Bioritmus;nyaralás;étkezés;egészséges táplálkozás;hízás;

2018-08-01 15:58:06

Hogyan ne hízzunk nyaraláskor?

Nagyon bosszantó lehet, sőt komoly lelkiismeret-furdalást is okozhat, ha az év közben – nagy nehezen – betartott életmód-szabályainkat megszegve súlyos pluszkilókkal térünk haza a nyaralásból. Megkérdeztük a dietetikust, mit lehet tenni, hogy ez ne így legyen, sőt, ha lehet, a „kecske is jól lakjon és a káposzta is megmaradjon.”

Lazuljunk!

Ebben az egy-két hétben minden beleférhet: ne sanyargassuk magunkat, és ne is legyen lelkiismeret-furdalásunk a „bűnözések” miatt. Nincs szükség teljes lemondásra, az a cél, hogy úgy tudjuk megtervezni a napi étkezéseket, hogy a nyaralás végén elmondhassuk: mindent megkóstoltunk, amit szerettünk volna, minden napra jutott ízélmény, de nem estünk túlzásokba. Ezért az a legjobb, ha kicsit lazábban, de tudatosan eszünk. Ez nem is csak a hízás, hanem a gyomorrontás és akár a túlevés következtében kialakuló rossz közérzet elkerülése érdekében fontos. Az ugyanis, ha degeszre esszük magunkat, csak éppen abban a pillanatban jó, utána a tele gyomor mindent elront.

Tervezés és mértékletesség

Nem mindegy, hogy bel- vagy külföldi és önellátó vagy teljes, akár minden pillanatban etetős, azaz all inclusive ellátásos nyaralásra megyünk, de általánosságban minden esetében ugyanarra van szükség: tudatosságra és mértékletességre – mondta a dietetikus. Átgondoltan vásároljunk, ha étel-túlkínálat van, csak kis mennyiségeket vegyünk. Próbáljuk végiggondolni, valóban éhesek vagyunk-e vagy csak elcsábultunk: az ételek látványa, illata, gondolata ösztönöz evésre.

Lángostól jégkrémig

A legnehezebb dolgunk a hazai strandokon van, hiszen a büfék étel- és italkínálata van legmesszebb az egészségestől. Nyáron általában ugyan kevésbé kívánjuk a zsírban dús ételeket, de ha megérezzük például a lángos illatát, szinte biztos, hogy beállunk a sorba, ahol aztán a további - zsírban és szénhidrátban rendkívül gazdag – kihívásokkal szembesülünk: palacsinta, gofri, hamburger, pizza, fagyi, stb. Viszont általában van hekk is, ami kovászos uborkával a legjobb választás. Vannak helyek, ahol van grillezett hús, amihez zöldséget vagy salátát is lehet kérni. A dietetikus azt javasolja, ha elcsábultunk, azt tekintsük a nap főétkezésének, a többinél pedig kompenzáljunk, azaz figyeljünk, hogy friss zöldségekben és fehérjében gazdag, zsírban és szénhidrátban, valamint kalóriában szegény ételeket fogyasszunk. Például, ha egyáltalán a lángos után vacsorázunk, könnyű salátát együnk. Fontos az is, hogy ne cukros üdítővel vagy több liter sörrel „csapassuk le” az ilyen ételeket. Vizet viszont sokat igyunk, az egész nyaralás alatt.

A dietetikus azt ajánlja, alkossunk szabályokat, például fogadjuk meg, hogy egy nap egyszer eszünk strandételeket, és állítsunk össze heti forgatókönyvet is: a lángost másnap váltsa például jégkrém, majd pizza, utána pedig a hamburger.

Tengerparton minden könnyebb

Külföldön, például a népszerű mediterrán országokban könnyebben lehet egészségesen enni, egyszerű jó minőségű tengeri halakhoz és herkentyűkhöz, zöldségekhez jutni, és olívaolajat használnak a főzéshez. És az esténként jóleső – egy pohár – vörösbor sem túl drága. Kihívások, természetesen, ezekben az országokban is vannak, az édességek például akár komoly kalóriabombák is lehetnek. Ezért itt is célszerű először feltérképezni a beszerzési lehetőségeket: hol miket lehet kapni, hova lehet beülni, és ezek alapján heti ütemtervet készíteni - és azt betartani - : mikor, hol és mit szeretnénk enni.

A bőség megzavar

A svédasztalos ellátás sokak számára veszélyes terep, hiszen nehéz keveset enni és megállni azt, hogy mindent megkóstoljunk, de a szállodákban általában bizonyos időközönként ismétlődnek az ételek, így nem feltétlenül kell már az első napon az összes ételből enni, remélhetjük, hogy lesz még rá lehetőség. Sokakkal előfordul, hogy több körben is telepakolják a tányérjukat és a végén már nem is tudják, mi mindent ettek össze. Ebben a helyzetben is az a jobb megoldás, ha először körbenézünk, felmérjük a kínálatot és megtervezzük, miket szeretnénk megkóstolni, és nem szedünk az első szembejövő ételtől kezdve mindenből, ráadásul nem is keveset. Így azt is elkerülhetjük, hogy nem veszünk észre valamit, amit szívesen ennénk, de már nem marad rá kapacitásunk – mondta a dietetikus.

Mozduljunk meg!

Ha van lehetőségünk, igyekezzünk a pihenést aktívra tervezni: a napon fekvés mellett legyen a programban városnézés, kirándulás, túrázás és akár kifejezetten sportolás, például kocogás, tempós gyaloglás, biciklizés, labdajátékok is - ez segíthet az indulás előtti súlyunk megtartásában. Az egészséges táplálkozás általános szabályai szerint a reggelinek kell a legkisebb, az ebédnek a legnagyobb és a vacsorának a kettő közötti mennyiségű étkezésnek lennie. Ha nyaraláskor a vacsora a bőségesebb, este fedezzük fel a környéket. A séta segíti az emésztést és a jó alvást is, ami hozzájárul a mentális és fizikai pihenéshez. Ha teleesszük magunkat, nem biztos, hogy megfelelő minőségben tudunk éjjel pihenni, és ha ez többször is előfordul, akár hullafáradtan is visszatérhetünk a nyaralásból.