óvodák;hazaszeretet;

2018-08-08 15:00:00

Kisfilmekkel erősítenék az ovisok nemzettudatát

Már folyamatban van azoknak a kisfilmeknek az előkészítése, amelyekkel az óvodások hazaszeretetét táplálnák. Óvodapedagógusok szerint inkább az eszköz- és munkaerőhiány problémáját kellene megoldani az óvodákban.

Saját gyártású kisfilmekkel segítené elő a szülőföldhöz kötődés, az egészséges nemzettudat kialakítását az óvodás korú gyermekekben az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi). Közleményükben hangsúlyozták: az óvodai nevelés mindennapi gyakorlatába illesztik a magyar népmesék, versek és mondókák, hagyományőrző népi játékok, dalok megismerését is. A mindebben segítséget nyújtó kisfilmek előkészületei már folyamatban vannak. 

Megírtuk: a kormány már szeptembertől megkezdi az erőteljesebb nemzeti nevelést az óvodákban. Az Óvodai nevelés országos alapprogramjának módosításából – amit a kormány által életre hívott Nemzeti Pedagógus Karon kívül egyetlen más szakmai szervezettel sem egyeztettek – az derült ki, hogy ősztől nagyobb hangsúlyt kell fektetni nemzeti identitástudat kialakítására, a keresztény kulturális értékek, a nemzeti jelképek ismeretére. A rajzos foglalkozásokon is azt preferálnák, ha az óvónénik elsősorban nemzeti szimbólumokkal, népi motívumokkal ismertetnék meg a gyerekeket. Ezen kívül az óvodáknak arra is törekedniük kell, hogy erősítsék kapcsolataikat a határon túli magyar óvodákkal. A kapcsolódó tartalmi fejlesztések megvalósítására a kormány 500 millió forintot biztosít.

 A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint jobb lett volna kikérni más szervezetek szakmai véleményét is. Nagyné Szabó Etelka, az NPK Óvodapedagógiai tagozatának vezetője pedig arról beszélt, bár korábban valóban egyeztettek az alapprogram módosításáról, őt is meglepetésként érte, hogy arra most került sor. – Jobb lett volna megvárni, amíg elkészül az új Nemzeti alaptanterv, és azzal összehangolva módosítani az óvodai alapprogramon – vélekedett. Hozzátette: a nemzeti nevelés – ami szerinte eddig is megfelelően működött az óvodákban – erősítése helyett ő másra helyezte volna a hangsúlyt, például a digitális készségek fejlesztésére, vagy az óvoda és iskola közötti átmenet javítására.

Szakértők lapunknak korábban szintén úgy nyilatkoztak: nem értik, mi szükség volt ezekre a változtatásokra, hiszen a népmesék, népdalok eddig is hangsúlyos szerepet kaptak az óvodai programokban, ahogy a nemzeti értékek ismerete is – természetesen csak az óvodás gyerekeknek megfelelő szinten tálalva. Attól tartanak, a rendeletre hivatkozva egyes intézményekben „túlzásokba” eshetnek a hazafiasság kérdését illetően. Ami nagyon is elképzelhető azok után, hogy több híradás, szülői és pedagógusi beszámolóból is kiderült már, a kormány menekült- és Soros-ellenes gyűlöletpropagandája mennyire beszivárgott az oktatási intézményekbe is. Egyes óvodákban abból sem csináltak gondot, hogy kormánypárti politikusok a választások előtt náluk kampányoltak, gyerekekkel fotózkodtak.

A Magyar Pedagógiai Társaság elnöke szerint az egészséges nemzeti nevelés évtizedek óta jelen van az óvodákban, és csak reménykedni tud abban, az óvodapedagógusokat a gyakorlatban békén hagyják, a rendeletmódosítás „csupán” az ideológiai kampány része. – Ez már csak azért is szerencsés lenne, mert az egész Orbán-kormány nemzetfelfogása egy történelmietlen, hazug felfogás, ami kirekesztésen és nem létező mitológiákon alapul – fogalmazott. Hozzátette: „keresztény kulturális értékek” címszó alatt felmerülhet annak a szándéka, hogy világnézeti nevelést vigyenek be az intézményekbe, ami nem egyházi óvodákban a világnézeti semlegesség elvét sértheti.