Egyeztetést sürgetnek a Volán dolgozói

Publikálás dátuma
2018.09.14 18:43
illusztráció
Fotó: Népszava/
Ágazati egyeztetést kér a kormánytól a közösségi közlekedés tervezett átalakításával kapcsolatban a Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete. Horváth László elnök Bártfai-Mager Andrea, nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszternek küldött levelében azt írja: sajtóhírekből értesültek arról, hogy jelentős változások várhatók a közösségi közlekedésben. A szakszervezeti vezető emlékeztet: 2019-ben megkezdődik a közösségi közlekedés liberalizációjának folyamata. A Volánok a pályázatok kiírásakor jelenlegi járműparkjukkal még startvonalhoz sem állhatnak, miután azok átlagéletkora meghaladja a 15 évet, nem ritka a 25-30 éves „szépkorú” autóbusz. A szakszervezeti vezető kitért a MÁV-Volán holding létrehozásának szándékára is, úgy látja, a két közlekedési alrendszer közös üzemeltetése nem valósítható meg, átjárás az összehangolás és a szinergia terén oldható meg. Felhívta a figyelmet arra is: a közösségi közlekedésben hároméves, 30 százalékról szóló bérmegállapodás van érvényben, de 2019-re mindössze 5 százalék. Szerinte az aggasztó munkaerő-helyzetre és a munkavállalói hangulatra való tekintettel kétszámjegyű bérfejlesztésre volna szükség. Bártfai-Mager Andrea augusztus elején Dávid Ilonát nevezte ki a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatójának, Fekete Antal, a cég korábbi vezetője közös megegyezéssel távozott. Dávid Ilona korábban a GYSEV Zrt., majd a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója volt. 
Szerző
2018.09.14 18:43

321,91 forinton az euró

Publikálás dátuma
2018.11.16 08:06
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: Shutterstock/
Az euróval szemben alig változott, a dollárral és a svájci frankkal szemben kissé erősödött a forint péntekre virradóra a nemzetközi devizakereskedelemben.
Az eurót a csütörtök esti 321,98 forint után péntek reggel nyolc óra előtt 321,91 forinton jegyezték.
A dollár jegyzése 284,42-ről 283,88 forintra, a svájci franké pedig 282,73 forintról 282,08 forintra csökkent péntek reggelre.
Szerző
2018.11.16 08:06

Igazából hetekig dübörög a Fekete Péntek

Publikálás dátuma
2018.11.16 07:30

Fotó: Wavebreakmedia/
Beindult az év végi akciószezon az e-kereskedelemben, az év hátralévő időszakában szinte minden napra jut valami akció.
Már nem csak egy péntek a Fekete Péntek: az Amerikából importált kereskedelmi akciónap, a Black Friday a magyar vásárlási szokások és elvárások nyomán egyre inkább átalakul a hazai e-kereskedelemben. A webáruházak változatos elnevezésekkel – Mega Szerda, Pink Péntek, Red Week, Black Friday Maraton – próbálják vásárlásra csábítani az év utolsó heteiben a meglehetősen árérzékeny magyar internetes vásárlókat. November végéig lényegében minden napra jut olyan akció, amelyen jelentős kedvezményekkel lehet vásárolni. Tavaly még úgy tűnt, egyre inkább összezárnak a webáruházak, hiszen a többség az Amerikai Egyesült Államokban szokásos hálaadás utáni pénteken egyszerre szervezte meg az év egyik legnagyobb akcióját, a Black Fridayt, az idén azonban megfordulni látszik a trend. A magyar vásárlók számára a Black Friday – az eredeti amerikai kezdeményezést szabadon értelmezve – egy 1-2 hétig tartó akciós időszakot jelent, a hazai kereskedők számára pedig egy olyan dedikált akcióhullámot, amikor nagyobb értékű termékeket szélesebb választékban kínálnak, sort kerítve ezzel a beragadt készletek kisöprésére is. Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője szerint ennek egyik oka, hogy későre esik a Black Friday „hivatalos” napja – az idén ez november 23. -, ezért több áruház már ezen a néven korábban meghirdeti akcióját. A Black Fridayt öt éve Magyarországon is meghonosító legnagyobb hazai webáruház például éppen ma akciózik. Van ugyanakkor olyan webáruház is, amelyik már nyáron is ezzel a hívószóval hirdette leárazásait. Ezekre a lépésekre természetesen a többi kereskedő is reagál, és maga is meghirdet valamilyen akciót, bár nem feltétlenül Black Friday néven – magyarázza Madar Norbert. A folyamatos akciózás valójában a kereskedőknek is kedvezőbb, hiszen egyrészt nem egyszerre szakad rá a logisztikára a tetemes mennyiségű megvásárolt áru házhoz szállításának feladata, másrészt az árérzékeny magyar vásárlókat leginkább az akciókon keresztül lehet megfogni. Ha pedig folyamatosan van valamilyen leértékelés, akkor a vásárló nem pártol át másik webáruházhoz. Márpedig a vevők megtartásáért erős küzdelem folyik a webáruházak között, hiszen az internetes vásárlók létszáma lassan eléri a plafonját. A GKI Digital várakozásai szerint az idei Black Friday-akciók során összességében  800-840 ezer vásárló rendel majd online különböző árucikkeket, fejenként 45-50 ezer forint értékben, tíz vásárlóból négy pedig várhatóan kétszer is vásárol majd. Az internetes vásárlások száma így összességében elérheti az 1,2 milliót is, az online költések összértéke pedig meghaladhatja 
40 milliárd
forintot. Ez az egész évre várható online kiskereskedelmi forgalom csaknem 9 százalékát jelenti.
A korábbi években komoly kihívások elé állította a webáruházakat és a futárcégeket a Black Friday és a karácsonyi vásárlási dömping, számos csomag csak jelentős késéssel érkezett meg - volt, ami karácsony után. Tavaly már kevesebb volt a fennakadás, az idén pedig még kevésbé számítanak ilyen problémára az e-kereskedelemben jártas szakemberek.  A webáruházak ugyanis tanultak a korábbi évek összeomlásaiból, és már több futárcéggel is leszerződnek az ünnepi időszakra – van olyan webáruház, amely öt logisztikai partnerrel is dolgozik ebben az időszakban -, így ha az egyik kiesik, még mindig bevethető a másik. Gyors házhoz szállítást sem ígérnek ilyenkor: a többség előre felhívja a figyelmet arra, hogy a kiszállítás az ünnepi időszakban több napig vagy akár hétig is eltarthat. Emiatt fel is értékelődött a többcsatornás értékesítés szerepe: a webáruház mellett működő, hagyományos „offline” bolthálózat ugyanis lehetővé teszi az online rendelt termékek személyes átvételét. Ez pedig egyrészt enyhíti a logisztikai partnerek ünnepi időszakban jelentkező extrém terhelését, másrészt a vásárlók is előnyben részesítik: tízből hat esetben – ha elérhető távolságban van egy bolt - az online vásárlók inkább a személyes átvételt választják a kiszállítási díj megfizetése helyett.

Ez még nem a Karácsony

Bár Amerikában hagyományosan a karácsonyi vásárlási szezont nyitja meg Black Friday, a GKI Digital kutatása szerint a magyar vásárlók a fekete pénteki akciók során elsősorban még nem a karácsonyi ajándékokat veszik meg – azzal megvárják a decemberi fizetést -, hanem saját maguknak vásárolnak. A webáruházak többnyire 20-30, vagy akár 50-70 százalékos kedvezménnyel kínálják termékeiket, a paletta az akciós pelenkától a jutányos áron megvásárolható jachtig terjed. A vásárlók körében legnépszerűbb termékek ilyenkor a szórakoztató-elektronikai cikkek, a számítástechnikai eszközök, az okostelefonok, a játékkonzolok és a háztartási gépek. Az akciós termékek megvásárlásával összességében többmilliárd forintot spórolhatnak a vásárlók az eredeti listaárakhoz képest.  

Megszaporodnak a kamu webáruházak

A Black Friday és a karácsony előtti időszakban megszaporodnak az olyan, jellemzően egyszerű felépítésű, bombasztikus ajánlatokkal kecsegtető  honlapok, amelyek valódi teljesítés helyett átverik a vásárlókat. Érdemes ezért óvatosan eljárni az olyan honlapokról történő rendelésekkel, amelyeknél nem található érdemi információ az eladóról – hívta fel a figyelmet az innovációs tárca. A webáruházak egyébként kötelesek feltüntetni az üzemeltető nevét vagy cégnevét, fizikai címét, székhelyét és elérhetőségeit. Az internetes vásárlás előtti tájékozódást segíti a súlyos jogsértést elkövető webáruházakat összegyűjtő adatbázis is, amely a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu címen érhető el. A tárca szerint gyakori probléma, hogy az interneten rendelt, de az üzletben személyesen átvett termékekre nem biztosít a kereskedő elállást, holott a vásárlónak erre is lehetősége van. Több webáruház pedig csak akkor venné vissza a terméket elállás keretében, ha eredeti csomagolásban küldik vissza, pedig az elállási jog nem köthető az eredeti doboz megőrzéséhez. Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, vissza kell juttatnia a terméket a kereskedőhöz, a vállalkozás pedig haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül köteles visszatéríteni a fizetéssel azonos módon a vételárként megfizetett teljes összeget, ideértve a szállítási díjat is. A kereskedőnek egyes termékkörökre nem kell elállási jogot biztosítania. Ilyenek például a gyorsan romló élelmiszerek, a kibontott csomagolású CD-k, DVD-k, szoftverek, letöltött programok, vagy a fogyasztó egyedi utasításai alapján gyártott termékek. 

2018.11.16 07:30
Frissítve: 2018.11.16 07:30