"A No, az No, akkor is ha Nő"

Publikálás dátuma
2018.08.10 11:24

Fotó: MTI/ Szigetváry Zsolt
Az Anna and the Barbies akkora bulit csapott kisszínpadon, mintha övé lett volna a legjobb idősáv a nagyszínpadon.
Mára már ténnyé vált: a legrosszabb idősáv amikor az ember fia-lánya a Szigeten koncertezhet, fél tíz. Kivéve persze, ha a nagyszínpadon lép fel. Csütörtök este a Gorillaznak jutott ez a szerencse, míg a Petőfi Rádió – Telekom Volt Fesztivál Színpadára az Anna and the Barbies állhatott fel. S csinált akkora koncertet, hogy a kezdetben néhány soros közönség egyre csak duzzadni látszott. Pásztor Anna és kiváló csapata tudja milyen a jó buli, és abszolút bízik a közönségében, akik a lassabb számokra gyengéden ringatóztak, majd vadul ugrálva mutatták középső ujjukat a világnak. Az énekesnő persze a tőle megszokott módon nagyon jól célzott üzenetet küldött le a színpadról: a No, az No, akkor is ha Nő - ismételte többször is. Ezzel és a hasonló, lélektől lélekig ható, az élet lényegét öt sorban elmondó dalszövegekkel persze bárkit meg lehet venni, a szkeptikus, “jó, maradjunk egy kicsit, egy számukat ismerem” típusú koncertezőket is. Mindaz, amiről énekelnek azonban nem üres máz, merné bárki feltételezni, hogy nincs valódi tartalom a sorok mögött, Anna, a “Genyó” – ahogy magát nevezte – biztosan behúzna neki egy nagyot. Az élőben megszólaló, sokak által ismert Márti dala, és a tombolás nélkül ki nem bírható “Ünnepélyesen fogadom, hogy nem leszek többé szerelmes” után azonban az eleinte kételkedő is gondolkodás nélkül guggol le, vagy hullámzik a tömeggel, amikor a combközépig érő bőrcsizmás királynő, Anna arra kéri. Így válik az odatévedt szkeptikusból egy kisszínpados fellépés után rajongó, vagy legalábbis olyan fesztiválozó, aki megérti miért kiabálták a koncert elején többen a közönség soraiból a kérdésre, ki van most a nagyszínpadon, azt a választ: Anna and the Barbies.

Irodalom hangulatjelekkel a köztereken

Publikálás dátuma
2019.02.21 12:00
A MyPoetry kampány révén a plakátok február végéig lesznek láthatók a köztereken
Budapest harminc pontján citylight plakátokon találkozhatunk magyar költők verseivel egészen új formában.
Kevés embernek jut eszébe, milyen izgalmas lenne Messenger üzenetet kapni Radnóti Miklóstól, vagy éppen Petőfi Sándortól. A MyAd Marketing csapata ezt most meg is valósította. A MyPoetry kampány keretében plakátjaikon versrészletek jelennek meg Facebook csevegőn párbeszédes formában, hangulatjelekkel teletűzdelve. Sokunk életében van jelen az online kommunikáció, amely a fiatalabb korosztály esetében még inkább elmondható. Ez a MyAd Marketing zseniális kampányának az alapja. Plakátjaikkal szeretnék közelebb hozni az irodalmat az iskolásokhoz is, hogy szívesen olvassanak verseket, a kötelező irodalmakat pedig pozitív élményként éljék meg. Alapötletüket otthonról hozták, mivel több kolléga felső tagozatos, gimnazista gyermekénél azt tapasztalták, hogy nehéz őket rávenni egy kötelező irodalom elolvasására, hosszú memoriterek megtanulására. Ráadásul a mai gyerekek már másképp kommunikálnak, és érdeklődésüket felkelteni is csak másfajta eszközökkel lehet. Egyik kollégájuk ezt tudván, egészen frappánsan sikerült megszerettetnie a 13 éves kislányával a verstanulást. Hangulatjelekkel (emoji) értelmezve haladtak végig a vers sorain és értelmezték azt. A módszer más gyerekeknél is bevált, és valóban segítette a művek megértését. Ez a felfedezés pedig a MyPoetry-ben teljesedett ki. A plakáton már messziről ismerősnek tűnik a Messenger felülete, a beszélgetőpartnerek vagyis a költők fényképe és az üzenetek. A versrészletek szó szerint idézettek, a tartalom nem vész el, és sokak számára is ismerősen csengenek. A költők és az idézetek kiválasztásakor az alkotók figyelembe vették az iskolai tananyagot is, így remélhetőleg más diákok számára is segítséget nyújtanak a tanulásban. Természetesen sok személyes kedvenc közül is válogattak. A MyAd Marketing csapata kétségkívül nagyon jól ismerik a fiatalok online beszélgetési szokásait, a plakátok kísértetiesen hasonlítanak egy fiatal mobiltelefonján felugró Messenger ablakra. A hangulatjelek és az üzenetre adott reakciók egyrészt tükrözik a költő érzéseit, másrészt a fiatalok is könnyen tudják értelmezni az ikonok jelentését, ezáltal könnyebben megértik a költő gondolatait és belső világát is. Egy képen egyszerre van jelen a költő versével és a 2019 fiatalja is. Igen izgalmas találkozása ez a két világnak, és ez is egy ékes bizonyítéka annak, hogy bár a változás állandó és szükségszerű, de a költészet örök és érték. A MyPoetry kampány révén a plakátok február végéig lesznek láthatóak a köztereken, és közösségi felületeken is megosztja a MyAd Marketing a verses tartalmakat. Érdemes nyitott szemmel járni és rábukkanni egy-egy költő ismerős gondolataira. 
Témák
plakát
Frissítve: 2019.02.21 12:00

„Nekünk jónak lenni kevés” - koncerttel tér haza Szűcs Gábor bluesgitáros

Publikálás dátuma
2019.02.21 11:00
A zenész fontosnak tartja, hogy állandóan új célokat tűzzön ki, és azon az úton haladjon
Fotó: Népszava/ Vajda József
Amerikában ért el sikereket, de hazavágyott. Szűcs Gábor bluesgitáros, azaz Little G Weevil csütörtökön és pénteken koncerttel ünnepli meg hazatérését a Muzikumban.
Amikor Amerikába ment, itthon beszűkültek a blueszenészek lehetőségei. Most jobb a helyzet?    A bluesnak mindig szűk volt a tere. Én pedig akkor is globálisan, nemcsak Magyarországban gondolkodtam. Most 2019-ben igazából mindegy, az ember hol él, kicsi lett a világ. Hazajöttem, mert magyar vagyok, honvágyam volt. Szerencsére annyit már elértem, hogy ne kelljen hetente hat-hét koncertet elvállalnom, és van Európában elég lehetőség, meghívás. Nyugodt szívvel folytathatom a munkámat. A további terveimben nemcsak a zeneszerzés és a koncertezés szerepel, hanem a könyvírás is. Egy írónővel egyeztetek épp, a könyvből majd forgatókönyvet, filmet szeretnék. Egy webes tévét is tervezek, a stábbal folynak az egyeztetések, a próbaepizódokat márciusban kezdjük el. Olyan ember vagyok, aki mindig kitűz maga elé egy célt, és ha azt egy, két, tíz év alatt sikerül elérnie, akkor keres újabb célokat, és megy tovább. A célhoz vezető út sokszor fájdalmas: muzsikustárs halála a színpadon, zátonyra futó magánélet. A blues persze erről is szól, de gondolom, inkább csak énekelt volna mindezekről.   Mindezeket túl lehet élni a folyamatos munkával, ha az ember a bánat helyett inkább a munkába veti magát. Járhatsz terápiára, szedhetsz nyugtatót, a problémákon igazából mentálisan, agyban tudsz felülkerekedni. Néha több időbe telik egy-egy sebet begyógyítani, de az élet erről szól, sebekről, gyógyulásról. Sokat segít, ha az embert pozitív életszemléletű, többet tapasztalt barátok veszik körül. Székely barátom, Lukács Attila a legnagyobb szívvel állt oda és segített nekem, mikor az Egyesült Államokban a válásom után egyedül maradtam. De mindezeken már túl vagyok. Mostani, hatodik lemezének címe (Back in Alabama) szerint azt is gondolhatnák a rajongók, Alabamába tért vissza.  2004-ben Alabamában landoltam, ott kezdődött el a tizennégy éves kalandom, ami nem lett volna az alabamai emberek segítsége nélkül. A legutóbbi lemezre a felkérés ugyanonnan érkezett, akkor már éreztem, legbelül hazafelé készülődöm, ez lesz az utolsó amerikai lemez. Több mint hatvan nótát írtam eddig, mindegyik igaz történetről szól. Nőkről, magánéleti dolgokról, érdekes karakterekről, mint például Lance Armstrongról. És természetesen a közéletről, de nem ítélkezem, bírálok senkit. Ezen a lemezen is ilyen történetek vannak. Például John McAfee szoftverfejlesztőé, aki szintén nem egyszerű ember. Ahogy a költőknek, nekünk is az a feladatunk, hogy reflektáljunk a jelenre. Komoly elismeréseket kapott Amerikában, itthon mégis az X-Faktor mentoraként vált ismertebbé.   Az is hozzátett az ismertséghez, de még inkább egy dokumentumfilm, ami akkor készült rólam. Annak köszönhetően sokan tudtak azonosulni velem. Hétköznapi ember vagyok, aki mindenféle támogatás, hátszél nélkül, a saját erejéből el tudott érni valamit. A másik sikere pedig reményt tud adni. A siker persze nem pénzben mérhető – nem is ismerek gazdag blueszenészt −, inkább abban, hogy olyat csinálhatunk, amit szeretünk. Siker például, hogy rengeteg fiatal is jár a koncertjeimre, tavaly ezerkétszáz embernek játszhattam a Müpában. Elvileg minden zenéz célja az, hogy a nevével meg tudjon tölteni egy koncerttermet. Ha egy fiatal muzsikus most készülődne Amerikába, mit tanácsolna neki?  Azt mondanám, várjon pár évet, amíg lejár Trump mandátuma. A viccet félretéve: rendkívüli fanatizmus és egészséges önkritika kell ahhoz, hogy valaki blueszenészként megállja a helyét Amerikában. Tizenötször olyan keményen kell dolgoznia, mint egy helyi zenésznek: az emigráns mindenhol emigráns, nekünk jónak lenni kevés, nekünk kiválónak kell lenni. Katona Tamás, azaz Tommy Katona épp ilyen, Texasban nagyon szép sikereket ér el bluesgitárosként. Amerikához kell persze nyitottság is a kulturális másság felé. Én tanulni mentem ki, fejlődni. El lehet játszani a bluest kottából is, de csak úgy lehetsz hiteles, ha valóban ismered azt a kultúrát, amelyből a blues és az afroamerikai népzene táplálkozik.  Infó Little G Weevil: Back in Alabama Lemezbemutató koncert Február 21-22., 20 óra, Muzikum 

Névjegy

Little G Weevil, azaz Szűcs Gábor itthon a Spo-Dee-O-Dee gitárosaként, a Pure Blues alapítójaként volt elismert muzsikus, amikor gondolt egyet, és 2004-ben kiköltözött az Egyesült Államokba. Nem várták tárt karokkal: mosogatott, szobát takarított, mosodában dolgozott, embert próbáló másfél év telt el, mire újra a zenélésből élt Memphisben, a blues fővárosában. Második szólóalbuma, a 2011 végén megjelentetett The teaser már slágerlistás lett, következő, Moving című lemezét a tekintélyes angol Mojo Magazine sorolta az év legjobbjai közé. 2013-ban megnyerte a világ legnagyobb blues-zenei versenyét, a Memphisben megrendezett International Blues Challenge-et, kategóriája legjobb gitárosának is megválasztották. Mai napig ő az egyetlen európai szóló zenész, aki első helyezést ért el ezen a versenyen. 2014-ben amerikai blueszenei díjra jelölték, mint az Év akusztikus előadója. Moving című albuma Blues Blast Music Award jelölést kapott, mint az Év legjobb akusztikus albuma,amit a Mojo a világ három legjobb blueslemeze közé sorolt. A szélesebb magyar közönség az X-Faktor egyik mentoraként ismerhette meg 2014-ben, ugyanebben az évben Év zenésze díját kapta meg a HANOSZ-tól. 2016-ban a Three Chords Too Many, 2017-ben a Something Poppin’ című albumát jelölték Independent Blues Awardra az Államokban, amelyet itthon Fonogram-díjra jelöltnek.  

Témák
koncert
Frissítve: 2019.02.21 11:00