Felszabadító Rocksuli a Madách Színházban

Publikálás dátuma
2018.10.06. 11:30

Fotó: Molnár Ádám / Népszava
Szirtes Tamás tudja, hogy mikor kell egy újabb Webber-musicalhez nyúlni. 2015 után most Európában először Budapesten debütált a Rocksuli. Nem nehéz megjósolni, hogy a vállalkozás sikerre van ítélve.
Sok gyerek a színpadon, az már önmagában egy erős gesztus. Még kutya nélkül is. Komolyra fordítva, a Madách Színház új bemutatóját a Rocksulit a gyerekek uralják. És valóban uralják. Rajtuk áll az előadás. A történet szerint, amely az azonos című 2003-as filmre épül egy kamaszokból álló osztály életébe nyerhetünk bepillantást, ahová egy helyettesítő tanár érkezik és mindent felforgat. Mármint az iskola megszokott rendjét. Kicsit pikáns a mai Magyarországon egy iskoláról szóló darabot színre vinni, hiszen óhatatlanul eszünkbe juthat, hogy a saját gyerekünk milyen iskolába jár. Milyenek a tanárai, szeret-e bemenni az intézménybe és egyáltalán milyen ott a közeg. Kapásból azt mondanám, hogy hasonló helyettesítő tanár, mint a Rocksuliba jöhetne a saját gyerekem gimnáziumi osztályába is. Mert, hogy azt hozza be a maga sajátos módján, amiért az ember vágyai szerint legalábbis szívesen jár iskolába: szenvedélyt, szabadságot, a korlátok eltörlését. Természetesen a filmben és a musicalben is fontos a dramaturgia, tehát itt azért szerepelnek a való élethez képest túlzások. De ezek java szerethető és még ha mosolyog is néhányon az ember, tud velük azonosulni. A szövegkönyvet Julian Fellowes jegyzi, a dalszövegeket pedig Glenn Slater. És persze főszerepet kap a zene. A Madách Színház nyolc év után mutat be újra Webber-musicalt és a szerzőnek ez már a hatodik darabja, amit Szirtes Tamás színre visz. Olyan sorozatot visz tovább a Rocksuli, mint a Macskák, Az Operaház fantomja, a Volt egyszer egy csapat, vagy a József és a színes szélesvásznú álomkabát. Zeneileg a Rocksuli leginkább a Jézus Krisztus Szupersztárhoz közelít, bár itt szerepelnek zenei idézetek és az új dalok pedig tényleg rockosak, a fiatalokat is megszólítani tudóan maiak. Az interpretáció pedig Kocsák Tibor zenei vezetőnek köszönhetően profi, ahogy ez a Madáchban ilyen előzmények után el is várható. Mint ahogy a koreográfia is (Tihanyi Ákos) lendületes, néha kicsit túlhajszoltnak tűnik ugyan, de a gyerekek bírják. Ráadásul ők maguk is zenélnek, ami külön érdem és a tényleg érdem a a tánctudás is. A jellemformálásban talán még van mit javítani, de mivel az érzékelhető sikeres fogadtatás okán akár „nyugdíjas korukig” játszhatják majd a szerepet, erre van még idejük. A felnőtt szereplők, az általam látott szereposztásban leginkább Borbély Richárd és Krassy Renáta tényleg mindent megtesznek, hogy árnyalják a figurákat. A Rocksuli azért is lehet kitartó siker a Madáchban, mert az egésznek van valamiféle erősen felszabadító, lazító hatása. Nem beszélve arról, milyen jó látni, amikor legalább a színpadon győz a liberális a diák képességeit figyelembe vevő és menedzselő személetmód. Így válhat a Rocksuli vége egy valóban felfokozott örömzenévé, örömzenéléssé. Ami szívünknek kedves, még akkor is, ha tudjuk, hogy sok minden abból, amit látunk csak a színpadon történhet meg.  

Info:

Rocksuli Zene: Andrew Lloyd Webber Dalszöveg: Glenn Slater Szövegkönyv: Julian Fellowes Madách Színház Rendező: Szirtes Tamás 

Szerző

Elhunyt Montserrat Caballé

Publikálás dátuma
2018.10.06. 11:05

Fotó: PASCAL GUYOT / AFP
85 éves korában maghalt a katalán szoprán énekesnő, aki Freddy Mercurival is énekelt duettet.
A barcelonai Szent Pál Kórház szóvivője szombat reggel megerősítette, hogy elhunyt az énekesnő, akit epeproblémákkal vettek fel a múlt hónapban. A munkáscsaládból származó énekesnő tehetsége korán kiderült, hét éves korában már Bach-kantátákat énekelt. Nemzetközi hírnévre 1965-ben tett szert, amikor New York-ban a Carnegie Hall-ban Donizetti Lucrezia Borgia című operájában debütált. Akkor az operatörténet egyik leggyorsabban kirobbanó karrierje indult el: 25 perces tapsot kapott. A következő fél évszázadban 90 szerepet énekelt mintegy 4000 előadáson világszerte, a Maria Callas utáni korszak egyik legjobb bel canto szopránjának tartották. Hosszú pályafutása alatt énekelt Mozartot, Richard Starusst, Wagnert, jó tíz évvel tovább állt a színpadon, mint általában az énekesek. Előadásain gyakran éneklése közben tört ki a bravózás és a taps egy-egy nehezebb futam, vagy szédítően magas hang megszólaltatása után. A Barcelona című duettet 1987-ben énekelte Freddy Mercuryval lemezre, újabb nagy sikert a dal az 1992-es olimpia himnuszaként ért el.
„Országunk nagykövete távozott, hangja és gyengédsége örökre velünk marad”

– írta a spanyol miniszterelnök Twitter bejegyzésében.

A temetést hétfőre tervezik Barcelonában.
Szerző
Frissítve: 2018.10.06. 17:40

A kint és a bent világa, és a sötétség tüze

Publikálás dátuma
2018.10.06. 10:24

Fotó: Vajda József
Nagy sikerű Ludwig Múzeum-beli retrospektív kiállítása után két évvel Szűcs Attila festőművész új művekkel jelentkezett a Deák Erika Galériában.
Szűcs Attila képei egyfajta metafizikai magányról, és a mélyben rejlő különös szépségről mesélnek nekünk. A festőművész Inside the Black Box (A fekete dobozon belül) című kiállítása a kint és a bent, a közel és a távol, a fekete és a fehér, a fény és az árnyék alapvető ellentétpárjaira építkezik. Bár pusztán néhány nagy méretű, kiemelkedő képen láthatunk színeket, a fekete és fehér árnyalatai egy nagyon változatos, mélységeket és magasságokat közvetítő anyagot tárnak elénk. A fekete négyzet különböző művészettörténeti törekvéseit előhívó, ugyanakkor mindenki számára valami mást megfogalmazó doboz a tárlaton ténylegesen is megjelenik egy nagy méretű installáció formájában. A Deák Erika Galéria terébe lépve a látogatót könnyen magával ragadja az az örvény, amelybe a festmények, és a központi helyen álló dobozba rejtett rajzok berántják, azt sugallva: a szépség és a harmónia új értelmezéseit a sötétség tüzén át érhetjük el. A test, a kéz, a szem, valamint az apró mozdulatok, az érintés, a látás mindennapisága és egyszerűsége mind-mind visszaköszönnek a nagyon sajátos, magányt és egyszerre társas viszonyokat is közvetítő képekről. Míg az egyik alkotás a fekete dobozon kívül tart minket, a másik belülről láttat egy olyan világot, amely e két szembenállás mentén teremtődik meg.
FOTÓ: Vajda József

Infó:

Szűcs Attila: Inside the Black Box
Deák Erika Galéria
Megtekinthető: október 20-ig

Szerző