Hová tart a Tesla? – lebeg a kérdés a cég körül az elmúlt időszak botrányai kapcsán. Akár válaszként is értékelhető, hogy a közelmúltban az alapító Elon Musk kedvenc régi autója, egy Tesla Roadster, a SpaceX rakétáján elindult a Kennedy Űrközpontból, jelen tudásunk szerint évmilliókig tartó űrutazására. „Don’t panic” - állt a sportkocsi műszerfalán az idézet Douglas Adams Galaxis útikalauz stopposoknak című művéből, és Musk nyugodtan nézte végig a kilövést, komolyan gondolva, hogy tízmillió év múlva a Vénuszon, vagy a Földön viszontlátják a piros Roadstert. Talán még arra is gondolt, hogy jelen lesz a landoláskor, hiszen nem ismer lehetetlent. „A Marson szeretnék meghalni, és nem feltétlenül úgy, hogy lezuhanok" – mondta.
"A barátnőm jól fog szórakozni"
Augusztus elején Elon Musk azzal lepte meg befektetőit, hogy a Twitteren közölte, kivonják a tőzsdéről a Tesla részvényeit. Az aktuális árfolyamot mintegy 10 százalékkal meghaladó, 420 dolláros ajánlatról tett említést, egy szaúdi alapra hivatkozva. Augusztus végére az egészet visszaszívta, ám több részvényest és az amerikai tőzsdefelügyeletet (SEC) is felbosszantotta, mondván: szándékosan teremtett bizonytalanságot, manipulálta a piaci árfolyamot. A részvények előbb emelkedtek, majd a második bejelentéskor bezuhantak. A SEC szerint Musk „csaló, megtévesztő közleményével” kárt okozott a befektetőknek, és eljárást indított ellene. Miután kiderült, hogy valóban tárgyaltak egy szaúdi alappal, ám árról egyáltalán nem esett szó, sokan találgatták, miért pont 420 dollárra kerekítette az összeget Musk. A BBC riportere meg is kapta a választ: „arra gondoltam, hogy a barátnőm jól fog szórakozni ezen”.
A marihuána-fogyasztók jól értették mire céloz, ők ugyanis a délután 4 óra 20 percet (4:20) tartják a legideálisabb időpontnak a rágyújtásra. Musk pedig szeptemberben nem riadt vissza attól, hogy nagy nyilvánosság előtt, egy netes élő műsorban füvet szívjon. Ám a Wall Street nem értette a tréfát, Musknak meg kellett hátrálnia. Alkut kötött a SEC-kel: három évig nem lehet a Tesla elnöke - le is mondott, de maradt vezérigazgató - és kifizeti a rá és a cégre kiszabott 20-20 millió dolláros bírságot, továbbá belement abba, hogy szigorúbban ellenőrzik a Tesla nyilvános kommunikációját. Ám nem sokkal később Musk ismét üzent, persze a Twitteren. Névváltoztatást javasolt a SEC-nek, amely szerinte fantasztikus munkát végez az áresésre spekuláló, úgynevezett shortolók meggazdagodása érdekében. Ezért úgy vélte, a régi Securities and Exchange Commission (SEC) helyett lehetne Shortseller Enrichment Commission (magyarul: "shortolókat gazdagító bizottság") a tőzsdefelügyelet új neve, amivel a rövidítése sem változna.
Nagyban játszik
Szeptember legzűrösebb napjaiban Musk azzal foglalkozott, kit ültessen fel az újrahasznosítható óriásrakétára, amit a Space Exploration Technologies (SpaceX) fejlesztett ki, és ami elvileg a Marsra is eljuthat. Egyelőre azonban a Holdat célozta meg, igaz, mindjárt turistákat is toborzott az égitestet megkerülő utazásra. Jelentkező akadt bőven, közülük az üzletember maga választotta a milliárdos Maezava Juszakut, Japán legnagyobb online divatboltjának alapítóját, egykori punkdobost a Big Falcon Rocket (BFR) első utasának. Maezava sietett bejelenteni, megvette az összes helyet és művészeket készül magával vinni.
A SpaceX-et 2002-ben alapította Musk. A cég nevéhez olyan fontos eredmények fűződnek, mint a Dragon űrhajó, amely sikeresen Föld körüli pályára állt, majd sikeresen vissza is jutott a Földre, később elérte a Nemzetközi Űrállomást, majd a dokkolás, és a szállítmány kipakolása után épségben vissza is tért. A SpaceX fejlesztette ki a Falcon 9 hordozórakéta-családot, melynek újdonsága, hogy újrafelhasználható, azaz visszatér a földre. Első útja sikeres volt, a másodikat nem úszta meg sérülésmentesen. Azóta számtalan sikeres fellövésük volt, legutóbb, október elején a Falcon 9 Föld körüli pályára juttatott egy argentin műholdat, majd sértetlenül visszatért a Vandenberg-i kilövőállomásra.
A mérnök-feltaláló Musk minden téren nagyban játszik. A környezettudatosság csúcsát jelenti a napenergia hasznosítására alapított SolarCity. Legújabb vállalkozásai között, a Hyperloop új fejezetet nyitna a szállításban. Az óránként 1200 km-es tervezett sebességgel közlekedő kapszulát napenergia hajtja majd. A The Boring Company a nagyvárosi dugók megoldását célozta meg, földalatti útvonalhálózatok révén, ahova gyorslifteken juttatnák le az autókat, amelyek akár 200 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak el célpontjaikhoz.
A pénzégető masina
Ám az igazi, a legfontosabb vállalkozás Musk számára minden bizonnyal a Tesla, amelybe 2004-ben szállt be, a kormányrudat pedig 2008-ban vette kézbe. Az elektromos autóé a jövő - ismerte fel, és nem tévedett. A Palo Altói garázsban született a vállalat, mára 40 ezer embernek ad munkát, tőzsdei kapitalizációja összevethető a General Motors-szal. A rentabilitás azonban még mindig kétséges. Musk nélkül a Tesla nem lenne más, mint egy pénzégető masina, megsemmisülne a jelenleg 9 milliárd dollárra rúgó adóssághegy alatt – mondják elemzők. De a Tesla más, mint a többi, vélhetően soha nem jön el a pillanat, amikor ki lehet jelenteni, hogy a cégnél minden tökéletes, a működés alapja a „probléma probléma hátán” elv, ám öntörvényű irányítója, mint egy a szabadulóbűvész, mindig megtalálja a kiutat.
Az elektromos meghajtású autókat gyártó társaságot többször temették. Júniusban például közel 10 százalékos leépítésre kényszerült a cég, elemzők szerint közel voltak a teljes csődhöz, miután Model 3 nem generálta a remélt bevételeket. A Model S és Model X minimum 80 ezer dolláros ára után, 35 ezer dollárért kínálták a Model 3-t, ami elvileg elérhetővé tette szélesebb körben. Musk 500 ezer Tesla autót ígért 2018-ra és 1 milliót 2020-ra, ami az alig 100 ezres 2017-es eladások fényében merész kijelentés volt.
A fremonti üzemben, ahonnan 2010-óta gurultak ki az X és S modelek, nem történt csoda, az 1000 robot nem volt képes elvégezni a munkát. A heti 5000 Model 3 helyett összesen 2000 kocsi jött le a futószalagról 2017 augusztusától december végéig. A Tesla túlautomatizálása óriási hiba volt, "az én hibám", ismerte el Musk, hangoztatva, hogy az emberi hozzájárulás fontosságát alulbecsülte és „ostoba” futószalagoknak szolgáltatta ki a gyártást. Mindezt kedvenc „szócsövén” a Twitteren osztotta meg a nyilvánossággal. Ezután villámgyorsan új összeszerelőt létesített 2018 elején, a gyár parkolójában egy sátor alatt…
A Tesla élre állt
Kétkedők bőven akadnak, ám a dolog működik. Mint azt a napokban nyilvánosságra került, az elmúlt negyedévben a Tesla az elektromos autók világpiacának élére állt 83 500 kocsi értékesítésével, amiből 55 840-t az első szériaautóból, a Model 3-ból adtak el. Ugyanakkor korai lenne azt állítani, hogy a működés problémamentes, a logisztikai gondok nem oldódtak meg. A The New York Times összeállításából kiderül, a járművek százszámra dekkolnak kaliforniai és coloradói parkolókban, a kliensek pedig várnak. Kevés a szállítókamion, de most saját gyártásba kezdenek: „a gyártás poklából a logisztika poklába kerültünk” - magyarázkodott Musk a Twitteren. Jelenleg mintegy 420 ezer előjegyzés van a „szexi” Model 3-ra, a rajongók tántoríthatatlanul várnak, elnézik a szállítási késedelmeket, majd amikor végre közel kerülnek a csodához, a mindent tudó, valóban emberre tervezett, könnyen kezelhető, már már színházi élményt nyújtó járműhöz, mindent megbocsátanak.
Kevesen bírják ki mellette
Van-e valamilyen fizikai törvény, ami megakadályoz abban, hogy megcsináljam, amit elképzeltem, ha nincs, akkor megcsinálom - ez az alapállása a tehetséges, bizonyos értelemben autista Musknak. Imád a tűzzel játszani, nem tűri a kioktatást, gúnyt űz minden hatalmi megnyilvánulásból. Nem ismeri a tiszteletet, a bizalmat, az emberi kapcsolatok jelentőségét - ez is oka annak, hogy kevesen bírják ki mellette. Csak a legjobbakkal hajlandó együttműködni, az erőszak határán kényszeríti a vele tartókat, aki pedig kibeszél, attól azonnal megválik. 12 évig hűséges asszisztense, Mary Beth Brown egy halvány fizetésemelésre tett célzás után azonnal repült.
Rajongók és gyűlölők hada veszi körül, az utóbbi két évben 50 vezető beosztású szakember hagyta ott Muskot. Gondolatait folyamatosan leköti az önkéntes felelősségvállalás: az emberiséget akarja megmenteni az önmegsemmisítéstől. Megoldaná a felmelegedés problémáját az elektromos autókkal, a napenergia használatával, és ha a földi erőfeszítések kevésnek bizonyulnak, kolonizálná a Marsot. Számtalan megnyilvánulása bizonyítja: vakmerő őrült, de tisztán lát. A tudományos kutatások legújabb vívmányait hasznosítja, ám attól tart, hogy egy napon a mesterséges intelligencia túllép az emberi agy korlátain, és veszélybe sodorja az emberiséget. "Meg kell akadályozni, hogy ostobaságot csináljunk” - mondta a bostoni MIT konferenciáján, egyúttal szorgalmazva egy intézmény alapítását a mesterséges intelligencia kontrollált fejlesztése érdekében.
Unokatestvéreik, a Rive fivérek ugyancsak Dél Afrikából érkeztek Amerikába. Ők Santa Cruz utcáin, gördeszkán cikázva ismeretlen vállalkozásokhoz kopogtattak be, felajánlva számítástechnikai szolgálataikat a 90-es évek végén. Hamar rájöttek, az ajtóról ajtóra járásnál kényelmesebb módszert kell kitalálni. Megalkották a szoftvert, amivel távolról is hozzáférhettek a kliensek számítógéprendszeréhez, és ezzel megszületett a vállalkozás az Everdream, amelynek bemutatkozó kampánya sokáig emlékezetes maradt a Szilícium Völgyben. Minden lehetséges felületet teleragasztottak Lyndon Rive letolt gatyás, meztelen képével, az amúgy jégkorongosként, búvárként is bajnokságokat nyert srác egy számítógéppel takarta be teste azon részét, amit nem kívánt megmutatni. "Ne hagyjátok leesni informatikai rendszereiteket”- állt a felirat a plakátokon.
2004 nyarán az unokatestvérek, a három Rive, Lyndon, Peter és Russ és Elon Musk egy bérelt lakókocsival elindultak a Black Rock sivatagba a „Burning Man” fesztiválra, de abban is bíztak, hogy az úton felidézik a közös gyerekkori őrült kalandjaikat. Több lett belőle, itt pattant ki a napenergia hasznosítására alakítandó vállalat ötlete. A nagy négyes nem vesztegette az időt, két éven át minden lehetőséget feltérképezve, megismerkedtek a szakma titkaival, gazdasági lehetőségeivel. Megalapították a SolarCity-t, amely túl azon, hogy önállóan is rentábilis vállalkozás, Musk többi vállalkozásának fontos kapcsává válik, mintegy megtestesítve az alapító által „egyesített terepnek” nevezett koncepciót, amelyben a különböző tevékenységeknek egymás hosszú távú támaszaként is jelentőségük van. Jelen állás szerint a Tesla által gyártott akkumulátorokat, a SolarCity is értékesíti, a SolarCity napelemekkel látja el az elektromos töltőállomásokat, és persze a Tesla és a SpaceX is számtalan működési titkot oszt meg egymással.