Új igazgató kerülhet az Operettszínház élére

Publikálás dátuma
2018.09.23. 18:14

Fotó: Népszava
A társulat a jelenlegi direktort, Lőrinczy Györgyöt támogatja, de a bíráló bizottság többsége inkább Kiss B. Attila pályázatát támogatja. A döntés a miniszter kezében van.
A múlt héten összeült a Budapesti Operettszínház igazgatói pályázatát elbíráló szakmai bizottság. Úgy tudjuk, hogy a miniszternek ajánlatot tevő testület többsége Kiss B. Attila operaénekes pályázatát támogatja. Mint megírtuk, aspirál még a posztra Szente Vajk színész, rendező és a társulat többségének bizalmát élvező Lőrinczy György jelenlegi főigazgató. A bizottságba delegálták Rost Andrea operaénekest, Vincze Balázs koreográfust, Balázs Pétert a szolnoki és Kirják Róbertet a nyíregyházi teátrum igazgatóját, Hamar Zsoltot, a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatóját, Dubrovay László zeneszerzőt, Eperjes Károly színészt, rendezőt, Rónai Pál karmestert, Peller Károly színészt. Utóbbi két tag az Operettszínház képviseletében volt jelen. Úgy tudjuk, hogy ők ketten Lőrinczyt támogatták. Információink szerint a többiek viszont Kiss B. Attilára voksoltak. Ez azért is meglepő, mert elvileg több jelöltet is alkalmasnak tarthat egy tag. Úgy tudni Kiss B. pályázatában leendő balettigazgatóként szerepel Apáti Bence balettművész, publicista, aki politikai műsorok rendszeres résztvevője. A döntést a törvény szerint az EMMI minisztere hozza meg harminc napon belül. 
Szerző

Száműzik a drámát az iskolából?

Publikálás dátuma
2018.09.23. 17:32

Fotó: Shutterstock
A dráma és tánc mint önálló tárgy, kimaradt a Nemzeti alaptanterv tervezetből. Ugyanez vonatkozik a mozgóképkultúra és médiaismeretre, valamint a bábjátékra. Ezt sérelmezi egy közleményben több szakmai szervezet.
A Nemzeti alaptanterv (Nat) tervezett módosítását bírálja mások mellett a Magyar Drámapedagógiai Társaság, a Magyar Bábművészek Szövetsége, a Magyar Filmművészek Szövetsége, a Magyar Színházi Társaság, a Magyar Táncművészek Szövetsége és a Független Előadó-művészeti Szövetség.

A petícióban szerepel, hogy a dráma és tánc, továbbá a mozgóképkultúra és médiaismeret több mint két évtizede része a hazai tantervi szabályozásnak, valamint az általános iskolai és középiskolai gyakorlatnak. A közlemény megfogalmazói szerint kihagyásuk a Nemzeti alaptanterv tervezetéből alapvetően szembe megy az elmúlt évtized nemzetközi és hazai pedagógia kutatási eredményeivel is. Ezt megerősítette lapunknak Trencsényi László, pedagógiai kutató, hozzátéve: ha a tervezetet nem korrigálnák, az jelentős presztízselvonást jelentene, illetve egy kifejezetten korszerűtlen válasz lenne a társadalmi kihívásokra. „Ha a gyerekeket, a fiatalokat segíteni szeretnénk a társaskapcsolatok problémáinak, konfliktusainak a kezelésében, akkor erre nincs jobb módszer, mint a drámapedagógia, egyenesen öngyilkosság erre keveset fordítani” - fűzte hozzá a kutató.
Kaposi László, a Magyar Drámapedagógiai Társaság elnöke lapunknak úgy fogalmazott, a drámapedagógia, a drámaórák színesítették, érdekessé tették a gyerekek hétköznapjait. Nincs rá semmilyen érvényes magyarázat, ha bárki ezt meg szeretné szüntetni, vagy ki kívánja iktatni. Arról nem beszélve, hogy ezek a jellegű órák az élményszintű megélést részesítették előnyben, amiből a résztvevők a későbbiekben sokat tudnak  profitálni.
Az említett közlemény aláírói azt kérik, hogy „a Nat 2018 Művészetek műveltségterület anyagában jelenjen meg a dráma és tánc, a bábjáték, illetve a mozgóképkultúra és médiaismeret műveltségterülete, és mindkét iskolafokozatban kötelezően választható tárgyként tanítani lehessen ezeket a tárgyakat”.
Úgy tudjuk, szeptember 30-ig lehet véleményezni a tervezetet. A fenti probléma nem csak a szakmai szervezetek körében keltett megütközést, hanem a kormányhoz közeli szakmai körökben is.    

Óraadókat küldött el a Pannon Egyetem

A Pannon Egyetem dékáni döntés alapján ebben a félévben tíz, a drámás képzésben részt vevő óraadó tanártól vált meg. Eez a szám a húszat is elérheti.) A hallgatók tiltakoznak – közölte hvg.hu. Az egyetem vezetése szeptember elején azt a döntést hozta, hogy ezeket az óraadó tanárokat szinte kivétel nélkül elbocsátják az egyetemről – illetve nem újítanak velük szerződést –, a megtartandó kurzusokat pedig szétosztotta olyan oktatók között, akik (noha saját szakterületükön kiválóak) a drámapedagógiához nem értenek – vetették fel a diákok. A Pannon Egyetem ehhez annyit fűzött hozzá, hogy a dráma- és színházpedagógiai szak egyetlen közalkalmazott oktatóját sem bocsátotta el az intézmény. A diákok nem maradtak tanár nélkül, a képzés a többi szakhoz hasonlóan szeptember 13-án elindult. És megnyugtatásul megjegyezték: a kar vezetése továbbra is elkötelezett a képzések színvonala és elkötelezettsége mellett. Azt már nem tették hozzá, hogy miként pótolják a rangos szakemberekből álló oktatói gárdát. 

Szerző

Alföldit Róbertet rendezőként és színészként is díjazták

Publikálás dátuma
2018.09.23. 17:29
Részlet a III. Richárd című előadásból. Fotó: poszt.hu
A színházi kritikusok idén tizenöt kategóriában adták ki díjaikat a a 2017-2018-as évad legjobbjainak.
A legjobb előadás díja a Vajdaságba került: az Újvidéki Színház Borisz Davidovics síremléke című előadásáért vehette át a fődíjat Alekszandar Popovszki rendező. A legjobb rendezést egy vidéki színházban látták a kritikusok: a szombathelyi A salemi boszorkányokért kapta meg a díjat Alföldi Róbert. És még egy díj ment Szombathelyre: a különdíj, a Weöres Sándor Színház első tízéves korszakáért.

Alföldi Róbert a III. Richárdban nyújtott alakításáért a legjobb férfi főszereplő díját vehette át, és ugyanebből a produkcióból emelték ki a legjobb férfi mellékszereplőt is, László Zsolt személyében. A legígéretesebb pályakezdő díja szintén radnótis színésznek, Sodró Elizának jutott – holtversenyben a sepsiszentgyörgyi Alice címszereplőjével, Korodi Jankával. Hernádi Judit az Átrium – Kultúrbrigád A félelem megeszi a lelket előadásában nyújtott alakításával lett a legjobb női főszereplő, Jordán Adél pedig a  legjobb női mellékszereplő díját érdemelte ki az Ascher Tamás által rendezett Háromszéken című produkció Lédájaként. Az életműdíjas Lázár Katit Babarczy László, Zsámbéki Gábor, Székely Gábor és Ascher Tamás méltatta.

A kritikusok két független csapat munkáját is elismerték: a TÁP Színház Utas és holdvilága, Vajdai Vilmos rendezése nyerte a legjobb független színházi előadás díját, a k2 Színház pedig a legjobb gyerek- és ifjúsági előadások között került az első helyre a Fábián Péter által színre vitt Antigonéval.
Szerző
Témák
színház