Patthelyzetet hozhat a fideszes buszcég bedőlése

Publikálás dátuma
2018.07.13 07:30

Fotó: kormany.hu/ Botár Gergely
Befagyaszthatja a kormány a BKV régen elaggott járműparkjának a felújítását.
Szorult helyzetbe került a BKV, a „nemzeti buszgyártó cég” szerepére kiválasztott Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (IEAG) becsődölése után a közlekedési vállalatnak most máshonnan kell mielőbb legalább két tucat buszt szereznie. Hamarosan el kell kezdeni ugyanis a hármas metró középső szakaszának felújítását, és a pótló járatokhoz elengedhetetlenek az új buszok. Szakmai forrásaink szerint elképzelhető ugyan, hogy a súlyos építőipari munkaerőhiány miatt végül „szétcsúszik” a metró egyes szakaszainak a felújítása, így a BKV egyik szakaszról a másikra vezényelheti át a pótlóbuszokat, de ez legfeljebb lélegzetvételnyi időt ad a cégnek. A közlekedési vállalat buszflottája ugyanis elöregedett, óvatos becslések szerint is legalább évi 30 új buszra lenne szükség a működőképesség fenntartásához. Úgy tudni: miután a BKV és a Volán nyakára erőltetett kormányközeli buszgyártó kiesett a csatasorból, most a fővárosi cég arra kéri az ügyben illetékes Palkovics László innovációs minisztert, hogy engedélyezze, újra maga a közlekedési vállalat szerelhessen össze járműveket. Így évente egy tucat új busz állhatna forgalomba. Csakhogy egyesek szerint kérdéses még az is: akarja-e egyáltalán a kormány azt, hogy mielőbb megoldódjon a buszmizéria? Forrásaink szerint ugyanis a Budapest megrendszabályozásán ügyködő Orbán-kabinet az önkormányzati választásokig elhúzódó patthelyzetet alakíthat ki.
Az mindenesetre tény, hogy nem csak szakmai szempontok este latba ebben az ügyben. Egy forrásunk arra emlékeztetett: már az év elejére teljesen nyilvánvalóvá vált a IEAG-ra épített „buszstratégia” működésképtelensége. A BKV-nak 2,7 milliárd forintért 30 Modulo buszt ígérő cég rendre nem tudott eleget tenni a szerződési határidőknek, és – mint arról lapunk is írt – műszaki gondok voltak a konstrukcióval. A kormány azonban, aligha függetlenül a tavaszi választástól, a az év első felében még „nem engedte” bedőlni a 2016-ban meghirdetett „nemzeti buszstratégia” letéteményesének számító Fidesz-közeli vállalkozást. Most mégis látványosan elengedték a cégvezetés kezét. A vállalkozást finanszírozó Mészáros Lőrinc-közeli MKB felmondta a cég hitelét, mire a súlyosan eladósodott üzem csődvédelmet kért maga ellen. A BKV és a Volán erre hivatkozva próbál most megszabadulni a rájuk erőltetett IEAG-szerződésektől. Ez azonban nem lesz könnyű: nem sokkal a csődeljárás bejelentése után a Palkovics-féle Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) nagy hirtelen „stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek” nyilvánította az egyébként hónapok óta gyakorlatilag nem üzemelő IEAG-t. Stratégiai cég esetében pedig nem lehet csak úgy felmondani a szerződéseket. Ha a cég (vagy a kormány) köti az ebet a karóhoz, úgy a BKV és a Volán könnyen beleragadhat a rájuk erőltetett megrendelésekbe. Van erre esély. Az ITM közleménye szerint a kormány továbbra is „nemzetgazdasági érdeknek” tekinti a hazai buszgyártást. Az IEAG egyébként iskolapéldája annak, hogy hiába van egy cégnek kormányközeli tulajdonosi köre, hiába garantálja a személyre szabott jogszabályokat és az egyszereplős piacot a politika, a magas hozzáadott értéket megkövetelő ágazatban a siker így sem biztos. Márpedig forrásaink egyöntetű véleménye szerint a Matolcsy György unokatestvéréhez, Szemerey Tamáshoz is köthető főtulajdonos Mészáros Csaba vállalkozásának a fő problémája a krónikus szakemberhiány volt. Így hiába tette a kormány különféle jogszabály módosítással gyakorlatilag megkerülhetetlenné a buszgyártót, az végül még az ajándékba kapott, személyre szabott megrendeléseknek sem tudott megfelelni.
2018.07.13 07:30
Frissítve: 2018.07.13 07:30

Búcsúzik a nyár: tízfokos lehűlést hoz a hétvége

Publikálás dátuma
2018.09.21 16:43
Illusztráció/Shutterstock
Fotó: /
A frontot viharossá fokozódó északnyugati szél és eső, zápor kísérheti. Hétfőn még erősebb hidegbetörés éri el a térségünket.
Szombaton erős hidegfront vonul át térségünk felett, és mögötte több, mint 10 fokkal hidegebb levegő éri el a Kárpát-medencét – derül ki az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) előrejelzéséből. Országszerte erősen felhős vagy borult lesz az ég, csupán késő délután, északnyugaton kezd majd szakadozni a felhőzet. Napközben többfelé várható eső, zápor, északkeleten egy-egy zivatar sem kizárt. Az északnyugati, északi szél átmenetileg sokfelé viharossá fokozódik, estére azonban mindenhol jelentősen mérséklődik a légmozgás. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet 11 és 18 fok között alakul. A legmagasabb nappali hőmérséklet a Dunántúlon és az Északi-középhegység térségében 14 és 20, az Alföldön még 20 és 24 fok között valószínű. A fővárosra és Pest, Baranya, Bács-Kiskun, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Nógrád, Somogy, Tolna, Vas Veszprém és Zala megyére elsőfokú figyelmeztetést adtak ki, az érintett területeken a legerősebb széllökések meghaladhatják a 70 km/órát.
Vasárnap a változó felhőzet mellett általában több órára kisüt a nap, kevesebb napsütésre az északi megyékben számíthatunk. Csapadék nem valószínű. A délnyugati szél többfelé megélénkül, késő délutántól megerősödik. A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet 5 és 12, a legmagasabb nappali hőmérséklet 18 és 23 fok között alakul. Hétfőn egy másik, erősebb hidegbetörés éri el a térségünket; csapadékkal, viharos, orkánerejű széllel.  A hirtelen érkező, nagy változás még azok szervezetét is megviseli, akik nem érzékenyek az időjárás változásaira. Az átvészelést ugyan némileg segítheti, hogy a múlt hét nyugodt időjárása miatt a szervezetünk feltöltődhetett, viszont az, hogy az augusztusi időjárás ilyen sokáig kitartott, azt eredményezi, hogy rendkívüli gyorsasággal, normális átmenet nélkül váltunk évszakot, ráadásul azonnal az ősz végébe érkezünk: kifejezetten novemberi időjárási körülményekkel kell szembesülnünk – mondta a Népszavának Pintér Ferenc meteogyógyász, a Meteo Klinika igazgatója. Biztos, hogy rengeteg ember fog tapasztalni a hidegfronttal, illetve a nagy változásokkal járó tüneteket, az erről szóló cikkünket itt olvashatja.
2018.09.21 16:43
Frissítve: 2018.09.21 16:43

Már céldátuma sincs az e-jegyrendszer bevezetésének

Publikálás dátuma
2018.09.21 15:54
Így néz majd ki a jegyérvényesítés
Fotó: Népszava/ Tóth Gergő
Tavaly a BKK még azt ígérte, hogy 2018 elejétől végre valóban elindul a RIGO.
Most már céldátuma sincs a budapesti elektronikus jegyrendszer, a RIGO bevezetésének – írja a napi.hu. A közlekedési szervezet a portált arról tájékoztatta, hogy a projekt jelentős átütemezésére és újratervezésére volt szükség, mert az eredeti szerződések megkötését követően a beruházás lényeges elemeit érintő jogszabályok is megváltoztak, melyek hatásait az eredeti konstrukció nem volt képes kezelni. Ilyen például a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény és végrehajtási rendeleteinek változása, amely alapvetően érintette a kártyakibocsátást és az ahhoz kapcsolódó regisztrációs folyamatokat. 
„A projekt ütemterve a fenti okok miatt átdolgozás alatt áll, végleges új formáját az említett szerződésmódosításokkal nyeri el, melynek része az EBRD és a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyása is. A rendszer üzembe helyezésének időpontját ezt követően lehet meghatározni”
– magyarázta a csúszás okát a BKK.
Jelenleg a rendszer működtetéséhez szükséges infrastruktúra telepítése, szoftverfejlesztések, oktatások, illetve tesztelési feladatok elvégzése zajlik. Tavaly a BKK még azt ígérte, hogy egy évtizednyi vajúdás után 2018 elejétől végre valóban elindul a papír alapú jegyeket felváltó és a bliccelőket kiszűrő, modern elektromos jegy- és beléptetőrendszer (amit a rugalmas, integrált, gazdaságos és okos szavak kezdőbetűi alapján RIGO névre kereszteltek). Egy-két tesztpéldány felszerelését leszámítva azonban nyoma sincs a rendszer bevezetésének, sőt – mint nemrég megírtuk – információink szerint tovább csúszik a 2004 óta húzódó vállalkozás (akkor még 2006-os céldátumot mondtak). Bár az Index és a Zoom is arról írt, hogy „csak” egy évvel halasztják a projekt indítását, volt olyan forrásunk, aki belső, hivatalos iratokon 2020-as céldátumot látott. Informátoraink azzal kapcsolatban is szkeptikusak voltak, hogy egyáltalán működhet-e a rendkívül bonyolultra és nehézkesre tervezett rendszer, sokak szerint ugyanis a RIGO problémái a nem átgondolt tervezésből adódtak.      
2018.09.21 15:54