A lélek egészségét is javítja a rendszeres testmozgás

Publikálás dátuma
2018.08.25 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: /
Bármilyen, rendszeresen végzett testmozgás javítja a mentális egészséget is, túlzásba azonban nem érdemes vinni – derült ki egy nagy amerikai tanulmányból.
Másfélszer kevesebb „rossz napjuk” volt azoknak, akik edzettek – derült ki egy, 1,2 millió ember sporttevékenységének és mentális jóllétének összefüggéseit vizsgáló tanulmányból. A kutatás résztvevői úgy nyilatkoztak: havonta átlagosan 3,4 napig volt rossz a hangulatuk, a fizikailag aktívaknak azonban csak két napig. A depresszióval diagnosztizált betegeknél még látványosabb a testmozgás hatása: hét helyett tizenegy napot voltak rosszul azok, akik nem edzettek – írta a BBC.
A korábbi vizsgálatok vegyes eredményeket hoztak, egyes tanulmányok szerint a sportolás hiánya kifejezetten rossz mentális egészséghez vezethet. Az pedig már régóta ismert, hogy az edzés csökkenti a szívbetegségek, a stroke és a cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A The Lancet Psychiatry Journal-ban megjelent tanulmány az eddigi legnagyobb ilyen jellegű felmérés, de ez sem tudta megerősíteni, hogy a fizikai aktivitás okozza-e a jobb mentális egészséget.
„Nehéz volt feltárni a testmozgás és a mentális egészség közötti kapcsolatot, de ez a nagy tanulmány azt sugallja, hogy határozott kapcsolat van a kettő között”
- mondta Dr. Dean Burnett, a Cardiffi Egyetem pszichológusa.
Az nagyjából mindegy, milyen sportot végzünk, de sokat segít, ha örömünket leljük a mozgásban. A leghatásosabbnak a kerékpározás és az aerobikozás bizonyult, de minden mozgásforma rendszeres végzése javított a mentális állapoton, függetlenül az emberek korától és nemétől. A csapatsportok további előnyös hatásokkal járnak: fejlesztik a rugalmasságot, az alkalmazkodóképességet és csökkentik az elszigeteltség érzését is. 

Fontos a mérték

Prof Stephen Lawrie, az Edinburgh-i Egyetem pszichiátriai vezetője elmondta, hogy a „mindful” gyakorlatok különösen kedvezően hatnak a mentális egészségre, de csak akkor, ha nem visszük túlzásba. 
"Gyanítom, mindannyian ismerünk olyanokat, akik már edzésfüggőnek tűnnek.”
A tanulmány ugyanis arra is figyelmeztetett: a mozgást túlzásba is lehet vinni, ami akár árthat is.
"Korábban az emberek azt hitték, minél több gyakorlatot végeznek, annál hatásosabb, de a tanulmányunk kimutatta, ez nem így van. A havonta több mint 23 alkalommal végzett, 90 percnél hosszabb edzés már káros hatásokkal járhat”
– mondta Dr. Adam Chekroud, a Yale Egyetem pszichiátriai professzora.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) jelenleg érvényes ajánlása szerint az a legjobb, ha minden második napon 30-60 percig sportolunk, illetve 18 és 64 éves kor közötti felnőtteknek heti 150 perces mérsékelt intenzitású vagy 75 perces nagy intenzitású mozgás javasolt. Az Amerikai Sportorvosi Kollégium szerint egészséges felnőtteknek hetente kétszer-háromszor súlyzós edzéseket is érdemes végezniük. 
Szerző
2018.08.25 14:14
Frissítve: 2018.08.25 14:14

Metabolikus szindrómához vezethet az „almaság”

Publikálás dátuma
2018.10.22 14:14

Fotó: AFP / Roos Koole / ANP/
A túlsúly ritkán jár egyedül. Aki túl sok kalóriát visz be és nem mozog, nagy valószínűséggel társbetegségeket is begyűjt. És, ha ez a körhinta beindul, meglehetősen nehéz kiszállni - mondta dr. Sztancsik Ilona, a KardioKözpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta.
A szakemberek szerint az elhízás, a magas vérnyomás, a magas vérzsírszint és a cukorbetegség olyan gyakran fordul elő együtt, hogy akár "négyes fogatként" is lehetne jellemezni. A  tünetegyüttest metabolikus szindrómának nevezik, amelynek többnyire feltűnő külső jegyei is vannak, amelyek valószínűsítik a kórkép jelenlétét. A veszélyeztetett típus tagjai főleg törzsre, hasra híznak, azaz alma-típusú az elhízásuk, amit sokan összekevernek a sörhassal. 
A túlsúly mértéke nem mindig egyenesen arányos az anyagcsere-eltérések súlyosságával. Sokszor egészen kisfokú túlsúly is jelentős anyagcsere változással jár. A hasi elhízás és a vele együtt megjelenő magas vérnyomás, vérzsír eltérések, cukorbetegség - mint szív- és érrendszeri rizikófaktorok - legsúlyosabb szövődményei a szívinfarktus és a stroke (agyi érelzáródás, agyvérzés). Ugyanakkor sokszor állhatnak rejtetten  érszűkület vagy  korai potenciazavar megjelenése mögött is.

Hogyan alakul ki az ördögi kör?

A magas vérnyomást súlyosbítja, hogy a zsírszövet növekedése miatt a szív csak nehezen tudja átpumpálni a vért, sőt a túlsúly az idegrendszer aktiválásán keresztül is gyorsíthatja a szívműködést. Ráadásul az alma típusú elhízottaknál a hasban elhelyezkedő speciális zsírszövet megváltozott anyagcseréje miatt inzulinrezisztencia alakul ki. Ha pedig a sejtek inzulinérzékelése csökken, a szervezet inzulinhiányt észlel, illetve az emelkedő vércukorszintet ellensúlyozandó, még több inzulint termel. A nagyobb hasi körmérettel rendelkezők többségénél kimutatható a magas inzulinszint, ami a magas vérnyomású betegek több mint felénél is jelen van. Itt is ördögi a kör, hiszen a magas inzulinszint egyik mellékhatása, hogy fokozza a vesékben a nátrium-visszatartást, ez megemeli a folyadék mennyiségét az érpályákban, amely tovább súlyosbítja a magas vérnyomás. A védő HDL-koleszterinszint csökkenése és az ártó LDL-koleszterinszint emelkedése miatt kialakuló érelmeszesedés az érrendszer rugalmasságát csökkenti, amely a magasvérnyomás-betegség további romlását eredményezi. Mindezek közösen, egyéb biokémiai kölcsönhatásokkal együtt érelmeszesedéshez, szívinfarktushoz, agyi érelzáródáshoz vezethetnek. 
A folyamatok tehát összefüggenek és szerteágaznak, valahol mindenképpen közbe kell lépni, hogy elkerülhetőek legyenek a súlyos következmények. A metabolikus szindróma azért is jelent kiemelt veszélyt, mert minden egyes eleme nemcsak egyszerűen megemeli, hanem szinte megháromszorozza a szív- és érrendszeri katasztrófák esélyét. Így akinél a tünetegyüttes valamennyi tagja jelentkezett már, az 14-15-ször nagyobb eséllyel számíthat az egyre súlyosabb szövődményekre. 
A fenyegető következmények riasztóak, de jó hír, hogy a metabolikus szindróma minden elemét lehet befolyásolni: táplálkozással, mozgással, vagy ha szükséges, átmeneti vagy tartós gyógyszeres kezeléssel. A komplex életmódterápia fokozatosan csökkentheti a gyógyszerszedést, sőt  idejében elkezdve a beteg gyógyszermentessé is válhat – mondta dr. Sztancsik Ilona, a KardioKözpont kardiológusa, aneszteziológus, intenzív terapeuta.
2018.10.22 14:14
Frissítve: 2018.10.22 14:14

Nátha vagy valami más?

Publikálás dátuma
2018.10.20 14:14

Fotó: Pixabay/
Az őszi időjárás: hűvös reggelek, melegebb nappalok kedveznek a felső légúti gyulladások kialakulásának, amelyek következtében az „egyszerű” náthából akár garat-, torok-, mandulagyulladás is kialakulhat ki, de nem ritka, hogy az orrmelléküregekben is panaszokat okoz.
Ha nátha vagy felső légúti gyulladás következtében kialakult orrüregi gyulladás miatt a melléküregek kivezető nyílása elzáródik, nyálkahártya bélelésük megduzzad, az üreg szellőzése gátolttá válik. A váladék nem tud kiürülni, és a felgyülemlett nyálkában baktériumok szaporodnak el – mondta dr. Augusztinovicz Monika fül-orr-gégész, a Fül-orr-gége Központ orvosa. A melléküregben fokozatosan genny keletkezik, a feszülés miatt fájdalom jelentkezik. A gyulladást fokozza, ha a szellőzést valami, például orrsövényferdülés akadályozza. Ilyenkor a náthára jellemző tünetek elhúzódnak és feszítő, a fej előrehajtásával fokozódó, esetleg lüktető, a homloktájék, a szemek felé sugárzó arcfájdalom alakul ki sárgás-zöldes, gennyes orrfolyás mellett.

Szövődményekkel járhat

Kezeletlen vagy nem megfelelően kezelt heveny melléküreg-gyulladásnál a folyamat fokozatosan és észrevétlenül idültté válhat. Polipok alakulhatnak ki, amelyek egy idő után orrlégzési akadályt képeznek. A folyamatosan fennálló melléküreg gyulladás következtében állandósult, garat felé hátracsorgó váladékozás tartós köhögést, hörghurutot okoz, asztma esetén fokozza a tüneteket. Ha a gyulladás túllép az üreg falán, és átterjed a szomszédos szervekre, szövetekre is, agyhártyagyulladást, agytályogot vagy a szemüreg gyulladását is okozhatja.
Témák
nátha
2018.10.20 14:14
Frissítve: 2018.10.20 14:14