Indonéz légikatasztrófa: már nem kutatnak tovább az áldozatok után

Publikálás dátuma
2018.11.11. 16:31

Fotó: Azwar / ANADOLU AGENCY
Egy meghibásodás miatt egy automatika a föld felé irányíthatta a gép orrát, és ez vezethetett a tragédiához. A második feketedoboz még mindig nincs meg, eddig 80 áldozatot már sikerült azonosítani.
Az indonéz hatóságok már nem kutatnak tovább az október végén tengerbe zuhant Lion Air Boeing 737 MAX 8 áldozatainak földi maradványai után - írja az airportal.hu. 189-en utaztak a szerencsétlenül járt repülőn - mindössze 196 testrész maradt utánuk, melyekből eddig nem egészen 80 embert sikerült azonosítani.
A hatóságok tovább keresik a pilótafülkében zajló kommunikáció és hangjelzések rögzítéséért felelős feketedobozt. Az egység jeleit nemrég még észlelték, ám az nem sokkal később elhallgatott. A hatóságok korábban azt feltételezték, hogy a készüléket a térségben igen erős tengeri áramlatok akár 1 méter mélyre temették, ezért szűnt meg a jel, de az is lehetséges, hogy a jeladó megsérült. Úgy tudni, egy kotróhajóval folytatják a felkutatását.
A legnagyobb méretű, eddig kiemelt roncsdarabok a repülőgép egyik leszakadt főfutóműve és az egyik hajtómű részei voltak. Megtalálták ugyanakkor a repülési adatokat rögzítő másik feketedobozt, melyből az indonéz közlekedésbiztonsági tanács (KKNT) vezetője, Soearjanto Tjahjono szombati közlése szerint
70-80 százalékban rekonstruálható, hogy mi történt.

A gépen már annak előző négy útja során is érzékeltek hibákat, a repülőgép rossz sebesség és magasságértékeket jelzett ki, az utasok pedig a repülés egyes szakasziban hullámvasút szerű repülésre panaszkodtak. Az utolsó repülés előtt ezért karbantartáson is átesett a repülő - azonban a jegyzőkönyvek szerint ez nem oldotta meg a problémát.
Hogy mi történhetett pontosan, arról még nem nyilatkoztak a hatóságok, ám a kiadott figyelmeztetések alapján sejthető. Ezekben arra hívják fel az üzemeltetők figyelmét, hogy a repülőgép egyik műszere - egy állásszög jeladó - meghibásodása okozhat életveszélyes helyzeteket.Ha a repülőgépet kézi vezérléssel a pilóták repülik, a vízszintes vezérsíkok állásszögének megváltoztatásával
az automatika a repülőgép orrát a hibásan érzékelt átesés elkerüléséért akár 10 másodpercen át is lefelé irányíthatja, egymás után többször.

A jelenséget más hibajelzések is kísérhetik. Ha a pilóták nem megfelelően reagálnak, a repülőgép magasságot veszíthet.
Szerző

Macron saját hadsereget akar és nem hajlandó tweet-háborút vívni Trumppal

Publikálás dátuma
2018.11.11. 16:23

A francai elnök víziót vázolt, az amerikai megsértődött, és megint nem tudni, mi lesz az önálló európai haderőből.
Nem szeretném, ha az európai országok azért emelnék a védelmi költségvetésüket, hogy amerikai vagy más fegyvereket, illetve Amerikából származó eszközöket  vásároljanak. Azért emeljük a költségvetésünket, hogy az autonómiánkat megteremtsük", mondta a CNN-nek adott interjújában Emmanuel Macron. A francia államfő ezzel együtt olyan Európára tett javaslatokat Donald Trumpnak, amely jobban ki tudja venni részét a NATO-ban a közös terhekből.   Emlékeztetőül:  Macron egy keddi rádióinterjúban beszélt arról, hogy Európának saját haderőre lenne szüksége, különben "nem védjük meg az európaiakat". Az amerikai elnök szívére vette a dolgot, és a Twitteren úgy vágott vissza, hogy: "Macron francia elnök azt javasolja, hogy Európa állítson fel saját haderőt, hogy megvédje magát Amerikától, Kínától és Oroszországtól. Ez nagyon sértő, de talán Európa jobban tenné, ha kivenné méltó részét a NATO finanszírozásából, amelyet jelenleg jórészt Amerika áll!" Szombat reggel a francia elnöki hivatal a félreértések eloszlatására azt közölte, hogy Emmanuel Macron javaslata az európai hadseregről semmi esetre sem az Egyesült Államok ellen irányult, jóllehet a francia elnök másfél évvel ezelőtti megválasztása óta folyamatosan szorgalmazza a közös európai védelem megerősítését, amelyet elsősorban a Donald Trump nyilatkozatai miatti amerikai stratégiai bizonytalansággal és kiszámíthatatlansággal indokol. A CNN kérdésére Emmanuel Macron nem kívánta kommentálni az üzenetet. "Nem az én dolgom kommentálni (Trump) tweetjét. Mindig jobban szerettem a közvetlen tárgyalásokat vagy válaszokat a kérdésekre, mint tweeteken keresztül intézni a diplomáciát" - mondta a francia elnök.
Szerző

Érdektelenségbe fullad a római tömegközlekedés privatizációjáról szóló népszavazás

Publikálás dátuma
2018.11.11. 15:50

Fotó: FILIPPO MONTEFORTE / AFP
Vasárnap délig a jogosultak kevesebb mint 5 százaléka voksolt. Nem csoda az érdeklődés hiánya, a népszavazás eredménye ugyanis nem kötelezi semmire a város vezetését.
Este nyolc óráig várják az urnákhoz az olasz főváros lakosait a római tömegközlekedés privatizációjáról zajló népszavazásra, amelyen vasárnap délig a jogosultak 4,82 százaléka vett részt - írja az MTI. 
Az alacsony részvétel miatt várhatóan érvénytelen lesz a referendum.

Az érvényességhez legalább a jogosultak egyharmadának részvétele szükséges. Ám nem csoda, hogy a kutya sem kíváncsi az egyik parlamenten kívüli párt által kiharcolt népszavazásra, az ugyanis mindössze konzultációs jellegű, vagyis a lakosság véleménye nem kötelező érvényű a főpolgármesteri hivatal számára.
Az urnákhoz várt 2,4 millió rómainak két kérdésre kellene válaszolnia igennel vagy nemmel:
  • akarja-e, hogy az olasz főváros önkormányzata privatizálja a tömegközlekedést, és
  • támogatja-e, hogy a főváros engedélyezze az internetes applikációkkal működő közösségi közlekedés terjedését.
Az olasz főváros tömegközlekedésének több mint 80 százalékát az Atac római városi közlekedési vállalat üzemelteti. Az 1909-ben alapított, 100 százalékos önkormányzati tulajdonban álló vállalatnak több mint 11 ezer dolgozója és 1,3 milliárd euró adóssága van. A felmérések szerint a tömegközlekedés kiemelten rossz működését Róma lakosai a város első számú problémájának tartják a hasonlóan rosszul üzemeltetett köztisztasággal együtt.
Szerző