Újabb bástyát döntött le Erdogan

Publikálás dátuma
2018.09.12. 17:39

Fotó: Kayhan Ozer / AFP/Anadolu Agency
Recep Tayyip Erdogan elnök saját magát nevezte ki a jóléti alap vezetőjének, s leváltotta a teljes vezetőséget, amely két évig irányította annak munkáját. Általános igazgatónak pedig egy malajziai befektetőcég vezetőjét, Zafer Sonmezt nevezte ki. A felügyelőbizottságban az államfő veje is helyet kap majd – derül ki a helyi hivatalos közlönyből. Az alapot 2016-ban azzal a céllal hozták létre, hogy rendet tegyen a gazdaságban, s megakadályozza a tőzsdén a jelentősebb kilengéseket a 2016 június közepén végrehajtott állítólagos puccskísérlet után. A személycserékkel Erdogan elnök egy újabb fontos gazdasági intézmény felett vette át az irányítást. Májusban a Bloombergnek adott interjújában már megjegyezte: nagyobb befolyást akar magának a gazdaságpolitika irányításában. A jóléti alapnak részvényei vannak egyebek mellett a török légitársaságban, a Turkish Airlinesban, a Turk Telekom távközlési cégben, a Turkiye Halk Bankasi pénzintézetben, állami olajvállalatokban, a nemzeti postában, a helyi szerencsejáték cégben, illetve a nemzeti vasúttársaságban. Erdogan elnök még saját tanácsadóját, Yigit Bulitot is menesztette a felügyelő bizottságból. Közben a Riporterek Határok Nélkül szervezet bejelentette, hogy kedden letartóztatták Max Zirngast osztrák újságírót. Az indoklás ugyanaz, mint más hasonló esetekben: a vádak szerint „terrorszervezetet támogatott”. Zirngastot két másik személlyel együtt vitt el a rendőrség Ankarában – közölte a Twitteren a „re:volt” című lap szerkesztősége. A Riporterek Határok Nélkül osztrák szekcióját vezető Rubina Möhring szerint a letartóztatás összefüggésben lehet az osztrák újságíró korábbi cikkeivel. A szervezet az újságíró azonnali szabadon bocsátását követelte. Az osztrák köztévé, az ORF helyi tudósítója szerint Zirngast politológiát tanul az ankarai Közel-keleti Műszaki Egyetemen. Olyan könyvekben tűnt fel vendégszerzőként, amelyek nem értettek egyet a kormánynak a Kurd Munkáspárttal (PKK) szembeni politikával. Ankara terrorszervezetnek tartja a PKK-t. Európa országai közül Törökországban ül börtönben a legtöbb újságíró.
Frissítve: 2018.09.12. 17:46
Fotó: NASA

Egymillió embert telepítenek ki a Florence hurrikán miatt

Évtizedek óta nem érte el az ötfokozatú Saffir-Simpson skálán négyes kategóriájú trópusi ciklon a szárazföldet, ezért Virginia és Karolina egyes részein szükségállapotot rendeltek el.

Szerző

Megosztás
Frissítve: 2018.09.17. 11:12
Sajtótájékoztató a Fehér Házban a várható kockázatokról
Fotó: ZACH GIBSON / AFP
Kórházhajó Norfolkban. A haditengerészet átvezényli az érintett térségben lévő összes hajóját a csendesebb vizekre
Fotó: JENNIFER HUNT / AFP
A szükségállapot miatt egymillió ember hagyta el az otthonát
Fotó: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP
A virginiai Alexandriában már most gondot okoz a nagy mennyiségű csapadék és a hurrikánnal ez csak fokozódni fog
Fotó: ZACH GIBSON / AFP
A lakosságnak homokzsákokat osztottak, hogy a betörő víz ellen védekezhessenek
Fotó: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP
Wrightsville Beachen leszerelik a parkolóórákat is
Fotó: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP
Szokásos hurrikán előkészületek: bedeszkázzák az összes nyílászárót
Fotó: LOGAN CYRUS / AFP
Kitelepített helyi lakosok várakoznak Wrightsville Beach egyik iskolája előtt
Fotó: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP
Nem mindenkinek szállt inába a bátorsága a vihar közeledtével
Fotó: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP
Időszakos üzemanyaghiány a kitelepítések miatt
Fotó: ALEX EDELMAN / AFP
A szél nyomán keletkező vihardagály akár négy méter magasan is eláraszthatja tengervízzel a szárazföld egyes részeit
Fotó: LOGAN CYRUS / AFP
Ha a szélvihar nem csendesedik, akkor annak katasztrofális következményei lehetnek a belső területeken is
Fotó: NASA

Sargentini-jelentés: Magyarország az európai tudósítások élén

Publikálás dátuma
2018.09.12. 16:10

Fotó: FREDERICK FLORIN / AFP
Szerda délután megszavazták a Magyarországgal szembeni 7-es cikkelyes eljárás megindítását kezdeményező jelentést az Európai Parlamentben. A külföldi sajtó kiemelt helyen foglalkozott a döntéssel.
A legnagyobb osztrák portálok tényszerűen számoltak be a történésekről. A közszolgálati televízió, az ORF azt emelte ki, hogy az Osztrák Néppárt képviselői is megszavazták a 7-es cikkelyes eljárás megindítását az Európai Parlamentben. Ugyanakkor a kormánykoalíció megosztott a kérdésben. Miközben ugyanis Sebastian Kurz kancellár hétfőn egyértelműen elhatárolódott Orbán Viktortól, a jobboldali radikális Osztrák Szabadságpárt elnöke, Heinz-Christian Strache alkancellár közös frakció létrehozására tett javaslatot a magyar kormányfővel, az FPÖ európai parlamenti delegációját vezető Harald Vilimsky pedig egyenesen „Európa hősének” nevezte Orbánt. A Der Standard a jelentéstevő képviselő, Judith Sargentini Twitter-üzenetét emelte ki, amelyben kifejtette, büszke arra, hogy megszerezte az EP támogatását, hozzátette azonban, itt elsősorban a magyar állampolgárok jogairól van szó. A konzervatív Die Presse közölte, Lengyelország után Magyarországgal szemben is eljárást indított az EU. A portál emlékeztet arra, hogy Varsóval szemben 2017 decemberében az Európai Bizottság indított eljárást, ezúttal azonban az EP vált aktívvá. A német portálokon szintén vezető helyen szerepelt az eljárás megindítása. A Spiegel kiemeli, hogy Magyarország szavazati jogáról a Tanácsnak kell meghoznia a végső döntést. A hamburgi lap portálja megjegyzi, hogy Judith Sargentini számos forrást használt fel jelentésének megtételéhez. A Die Welt szerint Orbán Viktor Európa konzervatívjait zsarolta, ezért lebegtette meg a szövetséget Matteo Salvinivel, az olasz jobboldali radikális Liga elnökével. A zsarolással azonban nem ért el eredményt, mert az Európai Néppárt konzervatív pártcsaládjából is sok képviselő a 7-es cikkely szerinti eljárás megindítására szavazott. A máskor Magyarországgal kapcsolatban visszafogott francia sajtó is sokat foglalkozott a strasbourgi szavazással. A konzervatív Figaro az AFP hivatalos hírügynökség tudósítását idézte szó szerint. A lap megjegyezte, inkább jelképes döntésről van szó, mert hosszas procedúra következik, kétes kimenetellel. A liberális Le Monde portálján vezető hírként számolt be az eljárás megindításának megszavazásáról. A honlap szerint az Európai Néppárt kezében volt a döntés kulcsa. A Le Monde ezzel kapcsolatban megjegyezte: Manfred Weber, az Európai Néppárt frakcióvezetője ugyan nem adott választási ajánlást a voksolás előtt, de jelezte, ő maga igennel szavaz. A Le Monde szerint a nagy kérdés most az, kizárják-e a Fideszt a konzervatív pártcsaládból, amely jelenleg nagyon megosztottnak tűnik a kérdésben. Kedden este a párt rendkívüli tanácskozásán egyik képviselő sem követelte a Fidesz távozását. A lap emlékeztet arra, hogy Emmanuel Macron francia elnök élesen bírálta a magyar kormányfőt egyebek mellett ultranacionalista nézeteiért. A szlovák liberális Sme napilap is vezető hírként számolt be az EP döntéséről kiemelve, hogy az uniós képviselők élesítették a nukleáris opciót a magyar kormánnyal szemben. A lap szerint európai szinten meggyengülhet Magyarország, valamint az eljárás által szintén érintett Lengyelország. A baloldali Pravda azt közölte, Magyarország ellen szankciókat vezethetnek be. A cseh portálokat kevésbé rázta meg a hír, a jobboldali Lidové Noviny tényszerűen számolt be a történésekről megjegyezve, akár el is vehetik Magyarország szavazati jogát. 
Frissítve: 2018.09.12. 18:27