Kisfilmekkel erősítenék az ovisok nemzettudatát

Publikálás dátuma
2018.08.08 15:00

Fotó: Shutterstock/
Már folyamatban van azoknak a kisfilmeknek az előkészítése, amelyekkel az óvodások hazaszeretetét táplálnák. Óvodapedagógusok szerint inkább az eszköz- és munkaerőhiány problémáját kellene megoldani az óvodákban.
Saját gyártású kisfilmekkel segítené elő a szülőföldhöz kötődés, az egészséges nemzettudat kialakítását az óvodás korú gyermekekben az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi). Közleményükben hangsúlyozták: az óvodai nevelés mindennapi gyakorlatába illesztik a magyar népmesék, versek és mondókák, hagyományőrző népi játékok, dalok megismerését is. A mindebben segítséget nyújtó kisfilmek előkészületei már folyamatban vannak.  Megírtuk: a kormány már szeptembertől megkezdi az erőteljesebb nemzeti nevelést az óvodákban. Az Óvodai nevelés országos alapprogramjának módosításából – amit a kormány által életre hívott Nemzeti Pedagógus Karon kívül egyetlen más szakmai szervezettel sem egyeztettek – az derült ki, hogy ősztől nagyobb hangsúlyt kell fektetni nemzeti identitástudat kialakítására, a keresztény kulturális értékek, a nemzeti jelképek ismeretére. A rajzos foglalkozásokon is azt preferálnák, ha az óvónénik elsősorban nemzeti szimbólumokkal, népi motívumokkal ismertetnék meg a gyerekeket. Ezen kívül az óvodáknak arra is törekedniük kell, hogy erősítsék kapcsolataikat a határon túli magyar óvodákkal. A kapcsolódó tartalmi fejlesztések megvalósítására a kormány 500 millió forintot biztosít.
– Nem tudtam, hogy csak velünk egyeztettek erről. Nem tartom jó ötletnek
– mondta a Népszavának Horváth Péter.
 A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint jobb lett volna kikérni más szervezetek szakmai véleményét is. Nagyné Szabó Etelka, az NPK Óvodapedagógiai tagozatának vezetője pedig arról beszélt, bár korábban valóban egyeztettek az alapprogram módosításáról, őt is meglepetésként érte, hogy arra most került sor. – Jobb lett volna megvárni, amíg elkészül az új Nemzeti alaptanterv, és azzal összehangolva módosítani az óvodai alapprogramon – vélekedett. Hozzátette: a nemzeti nevelés – ami szerinte eddig is megfelelően működött az óvodákban – erősítése helyett ő másra helyezte volna a hangsúlyt, például a digitális készségek fejlesztésére, vagy az óvoda és iskola közötti átmenet javítására. Szakértők lapunknak korábban szintén úgy nyilatkoztak: nem értik, mi szükség volt ezekre a változtatásokra, hiszen a népmesék, népdalok eddig is hangsúlyos szerepet kaptak az óvodai programokban, ahogy a nemzeti értékek ismerete is – természetesen csak az óvodás gyerekeknek megfelelő szinten tálalva. Attól tartanak, a rendeletre hivatkozva egyes intézményekben „túlzásokba” eshetnek a hazafiasság kérdését illetően. Ami nagyon is elképzelhető azok után, hogy több híradás, szülői és pedagógusi beszámolóból is kiderült már, a kormány menekült- és Soros-ellenes gyűlöletpropagandája mennyire beszivárgott az oktatási intézményekbe is. Egyes óvodákban abból sem csináltak gondot, hogy kormánypárti politikusok a választások előtt náluk kampányoltak, gyerekekkel fotózkodtak.
– A korai ideológiai nevelés zsákutca. Ezt már a történelem bebizonyította
– vélekedett Trencsényi László.
A Magyar Pedagógiai Társaság elnöke szerint az egészséges nemzeti nevelés évtizedek óta jelen van az óvodákban, és csak reménykedni tud abban, az óvodapedagógusokat a gyakorlatban békén hagyják, a rendeletmódosítás „csupán” az ideológiai kampány része. – Ez már csak azért is szerencsés lenne, mert az egész Orbán-kormány nemzetfelfogása egy történelmietlen, hazug felfogás, ami kirekesztésen és nem létező mitológiákon alapul – fogalmazott. Hozzátette: „keresztény kulturális értékek” címszó alatt felmerülhet annak a szándéka, hogy világnézeti nevelést vigyenek be az intézményekbe, ami nem egyházi óvodákban a világnézeti semlegesség elvét sértheti.

Káslernek írtak az óvodapedagógusok

Aktívan dolgozó óvodapedagógusként felháborít bennünket az a tény, hogy Önnek miniszterként milyen kevés ismerete van arról, hogy egy óvodában mi is zajlik – olvasható abban a nyílt levélben, amelyet óvodapedagógusok egy csoportja írt Kásler Miklós emberi erőforrás miniszternek, és amelyhez már több mint 1300-an csatlakoztak aláírásukkal. A levélben kilenc pontban foglalták össze, mit kellene tenni valóban az óvodákért annak érdekében, hogy a kormány elképzelései megvalósulhassanak. Ilyen például az óvónők adminisztratív terheinek csökkentése, a segítő munkatársak (dajkák, logopédusok) bérhelyzetének rendezése, a munkaerőhiány megszüntetése, a dologi költségekre szánt források emelése, hogy legyen zsebkendő, vécépapír – ezek általában csak azért elérhetőek, mert a szülők hoznak. Ahogy friss gyümölcsöt is. „Ha valóban javítani szeretne a rendszeren, akkor kérjük, hogy velünk, a területen dolgozókkal vitassa meg felmerülő kérdéseit és ötleteit, mert mi látjuk át valójában az egész rendszert, és ha már mi sem maradunk a pályán, akkor ki fog dolgozni az óvodákban?” – zárul a levél.

2018.08.08 15:00
Frissítve: 2018.08.08 15:00

Az ELTE több oktatója is részleges sztrájkba kezdett

Publikálás dátuma
2018.10.19 13:48
illusztráció
Fotó: / Németh András Péter
Az Index szerint legalább egy hónapig fog tartani az akció. A TTK dékánja úgy reagált: nem tud sztrájkról a Biológiai Intézetben.
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karán a Biológiai Intézet egyes tanszékei, oktatói október 15-én részleges sztrájkba kezdtek – tudta meg az Index. A portál szerint a tiltakozó akció határozatlan ideig, de előreláthatóan legalább egy hónapig fog tartani, a figyelemfelhívás kiváltó oka pedig az, hogy az intézet az ELTE költségvetéséből nem kapta meg a gyakorlati oktatáshoz szükséges összeget a 2018/19 1. félévére. Úgy tudják, hogy a részleges sztrájk lényegében abból áll: a természettudományi képzésben elengedhetetlen gyakorlati órákon az oktatók és a hallgatók nem végeznek semmiféle költséges gyakorlati tevékenységet, az oktató csupán szóban ismerteti, hogy mik lettek volna az éppen aktuális kísérletek. A portálhoz egy ezzel kapcsolatos intézeti körlevél is eljutott, amiben az áll: 
„...az utóbbi évek egyre csökkenő oktatásra szánt költségei után az idei a tanévkezdésre semmilyen anyagi forrás nem állt rendelkezésre a gyakorlatok kivitelezésére. Ez egy olyan, lassan állandósuló méltánytalan helyzetet teremt, melyben komoly áldozatokat hozva, elhivatottságból próbálnak oktatóink valamiféle képzési színvonalat fenntartani. Az alulfinanszírozottságra illetve a pénzügyi elszámolások zavaros voltának jelzésére szeretnénk egy figyelemfelhívó akciót kezdeményezni, melynek célja, hogy az egyetemi vezetés és a hallgatók is értesüljenek a helyzet tarthatatlanságáról.”
A levél alapján az akció során az oktatók a gyakorlatokat „gyakorlati szeminárium” formájában tartják meg, azaz sorra kerülnek ugyan a megfelelő tematikák, és lesz ezekből számonkérés is, de az órán a hallgatók semmilyen költséges gyakorlati tevékenységet nem végeznek, az oktató szóban ismerteti, hogy mit csináltak volna. A portál azt írja, a figyelmeztető jellegű, részleges munkabeszüntetéssel az intézet dolgozói viszont arra szeretnék felhívni az oktatási minisztérium figyelmét, hogy az előírt gyakorlati órák megtartásának költségeit az alacsony hallgatói normatíva nem fedezi.

„A biológusok képzése sokkal többe kerül”

A portál telefonon kért tájékoztatást a részleges sztrájkkal kapcsolatban Surján Pétertől, a TTK dékánjától, aki e-mailben közölte:
„sztrájkról nem tudok a Biológiai Intézetben, csak arról, hogy egyes nagyon drága kísérletes laboratóriumi foglalkozások elmaradnak. Az ügyben nem kívánok nyilatkozni.”
Miklósi Ádám, a Biológia Intézet igazgatója pedig röviden úgy reagált,
„az ELTE vezetői és sokan mások is évek óta kérik a fenntartót, hogy emelje meg a hallgatói normatívát. Ennek az az oka, hogy a biológusok képzése sokkal többe kerül, mint egy angol-szakos hallgatóé. Sajnos ezt nem sikerült elérni.”
Miklósi szerint a helyzet nem ELTE-specifikus, az ország többi felsőoktatási intézményében is kialakult hasonló szituáció.
2018.10.19 13:48

A robotizált istállóba is a Fideszen keresztül vezet az út

Publikálás dátuma
2018.10.19 13:43
Nagy István agrárminiszter
Fotó: MTI/ Bodnár Boglárka
A kocsi tehenészet avatására kormánypárti email-címen lehetett regisztrálni az MTI-sajtómeghívó alapján. Volt telefonszám is, de azt tévesen adták meg.
A teljes magyar sajtó beszámolt csütörtökön és pénteken az egymilliárdos beruházással épült, robotizált kocsi istálló átadásáról, ahol Nagy István agrárminiszter monmdott köszöntőt – ám hozzánk hasonlóan szinte minden médium az MTI tudósítását szemlézte, még néhány az agrárportál is. 
Az ok nem csak az lehet, hogy a Komárom-Esztergom megyei Kocs messze van a Nagykörúton túl már csak fázva tekintő fővárosi szerkesztőségeknek – a sajtóesemény MTI-s meghívója ugyanis minden volt, csak nem egyértelmű. 
Az Aranykocsi Zrt. felturbózott tehenészetét még meg lehetett volna találni a megadott földrajzi koordináták és helyrajzi szám alapján, sajtókapcsolatként viszont két furcsa elérhetőséget kínált a távirati iroda: a nagy.katalin@fidesz.hu emailt és egy, téves telefonszámot az Agrárminisztérium egyik sajtómunkatársához. Utóbbi azért is kínos, mert az eseményt a minisztérium is kiemelten kezelte.
„Igen, tudunk a hibákról, nekünk is szóltak, hogy nem stimmel a szám” – mondta a Népszava kérdésére sajnálkozva a tárca egyik munkatársa.  
A fideszes email-re magyarázat lehet, hogy az eseményen Nagy István agrárminiszter mellett többek között részt és beszédet tartott Czunyiné Bertalan Judit fideszes országgyűlési képviselő. Hogy miről beszélt, arról sajnos nincs információnk, 
mert Czunyinét még az eseményről tudósító MTI sem tartotta fontosnak idézni.
2018.10.19 13:43