Október végén váratlanul módosult a tavaly októberi, 45 milliárdos rend- és honvédelmi autótender: a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság 6 pontban változtatott a beszállítókkal kötött megállapodáson, és 13,3 milliárd forinttal emelte meg a szerződés eredeti összegét – derül ki az európai közbeszerzési értesítőből, a TED-ből.
A közbeszerzési központ ezzel újabb személy-, egyterű és szállítójárműveket vásárolt – alsó és felső kategóriás autókból egyaránt, de hogy mennyit és melyik szervnek, az a szerződésmódosításból nem derül ki.
A döntést a KEF előre nem tervezhető körülményekkel indokolta – így például az Európát sújtó tömeges bevándorlásra hivatkoznak, ami miatt a kormány legutóbb szeptemberben hosszabbította meg a válsághelyzetet, bármilyen kézzel fogható ok nélkül.
Magyarországot persze évek óta nem fenyegeti tömeges bevándorlás – a rendőrség múlt héten összesen 152 bevándorolót tartóztatott fel a határon – az újabb hosszabbítást pedig masszív csúsztatás „előre nem tervezhetőnek” nevezni, hiszen az Orbán-kabinet 2015 szeptembere óta újra és újra elrendeli a válságállapotot.
Ennél is sokatmondóbb a keretbővítés aránya: minden említett kategóriában egyformán növelték a beszerzés keretösszegét. Áruszállító járműből, egyterű rendőrfurgonból tehát ugyanúgy 50 százalékkal többet vesz a kormányzati központ, mint felső-közép kategóriás személyautóból.
Nehéz elképzelni, hogy ezután minden elfogott határsértőt Audi A6-ossal és Skoda Superbekkel szállítanak majd idegenrendészeti táborokba, a vezetői autók dömpingszerű beszerzésére viszont nem találtunk épkézláb indokot.
Megkerestük a KEF sajtóosztályát, hogy kiderüljön melyik szervezetnek hány járművet és pontosan milyen típusúakat vásárolnak a bővítésből - és hogy miért kellett 8,1 milliárdos kvázi államtitkári autókra költeni. Ha érkezik válasz, frissítjük cikkünket.