Trombózis után sem tilos a mozgás

Publikálás dátuma
2018.08.03. 14:14
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: Shutterstock
A rendszeres testmozgás az egészséges életmód fontos eleme, de trombózist követően nem mindegy, hogy milyen sportot választ az ember, és azt milyen intenzitással űzi – mondta Prof. Dr. Blaskó György belgyógyász, klinikai farmakológus, a Trombózisközpont orvosa.
A mozgásnak számos jótékony hatása ismert: elősegíti a testsúly normalizálását, a cukorbetegség megelőzését és gyógyítását, valamint a szív- és érrendszer egészsége érdekében is nélkülözhetetlen, de segít a trombózis elkerülésében és a kezelésében is – mondta Prof. Dr. Blaskó György, a Trombózisközpont orvosa. Így előfordulhat, hogy súlyos genetikai elváltozást hordozó emberek sokáig nem kapnak trombózist, ha megfelelően sportoltak. 

„Jelenleg a trombózis molekuláris okainak csupán közel 60 százalékát tudjuk pontosan leírni. Ennek ellenére kezelnünk kell. Ebben jelentős szerepe van a fizikai aktivitásnak, amihez eleinte mindenképpen szakember közreműködése szükséges”

– mondta a szakorvos.

Nem mindegy: mit, hányszor és hogyan

Trombózis után nagyon fontos az alsó végtag izmainak mozgása, az úgynevezett izompumpa. Hasznos lehet a futás, a gyaloglás, az úszás, a tenisz, a squash, a pingpong is. Heti két-három alkalommal 1-1,5 óra lenne az optimális, és ezt jó lenne évekig folytatni. A terhelést ajánlatos igen fokozatosan végezni, kezdetben pár kilométer séta, majd kocogás következzen – tanácsolta a professzor. Bizonyos sportok űzése azonban veszélyes lehet azokra, akinek trombózisuk volt, vagy genetikailag veszélyeztetettek: ilyen a futball és az olyan küzdősportok, amelyekben ütés és rúgás van.
Szerző
Frissítve: 2018.08.03. 14:30

Az antibiotikum másképp hat nyáron

Publikálás dátuma
2018.08.02. 15:15
Illusztráció: AFP
Bizonyos gyógyszerek napfény hatására bőrkiütéseket, csalánkiütést, ekcémát okozhatnak. Leggyakrabban az antibiotikumok és a gyulladáscsökkentő krémek használata miatt kialakult bőrtünetekkel kell orvoshoz fordulni – mondta a bőrgyógyász..

Kiütések

Érdemes elolvasni a gyógyszerek dobozában található leírást, amiből az is kiderül, hogy a készítmény okoz-e fényérzékenységet – hívta fel a figyelmet dr. Garaczi Edina bőrgyógyász-allergológus, a Budai Allergiaközpont orvosa. Az ilyen típusú gyógyszerek UV-sugárzás hatására oxigén szabad gyököket szabadítanak fel, így károsítják a bőrt. 
A készítmények a napfény hatását felerősítik, úgynevezett fototoxikus reakciót váltanak ki, így rövid idő alatt napégést, hólyagos bőrtüneteket okozhatnak a napnak kitett területeken. Jellemző a rövidnadrág viselése mellett a lábszárakon, az alkarokon a póló vonaláig, nyakon, dekoltázson, arcon megjelenő vörös, viszkető, sokszor hólyagos bőrtünetek kialakulása.
Fontos tudni, hogy a tünetek megjelenése nem egyénfüggő, mindenkinek számítania kell rá, ha fényérzékenységet okozó gyógyszert szed vagy krémet használ, és a napon tartózkodik. 

„A legtöbb panasz a nyári időszakban szedett antibiotikumok (tetracyclin, doxycyclin, ciprofloxacin) miatt jelentkezik, de sok esetben találkozom az izomhúzódásokra, ízületi fájdalmakra használt krémek miatt jelentkező tünetekkel"

– mondta dr. Garaczi Edina.

Fényérzékenységet okozhatnak a fájdalom- és gyulladáscsökkentők (ibuprofen), a vízhajtók (furosemide, hydrochlorothiazide), szívritmus szabályozók (amiodaron, quinidine) és a gombaölő készítmények (griseofulvin) is.

Fotoallergiát is okozhat

A gyógyszerek fotoallergiát is kiválthatnak, ami egy szerzett immunológiai válaszkészség, és csak azoknál alakul ki, akik érzékennyé váltak a fényérzékenységet okozó hatóanyaggal szemben. A hátterében az immunrendszer túlfokozott válaszkészsége van, tehát allergiáról beszélünk. A különbség a tünetek megjelenésében is megfigyelhető: a fotoallergia tünetei nemcsak a fénnyel való érintkezés helyén jelennek meg, hanem egyéb bőrfelületeken is. A napégéshez hasonló bőrelváltozás, égő érzés a szemben, bőrpír, hólyagok, csalánkiütés, ekcémaszerű bőrelváltozás viszketéssel, duzzanattal, nedvedzéssel és hámlással jelentkezhetnek.

Megelőzés és kezelés

Ha gyógyszer okozhat fényérzékenységet, alkalmazásának ideje alatt kerülni kell a közvetlen napfényt, illetve használjunk fényvédő krémet, ha a szabadban tartózkodunk. Ha mégis panaszaink jelentkeznek, a kezeléséhez antihisztamin és helyileg alkalmazott gyulladáscsökkentő - szteroidtartalmú - krémek használhatók. A megelőzéshez védőruházat viselése javasolt, ugyanis a magas faktorszámú napvédő krém nem minden esetben jelent elegendő védelmet. Fotoallergiásoknál csak a szigorú fényvédelem betartásával előzhetők meg a tünetek.
Szerző
Frissítve: 2018.08.02. 15:35

Hogyan ne hízzunk nyaraláskor?

Publikálás dátuma
2018.08.01. 15:58
Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels
Nagyon bosszantó lehet, sőt komoly lelkiismeret-furdalást is okozhat, ha az év közben – nagy nehezen – betartott életmód-szabályainkat megszegve súlyos pluszkilókkal térünk haza a nyaralásból. Megkérdeztük a dietetikust, mit lehet tenni, hogy ez ne így legyen, sőt, ha lehet, a „kecske is jól lakjon és a káposzta is megmaradjon.”

Lazuljunk!

„A nyaralás a kikapcsolódásról szól, nem arról, hogy halálra stresszeljük magunkat azon, hány kalóriát ettünk és be tudjuk-e tartani a táplálkozási szabályainkat”

- mondta Barcza Zsuzsanna dietetikus a Népszavának.

Ebben az egy-két hétben minden beleférhet: ne sanyargassuk magunkat, és ne is legyen lelkiismeret-furdalásunk a „bűnözések” miatt. Nincs szükség teljes lemondásra, az a cél, hogy úgy tudjuk megtervezni a napi étkezéseket, hogy a nyaralás végén elmondhassuk: mindent megkóstoltunk, amit szerettünk volna, minden napra jutott ízélmény, de nem estünk túlzásokba. Ezért az a legjobb, ha kicsit lazábban, de tudatosan eszünk. Ez nem is csak a hízás, hanem a gyomorrontás és akár a túlevés következtében kialakuló rossz közérzet elkerülése érdekében fontos. Az ugyanis, ha degeszre esszük magunkat, csak éppen abban a pillanatban jó, utána a tele gyomor mindent elront.
Illusztráció: Pexels
Fotó: Pexels

Tervezés és mértékletesség

Nem mindegy, hogy bel- vagy külföldi és önellátó vagy teljes, akár minden pillanatban etetős, azaz all inclusive ellátásos nyaralásra megyünk, de általánosságban minden esetében ugyanarra van szükség: tudatosságra és mértékletességre – mondta a dietetikus. Átgondoltan vásároljunk, ha étel-túlkínálat van, csak kis mennyiségeket vegyünk. Próbáljuk végiggondolni, valóban éhesek vagyunk-e vagy csak elcsábultunk: az ételek látványa, illata, gondolata ösztönöz evésre. 

Lángostól jégkrémig

A legnehezebb dolgunk a hazai strandokon van, hiszen a büfék étel- és italkínálata van legmesszebb az egészségestől. Nyáron általában ugyan kevésbé kívánjuk a zsírban dús ételeket, de ha megérezzük például a lángos illatát, szinte biztos, hogy beállunk a sorba, ahol aztán a további - zsírban és szénhidrátban rendkívül gazdag – kihívásokkal szembesülünk: palacsinta, gofri, hamburger, pizza, fagyi, stb. Viszont általában van hekk is, ami kovászos uborkával a legjobb választás. Vannak helyek, ahol van grillezett hús, amihez zöldséget vagy salátát is lehet kérni. A dietetikus azt javasolja, ha elcsábultunk, azt tekintsük a nap főétkezésének, a többinél pedig kompenzáljunk, azaz figyeljünk, hogy friss zöldségekben és fehérjében gazdag, zsírban és szénhidrátban, valamint kalóriában szegény ételeket fogyasszunk. Például, ha egyáltalán a lángos után vacsorázunk, könnyű salátát együnk. Fontos az is, hogy ne cukros üdítővel vagy több liter sörrel „csapassuk le” az ilyen ételeket. Vizet viszont sokat igyunk, az egész nyaralás alatt.

„Nem szerencsés, ha már a nyaralás első napján megpróbálunk minden lehetőséget kiaknázni, azaz végigesszük a kínálatot”

– mondta Barcza Zsuzsanna.

A dietetikus azt ajánlja, alkossunk szabályokat, például fogadjuk meg, hogy egy nap egyszer eszünk strandételeket, és állítsunk össze heti forgatókönyvet is: a lángost másnap váltsa például jégkrém, majd pizza, utána pedig a hamburger. 

Tengerparton minden könnyebb

Külföldön, például a népszerű mediterrán országokban könnyebben lehet egészségesen enni, egyszerű jó minőségű tengeri halakhoz és herkentyűkhöz, zöldségekhez jutni, és olívaolajat használnak a főzéshez. És az esténként jóleső – egy pohár – vörösbor sem túl drága. Kihívások, természetesen, ezekben az országokban is vannak, az édességek például akár komoly kalóriabombák is lehetnek. Ezért itt is célszerű először feltérképezni a beszerzési lehetőségeket: hol miket lehet kapni, hova lehet beülni, és ezek alapján heti ütemtervet készíteni - és azt betartani - : mikor, hol és mit szeretnénk enni. 
Illusztráció: Pexels

A bőség megzavar

A svédasztalos ellátás sokak számára veszélyes terep, hiszen nehéz keveset enni és megállni azt, hogy mindent megkóstoljunk, de a szállodákban általában bizonyos időközönként ismétlődnek az ételek, így nem feltétlenül kell már az első napon az összes ételből enni, remélhetjük, hogy lesz még rá lehetőség. Sokakkal előfordul, hogy több körben is telepakolják a tányérjukat és a végén már nem is tudják, mi mindent ettek össze. Ebben a helyzetben is az a jobb megoldás, ha először körbenézünk, felmérjük a kínálatot és megtervezzük, miket szeretnénk megkóstolni, és nem szedünk az első szembejövő ételtől kezdve mindenből, ráadásul nem is keveset. Így azt is elkerülhetjük, hogy nem veszünk észre valamit, amit szívesen ennénk, de már nem marad rá kapacitásunk – mondta a dietetikus.

Mozduljunk meg!

Ha van lehetőségünk, igyekezzünk a pihenést aktívra tervezni: a napon fekvés mellett legyen a programban városnézés, kirándulás, túrázás és akár kifejezetten sportolás, például kocogás, tempós gyaloglás, biciklizés, labdajátékok is - ez segíthet az indulás előtti súlyunk megtartásában. Az egészséges táplálkozás általános szabályai szerint a reggelinek kell a legkisebb, az ebédnek a legnagyobb és a vacsorának a kettő közötti mennyiségű étkezésnek lennie. Ha nyaraláskor a vacsora a bőségesebb, este fedezzük fel a környéket. A séta segíti az emésztést és a jó alvást is, ami hozzájárul a mentális és fizikai pihenéshez. Ha teleesszük magunkat, nem biztos, hogy megfelelő minőségben tudunk éjjel pihenni, és ha ez többször is előfordul, akár hullafáradtan is visszatérhetünk a nyaralásból. 
Szerző