

Nincs már meg nincs meg a kis nádsípod

A kémény messze tőlem orosz cigarettákat szív

Kutyája az orgonákat ugatja

És elfogyott a mécses

A ruhára szirmok szemeregtek

Két aranygyűrű a saruk mellett

Kigyulladt a napon

Míg hajad az áramszedő

A tarka lángokba öltözött Európán keresztül

(Vas István fordítása)

Félretolt terv 2003-ban még úgy hírlett, hogy New York, Las Vegas, Berlin, Velence után Budapesten is létrehoznak Guggenheim Múzeumot, és az Andrássy úti Párisi Nagy Áruház - Divatcsarnok - ad majd helyet a gyűjteménynek. Solomon R. Guggenheim üzletember 1937-ben hozta létre kortárs művészettel foglalkozó alapítványát, az absztrakt gyűjteménynek otthont adó első múzeumot végül 1959-ben építették meg New Yorkban. A közepén átriummal, az ég felé törekvő belső folyosójával, különleges fényeivel építészeti ikonná vált a Frank Lloyd Wright tervezte épület. Később az alapítvány világszerte terjeszkedni kezdett. Sok város küzdött azért, hogy a hálózat tagja lehessen, most Abu Dhabiban épül Guggenheim Múzeum szintén Frank Gehry tervei alapján. A budapesti Párisi Nagy Áruház azóta többször váltott tulajdonost funkciót és arcot, Budapest pedig (egyelőre?) kimaradt a Guggenheim-brandből.

A mexikói művész testi fájdalmakkal és magánéleti csalódásokkal teli életében a festészet jelentette a gyógyírt. Frida Kahlo képei először láthatóak Magyarországon.