Személycserék készítik elő az állami közlekedési óriás születését

Publikálás dátuma
2018.08.02 13:53

Fotó: MTI/ Kovács Attila
Dávid Ilona a Volánbusz, Homolya Róbert a MÁV elnök-vezérigazgatója. Szivek Norbert MNV-vezér távozását már szerdán bejelentették, utódjának kinevezéséről hamarosan döntenek.
Dávid Ilonát a MÁV korábbi vezetőjét nevezte ki a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatójának a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter. Fekete Antal, a cég vezetője közös megegyezéssel távozik – közölte Bártfai-Mager Andrea kommunikációs stábja csütörtökön az MTI-vel. Ugyancsak csütörtökön jelentették be, hogy a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. élére Homolya Róbertet nevezte ki Bártfai-Mager Andrea (Dávid Ilona közös megegyezéssel távozott a vasúttársaságtól). Az ő neve onnan lehet ismerős, hogy az OLAF az ő személyének összeférhetetlensége miatt javasolta több mint 3 milliárd forint támogatás visszavonását: Homolya érdekeltségein keresztül, alvállalkozóként részt vett olyan közbeszerzések lebonyolításában, amelyeket aztán a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnökhelyetteseként felügyelt is. A miniszteri közleményben azt írták, hogy Dávid Ilona irányítása alatt a MÁV-csoport adósságállománya ötödére esett vissza, a társaság nyereségessé vált, és jelentős hatékonyságnövelő lépéseket tett a cég sikeres működésének érdekében. A leköszönő Volán-vezérigazgató, Fekete Antal 2015 áprilisától irányította a céget, közös megegyezéssel történő távozását követően állítólag más területen képzeli el jövőjét.         

Szivek is távozott

Az már szerdán kiderült, hogy augusztus 31-i hatállyal, közös megegyezéssel távozik a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. vezérigazgatója, Szivek Norbert – ezt a társaság megváltozott feladat- és hatáskörével indokolta a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter sajtó és kommunikációs főosztálya. Utódjának kinevezéséről hamarosan döntés születik. Bártfai-Mager Andrea a jövőben a nemzeti vagyon kezelésének stratégiai kérdéseiben tanácsadóként számít Szivek Norbert szaktudására. Korábban mi is beszámoltunk arról: egy kormányrendelet értelmében a MNV helyett a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter lesz több állami mamut tulajdonosi jogainak gyakorlója is, hozzá tartozik majd a villamos művek, a Volánbusz és a Szerencsejáték Zrt is. A bejelentés a kormányzati központosítás egyik előjele lehet, egyebek mellett megágyazhat a MÁV és a Volán összevonásának is. 

Egy jegy a vonaton és a buszon

Mosóczi László, az innovációs tárca államtitkára a Magyar Időknek arról beszélt, hogy országos közlekedési tarifaközösség létrehozásán dolgozik a kormány, a távolsági autóbuszokon, vonatokon, városi járműveken egyetlen jeggyel lehet majd utazni. Az innovációs tárca államtitkára úgy vélte, első körben nem szükséges egyetlen cégcsoportba összevonni az állami közlekedési vállalatokat.  „Előkészítjük a közúti-vasúti közösségi közlekedési rendszerek összehangolását, hogy egységes menetrendi, utastájékoztatási és – ami a legfontosabb – jegyrendszert hozzunk létre 2020-ra. Ez magában foglalja a vasúti és buszjáratok párhuzamosságainak kiszűrését, a csatlakozások biztonságos megszervezését, de azt is, hogy az ország két pontja közt utazva csak egy jegyet kelljen megváltanunk, függetlenül attól, hogy ehhez hányfajta szolgáltatást kell igénybe vennünk, hányszor szállunk át buszról vonatra, helyi járatról helyközire” – mondta Mosóczi.

A régi-új vezetők

Dávid Ilona közgazdász, 2010-2012-ig a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója, 2012-től a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöke, 2017 óta a Mol Nyrt. felügyelő- és auditbizottsági tagja. A GYSEV Zrt.-ben és a Mol Nyrt-ben vállalt tisztségét a jövőben is betölti. Homolya Róbert jogász, közlekedéspolitikai szakember 2015 és 2017 között a Miniszterelnökségen töltött be miniszterelnöki biztosi, majd kormánybiztosi pozíciót, 2017-től pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkáraként látta el a szakterület irányítását.
2018.08.02 13:53
Frissítve: 2018.08.02 15:28

Kevesebb gázzal vágunk neki a télnek, mint tavaly

Publikálás dátuma
2018.10.17 08:30

Fotó: Népszava/ Szalmás Péter
Bár az államtitkár szerint a tározók jobban fel vannak töltve, mint 2017-ben, az adatok nem ezt mutatják. Nagyon megijedni azért nem kell.
Az adatok cáfolják Kaderják Péter energiaügyi államtitkár közmédiában tett – az MTI által idézett kijelentését – miszerint a hazai gáztárolók jelenlegi, 4,6 milliárd köbméteres, 73,5 százalékos töltöttsége magasabb lenne a tavalyinál. A Gas Infrastructure Europe adatsora szerint az arány október eleje óta valójában 70-71 százalék, ami ráadásul az utóbbi napokban visszaesett 69 százalékra. Ez számításunk szerint közel 4,6 milliárd köbméter. Az arány tavaly ugyanekkor ténylegesen 73 százalékon állt, valójában magasabb, 4,7 milliárd köbméteres töltöttség mellett. Ráadásul ez visszaesés helyett később 74 százalékig emelkedett. Az állami MVM tulajdonában lévő Magyar Földgáztároló mintegy 4,5 milliárd köbméteres egységeiben jelenleg 2,7 milliárd köbméter áll. Habár Fritsch László vezérigazgató korábban lapunknak úgy vélte, novemberre felfuthatnak a tavalyi 2,9 milliárd köbméteres csúcsig, az adatok tanúsága szerint egységeik egy részéből október 1. óta erőteljes a kitárolás. A szintén állami MFB irányította MMBF 1,9 milliárd köbméteres algyői tárolója 1,84 milliárd köbméterrel majdnem csurig tele van, bár már innen is nyertek ki gázt. Ennek az egységnek része az ország 1,2 milliárd köbméteres, eddig még soha fel nem szabadított úgynevezett stratégiai gázkészlete is. 
Szakértők szerint, a hidegek miatt emelkedő fogyasztást az Oroszország, illetve Ausztria felőli behozatallal, illetve a hazai kitermelés fokozásával is biztosíthatják, a hazai gáztárolók jelentős mérete és a betárolt mennyiség a viszonylag szerény arányok ellenére se aggasztó.
2018.10.17 08:30
Frissítve: 2018.10.17 08:30

Csökkent az üzemanyagok ára

Publikálás dátuma
2018.10.17 08:21

Fotó: Népszava/ Szalmás Péter
Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomásoknál.
Bruttó 7 forinttal csökkentette literenként a benzin és 2 forinttal a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán a Mol Nyrt. A csökkenéssel a benzin ára 399 forint, míg a gázolajé 433 forint lett. A gázolaj ára múlt szerdán változott legutóbb, akkor 8 forinttal emelkedett, a benzin előző pénteken drágult 5 forinttal. Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között. A benzin ára 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.
Szerző
2018.10.17 08:21
Frissítve: 2018.10.17 08:21