Éveket jelenthet a megfelelő mozgásforma

Publikálás dátuma
2018.10.05 14:14

Fotó: AFP/ Philippe Roy
Az már - talán - köztudott, hogy a sportolás egészségesebbé tesz: tovább és jobb életet él az, aki rendszeresen mozog. Egy felmérésből most az is kiderült, az élettartam szempontjából sem mindegy, milyen sportágat választunk.
A rendszeres sportolás javítja az élet minőségét, növeli annak idejét, egy friss dán tanulmány szerint ennek konkrét mennyisége attól is függ, milyen mozgásformát űzünk. A Dívány összefoglalása szerint az egyéni sportok, például az úszás 3,4, a futás 3,2, a torna 3,1 évvel növeli meg az élettartamot. A csapatsportok viszont ennél is többel, a tenisz például a vizsgált emberek életkorát 9,7 évvel növelte meg az átlaghoz képest, de a rendszeresen focizók is 4,7 évvel több időt élnek.

Miért jobbak a csapatsportok?

A különbség oka az, hogy a csapatsportok űzésekor a fizikai tevékenység mellett szociálisat is végzünk, ami a mentális állapotunkra is nagy hatással van - mondta a 8500 felnőtt vizsgálatán alapuló Koppenhágai City Heart tanulmány egyik szerzője. Megállapították, hogy a csoportos edzések hatására elégedettebbé és nyugodtabbá válunk, mint az egyedül végzett mozgás után. A kutatók szerint a labdasportok a játékösztönt is felébresztik vagy erősítik, ami pedig egyesek szerint az örök fiatalság egyik fontos tényezője.
Frissítve: 2018.10.05 14:14

A szaunázás szinte mindenre jó - a finnek szerint

Publikálás dátuma
2019.02.23 14:14
Illusztráció
Fotó: AFP/ OLIVIER MORIN
Északon szent hely a szauna, még megbeszéléseket is tartanak benne. A meleg és a hideg váltogatása jót tesz a szervezetnek: aktivizálja, élénkíti, méregteleníti, sőt beindítja az öngyógyító folyamatait is.
A szaunát az északi népek már több ezer évvel ezelőtt ismerték, de alkalmazták az ókori rómaiak, a törökök, sőt még az azték indiánok is. Eredetileg mosakodásra találták ki, de szülésekhez és gyógyításhoz is használták. Húst is szárítottak benne, de rituális helyszín is volt: szentivánéjkor a finn szokás szerint az eladósorban lévő lányok kelendőségét „növelték” benne. 
Ami az angoloknál az ötórai tea, az a finneknél a szauna: szent és sérthetetlen. Korábban a gyerekeknek úgy tanították a szaunaetikettet, mint a templomi viselkedést. Úgy vélik, a hirtelen megnövő pára- és iontartalom serkentőleg hat az agyműködésre. „Kismértékben orvosság, nagymértékben gyógyszer” – tartják. Ma is sokan receptre, orvosi előírásra szaunáznak. Legalább egyszer egy héten, általában hétvégén szakítanak rá időt, de a legtöbb munkahelyen is beülnek. Az ott tartott megbeszéléseken a rangokról is elfelejtkeznek. Ha egy család szaunázni hív egy másikat, az többnapos együttlétet jelent.  

Előtte zuhany, utána hűtés

Német területeken a nyilvános szaunákban kötelező a meztelenség, Nagy-Britanniában és Franciaországban viszont ez tiltott. Egy nyugodt, alapos szaunázás körülbelül három-négy fordulóból áll, és nagyjából másfél óráig tart. Az ajánlott hőmérséklet 70-90 Celsius fok körül van, de vannak, akik akár a 130 Celsius fokos meleget is élvezik. A magasabb ülőhelyeken jobban éri a testet a forróság, a szintek között akár 20-30 Celsius fokos hőmérséklet-különbség is lehet. A hatás szempontjából teljesen mindegy, hogy lent vagy fent vagyunk, a szervezet már 50-60 fok felett hűti magát: izzadni kezdünk. 
A kövekre locsolt vízből keletkező forró gőz hatására melegebbnek érződik a levegő. A dézsa vizébe kevert illatos olajokkal fokozható az élmény. Mivel a verejték savas köpenyt képez a bőrön, javasolt szaunázás előtt szappannal zuhanyozni, utána pedig csak vízzel tusoljunk. Amikor túl melegnek érezzük a levegőt, érdemes kimenni, és lehűteni magunkat. Ha nem akarunk merülni, elég kiállni a hideg levegőre. Visszamenni szárazon kell, hogy a bőrön maradt párolgó, hűtő hatású víz ne hátráltassa az izzadást.

Hatásos sokkterápia

Az előbb forró, majd hideg levegő vagy jeges vizes merülés próbára teszi szervezetünk alkalmazkodóképességét, de a sokk ellenére számos jótékony hatással rendelkezik. A meleg levegő élénkíti a vérkeringést, az izzadással kiürülnek a méreganyagok, beindulnak az anyagcsere-folyamatok, és a hő hatására erősödik szervezet öngyógyító képessége. Endorfin termelődik, amely csökkenti a stressz káros hatásait, javítja a közérzetet, és az alvás minősége is. Az erek kitágulnak, majd összehúzódnak, ez rugalmassá teszi a kötőszövetet, feszesíti, fiatalítja, puhítja a bőrt. A rendszeres szaunázás lazítja az izmokat, ízületeket, ezáltal csökkenti a reumás panaszokat. 

Van, hogy nem szabad

Gyakran hallani, hogy a szaunázás a megfázás leküzdésében is hatásos, ez azonban nem teljesen igaz. Tény, hogy a rendszeres izzadással megelőzhető a megbetegedés és a gyógyulási folyamat lezárását is felgyorsíthatja, de a betegség kellős közepén jobb nem szaunázni. Tilos bemenni friss ízületi sérülés esetén, gyulladásra hajlamos ízületi elváltozások akut stádiumában, és ha gyulladás van a szervezetben. Szív- és érrendszeri betegségek, illetve bizonytalanság esetén csak orvosi konzultáció után javasolt az izzasztókamra használata.

Infraszauna: belülről kifelé

Az infraszauna alacsonyabb hőmérsékleten működik, mint a finn, ez kellemesebb bent tartózkodást eredményez, és hatékonyabb az izomzat lazításában is. Az infrasugarak mélyen behatolnak a szervezetbe és belülről kifelé melegítik fel. Az izzadás mennyisége nagyjából háromszorosa a hagyományos szaunáénak. Hatékony méregtelenítő, alakformáló, bőrfeszesítő és segít a narancsbőr eltüntetésében is. Erősíti az immunrendszert, élénkítő, stresszoldó hatása is van. 
Témák
szauna
Frissítve: 2019.02.23 14:14

Két budapesti hamburgerezőt is Európa legjobbjai közé választottak

Publikálás dátuma
2019.02.22 13:00
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Két belvárosi hamburgerező is rákerült egy utazási portál 50 legjobb európai hamburger listájára.
Két budapesti hamburgerezőt is beválogatott Európa ötven legjobbja közé a Big Seven Travel nevű utazási portál - vette észre az Index. A tesztelők minden országból válogattak résztvevőket. A rangsor a portál mintegy másfél milliós olvasótábora mellett kiválasztott gasztro-szakértők, illetve -bloggerek véleménye, valamint az éttermek online értékelései, médiamegjelenései alapján alakult ki.
A négy budapesti éttermet is üzemeltető Bamba Marha Burger Bár az ötödik, míg a Tuning Bar & Burger a 42. helyet szerezte meg az európai listán. A kontinens legjobb burgerét Londonban, a Burger And Beyond nevű helyen lehet venni. A hamburgerlista második helyére a koppenhágai Gasoline Grill került, a harmadik pedig a prágai Dish lett.
Frissítve: 2019.02.22 13:00