Az A38 is lemondott egy rendezvényt, politikai okok derengenek a háttérben

Publikálás dátuma
2018.10.10 20:25
Illusztráció
Fotó: Népszava/
Úgy tűnik, beállt az öncenzúrázók sorába az A38 budapesti kulturális központ: váratlanul lemondtak egy a szabadkőművesekről szóló beszélgetést.
A fővárosban senki nem akarja magára haragítani a kormányt: ezúttal az A38 döntött úgy, hogy inkább töröl egy nem NER-kompatibilis rendezvényt - szúrta ki a Magyar Hang.
A "Van még szabadkőműves?" című rendezvény a szabadkőművesség történetéről és jelenéről szólt volna. Vizsgálta volna, miért kötődik annyi összeesküvés-elmélet a rendhez, és mik voltak valójában a céljaik. Vendég lett volna az MTA Történettudományi Intézet igazgatói megbízottja, Pók Attila, az ELTE BTK oktatója és a Politikatörténeti Intézet kutatója, Csunderlik Péter, valamint egy hús-vér szabadkőműves is, aki olyan történelmi alakokkal osztozik ezen a tagságon, mint Ady Endre, vagy éppen Kossuth Lajos.
"Az eseményt az A38 adminisztrátora törölte, miután a hajót vezető Bognár Attila így döntött a téma miatt"
- írja a szervező Ökofilmklub-Budapest egy Facebook-bejegyzésben. Ezen túlmenően kommentálni egyelőre nem kívánják a történteket. "Azon dolgozunk, hogy az eredeti időpontban megvalósulhasson az esemény egy kevésbé NER-függő helyszínen" - teszik hozzá, megjegyezve, "hasonló okból" egy másik rendezvénynek, a "Mi fán terem a genderológia?" című vetítésnek is új helyszínt keresnek.
A beszélgetés résztvevője, Csunderlik Péter a Magyar Hangtól tudta meg, hogy lemondták az eseményt. Mint kérdésre elmondta:
„a félelem miatti rendezvény-visszamondások újabb bizonyítékát szolgáltatják annak, hogy az emberek legnagyobb elnyomói igazából saját maguk”.
Hozzátette, "aki azt hiszi, hogy az ilyen önkéntes és legtöbbször nem is szükséges visszavonulások bárhova is vezetnek, annak Bibó István gondolatait ajánlom a »hamis realizmusról«.
Az A38 egyelőre nem szólalt meg a történtek kapcsán.

Nem ez az első

Korábban a Magyar Tudományos Akadémia székházában tiltottak le két rendezvényt. Az egyik betiltott előadás a "Nők és a férfiak szerepe és sikeressége a számítástechnikában nagy adatok alapján" lett volna, ez a hivatalos indoklás szerint „a társadalmi nemek tematika egyéb vonatkozásai miatt" okozott problémát. A másik tervezett előadás címe "A közösségi média jogi oldala" – itt a betiltás indoklásában mindössze annyi áll, hogy a téma "politikai vonatkozásai miatt" nem lehet megtartani. Majd két másik tudományos előadás blokkot is letiltott az MTA: az egyik a migrációval, a másik a 2018-as parlamenti választásokkal foglalkozott volna.
Az MTA elnöke, Lovász László el is ismerte, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztériummal való tárgyalás miatt történhetett a lemondás. Szerinte ez nem cenzúra, csak "túlzott óvatosság".
"Feszültségek és áthallások" miatt aztán egy Marx-emlékülést is elkaszált az Akadémia.
Lemondta a Szabó Ervin halálának századik évfordulójára szervezett beszélgetést a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár (FSZEK) is. A telefonos egyeztetés során még beleegyezhetett az intézmény vezetése, hogy otthont ad az eseménynek. Amikor viszont megtudták, hogy a beszélgetés Csunderlik Péter, Konok Péter és K. Horváth Zsolt részvételével zajlik majd, és szükségszerűen szóba kerül a 2010-es átnevezési ügy, elálltak a beszélgetéstől.
2018.10.10 20:25

Évente 40 milliót költ Csepel a Németh Szilárd receptjeit bemutató lapra

Publikálás dátuma
2019.02.16 09:09

Fotó: / Tóth Gergő
Bár Németh nem kér pénzt a cikkekért, az önkormányzatnak tízmilliókat is megér, hogy „a képviselő úr” rovata minden csepeli háztartásba eljusson.
Kéthetente, 32 ezres példányban jelenik meg a Csepeli Hírmondó, ami kerület határain túl arról is híres, hogy ebben a lapban, az Így Főzök én című rovatban jelennek meg Németh Szilárd zsírban és szaftban úszó kedvenc fogásai. Egy csepeli lakos kíváncsi lett rá, hogy mindez mennyibe kerül, és az Átlátszó közadat-igénylési felületén keresztül rákérdezett a költségekre -írja a témával foglalkozó 21ora.hu.
A kérdéstől számított több mint tíz nap után fel is kerültek az önkormányzat válaszai az Átlátszó felületére. Ezekből többek között kiderül,  a Csepeli Hírmondó költségei 2018-ban megközelítették a 41 millió forintot, egészen pontosan  40 millió 731 ezer 672 forinttal terhelték meg az önkormányzat kasszáját. Ebből a nyomdai előkészítés, a nyomdai munkák, a grafika, a tördelés, a korrektúra, és terjesztés mellett 
nyolc médiamunkás foglalkoztatására is futotta, akik elvileg kevesebb mint havi 28 ezer forintért csinálják a Csepeli Hírmondót, ugyanis az éves személyi jellegű kiadás összesen 2 millió 663 ezer 538 forint.
Hasonlóan érdekes kérdés, hogy fizet-e a csepeli Fidesz Németh Szilárd listás képviselő főzőrovatáért hirdetési díjat? A válasz határozott nem: az önkormányzat jelezte, „a képviselő úr nem kért és nem is kap a cikkekért szerzői díjat/honoráriumot, az újságban megjelenő receptjeiről pedig még a balliberálisnak tartott lapokban is rendszeresen beszámolnak, így aztán „hirdetési díjat sem kér az újság, nem is lenne oka rá.”  
Azt is hozzátették, hogy Németh Szilárd főzőrovata csupán a szerkesztői szabadság jegyében került a lapba, és különben is egy főzőrovathoz „megbízható szerző kell”, továbbá „nem olcsó az ilyen jellegű cikkekhez olyan szerzőt találni, akivel tágabb körben is el lehet adni a lapot”. Utóbbi megjegyzésük kissé ellentmondásos, hiszen ők maguk emelték ki, hogy Németh ingyen vállalta a receptek közlését.
Az adatigénylő rákérdezett a Németh Szilárd által elnökölt Magyar Birkózó Szövetség ügyére is – a szövetségnek rendszeresen jelennek meg hirdetései a lapban. Erre azonban az önkormányzattól az a válasz érkezett, hogy a birkózó világbajnokság promotálására külön szerződést kötött a szövetséggel a lapot kiadó Csepeli Városkép Kft. A legerősebb kérdés- válasz azonban az ellenzéki képviselők ötpontos, rabszolgatörvény ellen tiltakozó petíciójával kapcsolatban született:
Adatigénylő: Várható-e, hogy megjelentetik az úgynevezett ellenzéki 5 pontot a lapban fizetett hirdetésképpen, ahogy azt az ellenzék kezdeményezte? Önkormányzat: Olyan jellegű hirdetések nem jelenhetnek meg a lapban, amelyekkel az olvasókat igyekeznek rászedni, átverni (…) Az ellenzéki öt pont olyan szinten sérti a valóságot, hogy a Csepeli Hírmondó jogilag is perelhető lenne a megjelentetése esetén. 
2019.02.16 09:09

Helyreállt a közlekedés a váci vasútvonalon

Publikálás dátuma
2019.02.16 08:33
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Újra a menetrend szerint járnak a vonatok a Budapest-Veresegyház-Vácrátót-Vác vonalon.
A vasúttársasaág tájékoztatása szerint megjavították az őrbottyáni állomáson hajnalban meghibásodott váltószerkezetet, biztosítóberendezést. Korábban írtuk: további késésekre is számítani kell a Budapest-Vácrátót-Vác vasútvonalon reggel, miután szombat hajnalban az őrbottyáni állomáson elromlott egy váltószerkezet, és ezért egy ideig nem közlekedtek a vonatok - közölte a Mávinform szombaton reggel az MTI-vel.
A közlemény szerint a reggeli vonatoknál ez 30-40 perces késéseket okozott. Az ideiglenes helyreállítást reggel hat órára befejezték, de továbbra is hosszabb a menetidő az érintett vasúti szakaszon.  
2019.02.16 08:33
Frissítve: 2019.02.16 08:54